Oud 01-04-2005, 14:29
Linda1985
Linda1985 is offline
Ik heb ergens hier op het forum begrepen dat voor sk1 dit jaar evenwichten buiten de stof valt. Houdt dit in alles wat met evenwichten te maken heeft? Dus die K-waarden, rekenen eraan, opstellen enzo? Of hoe moet ik dit zien?
__________________
Eej...Houdoe he!
Advertentie
Oud 01-04-2005, 16:16
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Volgens mij alleen de pure theorie van evenwichten, zoals verschuiven etc. De Kz-waarden bij zuren enzo komen denk ik nog wel aan bod (zou me verbazen als dat ook wegvalt). Maar precieze gegevens staan vast in de eindtermen die ergens op het internet staan.
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 01-04-2005, 17:28
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
mijn lerares zei het ook

ik heb liever dat redox reacties erbuiten valt
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Oud 01-04-2005, 17:49
Verwijderd
Citaat:
kuik schreef op 01-04-2005 @ 17:28 :
mijn lerares zei het ook

ik heb liever dat redox reacties erbuiten valt
idd, of buffers grrr
Oud 01-04-2005, 17:52
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
ja en doe alle zuur base reacties maar weg
ik haat scheikunde
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Oud 01-04-2005, 17:53
Verwijderd
De evenwichten en rekenen eraan vallen weg. Volgens mijn leraar ook het rekenen met evenwichten aan zwakke zuren en basen en buffers.
Oud 01-04-2005, 17:57
Isiyanka
Avatar van Isiyanka
Isiyanka is offline
Ik heb nog niks gehoord over al dat weglaten Dat moet ik dan toch maar eens gaan navragen bij ons op school...
__________________
Reina de la Calle
Oud 01-04-2005, 18:13
Phlox
Avatar van Phlox
Phlox is offline
hmm evenwichten was juist iets wat ik wel snapte

doe dan biochemie ofzo
Oud 01-04-2005, 21:36
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
biochemie = puur leren = ez

Zuren, basen en redoxreacties zijn bijna het enige fatsoenlijke aan t modern scheikundeonderwijs en ook nog eens heel belangrijk.

als ik zou kiezen dan zou ik buffers nemen, maar ik ben eigenlijk meer een voorstander van heel de rataplan, eigenlijk nog meer dan dat
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 01-04-2005, 21:55
Linda1985
Linda1985 is offline
hm buffers horen toch ook een beetje bij evenwichten...naja ik ben op zich daar wel blij mee, ik heb daar niet zo'n goed gevoel van of een evenwicht naar links of naar rechts oid ligt
__________________
Eej...Houdoe he!
Oud 01-04-2005, 21:59
sdekivit
sdekivit is offline
bij scheikunde 1 wordt standaard de energetische effecten niet getoetst. Dit jaar worden ook reactiekinetiek en evenwichtsbeinvloeding niet getoetst.

Dus zuur-base-evenwichten en hiermee rekenen wordt WEL getoetst.

(Voor buffers kun je gewoon de Kz gebruiken want je kunt daarmee de verhouding zuur/base mee uitrekenen, wat buffersommen daarmee redelijk simpel maakt)
Oud 01-04-2005, 22:02
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Bernero schreef op 01-04-2005 @ 21:36 :
biochemie = puur leren = ez

Zuren, basen en redoxreacties zijn bijna het enige fatsoenlijke aan t modern scheikundeonderwijs en ook nog eens heel belangrijk.

als ik zou kiezen dan zou ik buffers nemen, maar ik ben eigenlijk meer een voorstander van heel de rataplan, eigenlijk nog meer dan dat
ben ik met je eens. het scheikunde examen slaat echt nergens op. ZHet grootste gedeelte van de theorie wordt niet eens meer getoetst, bijvoorbeeld de vergelijking van Nernst bij elektrochemische cellen.

allemaal omdat het pakket te zwaar beladen is. Daarnaast vind ik het jammer dat bij wiskunde differentiaalvergelijking eruit zijn gehaald want daarmee vervalt ook meteen heel groot gedeelte van de reactiekinetiek.

Verder moet ik er bij zeggen dat van de exacte vakken het scheikunde-examen verreweg het makkelijkst is qua niveau van vragen.

Laatst gewijzigd op 01-04-2005 om 22:05.
Oud 02-04-2005, 13:12
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 01-04-2005 @ 22:02 :
ben ik met je eens. het scheikunde examen slaat echt nergens op. ZHet grootste gedeelte van de theorie wordt niet eens meer getoetst, bijvoorbeeld de vergelijking van Nernst bij elektrochemische cellen.

allemaal omdat het pakket te zwaar beladen is. Daarnaast vind ik het jammer dat bij wiskunde differentiaalvergelijking eruit zijn gehaald want daarmee vervalt ook meteen heel groot gedeelte van de reactiekinetiek.

Verder moet ik er bij zeggen dat van de exacte vakken het scheikunde-examen verreweg het makkelijkst is qua niveau van vragen.
Ja van die vergelijking van Nernst heb ik ook gemerkt. En mijn leraar ons maar 'bang maken' door de zeggen dat meer dan de helft van t examen uit fysische chemie bestaat en dat Nernst daar zeker ook bij aan bod zal komen.
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 02-04-2005, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Bernero schreef op 02-04-2005 @ 13:12 :
Ja van die vergelijking van Nernst heb ik ook gemerkt. En mijn leraar ons maar 'bang maken' door de zeggen dat meer dan de helft van t examen uit fysische chemie bestaat en dat Nernst daar zeker ook bij aan bod zal komen.
Nernst is dit jaar geen eindexamenstof. Tenminste, wij hebben het niet behandeld omdat de docent zei dat we het niet kregen. En vorig jaar werd er ook niets over gevraagd (kan ik uit ervaring vertellen)
Oud 02-04-2005, 18:14
sdekivit
sdekivit is offline
Nernst is al een paar jaar voorgoed uit de lesstof van het vwo verdwenen

maar iig bernero en de rest:

je zult iig 1 hele opgave krijgen over organische chemie (dus biochemie, veresteringen, polymeren en dat soort dingen)

je zult iig iets met een redoxreactie (zelf opstellen dus geen binas-werk) en een zuur/base-reactie moeten gaan doen.

je krijgt iig vragen bij een artikel.

extra voor scheikunde 2:

je zult altijd een vraag krijgen met een analytische bepaling (colorimetrie,massa-spectrometrie,gaschromatografie)

je zult ook een vraag krijgen over een energetisch effect

je gaat een blokschema of iets dergelijks krijgen

verwacht een elektrolysevraag.
Oud 02-04-2005, 18:18
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 02-04-2005 @ 18:14 :
Nernst is al een paar jaar voorgoed uit de lesstof van het vwo verdwenen

maar iig bernero en de rest:

je zult iig 1 hele opgave krijgen over organische chemie (dus biochemie, veresteringen, polymeren en dat soort dingen)

je zult iig iets met een redoxreactie (zelf opstellen dus geen binas-werk) en een zuur/base-reactie moeten gaan doen.

je krijgt iig vragen bij een artikel.

extra voor scheikunde 2:

je zult altijd een vraag krijgen met een analytische bepaling (colorimetrie,massa-spectrometrie,gaschromatografie)

je zult ook een vraag krijgen over een energetisch effect

je gaat een blokschema of iets dergelijks krijgen

verwacht een elektrolysevraag.
yawn
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 02-04-2005, 19:14
sdekivit
sdekivit is offline
idd stelt niks voor dus
Oud 03-04-2005, 23:34
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Vaak moet je ook zelf vaststellen of het Zuur/base of redox is bij een vraag over een van die twee.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Ads door Google
Oud 04-04-2005, 13:44
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 03-04-2005 @ 23:34 :
Vaak moet je ook zelf vaststellen of het Zuur/base of redox is bij een vraag over een van die twee.
nog meer yawn

ik denk niet dat ik de moeite doe om mn schoenen aan te doen op 23 mei
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 04-04-2005, 17:10
Fatality
Fatality is offline
Volgens mij wordt het werkelijk een peuleschil
Oud 04-04-2005, 18:35
Jannekie
Avatar van Jannekie
Jannekie is offline
Op www.watmoetikleren.nl kan je precies zien wat je moet leren voor alle vakken.
__________________
A woman always has the last word in an argument. Anything the man says after that, is the beginning of a new argument.
Oud 04-04-2005, 22:38
sdekivit
sdekivit is offline
waarom d8 je dat ik vorig jaar een 9,7 had gehaald voor sk1,2 (omdat ik iets verkeerd overschreef )
Oud 05-04-2005, 10:08
Verwijderd
Zó makkelijk is scheikunde nou toch ook weer niet.

Ik krijg er trouwens bijna weer zin in door jullie
Oud 05-04-2005, 15:04
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
Citaat:
Bernero schreef op 04-04-2005 @ 13:44 :
nog meer yawn

ik denk niet dat ik de moeite doe om mn schoenen aan te doen op 23 mei
dan moet je m alsnog maken hoor
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Oud 05-04-2005, 22:28
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 05-04-2005 @ 10:08 :
Zó makkelijk is scheikunde nou toch ook weer niet.

Ik krijg er trouwens bijna weer zin in door jullie
sterker nog: bij het scheikunde examen viel ik bijna in slaap. (zucht: die vraag, beschrijf de lakmoesproef )
Advertentie
Oud 06-04-2005, 10:47
Verwijderd
Citaat:
sdekivit schreef op 05-04-2005 @ 22:28 :
sterker nog: bij het scheikunde examen viel ik bijna in slaap. (zucht: die vraag, beschrijf de lakmoesproef )
Dan nog zijn er mensen die er wel moeite voor hebben, daar is dit topic voor .
Zo makkelijk vond ik het nou ook weer niet. Al heb ik het eigenlijk allang uit mijn geheugen gebannen intussen.
Oud 06-04-2005, 13:58
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
OMG
als je zo goed ben in scheikunde dan zou je hier uberhaupt niet moeten komen
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Oud 06-04-2005, 18:38
sdekivit
sdekivit is offline
hehe heb mn eindexamens al een jaar geleden gehaald
Oud 06-04-2005, 20:09
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
ja maar dan hoef je nog niet zo te koop te lopen daarmee en hoe goed je wel niet bent in scheikunde en hoe slaapverwekkend het allemaal wel niet was
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Oud 06-04-2005, 20:53
Fatality
Fatality is offline
Citaat:
kuik schreef op 06-04-2005 @ 20:09 :
ja maar dan hoef je nog niet zo te koop te lopen daarmee en hoe goed je wel niet bent in scheikunde en hoe slaapverwekkend het allemaal wel niet was
richtig,
bescheidenheid siert de mens

Oud 06-04-2005, 21:46
Verwijderd
Daar ben ik het ook wel mee eens, je kunt verwachten dat in het scheikunde 1 topic op het eindexamen-forum mensen komen die wél moeite hebben met scheikunde, en het willen hebben over het examen. En niet over hoe makkelijk het allemaal voor sommige mensen is.

Ontopic: Lukt het jullie met leren? Volgens mij kun je scheikunde wel enorm goed leren door veel te oefenen, dat is wel fijn Die opgaven lijken toch allemaal op elkaar.
Oud 09-04-2005, 15:45
kuik
Avatar van kuik
kuik is offline
Ik had gister alle koolstofchemie en die ken/kan ik nu dus heel goed en de toets ging ook wel goed
Voor de rest ga ik heel veel redoxreacties oefenen
en titratie-opgaven, want doet moesten wij zomaar opeens kunnen
__________________
hangin' out after a rad day on the hill.
Oud 25-04-2005, 23:03
Donny must die
Donny must die is offline
redox is zo ontzettend verrot
Oud 26-04-2005, 16:43
sdekivit
sdekivit is offline
redoxreacties zijn hetzelfde als zuur/base-reacties alleen worden er nu elektronen overgedragen ipv protonen.
Oud 26-04-2005, 18:06
Linda1985
Linda1985 is offline
ja ik vind redox eigenlijk zowat het gemakkelijkste onderwerp voor het eindexamen. Alle "moeilijke" dingen hebben ze eruit gehaald. Geen Nerntz(?)-vergelijkingen enzo...
__________________
Eej...Houdoe he!
Oud 27-04-2005, 11:43
Verwijderd
Mijn docent had dus geen idee of er uberhaupt iets uit viel, laat staan wat precies.
Ads door Google
Oud 27-04-2005, 13:08
Linda1985
Linda1985 is offline
Slechte docent dan. Hij kan daar toch ook gewoon de bapalingen voor opvragen... Nja, succes ermee in ieder geval!
__________________
Eej...Houdoe he!
Oud 27-04-2005, 16:39
Verwijderd
Dat zou hij uiteindelijk ook wel gaan doen, maar dat deed hij pas nadat ik er om vroeg. Naja, er gebeurt tenminste wat, dat is tenminste iets.
Oud 04-05-2005, 13:35
bloed
Avatar van bloed
bloed is offline
nou

ik heb bij www.watmoetikleren.nl gekeken, maar ik weet nog steeds niet of ik de 'evenwichtsverschuiving en de concenraties daarvan berekenen' moet leren!!

weet jullie het misschien??
__________________
Nooit opgeven!!
Oud 04-05-2005, 19:51
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
bloed schreef op 04-05-2005 @ 13:35 :
nou

ik heb bij www.watmoetikleren.nl gekeken, maar ik weet nog steeds niet of ik de 'evenwichtsverschuiving en de concenraties daarvan berekenen' moet leren!!

weet jullie het misschien??
ik heb vandaag een oefenexamen gemaakt (toch een groot deel iig) en onder een vraag stond "deze stof behoort niet tot het gevraagde van 2005". ik heb echter WEL wat over concentraties en evenwichtsvoorwaarden gemaakt, du sik zou ervanuitgaan dat je het moet kunnen.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Oud 20-05-2005, 14:05
AlCoHoLLiC
AlCoHoLLiC is offline
Ik was net weer even aan het oefenen voor scheikunde en toen vroegen ze me om scheidingsmethoden, en daar werden 2 scheidingsmethoden genoemt die ik niet ken, kan iemand even voor me de methoden op een rijtje zetten met een kleine toelichting erachter?
__________________
<<<<<<??BieRtJe??>>>>>>
Oud 20-05-2005, 14:47
hanki2*2
hanki2*2 is offline
nee
Oud 20-05-2005, 15:14
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
AlCoHoLLiC schreef op 20-05-2005 @ 14:05 :
Ik was net weer even aan het oefenen voor scheikunde en toen vroegen ze me om scheidingsmethoden, en daar werden 2 scheidingsmethoden genoemt die ik niet ken, kan iemand even voor me de methoden op een rijtje zetten met een kleine toelichting erachter?
destilleren: twee vloeistoffen scheiden op basis van een verschil in kookpunt

filtreren: een mengsel van een vloeistof en een vaste stof scheiden

extractie: twee stoffen scheiden op basis van verschil in oplosbaarheid in een bepaald extractiemiddel

indampen: een opgeloste stof verkrijgen door het oplosmiddel te verdampen

adsorptie: een stof scheiden door het te binden aan een adsorptiemiddel

centrifugeren en afschenken: een vaste stof laten bezinken in een vloeistof en vervolgens de vloeistof weggieten
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 20-05-2005, 16:13
AlCoHoLLiC
AlCoHoLLiC is offline
Super! dank je!
__________________
<<<<<<??BieRtJe??>>>>>>
Oud 20-05-2005, 16:34
MMariska
MMariska is offline
Uitgesloten van examen (pdf)

Dus geen berekeningen aan zwakke zuren (geen Kb/Kz dus) en geen berekeningen aan verdunnen van buffers
Oud 20-05-2005, 20:45
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Bernero schreef op 20-05-2005 @ 15:14 :
destilleren: twee vloeistoffen scheiden op basis van een verschil in kookpunt

filtreren: een mengsel van een vloeistof en een vaste stof scheiden

extractie: twee stoffen scheiden op basis van verschil in oplosbaarheid in een bepaald extractiemiddel

indampen: een opgeloste stof verkrijgen door het oplosmiddel te verdampen

adsorptie: een stof scheiden door het te binden aan een adsorptiemiddel

centrifugeren en afschenken: een vaste stof laten bezinken in een vloeistof en vervolgens de vloeistof weggieten
bij centrifugeren pipetteer je meestal het supernatant af
Oud 21-05-2005, 10:16
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 20-05-2005 @ 20:45 :
bij centrifugeren pipetteer je meestal het supernatant af
Ik heb t ook maar uit mn Samengevat overgenomen
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 22-05-2005, 11:15
AlCoHoLLiC
AlCoHoLLiC is offline
Nou kom ik weer ff zeuren ,

Ik las op www.examen.nl de examentips, en daar hadden ze het over de regels van de evenwichtsverschuiving..

Wat houdt dat in het kort in dan
__________________
<<<<<<??BieRtJe??>>>>>>
Oud 22-05-2005, 11:17
sdekivit
sdekivit is offline
dat als je het evenwicht gaat beinvloeden door bijvoorbeeld de temperatuur te verhogen, het evenwichtssysteem zich daar zo aan aanpast, dat de het evenwicht blijft behouden. Dus dat de evenwichtsconstante dezelfde waarde behoudt.
Oud 22-05-2005, 11:35
AlCoHoLLiC
AlCoHoLLiC is offline
en wat zijn dan die precieze regels waar ze naar refereerde?>
__________________
<<<<<<??BieRtJe??>>>>>>
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
VWO scheikunde 1,2!!!
TopDrop
123 24-05-2006 13:47
VWO Score scheikunde 1
RamonS
4 22-05-2006 19:12
VWO Scheikunde 1,2
Bloedpropje
47 25-05-2005 17:45
Algemene schoolzaken scheikunde 2
da leentjuh
16 07-03-2004 15:05
Huiswerkvragen: Exacte vakken scheikunde... chemie vwo bovenbouw deel 1 scheikunde 1
sas_andrea
1 13-01-2002 20:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:33.