Oud 29-05-2005, 08:53
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
deurwaarder schreef op 29-05-2005 @ 00:04 :
btw: kan iemand mij een website geven waar ik oude exonomie examens kan fixen? ik heb er namelijk maar 2 die wij van onze leraar hadden gekregen.

danke
Hier vind je oude examens van economie, er staan ook alle andere vakken bij.
Advertentie
Oud 29-05-2005, 09:55
ladyS
ladyS is offline
dicsonto politiek is dat ecb de rente gaat verhogen zodat mensen minder gaan lenen /meer gaan sparen

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
overheid
- kan de belastingen verhogen >snap ik niet
- kan de uitgaven verminderen > snap ik niet
--------------------------------------------------------------------------------



Wat snap je hier niet aan?

ehm ik snap dit niet want waarom zou de inflatie verminderen als de belastingen worden verhoogd/uitgaven worden verlaagd
__________________
ssss
Oud 29-05-2005, 09:57
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
ladyS schreef op 29-05-2005 @ 09:55 :
dicsonto politiek is dat ecb de rente gaat verhogen zodat mensen minder gaan lenen /meer gaan sparen

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
overheid
- kan de belastingen verhogen >snap ik niet
- kan de uitgaven verminderen > snap ik niet
--------------------------------------------------------------------------------



Wat snap je hier niet aan?

ehm ik snap dit niet want waarom zou de inflatie verminderen als de belastingen worden verhoogd/uitgaven worden verlaagd
Belastingen stijgen. Het gevolg is dat de mensen een lager besteedbaar inkomen hebben. Ze gaan dus minder besteden. De bestedingen dalen en de bestedingsinflatie verminderd.

Het tweede punt snap ik ook niet echt.
Oud 29-05-2005, 10:28
deurwaarder
deurwaarder is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 29-05-2005 @ 08:53 :
Hier vind je oude examens van economie, er staan ook alle andere vakken bij.
danku ^_^

er zijn veel reken uit opgaven maar ok net zoveel leg uit! als ik die leg uit vragen zo zie heb ik zoiets van: zorg dat je Wereld, Europa en Markten 1 kent.

eco vraag

Elasticiteiten (wordt bijna zeker wat over gevraagd alleen ik snap het niet helemaal.

soms wordt er wel eens gevraagd bij de kruisprijs elasticiteit om uit de formule op te maken wie wie beconcureerd. ook moet je de gevolgen weten van prijs elasticiteit / inelasticiteit of wat de effecten daarvan zijn.

kan iemand mij dit uitleggen? graag over elke soort elasticiteit een verklaring. bedankt
Oud 29-05-2005, 10:38
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
deurwaarder schreef op 29-05-2005 @ 10:28 :
danku ^_^

er zijn veel reken uit opgaven maar ok net zoveel leg uit! als ik die leg uit vragen zo zie heb ik zoiets van: zorg dat je Wereld, Europa en Markten 1 kent.

eco vraag

Elasticiteiten (wordt bijna zeker wat over gevraagd alleen ik snap het niet helemaal.

soms wordt er wel eens gevraagd bij de kruisprijs elasticiteit om uit de formule op te maken wie wie beconcureerd. ook moet je de gevolgen weten van prijs elasticiteit / inelasticiteit of wat de effecten daarvan zijn.

kan iemand mij dit uitleggen? graag over elke soort elasticiteit een verklaring. bedankt
Ik heb er nog ergens aantekeningen over liggen.

Prijselasticiteit van de vraag (consument)
Epv (segment) = %▵Qv/%▵P
punt Epv = rc x P/Qv
3 mogelijkheden:
- elastisch, E = > 1.
- inelastisch, E = 0-1.
- volkomen inelastisch, E = 0.

Kruisprijselasticiteit (Ekp) reactie van de vraag (Qv) op de ▵P van een ander goed (P2).
Ekp = %▵Q1/%▵P2 of Ekp = rc2 x P2/Q1
2 mogelijkheden:
- substitutiegoederen (+), goederen kunnen elkaar vervangen.
- complementaire goederen (-), goederen kunnen elkaar aanvullen.

Inkomens- (of ‘budget-) elasticiteit (Ey) is de reactie van de consument als het inkomen verandert.
Ey = %▵Qv/%▵Y of Ey = rcy x Y/Qv
4 mogelijkheden:
- meestal is de uitkomst + (0-1), bij gewone consumptiegoederen (of primaire goederen) (verzadigingsinkomen).
- soms is de uitkomst ++ (> 1), bij luxe goederen (of drempelgoederen) (drempelinkomen).
- bij inferieure goederen -.
- bij indifferentgoederen 0.

Die hokjes betekenen delta. Ik heb er ook nog grafieken bij getekend, maar die kan ik hier niet plaatsen.

Laatst gewijzigd op 29-05-2005 om 11:00.
Oud 29-05-2005, 11:01
-::SyrinX-NL::-
-::SyrinX-NL::- is offline
Citaat:
ladyS schreef op 29-05-2005 @ 09:55 :
dicsonto politiek is dat ecb de rente gaat verhogen zodat mensen minder gaan lenen /meer gaan sparen

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
overheid
- kan de belastingen verhogen >snap ik niet
- kan de uitgaven verminderen > snap ik niet
--------------------------------------------------------------------------------



Wat snap je hier niet aan?

ehm ik snap dit niet want waarom zou de inflatie verminderen als de belastingen worden verhoogd/uitgaven worden verlaagd

Belastingen stijgen. Het gevolg is dat de mensen een lager besteedbaar inkomen hebben. Ze gaan dus minder besteden. De bestedingen dalen en de bestedingsinflatie verminderd.

Het tweede punt snap ik ook niet echt. [/B]
Voor de overheid geldt het zelfde, alleen geldt nu dus dat de overheid minder vraag uitoefend. Gevolg is dus dat er minder bestedingsinflatie is.
__________________
"Ongeluk is het verschil tussen het talent en de verwachtingen van de mens"

Laatst gewijzigd op 29-05-2005 om 11:05.
Oud 29-05-2005, 11:17
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
-:yrinX-NL::- schreef op 29-05-2005 @ 11:01 :
Voor de overheid geldt het zelfde, alleen geldt nu dus dat de overheid minder vraag uitoefend. Gevolg is dus dat er minder bestedingsinflatie is.
Dus eigenlijk dalen gewoon de overheidsbestedingen en hierdoor daalt weer de bestedingsinflatie, toch?
Oud 29-05-2005, 11:31
V!n
V!n is offline
ok... ik ga nu beginnen... *zucht* wat ben ik toch goed in plannen.
__________________
--- Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol ---
Oud 29-05-2005, 12:12
soultodeny
soultodeny is offline
Als je je gewoon op de hoofdlijnen concentreert ga je het wel halen hoor, denk ik. écht veel is het niet.
__________________
..how can they sleep while their beds are burning?..
Oud 29-05-2005, 12:15
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Kan het kloppen dat het examen van 2001-II heel makkelijk is? Ik heb de eerste opgave gemaakt en ik heb helemaal geen fouten Normaal zou ik allang alles fout hebben gedaan
Oud 29-05-2005, 12:19
Verwijderd
Citaat:
soultodeny schreef op 29-05-2005 @ 12:12 :
Als je je gewoon op de hoofdlijnen concentreert ga je het wel halen hoor, denk ik. écht veel is het niet.
Ja klopt, en het feit dat je alles al heel vaak hebt gehad maakt het ook wat makkelijker he. Het enige wat ik ervoor doe is oude examens oefenen. Mja, ik begin pas vanavond ik moet nu voetballen. Iedereen veel succes met leren.
Oud 29-05-2005, 13:08
sonic boom
sonic boom is offline
Die elasticiteiten ga ik neit echt een nadruk op leggen gewoon altijd % verandering gevolg/% verandering oorzaak. De uitkomst kun je denk ik wel vinden door logisch te beredeneren. Die modellen moet je gewoon goed kijken waar je die cijfers ken invoeren en dan aflezen. Voor de rest zou ik zeggen probeer zo goed mogelijk economische verbanden te begrijpen. Alles letterlijk leren heeft weinig nut. Gewoon proberen de verbanden te vinden tussen oorzaak en gevolg. Dan moet het denk ik wel goedkomen
Oud 29-05-2005, 13:15
mcbbvb
mcbbvb is offline
Citaat:
ladyS schreef op 29-05-2005 @ 09:55 :
ehm ik snap dit niet want waarom zou de inflatie verminderen als de belastingen worden verhoogd/uitgaven worden verlaagd
het tweede denk ik:
de uitgaven gaan omlaag --> de vraag naar producten gaat dan ook omlaag --> producten worden minder schaars --> productie wordt dan minder --> lonen gaan dus ook omlaag --> nationaal inkomen gaat omlaag --> EV gaat omlaag --> de prijs daalt (inflatie omlaag)
__________________
leuk die examens...
Oud 29-05-2005, 13:18
ladyS
ladyS is offline
kan iemand mij dit uitleggen

waarom werken aftrekposten nivellerend
__________________
ssss
Oud 29-05-2005, 13:23
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
ladyS schreef op 29-05-2005 @ 13:18 :
kan iemand mij dit uitleggen

waarom werken aftrekposten nivellerend
Procentueel gezien hebben de lagere inkomens meer voordeel van de heffingskorting, omdat de heffingskorting procentueel gezien een groter deel van de te betalen belasing is bij een lager inkomen.
Oud 29-05-2005, 13:52
mcbbvb
mcbbvb is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 29-05-2005 @ 13:23 :
Procentueel gezien hebben de lagere inkomens meer voordeel van de heffingskorting, omdat de heffingskorting procentueel gezien een groter deel van de te betalen belasing is bij een lager inkomen.
aftrekpost is toch niet hetzelfde als een heffingskorting?

een aftrekpost haal je eerst van je inkomen af net als de belastingvrije som. dan krijg je het belastbaar in komen. dan verdeel je dit belastbaar inkomen in schijven en reken je de belasting uit. en daarna over deze belasting haal je de heffingkorting weer af. aftrekpost en een heffingkorting is dan toch niet hetzelfde?

wat je zegt is wel waar alleen moet je dan het woord heffingkorting vervangen door aftrektpost. een bepaald bedrag is natuurlijk procentueel groter als je inkomen lager is vergeleken met een veel hoger inkomen.
__________________
leuk die examens...

Laatst gewijzigd op 29-05-2005 om 13:54.
Oud 29-05-2005, 13:55
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
mcbbvb schreef op 29-05-2005 @ 13:52 :
aftrekpost is toch niet hetzelfde als een heffingskorting?

een aftrekpost haal je eerst van je inkomen af net als de belastingvrije som. dan krijg je het belastbaar in komen. dan verdeel je dit belastbaar inkomen in schijven en reken je de belasting uit. en daarna over deze belasting haal je de heffingkorting weer af. aftrekpost en een heffingkorting is dan toch niet hetzelfde?
Oja, oeps Maar de uitleg blijft wel hetzelfde Een aftrekpost is bijvoorbeeld de hypotheek. En een heffingskorting is bijvoorbeeld korting voor werkenden op te aan de belasting te betalen som.
Oud 29-05-2005, 16:08
suikerprinses
Avatar van suikerprinses
suikerprinses is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 29-05-2005 @ 13:55 :
Oja, oeps Maar de uitleg blijft wel hetzelfde Een aftrekpost is bijvoorbeeld de hypotheekrente!! . En een heffingskorting is bijvoorbeeld korting voor werkenden op te aan de belasting te betalen som.
Oud 29-05-2005, 16:15
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
suikerprinses schreef op 29-05-2005 @ 16:08 :
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
vlindertjuh schreef op 29-05-2005 @ 13:55 :
Oja, oeps Maar de uitleg blijft wel hetzelfde Een aftrekpost is bijvoorbeeld de hypotheekrente!! . En een heffingskorting is bijvoorbeeld korting voor werkenden op te aan de belasting te betalen som.
--------------------------------------------------------------------------------
Dat is logisch, want normaal staat ook alleen maar de rente gegeven
Oud 29-05-2005, 16:40
V!n
V!n is offline
Dus de heffingskorting gaat van de te betalen belasting af, en niet al van het bruto inkomen... oké.
__________________
--- Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol ---
Oud 29-05-2005, 16:49
soultodeny
soultodeny is offline
Volgens mij wordt het morgen echt niets met mij. Net even die quickscan gedaan bij examenbundel.nl en ik had maar 39%
Ik ben benieuwd of ik die 4,7 ga halen..
__________________
..how can they sleep while their beds are burning?..
Oud 29-05-2005, 16:52
DG
Avatar van DG
DG is offline
Citaat:
Lilium schreef op 14-04-2005 @ 21:30 :
Wij hebben ook dat dikke boek: Praktische economie. Doen we nooit wat uit omdat mijn leraar de tekst te vaag vindt. Hij geeft altijd aantekeningen en als je die leert, heb je zo een 7.
Die vragen in de examenbundel vind ik echt vaag, 7 van de 10 keer snap ik geen eens wat er gevraagd wordt.
dat zal waarschijnlijk komen omdat je niet gewend bent, aan de manier waarop de vragen gesteld worden, omdat je alleen maar aantekeningen krijgt
__________________
Met je glimlach van oor tot oor.
Oud 29-05-2005, 16:58
Domenica
Avatar van Domenica
Domenica is offline
Met modellen bedoelen jullie steeds die macro-economische modellen neem ik aan..?

Laatst gewijzigd op 29-05-2005 om 17:13.
Oud 29-05-2005, 16:59
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Ik zie in voorgaande examens niks terugkomen over bankwezen met giraal,chartaal geld en dat soort dingen of hoeven we dat ook niet te leren..?
__________________
Think you know me?, better think again...
Oud 29-05-2005, 16:59
Domenica
Avatar van Domenica
Domenica is offline
Citaat:
$TR@NG3R schreef op 29-05-2005 @ 16:59 :
Ik zie in voorgaande examens niks terugkomen over bankwezen met giraal,chartaal geld en dat soort dingen of hoeven we dat ook niet te leren..?
Ik heb net examen 2003 eerste tijdvak gemaakt.. en daar stond bij opgave 7 meen ik wel wat over bankwezen en giraal en chartaal geld..
Oud 29-05-2005, 17:08
Verwijderd
Sommige dingen zijn zo simpel, andere dingen weer achterlijk moeilijk.
Oud 29-05-2005, 17:13
Domenica
Avatar van Domenica
Domenica is offline
Jah inderdaad..


Wat voor dingen hebben jullie eigenlijk in je GR gezet..?
Oud 29-05-2005, 17:22
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Domenica schreef op 29-05-2005 @ 17:13 :
Wat voor dingen hebben jullie eigenlijk in je GR gezet..?
Ik heb er heel veel in staan Voornamelijk formules enzo. Ik heb het erin gezet voor een pta ofzo. Dus het staat er al heel lang in.
Oud 29-05-2005, 17:27
De Zwartkijker
Avatar van De Zwartkijker
De Zwartkijker is offline
Weet er iemand een link naar een site waarin al die formules staan (zoals bv MW: MO=MK etc) zodat ik ze kan overnemen in mijn GR?

BVD
Oud 29-05-2005, 17:57
V!n
V!n is offline
Citaat:
V!n schreef op 29-05-2005 @ 16:40 :
Dus de heffingskorting gaat van de te betalen belasting af, en niet al van het bruto inkomen... oké.
En aftrekposten gaan wél van het bruto inkomen af...

KLOPT DIT?
__________________
--- Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol ---
Oud 29-05-2005, 18:07
Domenica
Avatar van Domenica
Domenica is offline
Citaat:
De Zwartkijker schreef op 29-05-2005 @ 17:27 :
Weet er iemand een link naar een site waarin al die formules staan (zoals bv MW: MO=MK etc) zodat ik ze kan overnemen in mijn GR?

BVD
Als je die link hebt gevonden.. zal je het dan even naar jacquelinez@ilse.nl willen mailen? Dan ga ik ook even op zoek..
Oud 29-05-2005, 18:12
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
V!n schreef op 29-05-2005 @ 17:57 :
En aftrekposten gaan wél van het bruto inkomen af...

KLOPT DIT?
jeps.
Bruto inkomen
min aftrekposten
bedrag voor de belastingen uitrekenen (met de percentages)
min heffingskortingen
uiteindelijke bedrag voor de belastingen
Oud 29-05-2005, 18:40
$TR@NG3R
$TR@NG3R is offline
Niet de eventuele belastingvrije voet vergeten
__________________
Think you know me?, better think again...
Oud 29-05-2005, 18:42
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
$TR@NG3R schreef op 29-05-2005 @ 18:40 :
Niet de eventuele belastingvrije voet vergeten
de wat
Oud 29-05-2005, 18:49
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Ik heb eens alle formules uit mijn samenvatting gevist. Sommige staan er twee keer in, maar ik ben te lui om ze eruit te halen

TW = (p x q) - ingekochte grond- en hulpstoffen en diensten. TW = loon + pacht/huur + rente + winst.

BBP = TW bedrijven + overheid.

Nationaal inkomen = binnenlands inkomen + inkomens die zijn verdiend in het buitenland - inkomens die zijn betaald aan het buitenland.

indexcijfer in jaar n = waarde in jaar n : waarde in het basisjaar x 100

omzetindex = afzetindex x prijsindex : 100

Indexcijfer reëel inkomen (de koopkracht) = indexcijfer nominaal inkomen : indexcijfer van het prijspeil x 100

Epv (segment) = %Qv/%P

punt Epv = rc x P/Qv

Ekp = %Q1/%P2 of Ekp = rc2 x P2/Q1

Ey = %Qv/%Y of Ey = rcy x Y/Qv

Zichtbaar lopend verkeer = DR + P ink. R + S ink. R

Salderingsrekening = Lopende rekening + Kapitaalrekening.

Exportquote = Qv exportgoederen x P –> exportwaarde in % van het Nationaal Inkomen.

Importquote = Qv importgoederen x P –> importwaarde in % van het Nationaal Inkomen.

Dekkingspercentage = exportontvangsten/importuitgaven x 100%.

C + I + O + E - M = Y –> de effectieve vraag.

Nationale bestedingen = C + I + O.

Buitenlandse bestedingen = E - M.

Omzet = totale opbrengst = afzet x verkoopprijs. TO = p x q.

Totale winst = totale opbrengsten - totale kosten. TW = TO - TK.

Totale kosten = afzet x kostprijs. TK = q x GTK.

Totale winst = afzet x (verkoopprijs - kostprijs). TW = q x (p - GTK).

GTK = TK/q.

GW = TW/q.

Maximale winst als MO = MK.

GCK = TCK/q.

GVK = TVK/q.

TK = Pa x A + Pk x K.

Ruilvoet = prijspeil export / prijspeil import x 100.

De beroepsgeschikte bevolking - de niet-participanten = de beroepsbevolking.

Bruto participatiegraad of bruto deelnemingspercentage = beroepsbevolking : beroepsgeschikte bevolking x 100%.

Netto participatiegraad of werkgelegenheidsgraad = werkenden : beroepsgeschikte bevolking x 100%.

Werkloosheidspercentage = werklozen : beroepsbevolking x 100%.

qa = ap + b –> qa = ap + b + c.

p = aqa + b –> p = aqa + b + c.

Bruto-inkomen uit arbeid + bijtellingen - aftrekposten = belastbaar inkomen –> schijventarief –> belasting - heffingskorting = te betalen belasting.

Uitgaven voor sociale zekerheid = het aantal uitkeringsgerechtigden x het gemiddelde bedrag van een uitkering.

Toename staatsschuld = begrotingstekort - de aflossingen = financieringstekort.

Productie = toegevoegde waarde = omzet - geldswaarde ingekochte grond- en hulpstoffen.

Nationaal product = nationaal inkomen = nationale toegevoegde waarde.

Nationaal inkomen = binnenlands inkomen + inkomen ontvangen uit het buitenland - inkomen betaald aan het buitenland.

Bezettingsgraad = productie/productiecapaciteit x 100%.

(S-I) + (B-O) = O –> particulier spaarsaldo + overheidssaldo = nationaal spaarsaldo.

Besparingen = investeringen bedrijven + tekort overheid + tekort buitenland.

Besparingen + overschot buitenland = investeringen bedrijven + tekort overheid.

(S-I) + (B-O) = (E-M) –> particulier spaarsaldo + overheidssaldo = saldo lopende rekening.

Netto binnenlands inkomen tegen factorkosten = inkomen bedrijven + inkomen overheid.

Netto nationaal inkomen tegen factorkosten = netto binnenlands inkomen tegen factorkosten + saldo primair inkomen uit buitenland.

Netto nationaal inkomen tegen marktprijzen = netto nationaal inkomen tegen factorkosten + indirecte belastingen - subsidies.

Bruto nationaal inkomen tegen marktprijzen = netto nationaal inkomen tegen marktprijzen + afschrijvingen.

x-quote = x / nationaal inkomen • 100%.

Arbeidsinkomen = lonen + TLZ.

Kapitaalinkomen = (winst - TLZ) + rente + huur + pacht.

Dekkingspercentage/liquiditeitspercentage = (kas + tegoed bij de centrale bank)/rekening-couranttegoeden x 100%.

Exportquote = exportwaarde/BBP x 100%.

Dekkingspercentage = exportwaarde/importwaarde x 100%.
Oud 29-05-2005, 18:57
Domenica
Avatar van Domenica
Domenica is offline
Citaat:
vlindertjuh schreef op 29-05-2005 @ 18:49 :
Ik heb eens alle formules uit mijn samenvatting gevist. Sommige staan er twee keer in, maar ik ben te lui om ze eruit te halen

TW = (p x q) - ingekochte grond- en hulpstoffen en diensten. TW = loon + pacht/huur + rente + winst.

BBP = TW bedrijven + overheid.

Nationaal inkomen = binnenlands inkomen + inkomens die zijn verdiend in het buitenland - inkomens die zijn betaald aan het buitenland.

indexcijfer in jaar n = waarde in jaar n : waarde in het basisjaar x 100

omzetindex = afzetindex x prijsindex : 100

Indexcijfer reëel inkomen (de koopkracht) = indexcijfer nominaal inkomen : indexcijfer van het prijspeil x 100

Epv (segment) = %Qv/%P

punt Epv = rc x P/Qv

Ekp = %Q1/%P2 of Ekp = rc2 x P2/Q1

Ey = %Qv/%Y of Ey = rcy x Y/Qv

Zichtbaar lopend verkeer = DR + P ink. R + S ink. R

Salderingsrekening = Lopende rekening + Kapitaalrekening.

Exportquote = Qv exportgoederen x P –> exportwaarde in % van het Nationaal Inkomen.

Importquote = Qv importgoederen x P –> importwaarde in % van het Nationaal Inkomen.

Dekkingspercentage = exportontvangsten/importuitgaven x 100%.

C + I + O + E - M = Y –> de effectieve vraag.

Nationale bestedingen = C + I + O.

Buitenlandse bestedingen = E - M.

Omzet = totale opbrengst = afzet x verkoopprijs. TO = p x q.

Totale winst = totale opbrengsten - totale kosten. TW = TO - TK.

Totale kosten = afzet x kostprijs. TK = q x GTK.

Totale winst = afzet x (verkoopprijs - kostprijs). TW = q x (p - GTK).

GTK = TK/q.

GW = TW/q.

Maximale winst als MO = MK.

GCK = TCK/q.

GVK = TVK/q.

TK = Pa x A + Pk x K.

Ruilvoet = prijspeil export / prijspeil import x 100.

De beroepsgeschikte bevolking - de niet-participanten = de beroepsbevolking.

Bruto participatiegraad of bruto deelnemingspercentage = beroepsbevolking : beroepsgeschikte bevolking x 100%.

Netto participatiegraad of werkgelegenheidsgraad = werkenden : beroepsgeschikte bevolking x 100%.

Werkloosheidspercentage = werklozen : beroepsbevolking x 100%.

qa = ap + b –> qa = ap + b + c.

p = aqa + b –> p = aqa + b + c.

Bruto-inkomen uit arbeid + bijtellingen - aftrekposten = belastbaar inkomen –> schijventarief –> belasting - heffingskorting = te betalen belasting.

Uitgaven voor sociale zekerheid = het aantal uitkeringsgerechtigden x het gemiddelde bedrag van een uitkering.

Toename staatsschuld = begrotingstekort - de aflossingen = financieringstekort.

Productie = toegevoegde waarde = omzet - geldswaarde ingekochte grond- en hulpstoffen.

Nationaal product = nationaal inkomen = nationale toegevoegde waarde.

Nationaal inkomen = binnenlands inkomen + inkomen ontvangen uit het buitenland - inkomen betaald aan het buitenland.

Bezettingsgraad = productie/productiecapaciteit x 100%.

(S-I) + (B-O) = O –> particulier spaarsaldo + overheidssaldo = nationaal spaarsaldo.

Besparingen = investeringen bedrijven + tekort overheid + tekort buitenland.

Besparingen + overschot buitenland = investeringen bedrijven + tekort overheid.

(S-I) + (B-O) = (E-M) –> particulier spaarsaldo + overheidssaldo = saldo lopende rekening.

Netto binnenlands inkomen tegen factorkosten = inkomen bedrijven + inkomen overheid.

Netto nationaal inkomen tegen factorkosten = netto binnenlands inkomen tegen factorkosten + saldo primair inkomen uit buitenland.

Netto nationaal inkomen tegen marktprijzen = netto nationaal inkomen tegen factorkosten + indirecte belastingen - subsidies.

Bruto nationaal inkomen tegen marktprijzen = netto nationaal inkomen tegen marktprijzen + afschrijvingen.

x-quote = x / nationaal inkomen • 100%.

Arbeidsinkomen = lonen + TLZ.

Kapitaalinkomen = (winst - TLZ) + rente + huur + pacht.

Dekkingspercentage/liquiditeitspercentage = (kas + tegoed bij de centrale bank)/rekening-couranttegoeden x 100%.

Exportquote = exportwaarde/BBP x 100%.

Dekkingspercentage = exportwaarde/importwaarde x 100%.
heel erg bedankt ik zal dat er ook ff inzetten

TLZ waar staat dat voor

totale loonbelasting?
Oud 29-05-2005, 19:07
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Citaat:
Domenica schreef op 29-05-2005 @ 18:57 :
heel erg bedankt ik zal dat er ook ff inzetten

TLZ waar staat dat voor

totale loonbelasting?
Toegerekend Loon Zelfstandigen
Oud 29-05-2005, 19:17
V!n
V!n is offline
Ik heb het examen van vorig jaar gemaakt (2004 tv 1) en heb ongeveer 33 van de 56 punten... wat voor cijfer heb je dan?
__________________
--- Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol ---
Oud 29-05-2005, 19:21
De Zwartkijker
Avatar van De Zwartkijker
De Zwartkijker is offline
@ vlindertjuh


Erg bedankt; ga ze er nu inzetten,

Veel succes morgen!
Oud 29-05-2005, 19:25
Mavie©2004
Avatar van Mavie©2004
Mavie©2004 is offline
Succes allemaal
ik móét een 4.5 halen.. ik hoop dat
er veel over het model gevraagd wordt
en S-I + B-O = E - M enzo
__________________
\ooo/ MetallicA \ooo/ Love Is Rockin´In The Air Tonight
Oud 29-05-2005, 19:41
Tuup
Avatar van Tuup
Tuup is offline
Citaat:
Mavie©2004 schreef op 29-05-2005 @ 19:25 :
(...)ik hoop dat
er veel over het model gevraagd wordt
en S-I + B-O = E - M enzo
Khoop het niet!! Knettergek word ik van die krengen
__________________
www.tomenerik.tk => Lijpe shit!
Oud 29-05-2005, 19:46
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Ik hoop juist dat er gevraagd wordt naar het rekenen met belastigen enzo. Bijvoorbeeld 2001-II en dan de eerste opgave. Die is best wel makkelijk
Oud 29-05-2005, 19:53
strawberryangel
Avatar van strawberryangel
strawberryangel is offline
moet de belastingvrije voet eraf na de aftrekposten, en komt dan het schijvenstelsel? zo niet, wanneer gaat dan de belastingvrije voet eraf?

btw... als ik zo naar de oude examens kijk.... niet écht moeilijk en gedetailleerd, allemaal standaard dingen eigenlijk, of ben ik de enige die er zo over denkt?
Oud 29-05-2005, 19:56
sonic boom
sonic boom is offline
OMG economisch rekenen is moeilijk en dat is ongeveer de kwart van de toets Ah die formules zijn wel handig maarja het zou moeilijk opzoeken zijn en teveel tijd kosten om ze in te voeren in die tijd ken ik wel weer wat leren. gewoon rustig eten dan nog wat oude examens doornemen. Morgenochtend me examenbundel doorkijke en dan moet het maar gebeuren. Een 4.3 moet wel lukken hoop ik
Oud 29-05-2005, 20:17
soultodeny
soultodeny is offline
Citaat:
sonic boom schreef op 29-05-2005 @ 19:56 :
OMG economisch rekenen is moeilijk en dat is ongeveer de kwart van de toets Ah die formules zijn wel handig maarja het zou moeilijk opzoeken zijn en teveel tijd kosten om ze in te voeren in die tijd ken ik wel weer wat leren. gewoon rustig eten dan nog wat oude examens doornemen. Morgenochtend me examenbundel doorkijke en dan moet het maar gebeuren. Een 4.3 moet wel lukken hoop ik
Zou je geen formuleblad krijgen? Of wacht.. dat is zeker bij M&O..
__________________
..how can they sleep while their beds are burning?..
Oud 29-05-2005, 20:22
100%hallal
Avatar van 100%hallal
100%hallal is offline
Zijn we hier allemaal eco1,2? Of ook nog eco1-ers? Ik ben vanmiddag begonnen en ik ga zo verder.. Ik kijk alles even door en belangrijke dingen zet ik in mn grafische rekenmachine. Hoe doen jullie (eco1-ers) dat?
Oud 29-05-2005, 20:33
Verwijderd
Ik begin dalijk eens met EC 1,2 te leren of morgenvroeg. Ik kijk alleen een paar oude examens door en zorg dat mijn GRM vol staat met nuttige informatie.
Oud 29-05-2005, 20:35
Vlindertje
Avatar van Vlindertje
Vlindertje is offline
Wat is de belastingvrije voet? Ik heb er nog nooit van gehoord
Oud 29-05-2005, 20:48
Mavie©2004
Avatar van Mavie©2004
Mavie©2004 is offline
ik heb echt zo´n moeite met economisch rekenen.. ik heb dat inzicht absoluut niet
__________________
\ooo/ MetallicA \ooo/ Love Is Rockin´In The Air Tonight
Oud 29-05-2005, 20:48
sonic boom
sonic boom is offline
Eerst worden eventuele aftrekposten van het inkomen afgetrokken. En daarna volgt het belastinf vrije deel erafgehaald. Dat zijn gewoon van tevoren afgesproken kortingen op het inkomen. Daarna volgt het belastbare inkmen met het schijventarief.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Schoolboeken Economie 1,2
Matsh
5 18-06-2008 14:50
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie 1,2 zelftest markten 1
economie89
3 09-03-2007 00:52
HAVO economisch betoog (economie 1,2)
Swiss
6 30-05-2006 13:55
Eindexamens 2004 Economie 1,2 Stof
levi's
7 06-04-2004 17:35
Eindexamens 2003 eco 1,2 havo in C&M vrije deel ???
Jeanineshere
5 30-05-2003 09:36


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:44.