Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2007, 20:13
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Ik ga nog eens een poging doen om een succestopic te openen.

Wanneer men van mening is dat dit topic beter op Nieuws en achtergronden thuishoort, verplaatst men hem maar.

Is aanbesteden goed of slecht? Moet het aanbesteden in de stadsregio's Amsterdam, Den Haag en Rotterdam doorgaan? Op wat voor manier?

Even voor de mensen zonder achtergrondkennis een greep uit de krantenbak, uiteraard zijn er veel meer krantenartikelen over. Dus voeg gerust toe.

Citaat:
Privatisering OV in grote steden lijkt van de baan

AMSTERDAM - Een meerderheid van de Tweede Kamer is tegen de verplichte privatisering van het openbaar vervoer in de grote steden. Dat meldt de NOS.


Tot nu toe hield het kabinet vast aan de privatisering, omdat Europese regels die zouden voorschrijven. Dat blijkt echter niet het geval.

Een motie van de PvdA en de SP die de privatisering afwijst, krijgt steun van de PVV. Daarmee ontstaat een meerderheid tegen de plannen. Woensdag vergadert de Kamer over een wijziging van de Wet Personenvervoer.

Europees Hof
De openbaarvervoerbedrijven Connexxion, Arriva en Veolia stappen naar het Europees Hof als de Tweede Kamer besluit om de wet te wijzigen, zo kondigden de ondernemingen dinsdag aan.

De bedrijven vrezen dat het openbaar vervoer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wordt vrijgesteld van de verplichting tot openbare aanbesteding in 2009 en dat ze als gevolg daarvan `ernstige schade` zullen oplopen.

Kwaliteit
Volgens de bedrijven zijn zij niet de enige verliezers als de wet wordt aangepast. De reizigers zouden ook gedupeerd raken. `Gebleken is dat in de concessies waar is aanbesteed, de kwaliteit sterk is verbeterd`, aldus de bedrijven in een gezamenlijke verklaring. `Ook de belastingbetaler is slecht bediend met een wijziging van de wet. In de aanbestede gebieden worden met minder geld meer diensten geleverd.`

Staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) wees ingrijpende aanpassingen van de wet tot nog toe resoluut van de hand. `In de meeste gevallen zijn de aanbestedingen wél goed verlopen`, zei Huizinga onlangs in de Tweede Kamer.
bron: htmfoto/anp

Citaat:
Vervoerders dreigen met Europees Hof
De vervoerders Connexxion, Veolia en Arriva dreigen met een gang naar het Europees Hof als de Tweede Kamer woensdag besluit om de verplichte privatisering van het openbaar vervoer in de grote steden te laten afketsen. Dat laten de bedrijven dinsdag weten. Een Kamermeerderheid lijkt ervoor te voelen om Amsterdam, Rotterdam en Den Haag de vrijheid te geven af te zien van aanbesteding van het openbaar vervoer.


Volgens de Wet Personenvervoer moeten de grote steden in 2009 hun openbaar vervoer aanbesteed hebben. Dit betekent dat het tram-, bus- en metrovervoer in deze steden overgaat in particuliere handen. Sinds begin dit jaar is dit in Utrecht al het geval. Volgens het kabinet wordt de openbare aanbesteding door de Europese Unie verplicht gesteld.

Volgens een Kamermeerderheid van PvdA, SP, PVV, GroenLinks en SGP zouden Europese richtlijnen er echter op wijzen dat privatisering niet verplicht is. De steden zouden zelf mogen kiezen. Hierdoor staat het doorgaan van de Wet Personenvervoer op de tocht.

De vervoersbedrijven stellen dat ze `ernstige schade` oplopen als de wet wordt gewijzigd. Ze hebben naar eigen zeggen hun beleid van de afgelopen jaren volledig ingesteld op de nieuwe situatie. Ook de reiziger verliest als het openbaar vervoer in handen blijft van de gemeenten, stellen de vervoerders. In de gebieden die al aanbesteed zijn, zouden inmiddels met minder geld meer diensten worden geleverd.
bron: htmfoto/novum

Citaat:
SP:vijftien oude bussen naar Utrecht
UTRECHT - 'Ongeveer 15 nieuwe Utrechtse bussen gaan naar Novio in Nijmegen en daar krijgt Utrecht ouwe rotzooi voor terug'. Dat zegt de SP, die verontrustende signalen heeft opgevangen over het schuiven met bussen door Connexxion.

Connexxion, sinds dit jaar eigenaar van GVU, verplaatst de Utrechtse bussen en haalt oude bussen van het Zuidtangend, bij Schiphol en Amsterdam, naar de stad.

De bussen die naar Utrecht komen, zijn volgens de SP oud en hebben een vuile motor die gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit in de stad.
Bron: RTV Utrecht

Citaat:
ActiesDEN HAAG - Het openbaar vervoer in Haaglanden gaat op 19 november plat, als het stadsgewest Haaglanden de aanbesteding van buslijnen toch wil doorzetten. Kaderleden van FNV Bondgenoten bij de HTM hebben maandagochtend ingestemd met dit ultimatum.
Het bestuur van het stadsgewest neemt op 17 november een besluit over de buslijnen. Het personeel wil dat de HTM ook na 2009 mag blijven rijden in Haaglanden. Het kabinet besloot onlangs dat de vier grote steden zelf mogen bepalen of ze het openbaar vervoer aanbesteden of niet.

Het stadsgewest stelde daarop het besluit over de toekomst van de buslijnen uit tot november
Bron: http://denhaag.rtvwest.nl/nieuwsitem/10756

Alle berichten via OHIH.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2007, 22:27
Verwijderd
het moet niet doorgaan. De huidige systemen zijn zeer goed voor de reizigers.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 13:04
Verwijderd
Wat mij vooral opvalt in jouw artikels is dat de OV-bedrijven eerst schreeuwen dat de aanbestedingen door moeten gaan en daarna zegt Conexxion (dat eerst nog hard schreeuwt vóór aanbesteding) icm HTM dat ze het OV daar plat gooien als het (weliswaar in een wijk/stadsgewest maar dat doet er niet toe) toch wordt aanbesteedt. Dat strookt niet met elkaar.
Wat mij betreft maakt het niet uit, zo lang ik maar op of in de buurt van mijn bestemming kan komen op een acceptabele manier. Overigens is dat laatste - zeker naar de Uithof met de 11/12/12s - echt niet van toepassing. Die bussen zitten standaard overvol waardoor mensen moeten staan en bussen zeer geregeld aan haltes voorbij rijden omdat ze te vol zitten. Het is wat mij betreft belangrijker dat dat soort misstanden wordt opgelost dan dat er gezeurd wordt over wel of niet aanbesteden.
M.a.w. het is belangrijker om ervoor te zorgen dat het goed rijdt dan dat er "eerlijk" wordt aanbesteed.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2007, 18:29
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
het moet niet doorgaan. De huidige systemen zijn zeer goed voor de reizigers.
Dan ben ik voor. Daarom ontbrak het aan een mening in de eerste post.

Waarom functioneert het huidige - dus niet aanbesteden in grote steden - momenteel? Wat is er procedureel zo anders in de streek dan in de stad? Of ben je van mening dat het aanbesteden in de streek niet functioneert?


Citaat:
Wat mij vooral opvalt in jouw artikels is dat de OV-bedrijven eerst schreeuwen dat de aanbestedingen door moeten gaan en daarna zegt Conexxion (dat eerst nog hard schreeuwt vóór aanbesteding) icm HTM dat ze het OV daar plat gooien als het (weliswaar in een wijk/stadsgewest maar dat doet er niet toe) toch wordt aanbesteedt. Dat strookt niet met elkaar.
Kan je mij het artikel/de regel aanwijzen waar staat dat er gestaakt wordt vanuit CXX als Haaglanden doorgaat met aanbesteden? Overigens is het te verklaren dat Arriva, Veolia en CXX gaan proceduren bij het hof als er niet wordt aanbesteed.

Citaat:
Wat mij betreft maakt het niet uit, zo lang ik maar op of in de buurt van mijn bestemming kan komen op een acceptabele manier. Overigens is dat laatste - zeker naar de Uithof met de 11/12/12s - echt niet van toepassing. Die bussen zitten standaard overvol waardoor mensen moeten staan en bussen zeer geregeld aan haltes voorbij rijden omdat ze te vol zitten. Het is wat mij betreft belangrijker dat dat soort misstanden wordt opgelost dan dat er gezeurd wordt over wel of niet aanbesteden.
M.a.w. het is belangrijker om ervoor te zorgen dat het goed rijdt dan dat er "eerlijk" wordt aanbesteed.
Uit reizigersuitpunt is dat inderdaad het belangrijkst, dat je van a naar b komt, maar ik wilde het hier niet alleen uit reizigersstandpunt zien. Dan ga ik wel op onzin klagen dat ik weer niet op tijd was vandaag.

Mijn inziens is dit niet (alleen) een probleem van CXX, maar ook van de gemeente en de stadsregio Utrecht.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 10:17
Verwijderd
Als je de link volgt is de eerste zin van het artikel de volgende:
Citaat:
HTM en Connexxion dreigen met acties
DEN HAAG - HTM en Connexxion dreigen het Haagse openbaar vervoer plat te leggen als het Stadsgewest de aanbesteding van bus- en tramlijnen toch doorzet.
Dat het te verklaren is dat ze gaan procederen geloof ik graag. Zoals in het tweede artikel wordt gezegd zijn zij "helemaal ingesteld op de nieuwe manier [aanbesteden dus]". Dat is natuurlijk leuk en aardig maar ook gewoon slechte bedrijfsvoering. Je moet altijd met meerdere scenario's rekening houden en dat doen (of kunnen/willen ze niet doen) hier in ieder geval niet.

Laatst gewijzigd op 19-09-2007 om 10:18. Reden: Taalfout
Met citaat reageren
Oud 19-09-2007, 21:51
Verwijderd
Sinds de privatisering: is het ov vanuit amsterdam naar zaanstreek verslechterd: buslijnen zijn geschrapt, de laatste bussen vertrekken belachelijk vroeg.

dus dat aanbestedingen voor betere kwaliteit zorgt is natuurlijk onzin
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 11:10
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Aanbesteding is in sommige plekken zeker nodig. In Utrecht zou het bijvoorbeeld veel kunnen veranderen aan de crappy dienstverlening en de ambtenarenmentaliteit. Als het gaat om commerciële belangen is het vrij snel afgelopen met het huidige systeem waar aan de ene kant van de stopplaats lege bussen staan te wachten op passagiers die er niet zijn, en aan de andere kant de studenten als sardientjes in een blikje met de bus mee moeten.

Dat laatste nieuwsbericht is overigens vreemd. Connexxion is juist een van de succesverhalen van de aanbesteding, ze rijden in Noord-Holland, en hebben behalve bereikbaarheidsrotzooi in de welbekende infrastructurele nachtmerrie die Hilversum heet hebben ze prima service. Voordat het tot Connexxion fuseerde en aanbesteed werd reed men hier elk half uur, waar regelmatig een kwartier speling in zat. Tegenwoordig is dat elk kwartier, behalve 's avonds en is de speling zelfs met ijzel niet meer dan 8 minuten. Hetzelfde beeld geldt voor veel buslijnen hier in de buurt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Dat laatste nieuwsbericht is overigens vreemd. Connexxion is juist een van de succesverhalen van de aanbesteding, ze rijden in Noord-Holland, en hebben behalve bereikbaarheidsrotzooi in de welbekende infrastructurele nachtmerrie die Hilversum heet hebben ze prima service. Voordat het tot Connexxion fuseerde en aanbesteed werd reed men hier elk half uur, waar regelmatig een kwartier speling in zat. Tegenwoordig is dat elk kwartier, behalve 's avonds en is de speling zelfs met ijzel niet meer dan 8 minuten. Hetzelfde beeld geldt voor veel buslijnen hier in de buurt.
In Zwolle is het same . Het is erg fijn dat de stadsbussen nu áltijd ieder kwartier rijden (tot 7 uur savonds, donderdag tot 10 uur), zaterdag en koopzondagen incluis.
De dienstverlening richting de Veluwe is trouwens niet bijzonder verbeterd.

Het probleem met die overvolle bussen die aan de overkant staan, is dat die bussen sowieso naar de andere kant terugmoeten, dus waarom niet in de normale dienstregeling.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 15:59
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
Sinds de privatisering: is het ov vanuit amsterdam naar zaanstreek verslechterd: buslijnen zijn geschrapt, de laatste bussen vertrekken belachelijk vroeg.

dus dat aanbestedingen voor betere kwaliteit zorgt is natuurlijk onzin
Dat het per definitie voor meer kwaliteit zorgt is natuurlijk ook onzin, maar het is wel een goede mogelijkheid om kwaliteit te eisen van de vervoerder en als die dat niet kan bieden dan gaat het gebied naar een ander.

Overigens krijgen overheden ook steeds meer ervaring met aanbesteden en zou je verwachten dat het bij de tweede ronde allemaal wel goed gaat.
Noord-Brabant heeft echt wel geleerd van haar fouten, wel te hopen dat dit ook wordt meegenomen in het nieuwe aanbestedingsproces.


Citaat:
Aanbesteding is in sommige plekken zeker nodig. In Utrecht zou het bijvoorbeeld veel kunnen veranderen aan de crappy dienstverlening en de ambtenarenmentaliteit. Als het gaat om commerciële belangen is het vrij snel afgelopen met het huidige systeem waar aan de ene kant van de stopplaats lege bussen staan te wachten op passagiers die er niet zijn, en aan de andere kant de studenten als sardientjes in een blikje met de bus mee moeten.
Waar zou het dan niet nodig zijn? De door jou genoemde ambtenarenmentaliteit is dan toch ook van toepassing in de gebieden waar aanbesteding niet plaats vindt?

Citaat:
Dat laatste nieuwsbericht is overigens vreemd. Connexxion is juist een van de succesverhalen van de aanbesteding, ze rijden in Noord-Holland, (...)
Ik neem aan dat hiermee het dienstuitvoerende personeel (lees: chauffeurs) worden bedoeld en de mannen in pak in Hilversum... (daarmee bedoel ik het hoofdkantoor van CXX, niet de genoemde stad, toevaligheid).
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 16:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waar zou het dan niet nodig zijn? De door jou genoemde ambtenarenmentaliteit is dan toch ook van toepassing in de gebieden waar aanbesteding niet plaats vindt?
Dat klopt, maar daar is de vraag niet echt dringen. De bus van Lutjebroek naar Moddergat krijgt zo enorm veel reizigers per jaar dat er geen grote nadelen ontstaan.

Hoewel in principe hetzelfde effect door aanbesteding daar ook zou kunnen helpen, maar de nood is er minder hoog.
Citaat:
Ik neem aan dat hiermee het dienstuitvoerende personeel (lees: chauffeurs) worden bedoeld en de mannen in pak in Hilversum... (daarmee bedoel ik het hoofdkantoor van CXX, niet de genoemde stad, toevaligheid).
Nope, ik doelde op het stratenpatroon, de uitgebreide en langdurige wegopbrekingen, en de volstrekt onlogische en gevaarlijke verkeerssituaties die daar bestaan. Daardoor klokken bussen in Hilversum met grote regelmaat vertraging binnen de bebouwde kom, terwijl de dienstverlening door de bus op zich goed is.

Maar dat is meer een discussie over infrastructuur dan over bussen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-09-2007, 18:01
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Citaat:
Dat klopt, maar daar is de vraag niet echt dringen. De bus van Lutjebroek naar Moddergat krijgt zo enorm veel reizigers per jaar dat er geen grote nadelen ontstaan.
Ik snap je punt wel, maar het is meten met twee maten. Overigens vraag ik mij af of er per concessie niet ook in de rurale gebieden voordelen te behalen zijn.

Citaat:
Hoewel in principe hetzelfde effect door aanbesteding daar ook zou kunnen helpen, maar de nood is er minder hoog.
Nope, ik doelde op het stratenpatroon, de uitgebreide en langdurige wegopbrekingen, en de volstrekt onlogische en gevaarlijke verkeerssituaties die daar bestaan. Daardoor klokken bussen in Hilversum met grote regelmaat vertraging binnen de bebouwde kom, terwijl de dienstverlening door de bus op zich goed is.

Maar dat is meer een discussie over infrastructuur dan over bussen.
Ik doelde meer op de drang om het OV plat te leggen, CXX zegt naar het hof te stappen èn CXX zegt te gaan staken bij aanbesteding. Daarom denk ik dat het om twee gezichten van CXX gaat, namelijk de werknemers en het kader.

Ik ken Hilversum te weinig om specifiek te kunnen oordelen over de logica van het uitvoeren van werkzaamheden door of in naam van de gemeente.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 10:35
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Niet aanbesteden. Sowieso niets meer aanbesteden.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2007, 10:49
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Niet aanbesteden. Sowieso niets meer aanbesteden.
Stelling onderbouwen a.u.b.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-09-2007, 07:01
Verwijderd
Citaat:
Dat het per definitie voor meer kwaliteit zorgt is natuurlijk ook onzin, maar het is wel een goede mogelijkheid om kwaliteit te eisen van de vervoerder en als die dat niet kan bieden dan gaat het gebied naar een ander.

Overigens krijgen overheden ook steeds meer ervaring met aanbesteden en zou je verwachten dat het bij de tweede ronde allemaal wel goed gaat.
Noord-Brabant heeft echt wel geleerd van haar fouten, wel te hopen dat dit ook wordt meegenomen in het nieuwe aanbestedingsproces.


.
Ja dat is mooi, maar de voormalige burgemeester van zaanstad was commissaris bij connexxion, dus van kwaliteitseisen was geen sprake. Het was al duidelijk wie het contract kreeg. Verder moest en moet connexxion zo goedkoop mogelijk rijden in de zaanstreek, dus vandaar dat lijnen geschrapt werden en dat de laatste ritten werden wegbezuinigd. Het feit dat het goedkoper moest, heeft de klant nooit bereikt, want de zone indeling is totaal idioot, waardoor dat alleen maar duurder is geworden. En de dienstroosters zijn zo waanzinnig krap dat zelfs zonder files chauffeurs zich er never nooit aan kunnen houden.

Dus in brabant hebben ze er misschien van geleerd, hier in de zaanstreek zeker niet..
Met citaat reageren
Oud 22-09-2007, 19:09
TRA
Avatar van TRA
TRA is offline
Dat is natuurlijk ook krom, maar (ik weet niet precies onder welke OV autoriteit de Zaanstreek valt, neem aan prov. Noord-Holland) de provincie Noord-Holland besteedt aan.

Als dat de eisen van de provincie zijn geweest, dan ligt dat aan de provincie en niet aan de vervoerder.
__________________
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Met citaat reageren
Oud 23-09-2007, 06:28
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Stelling onderbouwen a.u.b.
Kijk maar wat er van komt op het spoor. Je krijgt vervoerders die niet bekend zijn met het gebied en hoe je daar alles het beste regelt/inzet, je krijgt maar net voldoende materieel (bij defecten te weinig), en per saldo wordt het voor de reizigers er eerder slechter als beter op, omdat bedrijven te laag inschrijven om de concessie maar te winnen en daardoor moeten bezuinigen op lijnen, personeel, onderhoud.
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 00:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kijk maar wat er van komt op het spoor.
Het spoor is er beter op geworden gezien de reizigersaantallen, en er is geen reden om aan te nemen dat het beter zou zijn dan de huidige situatie wanneer alles onder overheidswege zou zijn gebleven.

Bovendien kun je dit niet toepassen op de situatie waar hier naar gevraagd werd omdat de omstandigheden te sterk verschillen. Het vormt zelfs als het niet foutief zou zijn geweest geen argument.
Citaat:
omdat bedrijven te laag inschrijven om de concessie maar te winnen en daardoor moeten bezuinigen op lijnen, personeel, onderhoud.
Waarom denk je dat bedrijven te laag instappen? Ik twijfel daar zelf aan. Falen ze namelijk door te krap inschatten, dan verliezen ze het contract. Dat terwijl ze in de publieke sector feitelijk oneindig aan mogen kloten.

En dat uit zich. Het publieke GVU heeft nu hoe vaak gestaakt? Acht keer? Negen keer? Bij het private Connexxion was dat gezeik er niet.

Bussen volstrekt overladen? Gevaarlijk voor de reizigers, onverantwoord en niet comfortabel. Het GVU draait er zijn hand niet voor om. Controleurs staan erbij en kijken ernaar, terwijl er elke tien minuten een volstrekt lege bus naar Lutjebroek vertrekt.

Dat komt ook bij de private partij die ik eerder noemde niet voor, dan roepen ze direct nog een bus op die achter de eerste aan gaat rijden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-09-2007, 05:36
Verwijderd
bij Connexxion is er hier in de stad (ze deden hier altijd al het stadsvervoer) weldegelijk gestaakt. En niet eenmaal, maar een keer of 4. Daarnaast 1x publieksvriendelijke acties. Dit is in de afgelopen 5 jaar gebeurd.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-09-2007, 05:22
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
Het gaat hier nu niet om staken.

Feit is dat Veolia in Brabant nu bijna over de kop gaat en ook in Limburg te weinig geld heeft
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2007, 13:49
Verwijderd
Overigens heeft een chauffeur van bijv. Lijn 12(s) richting Uithof uitzonderlijk weinig te vertellen over hoeveel reizigers instappen in die bus. Zoals je vast wel zult weten gaan die deuren gewoon weer open als er *iets* tussen zit. Tel daar bij op dat er gewoon te weinig capaciteit is om alle mensen op een comfortabele manier naar de Uithof te gassen en het 'probleem' is geboren (overvolle bussen richting de Uithof).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Formatie 2012
Martiño
80 06-11-2012 09:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'De transformatie van de USA naar de USSRA'
Love & Peace
215 23-01-2009 13:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Wanneer stoppen met tanken?
kalinho
356 17-06-2008 18:06
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 2900 euro collegegeld en afschaffing stufi???
Verwijderd
105 19-02-2003 15:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.