Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2009, 22:16
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik rijd zelf geen auto, maar ondervind als voetganger of fietser wel met enige regelmaat last van de enorme 'lichtbakken' die ik op de weg tegenkom.

Voor zover ik weet mag je in de stad (of binnen de bebouwde kom, wat je wil) alleen stads- en dimlicht voeren. Maar ik zie ook vaak auto's rijden met mistlicht of zelfs mist- en groot licht. Zeker dat laatste vind ik behoorlijk asociaal, als je het mij vraagt. Ik zie zelfs auto's die alleen mistlicht voeren.

De logische last is natuurlijk dat ik verblind word door de grote hoeveelheid licht. Je kunt er als bestuurder toch een boete voor krijgen? Waarom zie ik het zo vaak, ben ik daarin de enige? Is het een nieuwe ontwikkeling, staat het stoer? Ik heb er geen idee bij, ook niet of de bestuurder beseft dat het belemmert voor medeweggebruikers.

Voor de autorijders: doe jij het ook (wel eens) in of buiten de bebouwde kom, of heb je er net als ik last van? Waarom voer je deze lichten, als je het doet? Hoe kan ik aangeven dat ik er last van heb, lopend of fietsend? Ik kan niet seinen met lichten natuurlijk.

Iemand verheldering?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2009, 22:31
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Ik zet enkel m'n grote lichten op als ik alleen op een onverlichte baan ben. Mistlichten enkel als er hevige mistval is, anders ook niet...
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 00:39
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Groot licht gaat aan wanneer ik het idee heb dat het mijn zicht genoeg bevordert Maar ik heb het in het verleden inderdaad wel eens gehad dat ik tijdens het fietsen gewoon moest stoppen omdat ik verblindt werd door een auto, dus zodra ik een fietser of wandelaar spot gaat het wel even uit.

Mistlicht gaat ook bij mij alleen aan bij zware mist of sneeuwval. Wat er zo stoer aan is om ze onder andere omstandigheden ook gewoon voor aan te zetten snap ik ook niet.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 00:43
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Groot licht alleen buiten de bbk wanneer er geen lantaarnpalen staan.
Mistlicht heb ik niet eens van voren Mistachterlicht gaat alleen aan bij zéér slecht zicht.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 02:17
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Groot licht als ik het niet meer zo goed kan zien, en mistlampen gebruik ik eigenlijk zelden - dan moet het wel héél mistig zijn. Voor de rest heb ik gewoon het normale licht altijd aanstaan.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 11:23
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
stadslicht mag je al rijdend NIET voeren. Grootlicht niet binnen de bebouwde kom en wanneer andere weggebruikers er last van hebben, dus ook voetgangers/fietsers. Mist(achter, ik heb geen voor)licht alleen als het ook echt mistig is.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 11:40
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Mistlichten enkel als er hevige mistval is, anders ook niet...
(hier bij ons in België, waar Methuus en ik wonen... ) nochtans wel verplicht bij hevige regen

Laatst gewijzigd op 26-01-2009 om 19:39. Reden: alleen in België! België zeg ik u!
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 11:56
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
De keren dat ik dat al heb meegemaakt, is op de hand van 'n melaatse te tellen. Als ik merk dat ik m'n voorganger niet meer kan zien, zet ik wel m'n achterste mistlamp aan, maar vooraan ben ik dan meestal wel zichtbaar genoeg.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 12:20
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
nochtans wel verplicht bij hevige regen
Alleen voor mag het dan. De mistachterlichten verstrooien teveel bij regen met tegenovergesteld effect.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 12:36
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Alleen voor mag het dan. De mistachterlichten verstrooien teveel bij regen met tegenovergesteld effect.
volgens Belgische regelgeving heb je geen gelijk...

Citaat:
3. MISTLICHTEN:

Bij slecht weer dragen de mistlichten bij tot een grotere zichtbaarheid op de weg. Ze laten je toe om voldoende afstand te bewaren en ongevallen te vermijden.

Maar als ze gebruikt worden wanneer het niet is toegelaten, kunnen ze hinderlijk zijn en zelfs ongelukken veroorzaken.
Het gebruik ervan is daarom aan duidelijke voorschriften onderworpen.


a. Voormistlichten

- Deze zijn niet verplicht.
. Voormistlichten hoeven niet verplicht op een wagen aanwezig te zijn.
. Het is daarom nooit VERPLICHT om deze in bepaalde omstandigheden te gebruiken.

- Als ze aanwezig zijn:
. Bij sneeuw of hevige regen en bij mist MOGEN zij gebruikt worden.
. In dat geval mogen zij alleen branden of samen met de dimlichten of grootlichten gebruikt worden.
. In andere omstandigheden mogen deze NIET gebruikt worden.


b. Achtermistlicht(en):

Het rood achtermistlicht MOET als je rijdt (verplicht) branden in volgende gevallen:
. Bij mist: wanneer de zichtbaarheid minder dan 100 meter is.
. Bij sneeuwval: wanneer de zichtbaarheid minder dan 100 meter is.
. Bij hevige regen: altijd.
[www.gratisrijbewijsonline.be]


Edit: volgens www.gratisrijbewijsonline.nl :

Citaat:
- Het MISTACHTERLICHT mag branden als het zicht minder is dan 50 meter ten gevolge van:
. sneeuw
. mist

- Het mag BINNEN en BUITEN de bebouwde kom.
- Merk op dat het niet toegelaten is bij regen omdat de reflectie op het wegdek hinderlijk is.
- Een mistachterlicht (links) is veiliger dan twee.
... en jij hebt volgens nederlandse regelgeving dus inderdaad gelijk vreemd dat het zo anders kan zijn in België/Nederland hé

Laatst gewijzigd op 26-01-2009 om 12:44.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 13:21
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Bij regen mag je geen mistachterlicht voeren inderdaad, is ook erg hinderlijk bij water op de weg (weerkaatsing enzo).
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 14:12
blauw engeltje
Avatar van blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Bij regen mag je geen mistachterlicht voeren inderdaad, is ook erg hinderlijk bij water op de weg (weerkaatsing enzo).
... behalve in België dus
dus als jullie ooit naar België komen ... mistachterlicht wél doen bij hevige regen etc !
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 15:36
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Het is een Nederlands forum dus ik ga inderdaad uit van Nederlandse omstandigheden en regelgeving Als je het over de regelgeving van een ander land hebt, zet dat er wel even bij in je eerste post.
Maar ondanks dat het wel zou moeten bij jullie, juist níét doen bij hevige regen. Het werkt averechts en zorgt alleen maar voor slechter zicht bij andere bestuurders. Het is een domme en gevaarlijke regel. Als het zo hard regent dat je het denkt nodig te hebben is het denk ik tijd om te overwegen de auto aan de kant te zetten

Een paar weken geleden reed ik terug van Parijs en rond Lille begon het te wat mistig te worden. 20 km verderop was het weer nagenoeg schoon, maar nog tot Antwerpen heb ik last (dus geen ergernis, maar echt hinder) gehad van mensen die nog met een mistachterlicht aan reden.

En ik heb speciaal een derde remlicht laten plaatsen zodat mijn mistlicht - ik heb er geloof ik maar één, en dat is ook veiliger - minder snel aangezien kan worden als remlicht (en het is in het algemeen duidelijker).
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 15:48
Verwijderd
Groot licht mag je best wel binnen de bebouwde kom aanhebben, zolang je natuurlijk maar geen andere mensen verblindt. Gezien het grootste deel van de bebouwde kom wel straatlantaarns heeft, heeft het ook niet zoveel zin.

Ik heb ook het gevoel dat nieuwere auto's (vooral die met xenon-verlichting, of die blauwe nep-xenonlampen) meer verblinden dan oudere auto's. Soms het lijkt het daardoor alsof een auto groot licht voert, terwijl dat niet het geval is.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 15:49
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Het is een Nederlands forum dus ik ga inderdaad uit van Nederlandse omstandigheden en regelgeving Als je het over de regelgeving van een ander land hebt, zet dat er wel even bij in je eerste post.
Maar ondanks dat het wel zou moeten bij jullie, juist níét doen bij hevige regen. Het werkt averechts en zorgt alleen maar voor slechter zicht bij andere bestuurders. Het is een domme en gevaarlijke regel. Als het zo hard regent dat je het denkt nodig te hebben is het denk ik tijd om te overwegen de auto aan de kant te zetten

Een paar weken geleden reed ik terug van Parijs en rond Lille begon het te wat mistig te worden. 20 km verderop was het weer nagenoeg schoon, maar nog tot Antwerpen heb ik last (dus geen ergernis, maar echt hinder) gehad van mensen die nog met een mistachterlicht aan reden.

En ik heb speciaal een derde remlicht laten plaatsen zodat mijn mistlicht - ik heb er geloof ik maar één, en dat is ook veiliger - minder snel aangezien kan worden als remlicht (en het is in het algemeen duidelijker).
Ik heb toch al één keer in zo'n weer gereden en toen heb ik m'n achtermistlicht opgezet, anderen op de autostrade waar ik toen reed ook. Tegen 50km/u rijden daar, dan moet je wel beetje extra licht maken zodat er geen gek achter op je inknalt... Aan 50 reed ik echter wel bijna iedereen voorbij, dus tja.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 17:43
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Groot licht mag je best wel binnen de bebouwde kom aanhebben, zolang je natuurlijk maar geen andere mensen verblindt. Gezien het grootste deel van de bebouwde kom wel straatlantaarns heeft, heeft het ook niet zoveel zin.
oh ik meende echt dat dat niet toegestaan was. Nou ja, maakt ook niet veel uit, liever niet als het wel mag dan wel wanneer het verboden is Maar binnen de bebouwde kom is het inderdaad vaak nutteloos doordat er gewoon goede straatverlichting is.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 17:49
Dith
Avatar van Dith
Dith is offline
Citaat:
Ik heb ook het gevoel dat nieuwere auto's (vooral die met xenon-verlichting, of die blauwe nep-xenonlampen) meer verblinden dan oudere auto's. Soms het lijkt het daardoor alsof een auto groot licht voert, terwijl dat niet het geval is.
Uh-huh, dat idee heb ik ook. En veel mensen hebben ook hun lampen compleet verkeerd afgesteld waardoor je vooral icm xenonlicht echt compleet wordt verblind.
__________________
wat een heerlijkheid
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 18:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Groot licht als ik het niet meer zo goed kan zien
Ook als er andere verkeersdeelnemers er last van kunnen hebben, bijvoorbeeld als tegemoetkomer?


Ik rij altijd met dimlichten aan.
Groot licht gebruik ik alleen 's nachts buiten de bebouwde kom, als de reguliere verlichting het niet doet (of niet aanwezig is) en andere verkeersdeelnemers er geen last van hebben.

Het valt mij ook op dat veel mensen mistlichten voeren. Komt omdat we een tijdje mist hebben gehad 's ochtends en veel mensen zien niet dat ze die nog aan hebben. Veel mensen hebben ook hun dimlichten uit bij zeer grijs weer, dat snap ik ook niet.
En dan heb je inderdaad nog de mensen (behoorlijk veel!) die hun lichten slecht hebben afgesteld. Dan krijg je wat jij beschrijft; dat het lijkt of iemand groot licht aan heeft.


En hoe je kan het aangeven: door met je handen een paar keer een soort hap-gebaar te maken. Dat betekent dat er iets is met je verlichting.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-01-2009, 18:49
Ivo
Ivo is offline
Inderdaad, heel veel automobilisten weten dat hoogte-instellingsknopje voor de koplampen helaas niet te vinden.
Dat knopje staat vaak standaard op stand 0, ofwel niet bijgesteld naar beneden. Ook als de achterklep vol is geladen met de weekendboodschappen, hond, kinderwagen en noem maar op. Of als er iemand achterin zit. En zelfs regelmatig als er een aanhanger of fietsendrager aan de trekhaak hangt. Dan gaat de auto dus lekker achterover hangen waardoor de koplampen horizontaal gaan schijnen of zelfs iets naar boven toe, in plaats van dat ze op het wegdek en de bermen schijnen.
Zeer hinderlijk. Ik zit veel 's nachts op de weg voor m'n werk en dan is het soms echt verblindend op een onverlichte snelweg. Die fout afgestelde verlichting is zeer hinderlijk voor overig verkeer (en vermoeiend!) en je hebt er bovendien zelf ook slechter zicht mee, want de lichtbundel van de dimlichten is veel te breed om ook ver horizontaal te kunnen schijnen. Om ver vooruit te kijken hebben ze nu eenmaal groot licht uitgevonden.

En ja, ik gebruik het licht afstel knopje regelmatig. Als ik op wegen met straatverlichting rij, dan staat alles lekker naar beneden gericht. Je hebt de lampen dan toch niet echt nodig om je weg te vinden. Als ik op onverlichte wegen kom, dan stel ik de lampen wat hoger af, omdat ik het licht dan wel voor m'n eigen zicht nodig heb.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 19:24
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
Ook als er andere verkeersdeelnemers er last van kunnen hebben, bijvoorbeeld als tegemoetkomer?
Neen, maar het leek me dusdanig logisch dat ik dat er niet bij hoef te vermelden. Maar goed, ik rijd eigenlijk zelden met groot licht.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 19:39
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Citaat:
Ik heb toch al één keer in zo'n weer gereden en toen heb ik m'n achtermistlicht opgezet, anderen op de autostrade waar ik toen reed ook. Tegen 50km/u rijden daar, dan moet je wel beetje extra licht maken zodat er geen gek achter op je inknalt... Aan 50 reed ik echter wel bijna iedereen voorbij, dus tja.
Ik zou hem waarschijnlijk aan de kant hebben gezet, ook omdat je de wegbelijning vaak niet meer ziet. Maar mistlicht achter is niet heel erg verstandig om dan te doen: alarmverlichting is nuttiger (en wordt ook vaak nog gedaan). Ik heb het één keer zo erg gehad dat het gewoon op de snelweg - op de rijbanen - stil stond

Mijn auto is trouwens niet uitgerust met een verstelknop. Als ik zwaarder beladen ben dan staat mijn verlichting wat slechter, maar daar kan ik helaas niets aan doen dan.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 19:48
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Ik zou hem waarschijnlijk aan de kant hebben gezet, ook omdat je de wegbelijning vaak niet meer ziet. Maar mistlicht achter is niet heel erg verstandig om dan te doen: alarmverlichting is nuttiger (en wordt ook vaak nog gedaan). Ik heb het één keer zo erg gehad dat het gewoon op de snelweg - op de rijbanen - stil stond

Mijn auto is trouwens niet uitgerust met een verstelknop. Als ik zwaarder beladen ben dan staat mijn verlichting wat slechter, maar daar kan ik helaas niets aan doen dan.
Nah, ik niet, ik vond 't aan 50 nog te doen.

Alarmverlichting? Je bedoelt de vier pinkers? Dat wordt in België eigenlijk enkel gedaan bij files, voor de rest merk ik dat nooit op om eerlijk te zijn...

En in "mijn" 306 weet ik die ook niet meteen staan, maar hij is er wel want ik heb er ooit per ongeluk aan geprutst.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 00:17
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
De vier pinkers, ja Het geeft eigenlijk gewoon aan: pas op, ik rij anders (langzamer, doorgaans) dan normaal. Of dat je pech hebt/stilstaat op een onhandige plek. Onder dat soort omstandigheden zullen mensen meer reageren op je alarmlichten dan op het dragen van een mistlicht, ook omdat ze meer opvallen. Alarmlichten reageert iedereen hetzelfde op door oplettender te gaan rijden, mistlichten zijn meer op gevoel en er zijn mensen die daar dat gevoel niet echt voor bezitten

Alarmverlichting gaat altijd aan door middel van een rode knop - of een rode opdruk op een knop - met daarop een driehoek. Die zit bij de 306 geloof ik op pookhoogte in de middeltunnel van het dashboard, tussen de sigarettenaansteker en de achterruitverwarmingsknop in. Ik zou je aanraden om bij een 'nieuwe' auto altijd even alle knoppen op te zoeken. Het is erg vervelend om tijdens het rijden uit te gaan moeten zoeken hoe iets aan moet, als je je ergens anders op moet concentreren
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 01:43
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Die weet ik wel hoor, de vier pinkers, maar de verstelknop voor m'n lichten weet ik niet meteen staan uit m'n hoofd.
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 02:23
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ah, zo. Ik dacht dus dat het over de alarmverlichtingknop ging, mijn fout De verstelknop, een rolknop, voor de verlichting zit in de 306 links van het stuur, iets onder de meest linkse blower.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2009, 10:25
Methuselah
Avatar van Methuselah
Methuselah is offline
Ja, denk 't wel, maar ben absoluut niet zeker (is alweer van voor Kerstmis geleden dat ik 't beestje nog gezien heb ).
__________________
the world is a vampire, sent to drain secret destroyers, hold you up to the flames, and what do i get for my pain, betrayed desires...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:03.