Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2008, 09:46
Fayelinde.
Avatar van Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Ja, ik denk ook dat je op allebei de manieren moet leren eten. Met jouw geschiedenis is het volgens mij heel moeilijk om op gevoel te gaan eten, sowieso kunnen maar weinig mensen dat, denk ik. Soms heb ik ook echt geen trek, maar eet ik toch iets omdat ik anders toch wel een stuk te weinig binnenkrijg... dus probeer je een beetje aaan vaste waarden te houden, als je wat meer op gevoel gaat eten.
Oud 12-04-2008, 11:52
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Ik eet volgens mij bijna altijd een bepaald minimum; 's ochtend een bord cornflakes, 's middags 3 boterhammen en 's avonds een vol bord avondeten. Wat ik daarbovenop eet is afhankelijk van hoeveel honger ik heb, en ik varieer dan ook vooral de tussendoortjes; heb ik niet echt honger, dan neem ik misschien een appel, bij veel honger bv. een bord muesli.

En als ik net brood gegeten heb, en iemand trakteert taart, zal ik bijna altijd taart nemen, omdat ik dat gewoon lekker vind. Maar ik denk dat er een groot verschil is tussen er geen trek in hebben omdat je vol zit of er geen trek in hebben omdat je niet de extra calorien binnen wilt krijgen...
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Oud 12-04-2008, 21:37
Mara
Mara is offline
Citaat:
sorry, ik heb weer 's een vraagje
maar ik weet soms niet zo goed wat nou normaal is...

De laatste tijd heb ik standaard 5 boterhammen op een dag gegeten, met 2 tussendoortjes (wisselend, van klein koekje tot stuk taart/mc flurry). Nu vroeg ik me af wat jullie normaler vinden;
- standaard aantal bth op een dag, met standaard aantal tussendoortjes maar wel wisselend wat je tussendoor eet (ene keer fruit, andere keer taart enz)
- op gevoel eten (dus ene dag s'ochtends 3 bth, andere dag maar 1 en een cracker)

Ik zit hier een beetje mee...Ik denk dat ik namelijk op gevoel moet gaan eten, maar daarentegen zie ik bij mijn ouders ook dat ze heel vast zitten aan een schema. (maar zij willen afvallen)

En als je dan bijvoorbeeld s'ochtends veel honger had, en 3 boterhammen gegeten hebt. Dan kom je op school, en trakteert iemand taart, waar je dan dus geen trek in hebt. Wat dan? Als je dat dan wel eet, dan eet je dus meer dan je lichaam nodig heeft (kom je aan?), maar als je niet meedoet is dat ook weer beetje ongezellig...

Sorry, even wat vraagjes Hoop dat iemand een beetje antwoord hierop kan gevne...
Inderdaad een mengeling.

Beste tip die ik je kan geven: Luister zeker naar je gevoel, maar zorg dat je wel gewoon voldoende eet. Als je een keer meer honger hebt, neem meer brood of meer avondeten bijvoorbeeld.

En je kan best taart weigeren omdat je geen zin hebt. Je moet 't van je afzetten dat 't ongezellig is. Als je geen zin hebt, heb je geen zin. Gewoon zeggen "Dankjewel, maar ik heb nu absoluut geen trek!" of iets dergelijks. Het is sowieso goed om dat te kunnen zeggen, 'nee'
Oud 13-04-2008, 10:26
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
@ Ikkuh15: ik snap wat je bedoelt, juist goed dat je het vraagt. Het is heel lastig om na een verstoord eetpatroon weer te leren hoe het 'hoort'. Het moeilijke is dat hier geen vaste regels voor zijn, alleen richtlijnen van het voedingscentrum bijvoorbeeld. Wat mij geholpen heeft is eerst volgens die richtlijnen te gaan eten en daarna steeds meer loslaten om naar mijn eigen gevoel te gaan luisteren. Dus als ik geen zin had in een tussendoortje dan nam ik die niet en als ik dan later merkte dat ik die eigenlijk wel nodig had, dan neem ik die de volgende dag wel weer. Maar het is niet erg om als je echt geen zin hebt dat een keer over te slaan, zolang je verder maar gewoon goed eet. Als je geen zin hebt in wat iemand uitdeelt dan neem je het niet, of je neemt het wel aan maar bewaart het voor later. En als je eigenlijk best zin hebt maar die dag al tussendoortjes gehad te hebben, dan is het niet erg om dan tóch dat te nemen, je komt echt niet aan van een keertje iets meer. Net zoals je niet dik wordt van een frietje, dat word je pas als je er een gewoonte van maakt elke dag friet te eten in te grote mate.
Oud 13-04-2008, 10:50
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
@ Ikkuh15: ik snap wat je bedoelt, juist goed dat je het vraagt. Het is heel lastig om na een verstoord eetpatroon weer te leren hoe het 'hoort'. Het moeilijke is dat hier geen vaste regels voor zijn, alleen richtlijnen van het voedingscentrum bijvoorbeeld. Wat mij geholpen heeft is eerst volgens die richtlijnen te gaan eten en daarna steeds meer loslaten om naar mijn eigen gevoel te gaan luisteren. Dus als ik geen zin had in een tussendoortje dan nam ik die niet en als ik dan later merkte dat ik die eigenlijk wel nodig had, dan neem ik die de volgende dag wel weer. Maar het is niet erg om als je echt geen zin hebt dat een keer over te slaan, zolang je verder maar gewoon goed eet. Als je geen zin hebt in wat iemand uitdeelt dan neem je het niet, of je neemt het wel aan maar bewaart het voor later. En als je eigenlijk best zin hebt maar die dag al tussendoortjes gehad te hebben, dan is het niet erg om dan tóch dat te nemen, je komt echt niet aan van een keertje iets meer. Net zoals je niet dik wordt van een frietje, dat word je pas als je er een gewoonte van maakt elke dag friet te eten in te grote mate.
Het probleem is dat je niet kunt vertrouwenop het gevoel van je lichaam. Toen ik 2 boterhammen per dag at, had ik echt geen honger.
En ik merk heel erg bij ikkuh15 dat ze constant excusen zoekt om maar niet dat extra tussendoortje te nemen. Als ik net 3 boterhammen heb gegeten en we krijgen taart, neem ik dat toch, omdat het lekker is, ondanks dat ik eigenlijk geen trek heb.
Zij moet gewoon dat minimale schema aanhouden en alle tussendoortjes die erop staan nemen. Of je nu trek hebt of niet. Je lichaam heeft dat aantal cal nodig. Want als je minder eet, ga je echt niet meteen dood, en merk je dat ook niet meteen, omdat je lichaam gewoon iets zuiniger met de energie omgaat...

Ik denk iig dat je nog niet toe bent aan op gevoel eten. Omdat je dan te weinig eet en juist de lekkere/calrijke dingen laat staan...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 13-04-2008, 19:13
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Oke, bedankt voor jullie antwoorden hierover!!
Uiteindelijk is een mengeling tussen op gevoel en standaard dus het meest "normaal". Misschien voel ik me daar ook wel het prettigst bij. Ik zat er ook over na te denken, en zoals gister had ik bij het ontbijt maar honger in 1 bth, maar dan om 11 uur wel echt honger. Als ik dan koekjes zou eten, dan zou ik bij de lunch weer geen honger hebben en dus om 3 uur weer gaan snoepen...Dat is dus niet gezond, maar wel op gevoel eten. Dus dan is idd een mengeling tog gezonder
Dan ga ik idd maar zo'n mengeling proberen, en kijken hoe dat gaat/voelt. Opzig kan ik mezelf namelijk wel lekkere dingen toestaan en aan mijn honger toegeven!
Dat van die taart was ook meer, omdat ik had gelezen over "intuitief eten" en daarbij is het echt helemaal luisteren naar je gevoel. Dus toen snapte ik het niet echt meer. Want dan heb je denk ik ook geen structuur meer.
Nouja, bedankt iig, ik zal eens kijken hoe ik dit kan gaan doen!
__________________
*Giving up doesn't always mean that you're weak, sometimes it means you're strong enough to let go...*
Oud 13-04-2008, 19:42
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Citaat:
Het probleem is dat je niet kunt vertrouwenop het gevoel van je lichaam. Toen ik 2 boterhammen per dag at, had ik echt geen honger.
En ik merk heel erg bij ikkuh15 dat ze constant excusen zoekt om maar niet dat extra tussendoortje te nemen. Als ik net 3 boterhammen heb gegeten en we krijgen taart, neem ik dat toch, omdat het lekker is, ondanks dat ik eigenlijk geen trek heb.
Zij moet gewoon dat minimale schema aanhouden en alle tussendoortjes die erop staan nemen. Of je nu trek hebt of niet. Je lichaam heeft dat aantal cal nodig. Want als je minder eet, ga je echt niet meteen dood, en merk je dat ook niet meteen, omdat je lichaam gewoon iets zuiniger met de energie omgaat...

Ik denk iig dat je nog niet toe bent aan op gevoel eten. Omdat je dan te weinig eet en juist de lekkere/calrijke dingen laat staan...
Ja ik snap wat je bedoelt. Ik dacht ik schets het meer voor zoals het voor mensen met een normaal eetpatroon is, dat ze dat wilde weten. Maar voor Ikkuh15 geldt dat natuurlijk niet. Bedankt voor het aanvullen naar die situatie toe, want daar weet jij meer van dan ik.
Oud 14-04-2008, 15:26
Kleedje
Avatar van Kleedje
Kleedje is offline
Ik vroeg me af..is het waar dat als je ongesteld bent, je meer energie (kcal) verbruikt? Daar had ik vanmiddag namelijk een discussie over
Oud 14-04-2008, 17:28
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
als ik ongesteld ben, ben ik meestal wel een halve kilo lichter
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Oud 14-04-2008, 18:40
Water
Water is offline
Als je ongesteld bent, verlies je bloed dat je wel weer aan moet maken. Dat kost wel extra energie, maar verder zou ik het niet weten.
Oud 15-04-2008, 12:11
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Vraagjes over vitamines:
- Mijn moeder zegt altijd dat je vers geperst fruitsap zo snel mogelijk moet drinken, omdat anders de vitamines "weggaan" (hoe weet ik ook niet...). Is dit waar? En wat gebeurt er dan mee?
- In ACE-fruitsap zit er per 100ml zogezegd 60% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Is dit mogelijk? Laatst heeft mijn vriend er een liter van gedronken, wat dus zou willen zeggen dat hij 600% van de adh vitamine C zou gedronken hebben?
- In vergelijking zit er in de Pure-fruitsapjes (verse sapjes die maar max. 2 weken goed blijven) "maar" 70% van de adh vitamine C per 100ml. Dit vind ik weinig in vergelijking met die ACE-sapjes waar ze vanalles en nog wat insteken van concerveringsmiddelen enzo...
- Hoeveel % van de adh vitamine C zit er in een zelf versgeperst sinaasappelsap (100ml)

Groetjes
Oud 16-04-2008, 05:02
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Wanneer gaan jullie voor een second opinion in een ander ziekenhuis?
__________________
I did it for teh lulz
Oud 18-04-2008, 14:41
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
als ik ongesteld ben, ben ik meestal wel een halve kilo lichter
ik ben juist wat zwaarder als ik ongesteld ben
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 18-04-2008, 20:03
Fayelinde.
Avatar van Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Ik ook. Maar het is bekend dat gewicht een paar kilo kan schommelen bij je ongesteldheid - over het algemeen hou je meer vocht op, maar ik geloof best dat dat kan verschillen van persoon tot persoon. Je gewicht schommelt sowieso eigenlijk een kilo of drie.
Oud 23-04-2008, 19:48
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Is het ook mogelijk, dat je opeens wel aankomt van hetzelfde eten, wat je al tijden at en daarop stabiel bleef??
Ik ben namelijk niks anders gaan eten, maar ben de laatste 2 weken steeds aangekomen.
Terwijl ik juist meer ben gaan bewegen (schoonmaakwerk, keer hardlopen en een keer bommen), daccht dat ik dan juist meer zou moeten gaan eten.

Is mijn stofwisseling dan nu ineens vertraagd ofzo? Kan dat?
__________________
*Giving up doesn't always mean that you're weak, sometimes it means you're strong enough to let go...*
Oud 23-04-2008, 21:37
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Misschien heb je meer spieren gekweekt?
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Oud 24-04-2008, 09:39
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Is het ook mogelijk, dat je opeens wel aankomt van hetzelfde eten, wat je al tijden at en daarop stabiel bleef??
Ik ben namelijk niks anders gaan eten, maar ben de laatste 2 weken steeds aangekomen.
Terwijl ik juist meer ben gaan bewegen (schoonmaakwerk, keer hardlopen en een keer bommen), daccht dat ik dan juist meer zou moeten gaan eten.

Is mijn stofwisseling dan nu ineens vertraagd ofzo? Kan dat?
Je wordt ouder, op deze leeftijd kom je nu eenmaal wat aan...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 24-04-2008, 11:26
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Justhanna, van een keer hardlopen en een keer bommen, geloof je het zelf? Spieren kweken gaat echt niet zo snel dat je het met matige inspanning in twee weken terug ziet op de weegschaal, daar moet je echt wat meer moeite voor doen.

Ikkuh, het kan ook een gewone schommeling zijn. Probeer je er niet druk om te maken, het weer is anders, misschien heb je wat zouter gegeten, etc. Gewoon gezond blijven eten, zolang je niet 10 weken lang elke week een kilo aankomt, moet je denk ik toch proberen er niet al te gefocust op te zijn.
Oud 24-04-2008, 11:41
Verwijderd
ben je ook echt veel aangekomen dan ikkuh? want anders kan het gewoon schommelen he. Gewoon doorgaan zoals je bezig was, vertrouw op je lijf. Als je inderdaad echt zoals bloem zegt tien weken lang substantieel blijft aankomen, dan zou ik eens aankloppen bij je ha ofzo.
Oud 25-04-2008, 19:17
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Oke, thanx voor jullie geruststelling Misschien is het idd een schommeling. Ik ga het nog maar een paar weken aanzien, en kijken wat er gebeurt.
__________________
*Giving up doesn't always mean that you're weak, sometimes it means you're strong enough to let go...*
Oud 01-05-2008, 09:38
Verwijderd
Ken je te veel thee drinken?
Hoeveel thee mag je maximaal per dag drinken?
Oud 01-05-2008, 10:55
handschoen
Avatar van handschoen
handschoen is offline
Uhm, ik weet niet of er echt een maximum is, maar in gewone zwarte thee zit wel theïne (= cafeïne). Ik drink veel thee en ik had een tijd geleden wel dat ik me hierdoor (?) licht in m'n hoofd begon te voelen. Maarja, het ligt ook aan je lichaamsgewicht hoeveel invloed het op je heeft, net als alcohol.
Maar je kan zwarte thee natuurlijk afwisselen met rooibosthee, groene thee of witte thee. Die bevatten geen of minder theïne.
Oud 01-05-2008, 11:22
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
"Als de thee wordt getrokken komen er in de eerste 2 à 3 minuten vooral geur- en smaakstoffen vrij en de theïne. Theïne is eigenlijk cafeïne. Cafeïne zorgt er voor dat we ons na een kop thee wat beter kunnen concentreren en alerter zijn. De cafeïne heeft een licht stimulerend effect op het centraal zenuwstelsel. Cafeïne komt niet alleen voor in thee maar ook in koffie en cacao. Omdat het een stof is die wereldwijd veel wordt gebruikt, hebben onderzoekers er ook veel studie naar gedaan. Ze komen tot de conclusie dat een normaal gebruik van cafeïne geen problemen voor onze gezondheid oplevert.Een kopje thee bevat gemiddeld 30 milligram cafeïne, een glas cola 35 milligram. Ter vergelijking: een kopje filterkoffie levert gemiddeld 75 milligram cafeïne."
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Oud 16-05-2008, 14:12
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
ik heb gelukkig nooit dat ik snel flauwval
Oud 21-05-2008, 10:16
goeltje
Avatar van goeltje
goeltje is offline
Niet dat het veel zal helpen, maar heeft er nog iemand tips tegen vreetbuien?
Ik zit er weer volledig in vast en raak er maar niet uit. En het is zo moeilijk om niet te eten, want ben constant energieloos.

Iemand?
Oud 21-05-2008, 12:06
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Een doorverwijzing naar een psycholoog.
Oud 21-05-2008, 12:46
Verwijderd
Meer hulp, intensievere hulp. Evt een booster-opname om er uit te komen en daarna intensievere hulp.

Sowieso kan meer eten ook wel helpen tegen eetbuien. Niet per se onder bmi 20 willen zitten, standaardlijst volgen en je setpoint proberen te accepteren.
Oud 21-05-2008, 12:53
goeltje
Avatar van goeltje
goeltje is offline
Het probleem is net dat mn setpoint weldegelijk lager ligt dan het gewicht dat ik nu heb. En daar wil ik ook graag naartoe, al is afvallen echt geen prioriteit momenteel. Eerst terug van die eetbuien afraken.

En ik ben al in behandeling bij een psychologe, maar die is net nu 3 weken in verlof. En daar kan ik niets aan veranderen hé.

En ik eet echt meer dan genoeg op een dag, het is zeker niet uit honger ofzo!
Oud 21-05-2008, 12:56
Calyx
Avatar van Calyx
Calyx is offline
Citaat:
En ik eet echt meer dan genoeg op een dag, het is zeker niet uit honger ofzo!
Ik vind dat sommige lijstjes van je op E&D wel weinig zijn.
Je eet fruit, kwark, crackers en belachelijk veel groenten. Verder vaak geen brood en soms iets van pasta. Vooral wanneer je overdag weinig heb gegeten dan geef je aan s avonds een eetbui te hebben gehad, dat lijkt me dan ook een logisch gevolg.
__________________
Indien mogelijk omdraaien, liefje..
Oud 21-05-2008, 12:58
Verwijderd
Hoe weet je zo zeker dat je setpoint lager ligt?
En je zult daar ook naar toe gaan met een normaal patroon he


Ik weet dat ze met verlof is, maar is het sowieso niet handig om meer hulp te hebben dan dat? want hoe vaak is dat, 1x in de 2 weken?

Ik heb jouw lijstjes wel eens bekeken, en volgens mij kom jij echt niet uit op de standaardlijst. Veel groenten en fruit inderdaad, maar weinig brood e.d...

Verder: wat triggert een eetbui bij jou? wat zijn de voor- en nadelen? wat heb je nodig op dat moment om geen eetbui te hebben?
Oud 21-05-2008, 13:30
goeltje
Avatar van goeltje
goeltje is offline
We hebben het inderdaad afgebouwd tot 1 keer in de 2 weken, maar de afgelopen 3 weken ging ik wel 1 keer per week. Meer was niet mogelijk door schoolwerk enzo. En nog meer hulp gaat momenteel niet wegens te weinig tijd langs mijn kant en te weinig geld langs mn ouders hun kant.

Het is net brood en dergelijke dat me ontzettend triggert. Daarom ook dat ik die eerder enorm vermeed. Nu ik thuis zit, eet ik wel vaker brood, maar om dat op kot te hebben, dat is veel te gevaarlijk. Daarom dat ik knackebrod eet enzo, en daar zit ik ook vol van. Ik eet inderdaad veel groenten, maar dat is omdat ik dat ontzettend lekker vind. Op kot heb ik ook geen fornuis ofzo en enkel een microwave...en dan is het voor mij persoonlijk veel makkelijker om alleen groenten met saus enzo klaar te maken, of een salade met stukjes appel etc. Maar ik eet weldegelijk nog pasta enzo hoor.

En geloof me, ik heb echt geen eetbuien uit honger. Want moest dat wel het geval zijn, dan zou ik er de afgelopen 2 maand ook nog last van gehad hebben en het was net sinds ik een vast eetpatroon had met meer fruit, groenten en zuivelproducten dat het me lukte om eetbuivrij te blijven.

Ik weet niet wat ik nodig heb om geen eetbui te krijgen. Vroeger ging ik wel vaak naar mn ex-vriendje toe om daar wat tv te kijken of te babbelen ofzo, want daar eet ik nooit iets in de avond. En sinds ik nu terug thuis zit, is het eigenlijk onmogelijk om naar iemand anders toe te gaan ofzo. En gaan wandelen helpt echt niet (heb al zoveel geprobeerd), want dan heb ik het gewoon later op de avond ofzo.

En de voordelen van een eetbui? Gewoon het feit dat ik bezig ben, aan niets anders moet denken, eten in mijn mond heb, een vol gevoel heb,...
Nadelen: voel me achteraf ontzettend schuldig, ik kom er ontzettend van aan, het zorgt er voor dat ik me onzeker voel, het zorgt er voor dat mijn relatie met eten verstoord is,...
Oud 21-05-2008, 13:30
goeltje
Avatar van goeltje
goeltje is offline
En mijn setpoint ligt lager dan dit gewicht omdat ik altijd al minder gewogen heb, hoeveel ik ook at. (en nee, dit was niet voor de puberteit ofzo!)
Oud 21-05-2008, 16:58
ogendicht
Avatar van ogendicht
ogendicht is offline
Maar die voordelen die je opschrijft van een vreetbui... hmm... die kan je nergens anders van krijgen?
Je schrijf:
- met iets bezig zijn ... ik ken je natuurlijk verder niet, maar zijn er geen andere dingen waar je mee bezig kan zijn om dan nergens aan te denken?
- eten in mijn mond heb... wellicht kauwgom?
- een vol gevoel heb... volgens mij drink je al behoorlijk wat... maar dit geeft je niet een enorm vol gevoel?

Trouwens je schrijft wel op dat brood enzo je triggert, en brinta enzo dan? En voor dat volle gevoel.. ja ik kan alleen maar zeggen zorg voor veel vezelrijke dingen. Maar dat weet je zelf ook wel lijkt me.
Triggeren voorgepakte dingen je ook dan? Want volgens mij heb je qua brood wel roggebrood dat per plakje is verpakt... wellicht triggert dat minder? Maar misschien vind je het ook wel niet lekker...
Ik kan me nu niet een eetlijstje van je naar voren halen... maar eet je veel zoete dingen? Want van zoetigheid krijg je ook meer drang naar eten.. dus wellicht dit ook wat minderen (indien er sprake is van zoetig eten he..)
Hmm..
Oud 21-05-2008, 19:17
goeltje
Avatar van goeltje
goeltje is offline
Ik eet helemaal niet veel zoete dingen meer en heet vezelrijk genoeg. Omdat brood zo hard triggert, eet ik dan ook crackers, brinta, muesli (zonder suiker), havermout,... En drinken doe ik al meer dan genoeg op een dag.

Die voordelen die ik opsomde waren die die ik onder woorden kon krijgen, maar op gevoelsvlak zijn er op het moment van de eetbui wel meerdere. Kauwgom kauwen is geen optie, want daar krijg ik net ontzettende honger van. Ik probeer het wel te doen als de drang groot is, om smaak in mn mond te hebben, maar dat helpt niet echt. Me bezighouden met dingen, probeer ik wel, maar momenteel is dat nogal moeilijk en mn concentratie is echt 0.
Oud 21-05-2008, 19:37
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Citaat:

En de voordelen van een eetbui? Gewoon het feit dat ik bezig ben, aan niets anders moet denken, eten in mijn mond heb, een vol gevoel heb,...
Misschien toch proberen al die gevoelens eruit te laten? Jezelf desnoods opsluiten op de wc zodat je niet naar eten grijpt maar wel flink kunt uithuilen/schreeuwen wat dan ook?
Oud 21-05-2008, 20:50
Darkness_Slut
Darkness_Slut is offline
Lieve Goeltje,

Uit ervaring weet ik dat her vermijden van bepaalde producten die je als 'triggerend' beschrijft juist averechts werken!

Wat je wél moet doen om een eetbui te voorkomen:
+ Gun jezelf elke dag iets lekkers zodat je jezelf niet 'straft' en je niet ineens die drang krijgt om juist door te slaan naar de andere kant: probeer juist te relativeren want je komt niet aan van zoetigheden maar wel van te veel! Dus als jij s middags een koekje/sultana oid eet weet je hoe het smaakt, ben je even met eten bezig en is je 'verlangen' naar iets lekkers gestilt. Daarvoor dienen tussendoortjes
+ Ik heb je lijstjes eens bekeken en je eet echt ongeloofelijk anorectisch/orthorectisch. Ik vind het niet gek dat jij vreetbuien krijgt: juist door jezelf alles te ontzeggen en alleen maar groenten te eten ( die snel worden verteerd en maar even zorgen voor een verzadigd gevoel ) en knackebrot/yoghurt, wordt de drang naar ''echt'' voedsel als brood, aardappelen, vlees/vis etc etc alleen maar een groter issue. Dus nogmaals: neem een normaal eetpatroon aan! Echt waar, je zult zien dat dit je gaat helpen...

Ik denk ook dat als je tegen jezelf zegt dat je concentratie 0 is dit ook zo is. Je moet dstreng zijn voor jezelf op dát vlak, en niet op het vlak van te gezond eten, dan beland je juist in hetelfde cirkeltje. Probeer gewoon eerst eens een tijdschrift te lezen, een boek, een computerspelletje te doen. Ga naar de stad, ga leren/studeren, school, vrienden... er is juist zoveel wat je kan doen om vreetbuien tegen te gaan!

En op het psychische vlak is het natuurlijk harstikke complex en ingewikkeld maar vaak is er iets wat je toch wilt verdringen met dat eten.. het geeft je namelijk niet meer de kans om aan andere dingen te denken: alleen nog schuld en eten spelen dan een rol. Vandaar dat je psycholoog ook heel belangrijk is zoals de vorige reacties al vermelden Ik hoop dat je er wat aan hebt

veel succes
Oud 08-06-2008, 19:59
dennis018
dennis018 is offline
Ik vraag me eigenlijk af.. wat maakt een prodcut nou gezond of niet?
om op gewicht te blijven moet ik tussendoor wat eten, maar let jedan alleen op de kcal? of maakt het ook uit of het een sultanan pakje is of bijv een kroket?
Oud 08-06-2008, 20:29
Verwijderd
@dennis018: Ik mag hopen dat je daar het eea over geleerd hebt tijdens je opname? Ik denk dat de informatie die je daar gekregen hebt nog steeds wel klopt.
Oud 08-06-2008, 20:59
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
@ dennis, oh echt, je blijft maar na een bekend weg vragen he.

ot: nou ik vind voor mij nu juist iets gezond wat veeeeeel "kcal" bevat, gewoon veel energie. Want dat heb ik nodig. Dus niets lichtgewichtkrekkertjes of magere yoghurt. Maar energie, vezels, vitaminen, dat soort shit.
__________________
never get old
Oud 08-06-2008, 22:47
dennis018
dennis018 is offline
nja ik begon het me weer af te vragen, nadat een kennis van mij in een soort gelijk kliniek is opgenomen.. En daar eten ze gevulde koeken/marsen ed als tussendoortjes...
Maar mij is altijd geleerd neem sultana/ontbijtkoek/volle vla-yoghurt-kwark/evergreens/snelle jelles en dat soort koeken omdat dat veel gezonder zou zijn

en het steeds eten van marsen een slagroomkuur is wat zeer ongezond is.
Dus vandaag mijn vraag is, kijk je bij producten nou alleen naar de kcal.. (buiten dat het feit een pakje sultana meer en langer vult dan bijv een snicker) of ook andere dingen wat het een ''goed'' of '' slecht'' tussendoortje maakt?
Oud 09-06-2008, 00:04
Verwijderd
Dan hebben ze je daar toch geleerd dat kcal niet het enige belangrijk is? Dat is dan meteen het antwoord op je vraag.

Misschien moet die kennis van jou wel aankomen of willen ze hem/haar in die kliniek leren dat om ook andere dingen dan dingen die 'safe' zijn te eten. En tussendoortjes zijn er ook niet alleen om gezond of ongezond te zijn, maar ook om iets te eten waar je op dat moment trek in hebt.
Oud 09-06-2008, 00:37
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Citaat:
Ik vraag me eigenlijk af.. wat maakt een prodcut nou gezond of niet?
om op gewicht te blijven moet ik tussendoor wat eten, maar let jedan alleen op de kcal? of maakt het ook uit of het een sultanan pakje is of bijv een kroket?
Is 't misschien 'n goed idee om 'n tussendoortje met 't "Ik Kies Bewust"-logo te nemen? Dan zit je altijd goed, toch?
__________________
En dat meen ik!

Laatst gewijzigd op 09-06-2008 om 20:20.
Oud 09-06-2008, 07:54
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Is 't misschien 'n goed idee om 'n tussendoortje met 't "Ik Kies Bewust"-logo te nemen? Dan zit je altijd goed, toch?
dat zie ik nooit op sultanas ofzo staan
Oud 09-06-2008, 09:49
Verwijderd
Dennis, je eet meerdere tussendoortjes op een dag. En dan is het echt geen ramp als 1 of 2 van die dingen niet binnen jouw verantwoorde kader passen. Daarnaast is het hele idee juist dat je wat losser en vrijer om gaat met eten. Kijk waar je zin in hebt, en als je dan op een gegeven moment terug kijkt op een langere periode en je ziet dat je wel heel vaak een mars neemt en je dat niet fijn vindt, dan neem je iets minder vaak een mars. Maar zo gezond zijn de meeste 'gezonde td's' ook niet eens, en de meeste voedingsstoffen haal je al uit je hoofdmaaltijden.
Oud 10-06-2008, 14:18
Darkness_Slut
Darkness_Slut is offline
Ik ben het met Ave eens, ik heb zelf ook in een kliniek gezeten en het idee van af en toe eens een gevulde koek / mars eten is inderdaad juist dat je gaat varieren en niet altijd maar zo'n saaie evergreen neemt... het gaat erom waar je op het moment zin in hebt, en als dat telkens een mars is moet je natuurlijk ook eens niet toegeven en voor wat gezonds gaan maar zo nu en dan wat 'lekker ongezonds' mag echt hoor! Al doe je het elke dag; het is zo slexht nog niet. Zoals hier al gezegd bevatten sultana's e.d ook veel suikers
Oud 10-06-2008, 21:24
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Dennis, het is niet dat ik je hier weg wil hebben want je lijkt me erg gezellig, maar denk je niet dat het goed is om eens minder actief op dit forum te zijn? In de topics op E&D komt het overgrote deel van alle reacties van jou, en hier ben je ook regelmatig te vinden. Niet dat daar op zich iets mis mee is, maar in jouw situatie lijkt het mij dat het triggerend kan werken.

Misschien heb ik het verkeerd, maar wat meer afstand nemen kan geen kwaad denk ik. Al is het alleen maar om eens echt ongedwongen en normaal met eten om te gaan, in plaats van een groot deel van de dag bezig zijn met forummen over voedsel, en steeds in herhaling vallen bij het stellen van vragen daarover.
__________________
没有什么不能够面对!
Oud 23-06-2008, 21:00
ikkuh15
ikkuh15 is offline
ik vind afwisselend gezond
De ene keer eet ik een ijsje, de andere keer sultana's...Boeiend, zolang je ook gezonde dingen eet als brood, fruit e.d. komt 't wel goed

ik maak me nogal zorgen
toen ik een tijdje op bmi 20 zat ben ik 2x ongesteld geworden, toen een aantal maanden niet en daarna wel weer 1x op bmi 19. Nu zit ik dus nogsteeds op bmi 19, maar ben ik alweer 4 maanden niet ongesteld...
Moet ik me nu echt zorgen maken en maar eens naar de huisarts? Ik ben zo bang dat ik onvruchtbaar word ofzo...Maar ik weet ook niet hoe het kan dat ik het nu niet meer word; ik eet goed, gezond gewicht, geen stress enz...
Maak ik me weer teveel zorgen?
__________________
*Giving up doesn't always mean that you're weak, sometimes it means you're strong enough to let go...*
Oud 23-06-2008, 22:11
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Ik denk dat je lichaam nog steeds bezig is met hertellen en dat daardoor je menstruatie nog heel ongeregeld is.. Kan wel even duren omdat je maar 1 cyclus per maand hebt.
Oud 24-06-2008, 09:02
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Je kan voor de zekerheid naar de huisarts gaan.
Oud 24-06-2008, 11:45
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
ik vind afwisselend gezond
De ene keer eet ik een ijsje, de andere keer sultana's...Boeiend, zolang je ook gezonde dingen eet als brood, fruit e.d. komt 't wel goed

ik maak me nogal zorgen
toen ik een tijdje op bmi 20 zat ben ik 2x ongesteld geworden, toen een aantal maanden niet en daarna wel weer 1x op bmi 19. Nu zit ik dus nogsteeds op bmi 19, maar ben ik alweer 4 maanden niet ongesteld...
Moet ik me nu echt zorgen maken en maar eens naar de huisarts? Ik ben zo bang dat ik onvruchtbaar word ofzo...Maar ik weet ook niet hoe het kan dat ik het nu niet meer word; ik eet goed, gezond gewicht, geen stress enz...
Maak ik me weer teveel zorgen?
een gezond gewicht scheelt een hoop kilo's. Tussen bmi 20-25 zit veel. Kan dat je toch nog te weinig weegt, dat je vetpercentage nog te laag is, dat je teveel sport of toch nog niet genoeg eet.

Het kan ook dat je hormonen allemaal nog niet goed werken en het ff duurt voordat het weer op gang komt. Of dat je sowieso niet regelmatig was/bent...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Voeding & Gezondheidstopic #23
Mobius
500 10-08-2009 15:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:35.