Oud 21-03-2011, 15:36
Akhlys
Avatar van Akhlys
Akhlys is offline
Hey allemaal,

Ik heb sinds een paar maanden een Suzuki Savage LS650 staan. Toen ik hem net had was er nog niet zoveel aan de hand en lekte er hoogstens een paar druppeltjes olie als ik hem op de standaard zette, maar inmiddels ligt er een flinke plas olie in m'n tuin ter grootte van ongeveer een voetbal. Ik kan het lek zelf niet vinden, ik kan ook niet goed zien of er nog olie in de tank zit en heb geen peilstokje. Verder heb ik ook geen werkplaats handboek, dus kan ook niet echt opzoeken wat er mis kan zijn.

Ik heb een paar keer 140 gereden (ivm haast) waardoor de motor ongelooflijk begon te trillen en is het lekken ook erger geworden.
Iemand een idee waar het lek zou kunnen zitten?

Alvast bedankt!
__________________
"Half bezopen is een gebrek aan doorzettingsvermogen" / "Een eendagsvlieg die zijn dag niet heeft, is nooit grappig"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2011, 16:29
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Een lekkende keerring of een lekkende pakking lijkt mij de meest voor de hand liggende oorzaak Of misschien een schokbreker.
Trillen kan tal van oorzaken hebben, van problemen met de inspuiting of de aandrijving tot slechte banden.

Er zitten hier wel een aantal motorrijders die misschien wat meer inzicht kunnen geven. Al is langs een garage rijden altijd een stuk beter dan op een forum informatie vragen, wij kunnen ook alleen maar gokken
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.

Laatst gewijzigd op 21-03-2011 om 16:34.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 20:21
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Wat KIET zegt... Olie kan overal vandaan lekken (vering, motor, versnellingsbak), tenzij je kunt zeggen om wat voor olie het gaat of waar het lek zit kunnen we je hier niet veel verder helpen ben ik bang. Zou even een ritje langs de garage doen, zeker met een motor wil je straks geen vastloper o.i.d. hebben op de snelweg
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 21:30
Akhlys
Avatar van Akhlys
Akhlys is offline
Ja naja, langs de garage kost me geld wat ik niet heb en als ik hem goed en gratis nagekeken wil hebben moet ik vrijdag op de motor naar Dordrecht vanuit Barneveld. M'n moeder en haar vriend wonen in Dordrecht en die vriend is wel handig met motoren. Dus hoopte op soort van tijdelijke oplossingen, zodat ik in ieder geval naar Dordrecht kan rijden

Ik weet in ieder geval dat het motorolie is en heb net begrepen dat het lek waarschijnlijk linksboven in m'n motorblok zit door waarschijnlijk een lekke pakking. Gehoord van iemand die veel met brommers werkt, dus weet niet in hoeverre dat betrouwbaar is.

Dat trillen is trouwens doordat 140 toch wel het maximum is wat ik kan rijden op deze motor Het is een chopper met open uitlaat, waardoor ik dus sowieso al wat vermogen kwijt ben. En daarbij, deze motor is gewoon niet gemaakt om hard op te rijden

Maar goed, er zit een suzuki motordealer bij mij om de hoek, dus dat is het probleem niet. Het enige probleem is dat ik niet wil dat het me veel geld gaat kosten om het na te laten kijken.

In ieder geval bedankt voor de reacties!
__________________
"Half bezopen is een gebrek aan doorzettingsvermogen" / "Een eendagsvlieg die zijn dag niet heeft, is nooit grappig"
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 22:01
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Als 140 het maximum van je motor is en het is al een wat oudere motor met een matige pakking dan kan door de druk je pakking wel gescheurd zijn. Dit kan vrij eenvoudig zijn, maar als het de koppakking is moet je de boel met een momentsleutel weer vastzetten. Een goede momentsleutel begint vanaf een euro of 60, afhankelijk van welke aanhaalmomenten je nodig hebt. Hoeveel een pakkingenset voor die motor kost weet ik niet.
Als het de koppakking is kan je ook last krijgen van een mayonaise-achtige smurrie in de olie, oververhitting of veel witte rook uit de uitlaat. Ik zou hier niet veel meer mee rijden, zeker niet als je niet weet hoeveel olie er nog in het carter zit of zonder te weten wat exact het probleem is. Als de boel vastloopt door gebrek aan smering of eruit loopt omdat de pakking eruit wordt geblazen ben je nog verder van huis.

Alleen constateren kost meestal niet zoveel. Paar tientjes hooguit denk ik. Maar rijden kost gewoon wel geld
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2011, 22:36
Akhlys
Avatar van Akhlys
Akhlys is offline
Ok, bedankt voor de reactie. Ik ga van de week even langs de Suz dealer. Laat het nog wel weten!
__________________
"Half bezopen is een gebrek aan doorzettingsvermogen" / "Een eendagsvlieg die zijn dag niet heeft, is nooit grappig"
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 16:12
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Overigens vond ik nog wel dit:

Citaat:
De Savage beschikte over Suzuki's 'Big Single', een 30 pk luchtgekoeld, 652 cc, 4-klepper 1-cilinder, SOHC motorblok. Dit blok kampte met een ernstige duurzaamheidskwestie, welke door de combinatie van de nokkenaslagers en de bijna 60 cm lange olietoevoerleiding naar de cilinderkop wordt veroorzaakt. De lange olietoevoerleiding betekende dat na een koude start, de nokkenas voor enkele seconden droog in werking werd gesteld, welke uiteindelijk tot frequente nokkenasbelasting leidde.
Niet erg relevant, maar wel iets om rekening mee te houden mocht je er geld in steken om hem te laten maken.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 18:48
Akhlys
Avatar van Akhlys
Akhlys is offline
Naja, ik koop sowieso deze week nieuwe olie, even bijvullen en dan richting Dordt. Wordt de motor daar helemaal nagekeken. Ja, weetje, het punt is dat ik er nog 2 jaar mee moet doen, voordat ik over mag gaan op een zware motor. Dus die 2 jaar moet ik er sowieso geld in steken om hem draaiende te houden. Daarna kan hij in principe wel naar de schoot, tenzij ik iemand vind die echt bereid is er veel geld in te steken.
__________________
"Half bezopen is een gebrek aan doorzettingsvermogen" / "Een eendagsvlieg die zijn dag niet heeft, is nooit grappig"
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 20:29
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Naja, ik koop sowieso deze week nieuwe olie, even bijvullen en dan richting Dordt.
Doe dat maar niet. Rijden met een vervoermiddel waarvan je weet dat het olie lekt is een milieudelict. De vervuiling in je tuin ook trouwens. Als je ermee gepakt wordt kost het minstens een paar honderd euro.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 20:35
Verwijderd
Ja, en een extragratis strafblad dat pas na 5 jaar verjaart. Ik zou dat ding gewoon naar de dealer rijden achterop een automotortaxi (en dat is vaak een boedelbak ofzo ).
Hou er alleen wel rekening mee dat je de olie die je onderweg verliest op moet vangen en op een fatsoenlijke manier moet afvoeren (bijv. bij die dealer).
Met citaat reageren
Oud 22-03-2011, 23:39
miekmuis
Avatar van miekmuis
miekmuis is offline
Mijn motor lekte ook olie. Toen ik hem kocht een paar drupjes, maar na verloop van tijd steeds meer. Dat bleek een carterpan met haarscheurtjes te zijn. Vervangen was onbetaalbaar, laten lassen van het ding kostte iets van 300 euro..
__________________
I think I have a problem, I think I think too much
Met citaat reageren
Oud 23-03-2011, 09:24
Verwijderd
Citaat:
Doe dat maar niet. Rijden met een vervoermiddel waarvan je weet dat het olie lekt is een milieudelict. De vervuiling in je tuin ook trouwens. Als je ermee gepakt wordt kost het minstens een paar honderd euro.
En in de praktijk is dat nauwelijks te controleren. Ik heb ruim een jaar gereden met een Berlingo die olie zoop zoals ik koffie drink.

Nooit problemen mee gehad. En als ik zo de parkeerplaatsen in het land bekijk, zijn er meer mensen die op die manier met auto's rondrijden. Dat zou voldoende zijn om de hele staatsschuld in 1 keer af te lossen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Mooiste vehikel dat je vandaag gespot hebt!
Qimm
144 04-03-2014 15:47
Verkeer & Vervoer Een auto kopen
Undit
6 01-02-2014 08:51
Verkeer & Vervoer Carbage Run 2012
KIET
70 29-09-2012 01:04
Verkeer & Vervoer Opknapproject Saab 96 V4 (veel foto's!)
KIET
37 28-10-2011 21:35
Verkeer & Vervoer Show je auto fototopic :)
Verwijderd
500 28-07-2006 08:45


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:10.