![]() |
|
Het heeft even op zich laten wachten, maar gelukkig is het dan nu toch zover: de uitslag van de verkiezing "Beste DoP-gedicht van 2006" is bekend! We hebben een gedeelde eerste plaats weg te geven, een gevierendeelde 2e plaats en een gehalveerde 3e plaats. En om de verwarring er nog even in te houden beginnen we bij die 3e plaats. Hier zijn de volgende twee gedichten geëindigd:
Ik wil graag kwijt in iemands zomerjaszak van Porcelain Groeten uit Noorwegen van Reynaert Porcelain overtrof zichzelf met haar gedicht over opgroeien en vergroeien, over kwijtraken en gevonden worden. Ik zei in het topic al dat ik dit gedicht het allerbeste vond wat ze ooit had geschreven, en die mening is sindsdien niet veranderd. De subtiele speelzoldersfeer in de eerste strofe verloopt in een strofe over groot worden en kind-kwijt-zijn. En het slot bewijst dat grote mensen stiekem ook klein willen zijn, opgevouwen en wel in een jaszak. Op de 2e plaats zijn geëindigd: Aan de muur van het paradijs van CSN 18. van gezweetwel Sarajevo, Sarajevo van Rita Pavlovic De wereld moet gereanimeerd van vidaaa Aan de muur van het paradijs hangt een gedicht van CSN, vast en zeker. Wie heeft er anders ooit de lucht vergeleken met een weldoorbloede vrouw van adel? Om nog maar te zwijgen over de het einde van het gedicht, want dat vind ik nog steeds ontzettend geniaal. "Ik ben Mohammed en wacht op een berg." - Ja, dat is pas echt wachten. Wat een volwassen gedicht schreef gezweetwel met 18. Het vliegt van verstandig naar troosteloos naar hartverscheurend mooi en droevig. Ik heb volgens mij nog nooit wat over dit gedicht gezegd: dus bij deze. Het einde (ja, weer het einde) is héél erg aangrijpend. Er was nog wat discussie over de opmaak van het gedicht, maar wat mij betreft: mooi mooi laten, want dat is het. Ik weet niet hoe het in Sarajevo is, maar als Rita Pavlovic zegt dat het een plaats van dood en honing is geloof ik dat meteen. Dat is het mooie van haar gedichten: ze weet je onmiddelijk te overtuigen ook al geeft ze nergens een argument. De drukkende sfeer neemt toe met de laatste twee strofes, de laatste regel onthutst en zorgde ervoor dat ik het gedicht meteen nog een keer las. En nog een keer. En dan nog de indrukwekkende poging van vidaaa om de chaos te ordenen, in een chaotisch gedicht. Het gekke is dat het nog lijkt te lukken ook. Misschien heb ik een zwak voor goede eindes of zie ik er meer dan het eigenlijk is, maar ook hier vind ik het laatste gedeelte het allerbeste. "En in het doden van de dag ligt straks het dagen van de dood." - Héél erg knap gevonden. En dan de chaos van de slotregel, waarin alles op zijn plek lijkt te vallen. En dan nu, de gedeelde eerste plaats: Selma van CSN Een Pinksteravond. van Touché Al tijdens de nominatie-ronde bleek dat Selma van CSN een favoriet was onder doppend Nederland. Een imposant gedicht in vijf delen, in een consistente stijl van schitterende poëzie. Anders dan vanille-CSN, als ik daarvan mag spreken, maar de stemmers hebben wel bewezen dat dat niet erg hoeft te zijn. En ik moet zeggen dat ik niet vaak een karakter zo tot leven heb zien komen in een gedicht, prachtig-filmisch haast. Een gedicht dat nog vér na 2007 gelezen zal worden. Een Pinksteravond. van Touché was een beetje de underdog van deze wedstrijd. Tijdens de nominatie-ronde heeft dit gedicht maar één nominatie gekregen en moest het dus vechten voor een plaats in de finale. In de voorronde kreeg het gedicht maar liefst vier stemmen, waarmee het de competitie ver achter zich liet (de volgende gedichten hadden 'slechts' 2 stemmen). Ook in de finale liep het voorspoedig, nog net op tijd wist het gedicht de laatste beslissende stem binnen te halen. En terecht, mag ik wel zeggen, want als er een echo van genade door de klimop van de tuinen kruipt dan weet je dat er iets bijzonders aan de hand is. Wederom een schitterend einde, vanaf "Judas in mijn naam" stroomt het gedicht over van de prachtige poëtische zinnen. Net als Selma een verdiende eerste plaats. Goed, naast felicitaties kan dit topic gebruikt worden om feedback te geven op de wedstrijd: wat vonden jullie ervan? Leuk/niet leuk, en waarom? Wat ging er goed, wat ging er fout? Volgend jaar weer? Ook de resultaten van de complete wedstrijd zijn beschikbaar, die kan je hier downloaden. Verder wil ik nog even van de gelegenheid gebruik maken om iedereen een heel fijn en poëtisch 2007 te wensen! Maak er wat van dit jaar. Reynaert |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Gefeliciteerd Touché, CSN en alle anderen!
![]() Citaat:
![]() |
|
Hmm.. om eerlijk te zijn ben ik het eigenlijk wel een beetje eens met Mutant. Okay, ik heb ook gestemd in de voorronde, dus ik heb in feite wel meegedaan, maar in de finale had ik daar gewoon geen zin meer in. Waarom? Ik denk omdat ik niet inzie wat er met zo'n wedstrijd bereikt kan worden. Van de gedichten die nu eenmaal gewonnen hebben, wisten we al lang dat ze goed waren. Gaat het er dan alleen nog maar om om ze nog meer te loven dan ze al geprezen waren? Dat snap ik niet. Het brengt niets nieuws, er is geen verrassing. We weten het immers al lang, en dat is nog heel goed terug te lezen in de reacties die toendertijd gegeven werden. Een beetje dubbelop dus. De 'normale' wedstrijden daarentegen, die brachten spanning en sensatie: nieuwe gedichten waarvan je niet wist door wie ze geschreven waren. Van mij mag je dus doorgaan met dat nieuwe, spannende onderwerp bedenken voor de volgende wedstrijd, Mutant.
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik vind het wel een leuk idee om, ongeveer zoals Mutant zei, per maand de beste gedichten van die maand in een topic te zetten en dan aan het eind van het jaar al die gedichten in één topic, of eventueel daar de helft nog van selecteren ofzo, en dat je dan een mooi jaaroverzicht hebt van de mooiste gedichten van DoP van dat jaar. |
![]() |
|
Elitarisme, ah. Ik snap wat hier bedoeld wordt, maar uiteindelijk: waar word je beter van? Door te doen alsof er allemaal gelijkheid is onder de mensen, of door een beetje de concurrentie aan te scherpen onder toch al goede dichters? Wie zijn eigen poëzie een beetje serieus neemt en hier als nieuweling aankomt, wordt niet afgeschrikt door zo'n wedstrijd.
Meer ontopic nu: proficiat, CSN en Touché, en alle anderen, en de deelnemers en stemmers. En vooral: Reynaert. Dat heb je goed geregeld en diplomatisch aangepakt zelfs (dat had ik niet in je gezien ![]() ![]()
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|