Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-02-2014, 18:38
twangraus
twangraus is offline
hallo

ik weet niet of iemand van jullie dit weet, maar ik wil binnenkort met de tractor(oude Fendt) naar school rijden in Belgie.

wat heb ik hier allemaal voor nodig?

ik heb de GV platen al aangevraagd, maar heb ik nog iets nodig?


thx alvast
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2014, 19:57
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hoe oud ben je? Woon je wel in Nederland of ook in België? In sommige gevallen heb je een rijbewijs nodig. Meer informatie over de wetgeving hierover in Nederland lees je hier.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2014, 20:26
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik kan er moeilijk helderheid over vinden, maar het lijkt erop dat het niet mag.

België heeft namelijk geen trekkersrijbewijs maar een specifiek G-rijbewijs. Ons trekkerrijbewijs is een certificaat van vakbekwaamheid (als ontheffing van de arbowet) en geen bewijs van rijvaardigheid, en daardoor niet hetzelfde. Dit is te danken aan het gebrek aan gestandaardiseerde Europese regelgeving rondom rijbewijzen voor trekkers. Dus op het moment is het dat als je in België rijdt (ook op een Nederlands voertuig) zou je een rijbewijs moet bezitten dat in België ook geldig is (een G-rijbewijs).
Zo mag je in Duitsland kennelijk alleen als Nederlander alleen een trekker besturen met een vrachtwagen-/C-rijbewijs.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.

Laatst gewijzigd op 18-02-2014 om 20:36. Reden: verduidelijkt :o
Met citaat reageren
Oud 18-02-2014, 20:27
Verwijderd
Dat laatste lijkt me wel heel sterk, maar ik moet zeggen dat ik me er niet in verdiept heb.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2014, 20:33
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Waarschijnlijk niet als je in Duitsland woont Die hebben wel hun eigen trekkerrijbewijs, het is daar een eigen categorie. Als je als Nederlander in Duitsland een trekker wil besturen, heb je kennelijk een C-rijbewijs nodig (wat ik bedoelde, en nu heb toegevoegd ). Als Nederlander mag je in België zo te zien ook een trekker besturen met een B-rijbewijs, mits het voertuig voldoet aan dezelfde voorwaarden (dus een maximaal toelaatbare massa van minder dan 3500 kg).

Misschien dat dit soort dingen in de toekomst wel gaat veranderen als het T-rijbewijs hier ingevoerd gaat worden.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2014, 20:35
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Op mijn rijbewijs is zelfs al een vakje voor een T-rijbewijs Volgens de link die ik postte is de planning voor de invoering 1 januari 2015.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 18-02-2014, 20:45
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ja, ze zijn nu de losse eindjes nog aan het afronden. Maar of het uitwisselbaar gaat worden met de benodigde rijbewijzen is mij niet echt duidelijk.

Ik ben zonder alle gegevens een beetje voorbarig met mijn conclusie of TS het wel of niet mag dus Als TS 18+ is, in het bezit van een rijbewijs B of een Belgische G-rijbewijs is, en een trekker van (minder dan 3500 kg bij een B-rijbewijs) heeft op GV-platen (en een verzekering die grensverkeer dekt, ik weet niet of dat standaard is), dan mag het wel naar/in België.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2014, 20:05
twangraus
twangraus is offline
hallo

ik ben 19 jaar, heb een auto en aanhangwagen rijbewijs

het is stom dat de regels in alle landen anders zijn.

ik zal binnenkort even in belgie naar het politiebureau gaan en daar navragen

harstikke bedankt


gr twan
Met citaat reageren
Oud 19-02-2014, 21:19
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Als TS 18+ is, in het bezit van een rijbewijs B of een Belgische G-rijbewijs is, en een trekker van (minder dan 3500 kg bij een B-rijbewijs) heeft op GV-platen (en een verzekering die grensverkeer dekt, ik weet niet of dat standaard is), dan mag het wel naar/in België.
Aanvulling: als je de trekker niet daadwerkelijk gebruikt voor landbouwdoeleinden, en dat is zo als je hem gebruikt om van/naar school te rijden, is een rijbewijs B alleen geldig indien dit voor 15 september 2006 is afgegeven. Daarna heb je in België, ook voor trekkers die minder dan 3500 kg wegen, een C (of C1) rijbewijs nodig.

En let op: het G-rijbewijs is sowieso nooit geldig als je hem niet gebruikt voor landbouwactiviteiten.

Dus TS moet een Nederlands C/C1-rijbewijs halen om naar/van school in België te mogen rijden.
Met citaat reageren
Oud 19-02-2014, 21:49
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Moet je voor een C-rijbewijs niet net als voor D 21 zijn?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 19-02-2014, 22:16
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Moet je voor een C-rijbewijs niet net als voor D 21 zijn?
C1 = 18 jaar
C + chauffeursdiploma (code 95) halen = 18 jaar
Alleen C = 21 jaar
Met citaat reageren
Oud 19-02-2014, 23:09
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ah, wat heerlijk in zijn eenvoud weer allemaal
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Vertalen van een klein tekstje van het Nederlands naar het Frans
Battosaï
4 04-12-2010 16:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:01.