Oud 08-09-2017, 12:00
Bramvanhetland
Bramvanhetland is offline
Ik vraag me dit al een tijdje af. Ik weet dat het nogal random is...

Maar stel iemand maakt van de een op de andere dag ineens 1 miljoen aan je over, hoe zit dit dan met de belasting? Hoeveel kan je hiervan nu houden en hoe moet je hiervoor belastingaangifte doen? En wat als diegene uit het buitenland komt?

Nogal random vragen, maar ik kon hier niks echt over vinden op het internet...

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2017, 12:15
Verwijderd
Er zitten nogal wat haken en ogen aan je vraag. Ik veronderstel sowieso even dat jij in Nederland woont.

Maakt iemand het per ongeluk aan jou over en was het bedoeld voor een ander? Dan moet je het terugstorten.

Is het een schenking van die persoon? En woont die persoon in Nederland? Dan ligt het aan jouw leeftijd, de relatie die je hebt tot de schenker, en waarvoor je het geld gaat gebruiken, hoe veel van het bedrag in de vrijstelling valt (daar hoef je geen belasting over te betalen). De rest betaal je schenkbelasting over, percentages staan in deze tabel.

Woont de schenker in het buitenland, dan betaal je geen belasting.

Concreet één voorbeeld uitgewerkt:

Je krijgt 1 miljoen van een kennis, geen familierelatie. Je bent niet van plan een huis te kopen of een studie er van te betalen. Dan is je vrijstelling 2.129 euro. Over het restant, dus 997.871 euro, betaal je schenkbelasting. De eerste 122.168 euro betaal je 30% over (dat is 36.650 euro), de rest (de rest is 875.703 euro) betaal je 40% (dat is 350.281 euro). Bij elkaar opgeteld betaal je 386.931 euro aan belasting.

Aangifte doe je gewoon via de site van de belastingdienst, is een formulier binnen "mijn belastingdienst".

https://www.belastingdienst.nl/wps/w...belasting-doen


Citaat:
maar ik kon hier niks echt over vinden op het internet...

Alvast bedankt
Sorry hoor, maar dan heb je echt met stront in je ogen gezocht.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2017, 12:17
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Belasting betaal jij (of je ouders, jij bent namelijk nog geen 18) over het bedrag op je rekening op een vast moment rond de jaarwisseling. Krijg je een miljoen gestort en geef je het voor die tijd weer uit, dan betaal je hierover geen vermogensbelasting.

De bank kan wel aan de bel trekken als jij ineens zo'n groot bedrag op je rekening gestort krijgt. Die kunnen dan best lastige vragen stellen over de herkomst van dit geld.

Als een familielid dit bedrag aan jou schenkt betaalt hij of zij hierover schenkingsbelasting.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 08-09-2017, 12:18
Verwijderd
Dit is trouwens natuurlijk een bizar koopje; iemand die hard werkt en daarmee 1 miljoen euro in een jaar verdient, betaalt over het algemeen 511.637,20 euro belasting. Best krom dat dat zwaarder belast wordt.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2017, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Belasting betaal jij (of je ouders, jij bent namelijk nog geen 18) over het bedrag op je rekening op een vast moment rond de jaarwisseling. Krijg je een miljoen gestort en geef je het voor die tijd weer uit, dan betaal je hierover geen vermogensbelasting.

De bank kan wel aan de bel trekken als jij ineens zo'n groot bedrag op je rekening gestort krijgt. Die kunnen dan best lastige vragen stellen over de herkomst van dit geld.

Als een familielid dit bedrag aan jou schenkt betaalt hij of zij hierover schenkingsbelasting.
Elin3, schenkbelasting is geen inkomstenbelasting. Vermogensbelasting bestaat sowieso niet in Nederland. Schenkbelasting wordt betaald door de ontvanger. Niet door de schenker.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2017, 12:33
Verwijderd
Je betaalt wel belasting over de renteinkomsten als die meer dan X zijn op je vermogen geloof ik?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2017, 12:59
Verwijderd
Citaat:
Je betaalt wel belasting over de renteinkomsten als die meer dan X zijn op je vermogen geloof ik?
Jep. Maar dat is dus over je inkomen, niet over je vermogen. Alhoewel de belastingwet er vooralsnog nog altijd van uit gaat dat je een vastgesteld fictief rendement maakt. Dus in de praktijk is het belasting over het vermogen en niet over inkomen. Maar in theorie is het echt inkomstenbelasting.

Maar gezien de vraagstelling "hoeveel mag je hiervan houden" leek het mij dat de TS op de schenkbelasting doelde.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2017, 14:18
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Schenkbelasting wordt betaald door de ontvanger. Niet door de schenker.
Dan heeft mijn oma me altijd dingen wijsgemaakt die niet waar zijn (denk dat ze het zelf ook niet helemaal weet - of misschien anders bedoelde). Weer wat geleerd! Excuses voor de verwarring
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 08-09-2017, 14:19
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Jep. Maar dat is dus over je inkomen, niet over je vermogen. Alhoewel de belastingwet er vooralsnog nog altijd van uit gaat dat je een vastgesteld fictief rendement maakt. Dus in de praktijk is het belasting over het vermogen en niet over inkomen. Maar in theorie is het echt inkomstenbelasting.

Maar gezien de vraagstelling "hoeveel mag je hiervan houden" leek het mij dat de TS op de schenkbelasting doelde.
Dus het is eigenlijk een belasting op de inkomsten die je zou verkrijgen uit je vermogen? Wat je inkomensbelasting noemt, en geen vermogensbelasting.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 08-09-2017, 14:40
Verwijderd
Vermogensrendementsheffing in box 3 van de inkomstenbelasting.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2017, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Dan heeft mijn oma me altijd dingen wijsgemaakt die niet waar zijn (denk dat ze het zelf ook niet helemaal weet - of misschien anders bedoelde). Weer wat geleerd! Excuses voor de verwarring
No worries. Het is ook logisch als je er over nadenkt: hoe moet de schenker weten of jij bijvoorbeeld een huis koopt van dat geld, of 30 caravans?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2017, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Dus het is eigenlijk een belasting op de inkomsten die je zou verkrijgen uit je vermogen? Wat je inkomensbelasting noemt, en geen vermogensbelasting.
Citaat:
Vermogensrendementsheffing in box 3 van de inkomstenbelasting.
Dit wordt meer een theoretisch dan praktisch verhaal. Sommige landen, en Nederland in het verleden ook, hebben vermogensbelasting. Daadwerkelijk een aparte wet en regeling en belastingsoort. Engelse term "Wealth tax" geeft het misschien beter weer.

In Nederland is deze belasting in 2001 afgeschaft. Tot die tijd betaalde je ieder jaar 0,7% belasting over de waarde van de bezittingen minus de waarde van je schulden (uiteraard met wat nuances). Hoeveel "winst" je maakte op dat vermogen maakte niets uit. Hoeveel geld je er door kreeg uit renteopbrengsten, dividenden, huuropbrengsten, noem maar op, maakte niets uit.

Tegelijkertijd is de inkomstenbelasting in 2001 uitgebreid. De wet stelt dat je 30% belasting betaalt over de inkomsten uit je vermogen. Dus geen belasting op je vermogen, maar op de fysieke inkomsten uit dat vermogen. Dus inkomstenbelasting. En dat is een andere belasting.

Om het ingewikkeld te maken, stelt de wet vervolgens dat je een vast, fictief, rendement op dat vermogen maakt. Voorheen 4%. Dus in feite betaalde je 1,2% belasting over je vermogen. In de praktijk gewoon vermogensbelasting, maar in theorie niet. De regeling is met ingang van dit jaar wat veranderd maar die details bespaar ik jullie.

Zit er nou echt geen praktisch verschil tussen? Jawel. Vermogensbelasting stond los van de inkomstenbelasting. Je kon inkomstenbelasting betalen in Nederland maar vermogensbelasting in België (als je daar woonde) - maar België kent geen wealth tax dus effectief geen belasting op vermogen. Vandaar dat er zo veel rijke Nederlanders net over de grens in België gingen wonen voor 2001. Met de verandering konden mensen die inkomen hadden in Nederland, niet meer profiteren hiervan.

tot zo ver het college van ome Ertur
Met citaat reageren
Oud 08-09-2017, 17:05
Bramvanhetland
Bramvanhetland is offline
Maar stel de schenker komt uit het buitenland, wat bedoeld de belastingdienst dan met deze zin?
"U hoeft geen schenkbelasting te betalen en geen aangifte te doen als de schenker niet in Nederland woont op het moment dat hij de schenking doet."

Dus laten we zeggen dat iemand uit Australië 1 miljoen overmaakt (en hij wilt zelf het bedrag overmaken naar specifiek jouw), betekent dit dan dat je geen belasting hoeft te betalen? Lijkt me toch sterk....

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/w...asting_betaalt
Met citaat reageren
Oud 11-09-2017, 13:40
Verwijderd
Citaat:

Dus laten we zeggen dat iemand uit Australië 1 miljoen overmaakt (en hij wilt zelf het bedrag overmaken naar specifiek jouw), betekent dit dan dat je geen belasting hoeft te betalen? Lijkt me toch sterk....
Toch is het zo.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2017, 13:54
Verwijderd
En maak je geen zorgen, dat soort overboekingen komen automatisch bij de overheid terecht voor inspectie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bankiers feesten 40 miljoen euro op
Hockeygirl$
46 12-09-2010 10:45
De Kantine Hoe zou je reageren/wat zou je doen als..?
Missy
500 03-04-2009 14:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Duizenden doden bij aardbeving en vloedgolven in Zuid-Azië
Love_Fulfilled
370 12-01-2005 21:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bush: 'vermindering rechten van verdachten'
Verwijderd
27 04-12-2002 21:08
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap discussie: is de VS echt zo verrot als ik en andere mensen op dit forum denken?
Silent Enigma
107 27-03-2002 20:48
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Amerika, het beloofde land..............
Mujahideen
1 05-02-2002 18:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:41.