Oud 30-08-2006, 20:19
mira_love
Avatar van mira_love
mira_love is offline
Hallo,

Ik heb misschien wel een hele rare vraag, maar ik zou er toch graag een antwoord op willen hebben. Bij een goede vriendin van mij is zeven weken geleden psychose vastgesteld (als je dat wel zo kunt zeggen). Nu is haar opzoeken op dit moment nog steeds niet echt een goed idee, maar ik heb via haar zusje wel contact met haar. Nou wil ik haar een gebaar maken om haar te laten weten dat ik aan haar denk en voor haar klaar sta als ze me nodig heeft. Ik dacht aan het opsturen van een cadeau(tje) (zo woont niet echt dichtbij namelijk).
Nou is mijn vraag: kan ik wel een cadeau(tje) opsturen naar iemand met een psychose? Ik heb er wel wat over gelezen, maar het blijft moeilijk je er iets bij voor te stellen. Dus ik weet niet wat een cadeautje moet zo ieman doet.
Mocht dit wel kunnen, wat zou daan een geschikt cadeau(tje) zijn? Ik dacht aan een knuffel ofzo.
Ik hoop dat iemand hier een antwoord op heeft. Alvast bedankt in ieder geval.

Miranda
__________________
de waarheid duurt het langst, ookal is het soms hard!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2006, 20:32
El Chupacabras
Avatar van El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Niet zo over piekeren joh! Gewoon iets sturen, kaartje of wat dan ook. Sterkte en als je me nodig hebt dan ben ik er voor je, erop zetten of iets dergelijks en gaan met die banaan!
__________________
- Ik weet hoe je moeder smaakt -
Met citaat reageren
Oud 30-08-2006, 20:58
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Een kaartje lijkt me een prima idee. Nu kan iemand die psychotisch is alles op een irrationele manier uitleggen, maar in een kaartje kun je precies en ondubbelzinnig zetten wat je bedoelt, dus dan is de kans klein, zeker als ze al behandeling heeft.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 30-08-2006, 21:06
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Als ze al 7 weken behandeld wordt zullen de medicijnen ook al werken (dat duurt meestal max 6 weken, als je in 1 keer het goede medicijn hebt). Ik zou gewoon een kaart/ knuffelbeer/ foto/ of wat dan ook sturen. Als mensen echt psychotisch zijn, kunnen ze alles wel anders opvatten, (mede door de hallucinaties). Verder zie je dat mensen vaak moeite hebben met concentreren. Na de psychose zie je vaak dat mensen he-le-maal uitgeput zijn.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 15:03
Verwijderd
Behalve een psychotische meid is ze nog steeds je vriendin. Misschien is er iets wat jullie samen vaak deden, dan kun je zoiets sturen. Of een leuke foto van jullie samen ofzo. Ga het jezelf niet moeilijker maken dan het is, maar wees gewoon oprecht. Mocht het verkeerd vallen (wat ik sterk betwijfel) dan is er vast wel begeleiding die dat om kan buigen.
Ik zou het zeker doen!
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 16:42
muisjeisthuis
Avatar van muisjeisthuis
muisjeisthuis is offline
Ik denk dat ze dr het meeste aan heeft dat je dr gewoon behandelt zoals je normaal doet.

Succes ermee!
__________________
Slaap jij op je buik? Nee? Mag ik er dan op slapen?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 18:55
Verwijderd
Dat ze psychotisch is betekent niet dat ze bij het krijgen van een aardig bedoeld cadeautje van jouw kant gelijk denkt dat je haar wil vermoorden met een gifgascapsule die er in verborgen is, waarna ze zichzelf van kant probeert te maken met het dichtsbijzijnde puntige voorwerp. Doe niet zo moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 19:08
Verwijderd
Een fotolijstje, met een foto van jullie 2
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 20:18
Verwijderd
Vooral haar vriendin blijven! Zat psychiatrische patiënten verliezen al hun vrienden door onbegrip van de maatschappij en worden gemeden als leprozen.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 20:45
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
sjek schreef op 31-08-2006 @ 20:18 :
Vooral haar vriendin blijven! Zat psychiatrische patiënten verliezen al hun vrienden door onbegrip van de maatschappij en worden gemeden als leprozen.
Dat is vooral belangrijk. Ook al heb je niet altijd contact (gebeurt soms dat ze wekenlang niets laten horen), laat af en toe merken dat je voor haar klaar staat, dat is zo belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2006, 21:31
-(L)-
Het hoeft niet zo te zijn dat iemand die psychotisch is je cadeautje anders opvat dan jij 't bedoelt.

Ik zou gewoon sturen wat jij graag wil sturen En wat je ook naar een niet-psychotische vriendin zou hebben gestuurd die ver weg woont.

Mijn moeder is zelf ook enkele malen psychotisch geweest, en ik had niet 't idee dat ze me verkeerd begreep. Enkel als je over de psychose zelf begint kunnen er irritaties en misverstanden ontstaan. (Mensen met een psychose ontkennen 't graag namelijk). Maar als jij gewoon een knuffel stuurt of iets anders leuks, is de kans erg klein dat ze dat niet waardeert

Succes! (En sterkte, het is niet makkelijk...)
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 16:00
mira_love
Avatar van mira_love
mira_love is offline
Bedankt voor de reacties. Ik dacht al wel dat ik het gewoon moest doen, maar ik wou het toch even bevestigd zien. Ik zal eens wat leuks bedenken en dan stuur ik dat op!

Miranda
__________________
de waarheid duurt het langst, ookal is het soms hard!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 16:44
Verwijderd
Ik moet zeggen dat ik een knuffel meteen een voodoopop-teddybeer met naalden voor me zie maar dat is een flauw vooroordeel, stuur gewoon een cadeautje of iets met snoep.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2006, 21:48
Verwijderd
Citaat:
White Trash schreef op 01-09-2006 @ 16:44 :
Ik moet zeggen dat ik een knuffel meteen een voodoopop-teddybeer met naalden voor me zie maar dat is een flauw vooroordeel, stuur gewoon een cadeautje of iets met snoep.
Een nieuwe forumbeer is geboren...

Ontopic:
Gewoon een kaartje sturen.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2006, 15:09
ScheleKameel
ScheleKameel is offline
Toen ik psychotisch was wilde ik PERSÉ felgroene lippenstift van de bodyshop krijgen.
__________________
RUN BEFORE I'M FASTER THAN YOU....
Met citaat reageren
Oud 02-09-2006, 23:39
Verwijderd
Citaat:
ScheleKameel schreef op 02-09-2006 @ 15:09 :
Toen ik psychotisch was wilde ik PERSÉ felgroene lippenstift van de bodyshop krijgen.
Bij mij hadden o.a. kleuren ook een betekenis. Best logisch, als je in een psychose zit.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 18:28
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
Heb niet het hele topic gelezen. Maar ik vind het ook een beetje onzinnig eerlijk gezegd...
Je moet iemand met psychose niet extreem anders gaan behandelen in zulke opzichten.
Wat zou je haar gegeven hebben als je niet wist dat ze psychotisch was, en geef dat dan...
Psychose veranderd niets aan deze kijk, en het cadeautje vast niets aan haar psychose.

Het wordt pas vervelend als je tegenover zo iemand over alles na gaat denken. Dat hebben ze echt wel door...Behandel ze gewoon als je atlijd deed, en ja; laat dan maar extra weten dat je er voor haar bent. Maar meer kun je vast op dit moment niet voor haar doen.

Grtjs!
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Met citaat reageren
Oud 05-09-2006, 18:44
Prue Halliwell
Avatar van Prue Halliwell
Prue Halliwell is offline
psy·cho·se (de ~ (v.), ~n/~s)
1 geestesziekte waarbij men wanen heeft


Je ziet dingen die er niet zijn, je hoort dingen die er niet zijn.
Ik vind het best een logische vraag anders.. de persoon is zichzelf niet op dat moment. Dat kan je onmogelijk vergelijken met iemand die "helder" is en niet ziek!
__________________
I'm not sure if you meant what you said, but that's ok, cause it stil sounded good when you said it anyway...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-09-2006, 21:59
Anno 1986
Avatar van Anno 1986
Anno 1986 is offline
En je moet iemand niet stimuleren om in die waan te blijven, door je aan te passen met een cadeautje...
Kijk; dat je er in de omgang rekening mee houdt is prima, maar je cadeautje erop aanpassen is ECHT niet nodig bij mensen met psychose...

Kun je tegen in gaan, kun je van alles van denken. Maar ik blijf als ambulant hulpverlener, vrijwlliger van iemand met schizofrenie (gaat ook gepaard met psychoses), en een hoop ervaring in de psychiatrie toch graag bij mijn eigen standpunt...

Kortom; ik zou er niet teveel over nadenken, maar dat is mijn advies.

Grtjs en succes ermee!

PS: Wat had je eigenlijk in gedachten als je het niet van haar wist?
__________________
You went to a better place, but they stole you away from me...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart-topic #145!
indigo
500 15-05-2009 21:19
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Kanarie
Verwijderd
18 21-06-2004 14:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:56.