Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2006, 20:31
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Ik heb op school altijd geleerd dat in een formele engelse brief geen afkortingen als "I'm" en " I can't" gebruikt mogen worden. Nu vraag ik me af of dat (nog) klopt. Ik heb een vriendin in Engeland die onlangs een formele brief moest schrijven om aan te geven waarom ze graag een studiebeurs wil hebben. Deze brief heb ik gelezen en mijn vriendin gebruikte regelmatig dingen als "I'm" en " I can't". Toen ik haar vroeg of ze dat niet beter voluit kon schrijven omdat het een formele brief was, was ze verbaasd. Wat ik op school geleerd heb, klopt volgens haar helemaal niet. Ik ben geneigd haar te geloven, je gaat zo'n belangrijke brief niet vol fouten opsturen neem ik aan.
Wie weet hoe het zit?
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2006, 20:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Native speakers nemen het minder nauw met de regels.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 13:07
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 27-01-2006 @ 21:31 :
Ik heb op school altijd geleerd dat in een formele engelse brief geen afkortingen als "I'm" en " I can't" gebruikt mogen worden. Nu vraag ik me af of dat (nog) klopt. Ik heb een vriendin in Engeland die onlangs een formele brief moest schrijven om aan te geven waarom ze graag een studiebeurs wil hebben. Deze brief heb ik gelezen en mijn vriendin gebruikte regelmatig dingen als "I'm" en " I can't". Toen ik haar vroeg of ze dat niet beter voluit kon schrijven omdat het een formele brief was, was ze verbaasd. Wat ik op school geleerd heb, klopt volgens haar helemaal niet. Ik ben geneigd haar te geloven, je gaat zo'n belangrijke brief niet vol fouten opsturen neem ik aan.
Wie weet hoe het zit?
Ga er maar van uit dat datgene wat je op school hebt geleerd klopt. Het zou kunnen dat dit aspect bij jouw vriendin op school nooit aan de orde is geweest, en dat ze daarom veronderstelt dat het geen bezwaar is om samentrekkingen in een formele brief te gebruiken. Overigens besteedt Steven G. Krantz, een Amerikaanse wiskundige, hier ook aandacht aan in zijn boek A Primer of Mathematical Writing. Hij schrijft letterlijk: "Do not use contractions in formal writing". Hij adviseert verder om ook geen afkortingen te gebruiken.
Je topictitel is in dat verband enigszins misleidend, omdat het hier gaat om het al of niet gebruiken van samentrekkingen in plaats van afkortingen. Bij een afkorting denk ik aan iets als c.f., i.e., e.g. of iets dergelijks.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 13:41
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 28-01-2006 @ 14:07 :

Je topictitel is in dat verband enigszins misleidend, omdat het hier gaat om het al of niet gebruiken van samentrekkingen in plaats van afkortingen. Bij een afkorting denk ik aan iets als c.f., i.e., e.g. of iets dergelijks.
Dat is waar, misschien is er een lieve fb die dit even wil veranderen in samentrekkingen?
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 14:13
Verwijderd
De regels die we leren bij vreemde talen zijn ietwat verouderd, onder andere omdat je beter te formeel dan te informeel kunt spreken. Native speakers voelen beter aan wanneer iets gepast is dan non-natives. Ik ben lid van een community voor leerders van het Nederlands en het valt me op dat zij regelmatig "zo een" i.p.v. zo'n schrijven en nimmer en sedert gebruiken. Misschien is het gewoon erg moeilijk (en duur) om lesmethoden acuteel te houden.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 14:45
Verwijderd
Samentrekkingen als I'm en can't worden door native speakers vaker gebruikt in formele brieven, maar het is in dit geval toch beter het niet te doen. Sommige bedrijven houden er niet zo van. Dus: gewoon I am en cannot schrijven. Zoals eerder gezegd mogen afkortingen als i.e. wel, vooral omdat ze uit het Latijn stammen. Je kunt e.g. trouwens vermijden door for example te gebruiken. De stelregel is: wees niet bang om afkortingen te gebruiken, maar vermijd ze zo veel mogelijk.

Met citaat reageren
Oud 28-01-2006, 23:53
Dinalfos
Avatar van Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
DutchECK schreef op 28-01-2006 @ 15:45 :
wees niet bang om afkortingen te gebruiken, maar vermijd ze zo veel mogelijk.

__________________
Why doesn't George R.R. Martin use Twitter? Because he killed all 140 characters.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2006, 12:37
TopDrop
Avatar van TopDrop
TopDrop is offline
Ik heb een tijd les gehad van een native speaker en zij zei ook dat je geen samentrekkingen in een formele brief 'mag' gebruiken. Bij twijfel zou ik het gewoon maar lekker voluit schrijven, das altijd goed.
__________________
♥ - I miss all the places we never went. -
heddegijdagezeetgehadmindedawerklukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 16:03
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
I'm moet je wel voluit schrijven, maar volgens mij is can't de uitzondering en die mag je dus wel aan elkaar schrijven. Can not vinden ze dom staan ofzo.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 16:27
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Nooit van gehoord. Volgens mij is het officieel ook 'cannot', en niet 'can not' (zonder spatie dus).
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 17:16
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
bij ons telde een samentrekking als 1 fout...dat kan dus lekker oplopen als je een SE hebt
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 30-01-2006, 17:50
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
M@rco schreef op 30-01-2006 @ 17:27 :
Nooit van gehoord. Volgens mij is het officieel ook 'cannot', en niet 'can not' (zonder spatie dus).
Cannot moet inderdaad als één geheel worden geschreven.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:46.