Oud 05-05-2009, 11:33
Verwijderd
Omdat hier mensen komen uit alle delen van Nederland en er binnen dit kleine landje zo veel verschillen zijn, dat ik oprecht denk dat we allemaal andere dingen gewend zijn en kennen. Zo heb ik nog nooit Carnaval gevierd en was ik oprecht geschokt, toen ik voor het eerst een brabander hoorde zeggen dat ie om half 4 was aangereden (van huis weggereden).

Maar hier in Noordholland hebben we ook dingen die anderen niet kennen.

Ts begint wel weer eens:
Bloemencorso
Bloemencorso is in de bloemenstreek (vanaf het noorden van Zuid-Holland tot Haarlem, hoofdstad van Noordholland). Bloemencorso is altijd in het laatste of een na laatste weekend van april in deze streek hier heel veel bloemenvelden staan. Van alle verschillende bloemen worden praalwagens gemaakt deze rijden een bepaalde route, doen daar 5 uur over en staan dan vanaf zaterdag avond laat tot zondagmiddag ergens in het centrum van Haarlem. Langs de kant van de (vooraf afgezette weg) staan allemaal geinteresseerde en een berg japanse toeristen (incl. bijpassend fototoestel). De praalwagens maken muziek/lawaai en ruiken vaak ook sterk naar bloemen, op veel praalwagens staan mensen en ze hebben bijna altijd een thema. Dit jaar heb ik niet echt gekeken maar ik zag toevallig wel de Nijntje praalwagen.
Voor meer info kijk op:
www.bloemencorso-bollenstreek.nl/ of google gewoon.



Laatst gewijzigd op 05-05-2009 om 11:53.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2009, 11:41
Verwijderd
Ohw en nog eentje.

Luilak is volgens mij ook iets uit de Haarlemmermeer.
Het begint bij kleine kinderen, als je je als klein kind groot genoeg voelt, mag je op luilak ochtend heel vroeg opstaan (misschien wel 5 uur) en dan ga je met alle buurkindjes door de buurt lopen met toeters en lege blikjes, speelgoed-trompettertjes, speelgoedtrommeltjes en andere lawaaimakende dingetjes. Dan maak je zo veel mogelijk lawaai zodat iedereen wakker wordt! Bovendien heb je als slim kind zeep bij je en dan mag je op het raam bij mensen tekenen en schrijven met zeep! !
Als je iets groter bent en je papa en/of mama vinden dat je er te oud voor bent, dan ga je stiekem toch maar dan met ketchup en eieren en dan ga je dingen kapot maken en en eieren naar huizen en auto's gooien. (Dat is inderdaad eigenlijk niet leuk!)
Als je nog groter bent dan ga je op de avond voor de luilak ochtend, uit, want in veel steden en dorpen waar het gevierd wordt, is de hele nacht lang een grote bloemen markt en zijn dus overal nog mensen door de nacht heen. (Dat is wel leuk!)
Als je echt volwassen bent dan ben je op je eigen kinderen aan het passen die zo vroeg uit bed mogen of je gaat bloemetjes kopen op de bloemenmarkt die de hele nacht duurt!




Wanneer luilak is, is voor mij nog steeds een raadsel maar volgens mij wordt de datum bepaald door en vrijdagopzaterdagnacht rond pinksteren.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 11:42
Verwijderd
bruegel - losser
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 11:43
Verwijderd
Wat is het?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 11:44
Verwijderd
google, geen zin om een verhaal te typen *lui*
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 11:49
Verwijderd
Citaat:
Ook komende zomer gaat het fraaie Dinkelplaatsje Losser (gelegen tussen Enschede en Oldenzaal) traditiegetrouw weer drie dagen lang terug in de tijd van de meesterschilder
Pieter Brueghel de Oude (+/- 1525-1569).
Dit grootschalige festijn met zo'n 100.000 bezoekers is in de loop der jaren uitgegroeid tot een van de grootste en bekendste evenementen in de regio en ... ver daar buiten.
Artiesten en groepen uit heel het land en zelfs Belgie laten de middeleeuwen volop herleven. Wie kent niet de bijzondere taferelen van de meesterschilder, waarbij lugubere en zotte vertoningen vaak de boventoon voeren. Dus
eten, drinken en feesten als echte "Bruegheliaan" tussen bedelaars, melaatsen en vechtersbazen is een unieke ervaring. Uiteraard zullen de marskramers en troubadours niet ontbreken in het sfeervolle decor dat Losser deze dagen biedt.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 11:51
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Cultuurverschillen is één woord
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 11:52
Verwijderd
Deze vond ik ook leuk, in Den Haag. Maar ik denk niet dat het een typisch regio iets is.

Grote mensen speelplaats
Citaat:
Op zaterdag 20 juni groeit er weer vers gras in de Prinsestraat, met heerlijke Fatboy zitzakken en hangmatten om in te loungen, te groeten en te ontmoeten, omringd door kraampjes voor het outdoor shoppen. Food & drinks worden geserveerd, zodat je kan picknicken in stijl. Met Cubaanse live band en optredens van kleinkunstenaars.
Wil je nog eens terug naar vroegere tijden dan is er reuzentwister, hoelahoep, vier op een rij en nog veel meer entertainment met een grote knipoog naar onze jeugd. Voor spelende ouders is kinderopvang voor kinderen vanaf 2 jaar.


Dan een heel ander soort cultuur verschil: ijzerkoekjes. Maar wat het is, mogen de Zeelanders onder ons even uitleggen?
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 11:53
Verwijderd
Citaat:
Cultuurverschillen is één woord
Bedankt voor je bijdrage, maar ik kan het niet meer aanpassen.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 11:56
Cherry Springs
Avatar van Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Citaat:
Ohw en nog eentje.

Luilak is volgens mij ook iets uit de Haarlemmermeer.
Het begint bij kleine kinderen, als je je als klein kind groot genoeg voelt, mag je op luilak ochtend heel vroeg opstaan (misschien wel 5 uur) en dan ga je met alle buurkindjes door de buurt lopen met toeters en lege blikjes, speelgoed-trompettertjes, speelgoedtrommeltjes en andere lawaaimakende dingetjes. Dan maak je zo veel mogelijk lawaai zodat iedereen wakker wordt! Bovendien heb je als slim kind zeep bij je en dan mag je op het raam bij mensen tekenen en schrijven met zeep! !
Als je iets groter bent en je papa en/of mama vinden dat je er te oud voor bent, dan ga je stiekem toch maar dan met ketchup en eieren en dan ga je dingen kapot maken en en eieren naar huizen en auto's gooien. (Dat is inderdaad eigenlijk niet leuk!)
Als je nog groter bent dan ga je op de avond voor de luilak ochtend, uit, want in veel steden en dorpen waar het gevierd wordt, is de hele nacht lang een grote bloemen markt en zijn dus overal nog mensen door de nacht heen. (Dat is wel leuk!)
Als je echt volwassen bent dan ben je op je eigen kinderen aan het passen die zo vroeg uit bed mogen of je gaat bloemetjes kopen op de bloemenmarkt die de hele nacht duurt!
Ik zou die kindjes echt in elkaar slaan. Wie heeft dat in godsnaam verzonnen en vond dat nou eens een leuk idee voor een feestdag?
__________________
It's easy, like getting your attention, we go "Sex! Sex! Sex! Sex! Sex!"
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 11:59
Verwijderd
Dat zeep kun je er afwassen met warm water. Maar dat van de iets grotere kindjes is idd gewoon een vorm van vandalisme
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 12:08
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Hail Sint Maarten.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 12:10
Verwijderd
Foekepotten.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 12:31
Verwijderd
Volgens mij is er geen rotterdamse happening. Mja opzoomeren mss.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 12:36
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Luilak hebben we hier ook. Alleen dan sta je niet om 5 uur 's ochtends op, maar trek je de nacht door en ga je rond 2 uur zoveel mogelijk herrie maken. Het is hier niet iets voor kinderen, maar meer voor pubers. Zeker als 12/13/14-jarige is dat enorm cool. Belletje trekken, met pannen op elkaar slaan, schreeuwen, gastoeters, muziek, etc.

Er wordt hier ook een speciaal sporttoernooi georganiseerd 's nachts met luilak.
En de winkeliers zijn vaak vanaf 6 of 7 uur open en hebben speciale acties voor vroegkomers.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 12:39
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Hier is ook iets mafs, bommerberend ofzo, alleen ik weet niet meer wat het nou precies is.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 12:46
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Hier is ook iets mafs, bommerberend ofzo, alleen ik weet niet meer wat het nou precies is.
De viering van het Gronings Ontzet klik
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 13:02
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Carnaval wordt natuurlijk "in het zuiden" gevierd, maar het valt me op men het in Brabant heel anders viert als in Limburg. Ik vind het in Limburg een stuk uitbundiger, daar val je in de steden echt op als je niet verkleed bent, in Brabant kun je gerust in je normale kleren door de stad lopen, en men verkleedt zich ook vaak minder (vaak alleen een hoedje en een sjaaltje ofzo, terwijl als je meer afzakt naar het zuiden men zich veel uitgebreider verkleed en schmink gebruikt.

Ook heb ik het idee dat cultuur in sommige provincies veel meer leeft dan in de randstad. In Limburg heb je ontzettend veel harmonieën, fanfares, etc. terwijl die buiten de provincies veel minder te vinden zijn. Ik denk dat het ook wel een beetje te maken heeft met de kleinere steden, waar het dorpsgevoel in de wijken nog wat meer heerst.

En verder van die kleine dingetjes. De familie van mijn vriend moest heel hard lachen toen ik niet wist wat het Leids Ontzet was, en als je binnenkomt op een verjaardag geeft iedereen elkaar een hand om elkaar te feliciteren (ik stelde me in het begin heel beleefd voor, want ik snapte het niet). Omgekeerd zijn katholieke tradities in het zuiden weer wat onbekender in de randstad en de noordelijke provincies. Ohja, en in de randstad en in het noorden zegt men vaak patat tegen friet.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-05-2009, 13:05
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Ohja, en in de randstad zegt men vaak patat tegen friet.
In het noorden zeggen we ook patat
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 13:09
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Hoe zit het trouwens met Palm Pasen? Wij gingen vroeger op school wel een broodhaantje maken en door de stad lopen (waarom eigenlijk, ik zat op een openbare school ), maar ik merk er nu eigenlijk nooit meer iets van.

Waarom eigenlijk een haan? Ik neem aan dat het brood staat voor Christus, maar dat weet ik ook pas een paar jaar. Denk niet dat ik vroeger wist waarom we dat deden.
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 13:09
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
In het noorden zeggen we ook patat
Dat staat er toch?

Ohja, en dijken, polders en heien en dat soort dingen. Dat vind ik ook nog steeds een beetje een apart concept. Maffe noorderlingen met jullie zinkende huizen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 13:13
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Dat staat er toch?

Ohja, en dijken, polders en heien en dat soort dingen. Dat vind ik ook nog steeds een beetje een apart concept. Maffe noorderlingen met jullie zinkende huizen.
Oh, ik kan niet lezen blijkbaar

En niet te vergeten terpen!
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 13:36
Hanneke
Avatar van Hanneke
Hanneke is offline
Citaat:
Hoe zit het trouwens met Palm Pasen? Wij gingen vroeger op school wel een broodhaantje maken en door de stad lopen (waarom eigenlijk, ik zat op een openbare school ), maar ik merk er nu eigenlijk nooit meer iets van.

Waarom eigenlijk een haan? Ik neem aan dat het brood staat voor Christus, maar dat weet ik ook pas een paar jaar. Denk niet dat ik vroeger wist waarom we dat deden.
De haan misschien van de haan die kraaide toen Petrus Jezus drie keer had gezegd dat 'ie hem niet kende?
Ik weet eigenlijk nauwelijks wat palmpasen precies is :wikipedia:


Edit: Palmpasen komt ook in het liedje Palm Pasen voor dat met palmpasen wordt gezongen, als de kinderen met een palmpasenstok traditioneel over straat lopen.

palm palm pasen
hei koerei
over enen zondag
krijgen wij een ei

één ei is geen ei
twee ei is een half ei
drie ei is een paasei

Een paasstok heeft de vorm van een kruis. Bovenaan zit een gebakken broodje in de vorm van een haan, een broodhaantje. Aan de stok hangen kleurige slingers, evenals vruchten en noten.
__________________
Hoi! - Soija.nl
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 13:51
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Ja ik zocht het net ook maar even op Die haan staat inderdaad voor de haan die drie keer kraaide. Ik ken al die verhalen helemaal niet goed leerde ze pas een beetje toen ik kunstgeschiedenis ging studeren.
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 14:30
Verwijderd
En waar komt dat 'doe een zingen dan' of 'doe eens hier heen komen' of alle andere overbodige doe'en, vandaan?
Ik dacht dat het brabants was maar in Den Haag of rotterdam ofzo wordt het ook veel gezegd en ik weet dat dat niet in Brabant ligt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2009, 17:54
Verwijderd
Citaat:
Carnaval wordt natuurlijk "in het zuiden" gevierd, maar het valt me op men het in Brabant heel anders viert als in Limburg. Ik vind het in Limburg een stuk uitbundiger, daar val je in de steden echt op als je niet verkleed bent, in Brabant kun je gerust in je normale kleren door de stad lopen, en men verkleedt zich ook vaak minder (vaak alleen een hoedje en een sjaaltje ofzo, terwijl als je meer afzakt naar het zuiden men zich veel uitgebreider verkleed en schmink gebruikt.

Ook heb ik het idee dat cultuur in sommige provincies veel meer leeft dan in de randstad. In Limburg heb je ontzettend veel harmonieën, fanfares, etc. terwijl die buiten de provincies veel minder te vinden zijn. Ik denk dat het ook wel een beetje te maken heeft met de kleinere steden, waar het dorpsgevoel in de wijken nog wat meer heerst.

En verder van die kleine dingetjes. De familie van mijn vriend moest heel hard lachen toen ik niet wist wat het Leids Ontzet was, en als je binnenkomt op een verjaardag geeft iedereen elkaar een hand om elkaar te feliciteren (ik stelde me in het begin heel beleefd voor, want ik snapte het niet). Omgekeerd zijn katholieke tradities in het zuiden weer wat onbekender in de randstad en de noordelijke provincies. Ohja, en in de randstad en in het noorden zegt men vaak patat tegen friet.
Whu, dat vond ik juist precies andersom, ik heb in Maastricht carnaval gevierd en in Eindhoven, maar in Eindhoven waren mensen juist echt verkleed áls iets, in Maastricht waren ze meer van de rare hoedjes en sjaaltjes enzo...
ik blijf het overigens een bizar feest vinden, maar wel lachen om af en toe mee te doen Bij ons in Salland/Twente doen ze nog wel een poging tot carnaval vieren maar dat lijkt echt nergens op.

Wat is er raar aan een hand geven om iemand te feliciteren Wat doe jij dan?

Oh ook typisch Twents zijn geloof ik kozakken, een soort koeken. Hier staat dat ze meestal rechthoekig zijn, maar bij mijn ouders zijn ze vooral altijd rond. Ik vind ze superlekker, behalve als er jam in zit. Had er geen idee van dat dat een lokale specialiteit was, tot ik in Nijmegen een keer een bakker verbijsterd naar me heb laten staren door er om te vragen...

Hier, kijk.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 18:04
Verwijderd
De echte Tilburger spaart het hele jaar. Het ene half jaar voor carnaval, het andere voor de kermis!

Ik ben geloof ik geen echte Tilburger.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 20:20
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Ik weet het niet zeker maar geloof dat (anijs)krollen ook niet zo bekend zijn in nederland? Behalve dan hier regio Uden/Veghel. Vraag me niet wie van de 2 dorpen ze bedacht heeft (alst werkelijk in 1 van de 2 hier is bedacht tenminste ) want dat kan oorlog betekenen als ik het verkeerd zeg.

T zijn van die zachte broodjes die rond sinterklaas weer verschijnen. Vind ze niet echt naar anijs smaken, maar wel naar speculaas! Worden ook meestal met speculaas gegeten.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 20:26
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Wij norse eilandbewoners uit de baarmoeder van holland doen niet aan feest vieren
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 05-05-2009, 22:52
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Ik weet het niet zeker maar geloof dat (anijs)krollen ook niet zo bekend zijn in nederland? Behalve dan hier regio Uden/Veghel. Vraag me niet wie van de 2 dorpen ze bedacht heeft (alst werkelijk in 1 van de 2 hier is bedacht tenminste ) want dat kan oorlog betekenen als ik het verkeerd zeg.

T zijn van die zachte broodjes die rond sinterklaas weer verschijnen. Vind ze niet echt naar anijs smaken, maar wel naar speculaas! Worden ook meestal met speculaas gegeten.
[afbeelding]
Daar heb ik idd nog nóóit van gehoord
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Met citaat reageren
Oud 06-05-2009, 02:26
Verwijderd
Wat marrel zegt van die (anijs)krollen, daar begon een vriendin van mij ook ooit een keer ineens over, die was helemaal geschokt dat we het alle 10 (anderen) niet kenden!
Met citaat reageren
Oud 06-05-2009, 03:23
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Volgens mij is er geen rotterdamse happening. Mja opzoomeren mss.
lol, doen ze dat nog steeds?
overigens noemden wij dat vroeger gewoon de voorjaarsschoonmaak

anyway die opzoomerbordjes zijn hier uit '96
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 06-05-2009, 09:03
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
lol, doen ze dat nog steeds?
overigens noemden wij dat vroeger gewoon de voorjaarsschoonmaak

anyway die opzoomerbordjes zijn hier uit '96
Maar wat is het?
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Groot Nederland?
Rubeh
10 28-09-2015 17:27
De Kantine Turkish Saairlines TK538
Verwijderd
500 01-03-2009 12:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap België, hoe nu verder?
Gatara
224 09-08-2008 18:52
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Europese Grondwet
Verwijderd
491 16-05-2005 17:17
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Uitbreiding Europese Unie
Mr. Mojo Risin'
70 17-03-2005 21:50
Levensbeschouwing & Filosofie hoe denken jullie over cultuurverschillen binnen Nederland?
AAg
55 25-02-2004 14:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:34.