Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Wegwijzen & Voorstellen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2012, 19:41
couw
couw is offline
Hallo jongens en meisjes,
hier is couw.
Een stok- en stokoude man, 78 jaar. Door de wol van de WOII-oorlog, van de hele onderwijs-molen van dorpsschool tot en met universiteit, van vaderschap en leraarschap geverfd. En nu ben ik al zeker een kwart-eeuw portrettekenaar, een beroep dat geen VUT of zo kent. Maar dat je alle tijd laat om te studeren. Nou, ik zal je vertellen dat ik nu veel ijveriger ben dan ik als scholier of student ooit geweest ben.
Wat ik dan studeer?
Alles over 'de mens'. Over hoe mensen van apen tot mensen geworden zijn. Over hoe ze zo aparte dieren geworden zijn in de dierenwereld: talige wezens. Wat dat is: taligheid. En wat dat doét met een dier.

Nou, dit eenmaal wetend, begrijp je ook waardoor het kwam dat ze het vuur zijn gaan gebruiken, als enige diersoort. Als gevolg daarvan weer schoot ook hun taligheid enorm op. Dit alles is al zeker twee miljoen jaar met onze voorouders aan de hand. Ze zijn zich buiten Afrika, de bakermat van onze soort gaan verbreiden, uiteindelijk tot in alle uithoeken. Ze zijn hun wereld religieus gaan beleven (kan ik allemaal uitleggen) en omdat ze dat al zo lang gedaan hebben, zit dat nog steeds in ons, ook al zien we nooit een kerk van binnen; het uit zich op velerlei manieren.

Kortom, ik houd mij bezig met waar alle rechtgeaarde filosofen mee bezig zijn, jullie bijvoorbeeld. Nee, de academische filosofen niet. Die houden zich alleen bezig met vakfilosofie. Die houden zich niet bezig met het vinden van antwoorden op de Grote Vragen: wie/wat ben ik, waarvoor leef ik, waar geet het allemaal om in het leven (en waar zit GELUK nou eigenlijk in)?
Dat houdt echte filosofen zoals jullie bezig. En als je de luxe hebt om daar een leven lang mee bezig te blijven, gesteund door de nodige onderwijs-achtergrond, dan kun je een eind komen.

Zo, nou weet je wie couw is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2012, 12:56
Verwijderd
Welkom couw..
Met citaat reageren
Oud 20-03-2012, 20:30
ChurWookie
ChurWookie is offline
Welkom Couw
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Wegwijzen & Voorstellen Hallo, ik ben nieuw!
Oussi
2 09-07-2016 14:41
Wegwijzen & Voorstellen Hallo!
BlazeFire
1 14-08-2013 05:21
Wegwijzen & Voorstellen Hallo iedereen
-Bollie-
1 22-12-2012 17:49
Wegwijzen & Voorstellen Hallo(net zoals alvin hallo zei tegen zoe op het eiland in alvin thwe chipmunks 3,)
Spoiler-Dude
7 15-01-2012 21:42
Wegwijzen & Voorstellen Hallo.
Harjax
2 25-04-2010 13:34
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Hallo mensen, wie wil me ff helpen plz?
0 15-05-2001 16:10


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.