Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2001, 05:50
Internationalist
Avatar van Internationalist
Internationalist is offline
De storm was eindelijk gaan liggen. Overal in het bos bij Bargen lagen omgewaaide bomen en afgewaaide takken.
Een twaalfjarige jongen was bezig kastanjes te zoeken. De jongen had geen naam omdat zijn vader onbekend was en zijn moeder tijdens zijn geboorte was gestorven. De mensen noemden hem weleens 'Vosje', vanwege de rode kleur van zijn haar, en ook wel 'Nevel', omdat hij zo stil was en zich net zo tastend en aarzelend bewoog als een nevelflard.
Hij meende een kastanje te zien glimmen tussen een hoop afgevallen bladeren. Hij schoof de bladeren wat opzij en zag toen dat hij een mooie viool gevonden had. Na enig zoeken vond hij ook de strijkstok, een eindje verderop.
Hij had vaak geluisterd en gekeken naar rondtrekkende violisten en gewenst dat hij ook zo'n viool had. Hij vergat zijn kastanjes, ging op een omgewaaide boom zitten en bewoog de strijkstok langs de snaren.
"Arr! Arr! Arr!", protesteerde een Vlaamse gaai en vloog demonstratief weg.
Maar, óf de Vlaamse gaai was niet erg muzikaal geweest, óf Nevel (of Vosje) was erg snel vooruitgegaan op zijn viool, in elk geval is er sindsdien geen dier of mens meer op de vlucht gegaan voor zijn spel.
Integendeel, ze werden onweerstaanbaar aangetrokken door de ijle tonen, die hij aan het instrument ontlokte.
Op bruiloften en partijen speelde hij nooit omdat de mensen niet zozeer vrolijk werden van zijn muziek, dan wel peinzend en kalm. Als ze een tijdje geluisterd hadden, stonden ze op, liepen een blokje om en zeiden tegen zichzelf:
"Ach wat! Wat heb je eraan?"
Vervolgens richtten ze hun schreden naar de woning van iemand met wie ze in een twist of ongenoegen verwikkeld waren, lieten de klopper vallen en als de deur geopend werd, zeiden ze:
"Toch ben je een beste kerel en ik heb je altijd graag gemogen. Wat betreft dat paard dat je me verkocht hebt geloof ik nu dat je zelf niet wist dat het kreupel was. In elk geval: zand erover! Ik had niet zo overijld mogen reageren." Of woorden van soortgelijke strekking.
Daarna gingen ze nog even bij het weeshuis langs om Vosje (of Nevel) een geschenkje te brengen. Zo was iedereen die in de buurt van Nevel (of Vosje) woonde gelukkig en - als het waar is dat violen een ziel hebben - de viool, die veel geleden had bij zijn vorige eigenaar, nog het meest.
De zak met kastanjes werd gevonden door een everzwijn en is sindsdien nooit meer teruggezien.

__________________
*ONKRUID VERGAAT NIET* *Doc is de meest drinkende forumbaas* *ik slaap in hetzelfde bed als Iotje* *ik= wanabe WC-ontstopper*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2001, 19:19
stroopwafel
Avatar van stroopwafel
stroopwafel is offline
opzich wel koel maar een beetje 'snel' geschreven..
__________________
de havenmeester is ook niet perfect, maar zolang de worst vliegt, heerst de bloemkool de wereld..
Met citaat reageren
Oud 14-12-2001, 23:19
Alopecia
Alopecia is offline
Citaat:
stroopwafel schreef:
opzich wel koel maar een beetje 'snel' geschreven..

het leven is al zo kort
__________________
Powered by: Ultimate Bulletin Board (UltimateBB), Version 5.44a
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.