Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2006, 00:34
moniquejuh
Avatar van moniquejuh
moniquejuh is offline
Hoi,

Volgend jaar wil ik een 1-jarige vwo top opleiding gaan doen en op deze manier krijg ik vrijstelling voor de vakken anw, maatschappijleer en geschiedenis. Mijn vraag hierover is: hoe komen deze vakken op mijn vwo diploma te staan? Wordt er hierbij gekeken naar je eindpunt op de havo of is dit voor iedereen gelijk?

Hopelijk zijn hier mensen aanwezig die havo en vwo beide hebben gedaan en mij meer kunnen vertellen over de manier waarop dit wordt gedaan.

kus, Monique
__________________
cogito ergo sum
Advertentie
Oud 06-05-2006, 06:58
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik snap niet waarom je daar vrijstelling voor krijgt... Maar goed, volgens mij komt er gewoon je havo-cijfer te staan... Zonder een vermelding verder.
Oud 06-05-2006, 09:00
Verwijderd
Is dat niet een beetje vreemd? Op de havo zijn er toch andere eindtermen en toetsen?
Oud 06-05-2006, 10:26
Mr.Ed.
Avatar van Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
hey,

ik wil ook volgend jaar vwo top gaan doen op een roc hier in de buurt ben er nu druk mee bezig.

ik hgeb ook vorig jaar mijn havo diploma gehaald, maar daardoor krijg je toch geen vrijstellingen?
__________________
Dat waren nog is tijden in schubbekutteveen.
Oud 06-05-2006, 10:29
Verwijderd
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 06-05-2006 @ 11:26 :
hey,

ik wil ook volgend jaar vwo top gaan doen op een roc hier in de buurt ben er nu druk mee bezig.

ik hgeb ook vorig jaar mijn havo diploma gehaald, maar daardoor krijg je toch geen vrijstellingen?
Als je havo hebt gedaan krijg je vrijstelling voor ANW/CKV/Geschiedenis en Maatschappijleer omdat je die op havo al hebt gedaan.

Volgens mij komt er op je diploma een streepje of "vrijstelling" te staan, omdat je geen cijfers hebt voor die vakken op VWO niveau.
Oud 06-05-2006, 12:39
Verwijderd
Ik vind die vrijstellingen anders wel logisch

Toen ik namelijk in de 4e klas zat sloot ik ANW/Maatschappij af. Als je na de Havo naar het VWO gaat stroom je in in de 5e klas, waarbij je dus ook geen les meer krijgt in die vakken.
Oud 06-05-2006, 14:07
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 06-05-2006 @ 13:39 :
Ik vind die vrijstellingen anders wel logisch

Toen ik namelijk in de 4e klas zat sloot ik ANW/Maatschappij af. Als je na de Havo naar het VWO gaat stroom je in in de 5e klas, waarbij je dus ook geen les meer krijgt in die vakken.
Dus? Het is toch een ander niveau? Ik heb bijvoorbeeld maatschappijleer en op het VWO en op de havo gedaan en er is wel degelijk een verschil. Op de havo deed ik minder in meer tijd.
Oud 06-05-2006, 16:20
reminiscent
reminiscent is offline
'Vrijstelling' of een afkorting hiervan, komt uiteindelijk op je lijst.
Oud 06-05-2006, 18:40
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-05-2006 @ 15:07 :
Dus? Het is toch een ander niveau? Ik heb bijvoorbeeld maatschappijleer en op het VWO en op de havo gedaan en er is wel degelijk een verschil. Op de havo deed ik minder in meer tijd.
Bij ons zijn het dezelfde boeken, alleen andere toetsen.

Het zijn SE vakken, daar springen ze altijd wat makkelijker mee om. Ook gaat het volgens mij meer om het aantal SLU dan om het niveau.

De vrijstelling voor geschiedenis vind ik overigens wel raar, want op in 4 en 5 HAVO heb je geen Geschiedenis in het algemene deel. Dus dat heb je dan wel echt gemist.
__________________
Oud 06-05-2006, 19:46
Verwijderd
Naar wat ik gelezen heb krijg je die vakken niet op je lijst, maar slechts de basis vakken van het vwo op vwo niveau, en meer niet.

Maar ik heb er verder geen verstand van.
Oud 06-05-2006, 20:00
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Miracle schreef op 06-05-2006 @ 19:40 :
Bij ons zijn het dezelfde boeken, alleen andere toetsen.
Wij hadden in 4 en 5 gymnasium gewoon VWO boeken voor maatschappijleer.
Oud 06-05-2006, 21:12
Verwijderd
Citaat:
Crimson schreef op 06-05-2006 @ 21:00 :
Wij hadden in 4 en 5 gymnasium gewoon VWO boeken voor maatschappijleer.
Werd er ook op vwo niveau getoetst?
Oud 06-05-2006, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Crimson schreef op 06-05-2006 @ 21:00 :
Wij hadden in 4 en 5 gymnasium gewoon VWO boeken voor maatschappijleer.
Ja duh, je deed toch ook gymnasium.
Oud 07-05-2006, 00:07
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-05-2006 @ 15:07 :
Dus? Het is toch een ander niveau?
Ja, op die manier kun je alles wel over gaan doen...
Een overgang naar vwo moet wel te doen blijven.
Oud 07-05-2006, 00:10
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 06-05-2006 @ 19:40 :
De vrijstelling voor geschiedenis vind ik overigens wel raar, want op in 4 en 5 HAVO heb je geen Geschiedenis in het algemene deel. Dus dat heb je dan wel echt gemist.
Daarom is denk ik die vrijstelling bedacht.
Ik ken een meisje dat in de 3e klas naar Nederland kwam, en C&M deed. Alleen omdat ze nooit frans had gehad, kreeg ze daar vrijstelling voor. (Het was niet meer in te halen).
Oud 07-05-2006, 09:32
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 07-05-2006 @ 01:10 :
Daarom is denk ik die vrijstelling bedacht.
Ik ken een meisje dat in de 3e klas naar Nederland kwam, en C&M deed. Alleen omdat ze nooit frans had gehad, kreeg ze daar vrijstelling voor. (Het was niet meer in te halen).
Je begrijpt me niet helemaal. Ze hebben allemaal de basisvorming gehad van geschiedenis, alleen in 4VWO krijg je ook geschiedenis 1 en dat krijg je op de HAVO alleen als je geschiedenis in je profieldeel kiest. Ze hebben dus wel een kleine achterstand, maar niet één die niet in te halen valt.
Het is een verplicht vak, waarom zouden dan zoveel mensen dat niet hoeven doen?
__________________
Oud 07-05-2006, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Lisanne schreef op 06-05-2006 @ 22:54 :
Ja duh, je deed toch ook gymnasium.
Gymnasium of niet heeft daar niets mee te maken. VWO of niet wél.

Maar ik denk dat mensen hier het verschil tussen maatschappijleer 1 en 2 over het hoofd zien?
Oud 07-05-2006, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 07-05-2006 @ 10:32 :
Je begrijpt me niet helemaal. Ze hebben allemaal de basisvorming gehad van geschiedenis, alleen in 4VWO krijg je ook geschiedenis 1 en dat krijg je op de HAVO alleen als je geschiedenis in je profieldeel kiest. Ze hebben dus wel een kleine achterstand, maar niet één die niet in te halen valt.
Het is een verplicht vak, waarom zouden dan zoveel mensen dat niet hoeven doen?
Volgens mij vervalt het omdat op HAVO geschiedenis en maatschappijleer in maatschappijleer is gepropt. Op de profielkeuze kaart staat bij ons voor 4H namelijk : maatschapijleer + geschiedenis = 120 SLU.

Volgens mij doet havo ook meer voor maatschappijleer in éénzelfde tijd. (één les jaar bij ons). Ze doen toch ook Criminaliteit en Rechtstaat? En dat doet VWO niet.

Alle mensen die overstappen van VWO naar HAVO moesten namelijk die module extra doen bij ons op school.
Ads door Google
Oud 07-05-2006, 12:28
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 07-05-2006 @ 11:54 :
Gymnasium of niet heeft daar niets mee te maken. VWO of niet wél.

Maar ik denk dat mensen hier het verschil tussen maatschappijleer 1 en 2 over het hoofd zien?
Gymnasium is vwo, net als atheneum. Of heb je op het gym speciale boeken?

Toen ik op de middelbare school zat, was geen ml 1 en 2, alleen één totaal vak.
Oud 07-05-2006, 13:11
moniquejuh
Avatar van moniquejuh
moniquejuh is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 07-05-2006 @ 13:28 :
Gymnasium is vwo, net als atheneum. Of heb je op het gym speciale boeken?

Toen ik op de middelbare school zat, was geen ml 1 en 2, alleen één totaal vak.
je krijgt alleen vrijstelling voor geschiedenis als je dat op het vwo in het profieldeel hebt staan, bij ng en nt anders niet. Maar zullen we het weer ontopic houden, aub, want ik wil eerlijk gezegd wel weten wat er op mijn vwo diploma komt te staan....


kus
__________________
cogito ergo sum
Oud 07-05-2006, 13:52
Verwijderd
Citaat:
*Juliah* schreef op 07-05-2006 @ 13:28 :
Gymnasium is vwo, net als atheneum. Of heb je op het gym speciale boeken?
Daarom zei ik dat ook. Gymnasium is ook vwo, met één of twee andere vakken - maar verder is het gewoon hetzelfde.
Oud 07-05-2006, 15:20
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
moniquejuh schreef op 07-05-2006 @ 14:11 :
je krijgt alleen vrijstelling voor geschiedenis als je dat op het vwo in het profieldeel hebt staan, bij ng en nt anders niet. Maar zullen we het weer ontopic houden, aub, want ik wil eerlijk gezegd wel weten wat er op mijn vwo diploma komt te staan....
Zeg dat dan meteen? Zo zorg je zelf dat we offtopic gaan.

Het lijkt me wel duidelijk dat we hier het antwoord niet weten. Dus ik zou een andere informatiebron zoeken (lees:bellen naar een ROC oid)

Offtopic: Bij ons op school was maatschappijleer1 een vak in het algemeen deel bij HAVO en VWO. Dit vak was op beide niveau's vrijwel gelijk, alleen werd het niet tegelijkertijd gegeven. Maatschappijleer-1,2 kon je kiezen in je vrije deel, daar weet ik bijna niets over, want dat heb ik niet gevolgd. Op de HAVO heb je geen geschiedenis in het algemeen deel, maar wel in het profieldeel bij CM en EM. Geschiedenis1 op 't VWO stelt overigens vrij weinig voor (in mijn tijd iig).
__________________
Oud 07-05-2006, 16:20
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 06-05-2006 @ 22:54 :
Ja duh, je deed toch ook gymnasium.
Ik zei dit omdat iemand zei dat ze dezelfde boeken had als de havo.

En of er op vwo niveau getoetst werd? Tja, ik vond het allemaal erg makkelijk, heb maatschappijleer met nog net geen 9 afgesloten, maar sommige klasgenoten hadden er wel moeite mee, dus ik denk het wel.
Oud 07-05-2006, 16:35
moniquejuh
Avatar van moniquejuh
moniquejuh is offline
Citaat:
Miracle schreef op 07-05-2006 @ 16:20 :
Zeg dat dan meteen? Zo zorg je zelf dat we offtopic gaan.

Het lijkt me wel duidelijk dat we hier het antwoord niet weten. Dus ik zou een andere informatiebron zoeken (lees:bellen naar een ROC oid)

Offtopic: Bij ons op school was maatschappijleer1 een vak in het algemeen deel bij HAVO en VWO. Dit vak was op beide niveau's vrijwel gelijk, alleen werd het niet tegelijkertijd gegeven. Maatschappijleer-1,2 kon je kiezen in je vrije deel, daar weet ik bijna niets over, want dat heb ik niet gevolgd. Op de HAVO heb je geen geschiedenis in het algemeen deel, maar wel in het profieldeel bij CM en EM. Geschiedenis1 op 't VWO stelt overigens vrij weinig voor (in mijn tijd iig).
Hoe zorg ik zelf dat we off topic gaan ? Ik geef alleen antwoord op jullie discussie wanneer je vrijstelling voor geschiedenis krijgt, zodat jullie er niet over door blijven gaan . Beetje vreemd dat je zo reageerd
__________________
cogito ergo sum
Oud 07-05-2006, 17:41
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 07-05-2006 @ 12:26 :
Volgens mij vervalt het omdat op HAVO geschiedenis en maatschappijleer in maatschappijleer is gepropt. Op de profielkeuze kaart staat bij ons voor 4H namelijk : maatschapijleer + geschiedenis = 120 SLU.

Volgens mij doet havo ook meer voor maatschappijleer in éénzelfde tijd. (één les jaar bij ons). Ze doen toch ook Criminaliteit en Rechtstaat? En dat doet VWO niet.

Alle mensen die overstappen van VWO naar HAVO moesten namelijk die module extra doen bij ons op school.
Het is duidelijk op iedere school weer anders. Bij ons was gs gewoon 120 uur, en maatschappijleer nog ik denk 80 uur (maar weet het niet zeker...). En hoezo doet havo meer? Dat is toch niet logisch? Bij mij kreeg je op de havo overigens 1,5 jaar maatschappijleer en op het VWO maar 1 jaar. En dan deed je dus nog minder ook.

Iedere school heeft weer andere regels, dat is duidelijk.
Advertentie
Oud 07-05-2006, 19:50
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 07-05-2006 @ 12:26 :

Volgens mij doet havo ook meer voor maatschappijleer in éénzelfde tijd. (één les jaar bij ons). Ze doen toch ook Criminaliteit en Rechtstaat? En dat doet VWO niet.
Wij hebben in 1 jaar maatschappijleer (2x een halfjaar) politieke besluitsvorming, massamedia, arbeid en criminaliteit gehad. Wel dus.
Oud 07-05-2006, 20:29
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij een vrijstelling komt er geen cijfer op je cijferlijst te staan maar de vermelding dat je een vrijstelling hebt voor dat vak.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 07-05-2006, 21:19
Juda[NL]
Avatar van Juda[NL]
Juda[NL] is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-05-2006 @ 21:29 :
Bij een vrijstelling komt er geen cijfer op je cijferlijst te staan maar de vermelding dat je een vrijstelling hebt voor dat vak.
Klopt.

Gefeliciteerd trouwens
__________________
- the owl asks, but never answers -
Oud 08-05-2006, 00:20
moniquejuh
Avatar van moniquejuh
moniquejuh is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 07-05-2006 @ 21:29 :
Bij een vrijstelling komt er geen cijfer op je cijferlijst te staan maar de vermelding dat je een vrijstelling hebt voor dat vak.
Dankjewel Daantje voor dit antwoord, nu weet ik waar ik aan toe ben volgend jaar.
__________________
cogito ergo sum
Oud 08-05-2006, 06:43
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Leer eens lezen, dit antwoord was al eerder gegeven.
__________________
Oud 08-05-2006, 13:50
moniquejuh
Avatar van moniquejuh
moniquejuh is offline
Citaat:
Miracle schreef op 08-05-2006 @ 07:43 :
Leer eens lezen, dit antwoord was al eerder gegeven.
Waarschijnlijk ben ik toch beter dan jou daarin, er staat namelijk al eerder in de forum dat er dan een streepje of vrijstelling staat, maar die persoon geeft aan dat het volgensmij een streepje of vrijstelling is. Met andere woorden hij weet niet welke van de twee, lijkt mij niet echt een betrouwbaar antwoord, meer een hersenspinsel.

Nou snotneus zullen we het hierbij laten en elkaar lekker met rust laten?
__________________
cogito ergo sum
Oud 08-05-2006, 13:56
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
moniquejuh schreef op 08-05-2006 @ 14:50 :
Waarschijnlijk ben ik toch beter dan jou daarin, er staat namelijk al eerder in de forum dat er dan een streepje of vrijstelling staat, maar die persoon geeft aan dat het volgensmij een streepje of vrijstelling is. Met andere woorden hij weet niet welke van de twee, lijkt mij niet echt een betrouwbaar antwoord, meer een hersenspinsel.

Nou snotneus zullen we het hierbij laten en elkaar lekker met rust laten?
Citaat:
reminiscent schreef op 06-05-2006 @ 17:20 :
'Vrijstelling' of een afkorting hiervan, komt uiteindelijk op je lijst.
__________________
Oud 08-05-2006, 14:04
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
moniquejuh schreef op 08-05-2006 @ 14:50 :
Waarschijnlijk ben ik toch beter dan jou daarin, er staat namelijk al eerder in de forum dat er dan een streepje of vrijstelling staat, maar die persoon geeft aan dat het volgensmij een streepje of vrijstelling is. Met andere woorden hij weet niet welke van de twee, lijkt mij niet echt een betrouwbaar antwoord, meer een hersenspinsel.

Nou snotneus zullen we het hierbij laten en elkaar lekker met rust laten?
Triest
Oud 08-05-2006, 17:15
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 08-05-2006 @ 15:04 :
Triest :|
Op minder aangepaste messageboards zeggen we dan: doei, tot nooit meer ziens :)
Oud 08-05-2006, 23:20
Padfoot
Padfoot is offline
mmmmmm, nou ja ver van mijn plek om hier een moderator op zijn fouten te wijzen, aangezien ik dan oftopic ga.
Maar alsnog ik doe het toch.
Ten eerste, was het idd fout van monique om haar een snotneus te noemen. Dat geef ik haar mee. Maar de reactie dat zij zelf oftopic zou gaan is omgegrond. Verder moet een mod ook zijn fouten toe kunnen geven. En eerlijk gezegt zit ik me af te vragen waarom je moderator bent geworden.
En als je me hiervoor bant geef je me gelijk over het feit dat je er niet tegen kan op je eigen fouten gewezen te worden.

Nu even terug ontopic.
Er komt idd een streepje te staan, ik heb ook vavo gedaan. En ik had dus ook een aantal vrijstellingen
Oud 08-05-2006, 23:38
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
Padfoot schreef op 09-05-2006 @ 00:20 :
mmmmmm, nou ja ver van mijn plek om hier een moderator op zijn fouten te wijzen, aangezien ik dan oftopic ga.
Maar alsnog ik doe het toch.
Ten eerste, was het idd fout van monique om haar een snotneus te noemen. Dat geef ik haar mee. Maar de reactie dat zij zelf oftopic zou gaan is omgegrond. Verder moet een mod ook zijn fouten toe kunnen geven. En eerlijk gezegt zit ik me af te vragen waarom je moderator bent geworden.
En als je me hiervoor bant geef je me gelijk over het feit dat je er niet tegen kan op je eigen fouten gewezen te worden.

Nu even terug ontopic.
Er komt idd een streepje te staan, ik heb ook vavo gedaan. En ik had dus ook een aantal vrijstellingen
wtf
Ads door Google
Oud 09-05-2006, 06:11
Verwijderd
Citaat:
Padfoot schreef op 09-05-2006 @ 00:20 :
Nu even terug ontopic.
Er komt idd een streepje te staan, ik heb ook vavo gedaan. En ik had dus ook een aantal vrijstellingen
Het antwoord op de vraag is gegeven, er kan dus hier nu wel een slotje op.

Als iemand behoefte heeft om een verder discussie te openen over het niveau van vrijstellingen en het verschil tussen havo en vwo, mag die een nieuw topic openen.

Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Chaos, toekomstonzekerheden, je kent het wel
Verwijderd
33 06-05-2013 11:45
Algemene schoolzaken Ik heb dyscalculie, dit betekent geen diploma voor mij! Help mij en vele anderen!
petitierekenen
34 03-01-2013 15:17
Studeren University College #5
SchelefrieS
500 18-02-2008 19:17
Algemene schoolzaken 21+ toelatingstoets voor HES amsterdam
danny23
3 21-09-2006 14:40
Algemene schoolzaken 5 VWO, Frans verplicht als je dyslectisch bent
fib
62 27-01-2004 16:41
Psychologie Ik wil het niet meer/Hoe moet ik verder?
Miracle
33 05-01-2003 21:56


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:36.