Oud 25-05-2012, 23:07
wv390
wv390 is offline
Hey medeforummers,

Hieronder even een situatieschets zodat jullie wat beter snappen wat er aan de hand is en waarom ik een slechte relatie heb met mijn ouders.

Ikzelf ben volwassen, hoewel ik nog aan het studeren ben in het hoger onderwijs, ik heb daarnaast nog 2 jongere zusjes van 11 en 12 jaar. Mijn ouders hebben eigenlijk al zo lang ik weet met ups en downs heel veel ruzie. Deze kunnen soms zeer heftig zijn, naast roepen en tieren wordt er wel eens met wat voorwerpen gegooid, denk aan potten en pannen, borden, dat soort harde voorwerpen.

Naar mijn mening zijn er 2 grote factoren in dit verhaal, enerzijds is er het feit dat mijn vader 2 verschillende werken heeft en mijn moeder geen enkele, je zit hier dus met een hele scheve verdeling van taken en dat zorgt nogal is voor wrevel, want de ene moet heel veel werken (als in: een job) en de ander moet heel veel doen in het huishouden. Het is misschien niet moeilijk af te leiden waarom deze relatie na al deze problemen nog standhoud: ze zijn van de helft van de taken volledig afhankelijk van elkaar.

Andere factor is drank, mijn ouders drinken relatief veel, we hebben het hier over hoeveelheden in de trant van een 6 tal consumpties op dagelijkse basis, na een uur of 17 's avonds. Over de bijwerkingen van alcohol is al genoeg geschreven maar diegene die bij mijn ouders opvallen is vooral agressiviteit langs de moeders kant en onverschilligheid langs de kant van m'n pa.

In het algemeen: ik denk zelf dat dergelijk koppel ouders wiens hobby's bestaan uit het tijdelijk luchtvaardig maken van porselein, dronken achter het stuur kruipen met minderjarigen aan boord en agressief ruziën zowaar niet de ideale -verre van- habitat is voor 2 kinderen van die leeftijd, maar ook niet voor mezelf. Zelf ben ik ouder en kan ik natuurlijk ervoor zorgen dat ik weinig thuis ben en zodus heb ik er zelf niet zo veel last van; maar die kinderen, dat is een ander geval.

Concrete vraag: Is er iets dat ik hiertegen kan doen, voornamelijk voor mijn jongere zusjes, en hoewel ik weet dat antwoorden zoals "praat eens met je ouders" een voor de hand liggend antwoord is, zou ik toch willen vragen, dergelijke oplossingen achterwege te laten. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd of ik (in België) hogere instanties zou kunnen aanmanen om eens een oogje in het zeil te houden ten voordelen van die kids hun opvoeding. Hierover is namelijk bitter weinig over te vinden op het net.
Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2012, 07:48
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Ik heb geen idee over België, maar als je je zaak zo duidelijk kunt voorleggen aan een instantie als de Kinderbescherming, dan zullen ze het niet zomaar afwimpelen.

Zelf weet ik hoe het is om ouders te hebben die ontzettend veel drinken, maar gelukkig is het bij ons niet de spuigaten gaan uitlopen totdat mijn broertje en ik allebei oud genoeg waren hier mee om te gaan, maar als dit eerder was gebeurd, dan had ik ook ergens aan de bel getrokken.

Nogmaals, ik weet niet wáár je in België precies aan de bel moet trekken, maar ik weet zeker dat er wel ergens een equivalent is van de Kinderbescherming. Maar hier, dit is makkelijk te vinden:
http://kinderbescherming.start.be/

Wie weet staat daar iets bij.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2012, 10:30
Grassprietjes
Grassprietjes is offline
Je bent zelf meerderjarig? In Nederland hebben we het advies- en meldpunt kindermishandeling. Dat klinkt heel extreem meteen, maar is ook gericht op verwaarlozing of ouders met probemen waardoor kinderen in de problemen kunnen komen.

Als je het echt niet weet, zou je naar de school van je zusjes kunnen stappen. Zij weten waarschijnlijk wel welke instanties hier iets mee te maken hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2012, 11:00
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
of je vraagt je huisarts waar je het best naartoe kan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Slechte relatie met ouders
Vitamien
5 13-08-2015 11:38
Liefde & Relatie slechte relatie tussen ouders en schoonouders
Balpen
33 15-01-2012 11:36
Psychologie Ouders
Balpen
39 13-09-2011 13:34
Liefde & Relatie Relatie met ouders.
Malossi
29 16-07-2008 00:39
Psychologie positieve gevoelens
flipkip
17 22-05-2002 18:20
Liefde & Relatie slechte relatie ouders
Ninnoc
1 19-05-2002 19:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.