Oud 17-06-2013, 19:55
Verwijderd
Hallo,

Binnenkort heb ik een toets tekstverklaren van Nederlands die beslissend is voor mijn overgang.
ik vroeg me dus af of iemand tips heeft, zodat ik een mooi cijfertje voor deze toets kan halen.


Veel dank!

Laatst gewijzigd op 18-06-2013 om 00:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2013, 20:08
Verwijderd
Het belangrijkste bij tekstverklaren is dat je je niet meteen in de tekst stort. Ga niet meteen de hele tekst doorlezen, maar bekijk eerst de titels en eventuele subkopjes, plaatjes en andere opvallendheden. Ga daarna de eerste en laatste zin van elke alinea lezen en probeer in te schatten waar de tekst over gaat en wat je zou kunnen verwachten. Probeer ook alvast te bepalen wat voor tekst het is (dit is meestal uit de eerste of laatste alinea te halen). Lees daarna even de vragen door, en ga vervolgens gericht in de tekst naar de antwoorden op je vragen zoeken.

De grootste fout die men maakt bij tekstverklaren is dat men meteen de hele tekst wil gaan lezen en alles probeert te onthouden wat erin staan, maar alles onthouden lukt je simpelweg niet. Het is veel handiger om eerst te weten waar je überhaupt naar op zoek bent.

Het nut van het lezen van de eerste en laatste zin van elke alinea is dat kernzinnen bijna altijd de eerste of laatste zin van een alinea zijn. Op die manier lees je dus in het begin alleen de kernzinnen en daardoor kun je makkelijker bepalen wat de schrijver met die alinea (en dus met de hele tekst) wil bereiken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Examenonderdeel Tekstverklaren Engels
MadeleineB
1 14-03-2012 17:58
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Iemand hulpjes bij Nederlands tekstverklaren?
stefano12
2 03-02-2012 16:54
Eindexamens 2003 Heeft iemand tips voor me?
Eresh'kigål
4 11-04-2003 19:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.