Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-01-2014, 23:28
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
We hebben nu, hier in ons studentenhuis de eindafrekeing van Essent gekregen.
Boem, 300 euro bij betalen. Dat is enigsinds raar, want vorig jaar hadden we 270 voorschot per maand en dit jaar ook. Alleen vorig jaar kregen we 450 euro teruggg! Daar bovenop kregen we begin 2013 bericht dat de tarieven waren gedaalt. Er is ook meer leegstand geweest dan vorig jaar.

Qua electra zijn we iets toegenomen, wat raar is, maar opzich nog acceptabel. Gas is echter met bijna 25% toegenomen. Dat is raar, veel leegstand, een minder extreme winter dan vorig jaar en toch een verschil in eindafrekening van zo'n 700 euro. Nu is het zo dat we veel problemen hebben gehad met de boiler. Vaak huisbaas moeten bellen, paar keer een iemand van het bedrijf van de boiler langs gekomen.

Oplossing: laat een verwarming altijd aanstaan, anders raakt de boiler over verhit en slaat hij af. Okay, nu staat dus altijd een verwarming aan. Maar dit is 'pas' enkele maanden zo.

Kan dit bijdragen aan het extreme verschil of moet er nog een andere mogelijke verklaring zijn?

Laatst gewijzigd op 06-01-2014 om 19:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2014, 09:18
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Oplossing: laat een verwarming altijd aanstaan, anders raakt de boiler over verhit en slaat hij af. Okay, nu staat dus altijd een verwarming aan. Maar dit is 'pas' enkele maanden zo.
Kan dit bijdragen aan het extreme verschil of moet er nog een andere mogelijke verklaring zijn?
Ik zie dit even niet, wat bedoel je met "aan laten staan"? Ik neem aan dat de verwarming op een thermostaat staat, die schakelt dus aan/uit als je gewenste temperatuur is bereikt (al is die 10 graden). Net zoals bij de verwarming zou de ketel gewoon moeten uitschakelen als de boiler geen warmte meer nodig heeft

Ik snap niet wat de boiler met de ruimteverwarming te maken heeft, het zijn twee verschillende circuits; de ketel schakelt in voor de verwarming van de kamers en/of voor de boiler naar gelang de behoefte.
Of het moet zo zijn dat jullie alle radiatoren dicht hebben gedraaid en de ketel alleen de boiler op warmt en de ketel niet stopt als hij "vol" is (en afslaat).
Bedoel je met "laat een verwarming altijd aanstaan"; "een radiator altijd open"?

We hadden trouwens vorig jaar best een lange winter, daarentegen is het deze herfst/winter weer erg zacht. Ik zie daarom zo gauw niet waar 700 Eur aan extra stookkosten vandaan moeten komen. Maar, een gasmeter liegt over her algemeen niet, tenzij de verkeerde stand is opgenomen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 11:53
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Ik weet weinig van ketels/boilers, het kan bij mij hetzelfde zijn.
De radiator in onze badkamer staat nu 24/7 aan. Omdat het een studentenhuis is staat de thermosstaat altijd warmer dan de kamer waar deze in is geplaatst, zodat iedereen altijd zijn of haar radiotar aan kan draaien. Vroeger deden we dit niet, maar toen kwam het voor dat de persoon waar de thermostaat wegging, hem op 6 graden zetten en pas na 4 dagen wolkjes blazen weer terug kwam. Hoewel de themostaat dus altijd goed warm staat; als er niemand is, is elke radiator dicht gedraait, met uitzondering van die in de badkamer.

Dit was volgens de huisbaas nodig, dus die is open gedraait en de draaiknop is verwijderd zodat we hem niet weer terug uit kunnen draaien. Dit werkt overigens wel, want we hebben nu wel altijd warm water, terwijl 'vroeger', toen er niet permanenent 1 aanstond (en ze dus soms allemaal uit waren) we vaak een koude douch hadden en geen verwarming.

Dit vond ik raar, want iets dergelijks hebben mijn ouders niet, of wie dan ook voor eigenlijk. Hoewel dit wel werkt, en wellicht een beetje zou kosten, moet dit niet het 700 euro verschil (grotendeels) gaan verklaren, dan lijkt het mij enkel fair dat de huisbaas een deel van die kosten op zijn rekening neemt; immers zijn die extra kosten zijn methode van oplossing van het verwarmingsprobleem.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 11:57
Ivo
Ivo is offline
Boiler en verwarming? Wat hebben die met elkaar te maken? Ik kan het niet bedenken.

Uitgaande dat je CV-ketel in plaats van boiler bedoelt: Ja, het is nodig dat er altijd minimaal één radiator (gedeeltelijk) open staat. Namelijk die in de ruimte waar de thermostaat hangt. Als er dan vanuit de thermostaat warmtevraag ontstaat, kan het systeem namelijk de warmte kwijt en zal door de opwarming van de kamer waar de thermostaat hangt de warmtevraag na enige tijd weer stoppen.

Overigens is 2013 wel degelijk een koud jaar geweest. In maart lag er nog sneeuw en in april en mei is er nog meerdere keren sprake geweest van nachtvorst. Dat verklaard al snel 10-15% van het hogere verbruik. Zeker als de verbruiksperiode waarover je nu de rekening hebt ontvangen maar tot bijvoorbeeld oktober loopt, want dan is een groot deel van het relatief warme najaar nog niet inbegrepen.

Leegstand zegt ook niet zo veel over het gasverbruik, tenzij je 100% zeker weet dat tijdens de leegstand in de betreffende kamers de verwarming niet aan stond. Het kan net zo makkelijk zijn dat tijdens de leegstand de radiator vrolijk een paar weken 24/7 de boel onnodig stond warm te stoken met een hoger gasverbruik tot gevolg.

Ook kan het zo zijn dat bij één van beide opgaven niet de juiste meterstanden zijn doorgegeven. Als vorig jaar een te lage stand is doorgegeven (of helemaal niks is doorgegeven en de standen toen te laag zijn ingeschat door de netbeheerder), en nu wel de goede standen zijn doorgegeven, is er vorig jaar te weinig betaald en wordt dat nu recht getrokken.
Ook kan het zijn dat vorig jaar wel de juiste standen zijn doorgegeven, maar dat er dit jaar geen standen door zijn gegeven. Het kan dan zo zijn dat de standen van dit jaar door de netbeheerder juist te hoog zijn ingeschat.

Er kunnen veel oorzaken zijn die deze afwijkingen verklaren.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 13:45
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik weet weinig van ketels/boilers, het kan bij mij hetzelfde zijn.
De radiator in onze badkamer staat nu 24/7 aan. Omdat het een studentenhuis is staat de thermosstaat altijd warmer dan de kamer waar deze in is geplaatst, zodat iedereen altijd zijn of haar radiotar aan kan draaien. Vroeger deden we dit niet, maar toen kwam het voor dat de persoon waar de thermostaat wegging, hem op 6 graden zetten en pas na 4 dagen wolkjes blazen weer terug kwam. Hoewel de themostaat dus altijd goed warm staat; als er niemand is, is elke radiator dicht gedraait, met uitzondering van die in de badkamer.
Als vorig jaar de thermostaat vaak laag stond, is het logisch dat jullie nu mede hierdoor extra gas gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 14:27
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
@Ivo
Op die kamer stond geen verwarming aan, want dan sloeg het niet steeds af en zaten we niet zonder warm douch water to begin with. De opgegeven standen en dergelijken lijken wel juist. Het enige verschil is zoals hier beneden beschreven en dat de radiator in de badkamer nu 24/7 warm is.

@Alex
Vorig jaar stond hij vaak laag inderdaad, maar als gevolg draaide iedereen alles open om mogelijk een klein beetje warmte te vangen. Vervolgens kwam bewoonster thuis, draaide de thermostaat van 6 naar 21 en werd iedereen wakker in 35 graden celcius. Ook omdat ze hem soms wel aanlaat stonden verwarmingen soms weekenden lang te draaien als er bijna niemand thuis was, omdat ze wel koud waren toen iedereen wegging.

Nu is het nog steeds zo dat als er niemand is de vewarming gewoon uitstaat. Draai de thermostaat op 36 en alle radiatoren dicht en je verbruikt nog steeds 0 lijkt mij.

Het kan wel een verschil teweeg brengen, maar het lijkt me niet het verschil van 700 te verklaren.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 14:34
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
@Alex
Vorig jaar stond hij vaak laag inderdaad, maar als gevolg draaide iedereen alles open om mogelijk een klein beetje warmte te vangen. Vervolgens kwam bewoonster thuis, draaide de thermostaat van 6 naar 21 en werd iedereen wakker in 35 graden celcius. Ook omdat ze hem soms wel aanlaat stonden verwarmingen soms weekenden lang te draaien als er bijna niemand thuis was, omdat ze wel koud waren toen iedereen wegging.

Nu is het nog steeds zo dat als er niemand is de vewarming gewoon uitstaat. Draai de thermostaat op 36 en alle radiatoren dicht en je verbruikt nog steeds 0 lijkt mij.

Het kan wel een verschil teweeg brengen, maar het lijkt me niet het verschil van 700 te verklaren.
Je verbruikt dan zeker geen 0! De CV-ketel staat gewoon te loeien: het water koelt niet zo snel af, maar moet wel 24/7 op temperatuur worden gehouden (daarnaast nog elektriciteit voor de pomp) en de radiator in de badkamer staat toch altijd open?

In een jaar kan dat hard gaan hoor.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 15:13
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
De ketel behoud toch altijd een bepaalde temperatuur, ongeacht van de themostaat? Ivm warm water voor bijvoorbeeld douchen.

De radiator in de badkamer staat altijd aan, dit moet van de huisbaas omdat anders de ketel afslaat en we geen warm water meer hebben uit de kraan, douch, vaatwasser en dan worden radiatoren ook niet meer warm. Het leek mij een dure oplossing, maar hij zij dat het wel meeviel. Begin er toch wat aan te twijvelen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 15:19
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
De ketel behoud toch altijd een bepaalde temperatuur, ongeacht van de themostaat? Ivm warm water voor bijvoorbeeld douchen.

De radiator in de badkamer staat altijd aan, dit moet van de huisbaas omdat anders de ketel afslaat en we geen warm water meer hebben uit de kraan, douch, vaatwasser en dan worden radiatoren ook niet meer warm. Het leek mij een dure oplossing, maar hij zij dat het wel meeviel. Begin er toch wat aan te twijvelen.
Nee, veel ketels blijven niet op temperatuur als de thermostaat uit staat. En als ze wel op temperatuur blijven, betekent dat niet dat het water in het verwarmingsstelsel vanzelf/"gratis" warm blijft (zijn aparte systemen!), dus je verbruikt meer gas. Zeker als minstens een radiator altijd openstaat.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 15:43
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je hoeft je thermostaat natuurlijk ook niet op 36 te laten staan met één radiator warm. Dat kan ook 18 oid zijn, dat scheelt al een hoop. Ik draai de radiatoren nooit dicht, ook niet in de zomer.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 15:47
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Nouja, de thermostaat moet hoger zijn dan de temperatuur van de kamer waar deze in hangt, anders kan het zijn dat een huisgenoot terug komt en dan zijn/haar kamer van 12 graden niet kan opwarmen, omdat het in de kamer van de themostaat al 20 graden is.

Het drama van een studentenhuis -_-;
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 17:59
Verwijderd
Nou, wat een drama. Is dat juist niet ook een beetje heel erg de charme van zo'n verrot, vies, oud studentenhuis?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 18:18
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dat is dan weer het voordeel van een studentenhuis zonder CV
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 18:36
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Citaat:
Nou, wat een drama. Is dat juist niet ook een beetje heel erg de charme van zo'n verrot, vies, oud studentenhuis?
Ja, was heel gecharmeerd van het 2e weekend op rij met bevroren vingers een telefoon oppakken met moeite, met nog meer ellende de juiste nummers in te toetsen om te vragen of ze ASAP terug kon komen. Anderen hebben soms min of meer verplicht bij ouders moeten slapen, ik ben soms enkele uren eerder naar werk gegaan of langer gebleven. We hebben avonden met z'n allen in de keuken gezeten en alle gaspitten aan moeten zetten om uberhaupt nog beweging in de verfijnde motoriek te krijgen.

Dikke charme ; )
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 19:27
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Kan die huisgenoot met thermostaat in haar kamer dan niet haar deur van slot af laten als ze weggaat?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 19:50
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Thermostaat kun je ook zo verleggen naar een gemeenschappelijke ruimte. Zou ik je huisbaas eerst vragen te doen.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2014, 20:30
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Citaat:
Thermostaat kun je ook zo verleggen naar een gemeenschappelijke ruimte. Zou ik je huisbaas eerst vragen te doen.
Dit hadden we eigenlijk moeten doen ja
Met citaat reageren
Oud 06-01-2014, 12:42
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Boiler en verwarming? Wat hebben die met elkaar te maken? Ik kan het niet bedenken.
Ik proef een lichte vorm van sarcasme .
Meestal heeft een verwarminssysteen met een boiler(-vat voor douchen) een driewegklep. Die klep zorgt dat de boiler op temperatuur blijft en omschakelt naar ruimteverwarming als dat nodig is. Het lijkt erop dat deze klep er niet is en er dus altijd warm water door een (warmteverliezende) radiator moet om de boiler op te warmen; uiterst inefficiënt. (Of de klep was er wel, maar de eigenaar had geen zin €140 voor een vervangende klep te dokken en heeft de techneut opgedragen een goedkope oplossing te vinden, ten koste van de bewoners...)

Eén radiator kan de €700 niet verklaren (behalve misschien op continue vollast) maar als de boiler nu ook altijd heet is i.t.t. (regelmatig) koud, heb je een wat groter verschil.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-01-2014, 17:51
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Ye, de boiler zal nu altijd warm zijn omdat de thermostaat altijd hoger staat dan de kamer temperatuur waar deze in hangt. Daar bovenop staat er dus 24/7 een radiator altijd open gedraaid.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2014, 18:05
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ye, de boiler zal nu altijd warm zijn omdat de thermostaat altijd hoger staat dan de kamer temperatuur waar deze in hangt. Daar bovenop staat er dus 24/7 een radiator altijd open gedraaid.
Jullie hebben wel echt een boiler toch? Dat is een groot vat waarin water warm wordt gehouden, niet te verwarren met het expansievat
Met citaat reageren
Oud 06-01-2014, 19:05
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Geen idee, 0 verstand van. We sluiten er een kraan op aan, vullen we water bij dan stijgt het nummer tot max 2.1 oid en onder 1.2 valt de druk weer weg en is het ook koud). Kan ie z'n warmte niet kwijt, krijgt ie een a4 melding.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2014, 19:17
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is het niet gewoon een combi ketel ipv echt een boiler? Met een boiler kan je meestal ook met max twee personen per dag douchen (tenzij je een hele grote boiler hebt)
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 06-01-2014, 19:17
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Geen idee, 0 verstand van. We sluiten er een kraan op aan, vullen we water bij dan stijgt het nummer tot max 2.1 oid en onder 1.2 valt de druk weer weg en is het ook koud). Kan ie z'n warmte niet kwijt, krijgt ie een a4 melding.
Dat is het verwarmingsdeel.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2014, 19:40
WolterB
Avatar van WolterB
WolterB is offline
Het zal inderdaad wel een combiketel zijn ja.

De radiator niet laag zetten is overigens tegenwoordig juist beter dan wanneer je hem elke nacht terugdraait. Het opwarmen van een (goed geïsoleerd) huis of appartement kost netto meer gas/energie dan de het appartement pakweg op 18 of 19 graden houden. Dit gaat echter alleen maar op wanneer de ruimte waarin de thermostaat/regeling hangt ook de ruimte is die op temperatuur wordt gehouden.

Aangezien dit bij jullie thuis niet het geval is kan het openhouden van de radiator in de badkamer wel voor redelijk extreme kosten gezorgd hebben. Je geeft aan dat de thermostaat in de kamer van één huisgenoot hangt; hierop regelt de volledige CV-installatie. De thermostaat zal pas afslaan wanneer de temperatuur in de ruimte gehaald wordt, wat nooit het geval is wanneer deze huisgenoot niet thuis is.

In de tussentijd wordt door het volledige leidingsysteem water van 80°C (aanvoer) en 60°C (retour) rondgepompt door de ketel. Het water continu op deze temperatuur houden voor het opstoken van alleen de badkamer en het zorgen dat de ketel warm water voor douchen kan leveren weegt natuurlijk totaal niet op tegen de kosten die je betaalt voor gas en elektra. Beter houd je de ruimte waar de thermostaat op temperatuur en wanneer je de zorgt dat de thermostaat niet (te) laag wordt gedraaid zal je ook geen klachten krijgen wat betreft warm water.
__________________
Als je geen doel hebt, kan je ook de weg niet kwijt zijn.
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2014, 16:59
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Citaat:
Beter houd je de ruimte waar de thermostaat op temperatuur en wanneer je de zorgt dat de thermostaat niet (te) laag wordt gedraaid zal je ook geen klachten krijgen wat betreft warm water.
Hier zijn 2 problemen mee:
(1) de klachten deden zich juist voor wanneer de thermostaat wel op een aangename temperatuur stond. Het combi-ding (laten we het zo noemen) ging vervolgens opwarmen maar kon deze warmte niet altijd kwijt, bijvoorbeeld 's nachts of overdag; wanneer niemand zijn/haar radiator aanhad of stond te douchen. Wanneer de thermostaat laag staat, hoeft hij niet zoveel warm te houden en dus raakte hij ook niet over verhit en sloeg hij af (de famous A4 melding hier).

(2) Als de ruimte op temperatuur van de thermostaat is heeft 1 huisgenoot een prettige temperatuur, maar de rest zit dan in de kou als zij later thuis komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-01-2014, 06:27
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Okay, huisgenoot heeft met de huisbaas gebeld en die zegt dat het gasverbruik overal hoger is geweest. Zou kunnen, gek genoeg kan ik nergens vinden hoe het gas verbruik in Nederland was ten opzichte van voorgaand jaar.

Dat verbruik moet dan wel de dalende prijzen en leegstand compenseren.
Iemand bij toeval een link waar gasverbruik van 'de Nederlander' staat ten opzichte van het jaar daarvoor?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2014, 09:02
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik kan als ik inlog bij mijn eneco het gemiddelde verbruik van mijn postcodegebied zien tot iets van vijf jaar terug oid en dan vergeleken met mijn eigen verbruik. Waarschijnlijk heeft elke leverancier wel zoiets maar dan moet je wel een account hebben.

Overigens was de afgelopen winter wel onwijs koud natuurlijk en volgens mij zijn de gasprijzen ook wel flink gestegen. Leegstand zegt overigens niet dat je minder verbruikt want als jouw kamer naast een kamer zit die leeg staat en dus koud is, moet jij meer stoken om je kamer warm te krijgen dan als er naast jou ook gestookt wordt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 08-01-2014, 10:27
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Wat is de exacte periode (data) van de laatste eindafrekening? En van de eindafrekening daarvoor?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2014, 14:16
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Citaat:
Okay, huisgenoot heeft met de huisbaas gebeld en die zegt dat het gasverbruik overal hoger is geweest. Zou kunnen, gek genoeg kan ik nergens vinden hoe het gas verbruik in Nederland was ten opzichte van voorgaand jaar.

Dat verbruik moet dan wel de dalende prijzen en leegstand compenseren.
Iemand bij toeval een link waar gasverbruik van 'de Nederlander' staat ten opzichte van het jaar daarvoor?
Je kunt op mindergas.nl een account aanmaken en als je dan je meterstanden invult zie je je verbruik per periode, afgezet tegen het aantal graaddagen in Nederland of verbruikers in vergelijkbare woonsituaties. Ik gebruik deze site o.a. om het effect van isolatie inzichtelijk te maken.
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2014, 18:55
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
De eindafrekeningen sluiten op de dag met elkaar aan. Heb even gebeld en Essent zei dat een toename van 400 kub verklaarbaar is door het weer. Onze toename is echter iets meer dan 1000 kub. Dan rekening ik niet mee dat we nu constant de thermostaat aan hebben staan ipv wolkjes blazen in het weekend, maar dan reken ik ook niet mee dat we veel leegstand hebben gehad.

Waar die 600 kub dan vandaan komt? Moet bijna wel door die radiator die nu 24/7 staat te gloeien lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2014, 18:56
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Hoeveel kuub verbruiken jullie dan in totaal in een jaar?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2014, 19:28
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind 400 kub extra door het weer ook wel heel erg veel. Ik heb even voor mezelf gekeken. Ik heb in 2012 (jaar loopt van oktober 2011 tot oktober 2012) 1037 m3 verbruikt en in 2013 (oktober 2012 tot oktober 2013 1096 m3. Dat is een klein twee kamer appartement met twee personen. op de begane grond met boven en naast me aan beide kanten buren. Mijn vriend was in beide jaren in de winterperiode bijna de hele dag thuis waarbij de verwarming dus bijna de hele dag aanstond. Ik kook ook op gas.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 09-01-2014, 17:55
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Van 2800 kub (hoekhuis met 6 studentenkamers) naar iets meer dan 3920 kub. Nog steeds 6 kamers en een hoekhuis overigens, alleen 1 kamer staat eigenlijk vanaf begin van de zomer vakantie leeg, twee andere kamers hebben de hele zomervakantie leeg gestaan. De twee nieuwe huisgenoten zijn er in het weekend niet. Van de vorige 2 bewoners was de 1 er de helft van de weekenden, de andere altijd. Scheelt ook nog weer 75% van 2/7 gedurende de wintermaanden t.o.v. het jaar daarvoor.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2014, 23:44
Atelier Madame
Avatar van Atelier Madame
Atelier Madame is offline
Zijn de standen wel juist doorgegeven of zijn ze geschat?
__________________
Zo moet het eigenlijk altijd zijn, het leven. Een feestelijk en hartstochtelijk spel gespeeld met oude en nieuwe vrienden
Met citaat reageren
Oud 18-01-2014, 15:14
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:

Uitgaande dat je CV-ketel in plaats van boiler bedoelt: Ja, het is nodig dat er altijd minimaal één radiator (gedeeltelijk) open staat. Namelijk die in de ruimte waar de thermostaat hangt. Als er dan vanuit de thermostaat warmtevraag ontstaat, kan het systeem namelijk de warmte kwijt en zal door de opwarming van de kamer waar de thermostaat hangt de warmtevraag na enige tijd weer stoppen.
Ik weet er niet zo veel van, maar is het dan niet zo dat je de radiators ook dicht kunt laten zolang er geen warmtevraag is? Bijvoorbeeld: mijn thermostaat geeft aan dat het hier twintig graden is. Ik heb ingesteld dat de verwarming aanspringt als het 14 graden wordt. Alle radiators zijn dicht.

In zo'n geval is het toch niet nodig dat er altijd minimaal één radiator gedeeltelijk open staat, of begrijp ik dat verkeerd? Ik hoef er toch alleen voor te zorgen dat in het geval dat de temperatuur zakt naar bijvoorbeeld 18,5 graden en ik zet de verwarming hoger, dat er dan een radiator aan staat?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 19-01-2014, 11:28
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Ik weet er niet zo veel van, maar is het dan niet zo dat je de radiators ook dicht kunt laten zolang er geen warmtevraag is?
Dat kan, alleen bij TS komen er dan problemen met de (warmwater) boiler, omdat die waarschijnijk in serie staat. In een correcte installatie hoort het geen probleem te zijn.
Citaat:
Bijvoorbeeld: mijn thermostaat geeft aan dat het hier twintig graden is. Ik heb ingesteld dat de verwarming aanspringt als het 14 graden wordt. Alle radiators zijn dicht.
Dan heb je veel voordeel van het zonnetje of goed stokende buren
Citaat:
In zo'n geval is het toch niet nodig dat er altijd minimaal één radiator gedeeltelijk open staat, of begrijp ik dat verkeerd? Ik hoef er toch alleen voor te zorgen dat in het geval dat de temperatuur zakt naar bijvoorbeeld 18,5 graden en ik zet de verwarming hoger, dat er dan een radiator aan staat?
Precies.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-01-2014, 12:50
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Oké!

Ja, ik prijs mij erg gelukkig met mijn buren
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 17-02-2014, 10:22
mercurius70707
mercurius70707 is offline
Zijn de standen goed doorgegeven? Ikzelf had de fout gemaakt om de verkeerde standen door te geven, waardoor ik zown 1500 euro bij moest leggen D: na een telefoontje wacht ik nu op de uitslag, waarschijnlijk wordt het wel aangepast, maarja wie zal het zeggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:36.