Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2005, 15:19
geriber
Avatar van geriber
geriber is offline
Hallo

Ik zit nu in de vierde klas van het gymnasium. Vorig jaar moest ik een profielkeuze maken, na lang denken heb ik toen voor Cultuur&Maatschappij gekozen. Ik heb verder nog geen idee wat ik hierna wil gaan doen. Ik hou heel erg van muziek (ik speel viool) en tekenen/kunst vind ik ook leuk. Nou zijn dit net die dingen waar je bijna geen werk in kan vinden.

Mijn vraag aan jullie is: waar moet je je door laten leiden wanneer je een studie kiest? Door de dingen die je leuk vindt en die je graag doet, of kan je beter je beter een studie kiezen waarmee je meer kans hebt om daar later werk mee te vinden?
Weten jullie al wel (ongeveer) wat jullie gaan doen?
En voor degenen die al studeren, waarom hebben jullie gekozen wat jullie nu doen?
__________________
Everybody who claims to be happy all the time is clearly on fucking prozac
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2005, 12:55
Mingster
Mingster is offline
Ik studeer nog niet, ik zit zelf nog in Vwo5. Ik ben van de Havo naar het Vwo gegaan voor 2 jaar extra 'bedenktijd', ik kamp dus ook nog met studiekeuze-dilemmas.

Maar ik denk dat je bij je studiekeuze met beide rekening moet houden. Vaak geldt: kies datgene waar je het meest en met plezier mee bezig bent in het huidig dagelijks leven. Voor later geldt dan ook vaak, als je met plezier werkt, presteer je het best.

Eventueel in jouw situatie, kun je misschien eerst kijken met welke studie je het best een baan kunt krijgen in die sector (dus niet perse naar het conservatorium of de kunstschool, maar media management, iets in diezelfde sector). Hiernaast kun je dan eventueel je muziek/tekenen als hobby/bijbaan nemen of als 2e studie nemen.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 13:06
Verwijderd
Dat moet je helemaal zelf weten. Daar zijn uiteraard geen regels voor. Wel is het zo dat je in je leven veel langer werkt dan studeert. Het is dus misschien wel handig om niet alleen maar een studie te kiezen omdat de studie zelf leuk lijkt. Ook datgene wat je ermee kunt moet je leuk lijken.

Overigens bestaat er niet zoiets als een studie die altijd alleen maar leuk is. Ook als jij virtuoos bent en naar het conservatorium wilt zul je nog dingen moeten leren over muziek die jou helemaal niet interesseren. Er is geen enkele materie die altijd alleen maar leuk is. Dat accepteren is ook een vorm van volwassenheid.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 15:24
Verwijderd
Oh, vrijwel alle studies die ik leuk vind hebben vrijwel geen baangarantie. Sociologie, Kunstgeschiedenis, Chinees, Japans, just to name a few.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 15:49
Verwijderd
Japans zou ik ook wel willen doen.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 15:54
Verwijderd
Oja, filosofie vind ik ook geweldig.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 20:07
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
voornamelijk leuk vinden. Ik heb een NG profiel en zou waarschijnlijk het best een of andere biologische studie kunnen gaan doen, maar ik wil geschiedenis studeren omdat ik dat het interessantst vindt. Daarnaast wil ik helemaal geen beta-achtige baan, dus was de keuze voor mij niet zo heel moeilijk.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 22:28
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
dat is nou ook waar ik mee zit.

(nutteloze toevoeging aan het gesprek)
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 12:08
geriber
Avatar van geriber
geriber is offline
Citaat:
alpha schreef op 26-02-2005 @ 23:28 :
dat is nou ook waar ik mee zit.

(nutteloze toevoeging aan het gesprek)
nu weet ik in ieder geval dat ik niet de enige ben
__________________
Everybody who claims to be happy all the time is clearly on fucking prozac
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 12:46
Str0nk
Avatar van Str0nk
Str0nk is offline
Ik denk dat je de juiste balans moet vinden.
__________________
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat de ander voor hij 't ziet.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 13:55
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 26-02-2005 @ 16:24 :
Oh, vrijwel alle studies die ik leuk vind hebben vrijwel geen baangarantie. Sociologie, Kunstgeschiedenis, Chinees, Japans, just to name a few.
Herkenning
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 09:13
Sasjeliefff
Avatar van Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
ik zit ook in 4gym, de studiekeuze is alleen belangrijk geweest of je de maatschappij-kant koos of de natuur-kant.
Verder vind ik dat je je moet laten leiden door de drang dat je iets leuk lijkt om te studeren, maar ook heel erg of je denkt dat je daar later van rond kunt komen en of je tegen die tijd dat je afstudeert een beetje goed in de markt ligt. want als je communicatie wil studeren maar over 5/6/7 jaar zijn er geen facatures, dan heb je er dus niet zo heel erg veel aan in NL. voor het buitenland is dat natuurlijk weer anders.
__________________
Zo niet, dan toch!!!! | Truth is beautiful, without doubt. So are lies.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 10:06
Verwijderd
Ik studeer nu onderwijskunde, leuke studie, waar leuke banen uit voortvloeien (banen die er overigens ook in overvloed zijn.) Maar het allerliefste zou ik naar een schrijversschool willen. Alleen omdat je daar echt helemaal niks mee verdient, studeer ik niet aan de Hogeschool voor de Kunsten, maar aan de UU. En als ik klaar ben ga ik nog wel eens kijken wat ik dan ga doen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 09:10
Sobe
Avatar van Sobe
Sobe is offline
Mingster: "Vaak geldt: kies datgene waar je het meest en met plezier mee bezig bent in het huidig dagelijks leven. Voor later geldt dan ook vaak, als je met plezier werkt, presteer je het best. "

Daar probeer ik ook mn keuze in te steunen. Ik wil antropologie studeren, niet meteen een baangarantie, maar het ligt er ook aan wat je zoekt. Ik kies liever een studie waarmee ik nog hele verschillende richtingen op kan, dan een baangarantie waarbij je niet snel kunt 'switsjen'. En waarom zou je niet voor iets gaan, als die studie precies is zoals jij in eerste instantie de wereld 'bekijkt'?
Overigens vind ik conservatorium en de kunstacademie daarom ook beperkt.
__________________
Sleepy Chicken.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 21:54
Lenemarleen
Avatar van Lenemarleen
Lenemarleen is offline
Tja lastige vraag...
Als je iets kiest wat je leuk vindt heb je wel een leuke studie maar kun je dat leuke waarvoor je hebt gestudeerd niet meer als werk doen. Dat zou jammer zijn. Maar ja een niet-leuke studie is natuurlijk ook niet leuk..
Het enige wat je kunt doen is de gulden middenweg kiezen of een combinatie van leuke en minder leuke studies. Verder kun je bij het kiezen van bijvakken ook nog altijd voor leuke dingen kiezen....
Volg je het nog allemaal? Nou laat ook maar.
Trouwens vorg jaar heb ik ook een leuk jaar gehad: een oriëntatiejaar op de Vrije Hogeschool in Driebergen. Een jaar lang heb ik me erg goed vermaakt, veel leuke mensen leren kennen, nagedacht over van alles en nog wat, kunstzinnige dingen gedaan etc. en na dat jaar kun je dan ook nog een gewone studie doen. Ook leuk toch?
Nou dit was mijn gekke betoog. Ik hoop dat je eruit komt met je twijfels!
Nog veel plezier met tekenen enzo.

Groetjus
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 10:26
koekiemonstertje
Avatar van koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Mijn decaan zegt dat als je een WO doet je meestal een wetenschap leert en niet een beroep... Er zijn natuurlijk een aantal uitzonderingen... Het klinkt een beetje hopeloos, de studies die mij leuk lijken geven allemaal geen baangarantie; als je klaar bent met de studie moet je eigenlijk nog iets aanvullends gaan doen...wat vinden jullie hiervan?

Is het niet zo dat je met HBO veel beroepsgerichter bent....
__________________
Dromendief
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 10:30
Verwijderd
Citaat:
koekiemonstertje schreef op 31-03-2005 @ 11:26 :
wat vinden jullie hiervan?
Er zijn talloze studies waarmee je wel een grote kans hebt een baan te vinden. Technische studies, rechten, economie, geneeskunde, etcetera.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 10:33
Sparkle.
Avatar van Sparkle.
Sparkle. is offline
Ik studeer Geschiedenis, en wanneer mensen dat horen, is meestal hun eerste reactie: ,,Waarom??? Dat heeft toch geen toekomstperspectief!"

Dat valt dus reuze mee, ong. 92% van de afgestudeerden heeft binnen 1.5jr werk gevonden.
Wanneer ik klaar ben met deze studie, is er zeer waarschijnlijk een schrijnend leraren tekort in aankomst, en aangezien ik graag het onderwijs in zou willen gaan...
Bovendien biedt deze studie ook nog andere richtingen, dan alleen het onderwijs.
Denk aan de politiek

Ga gewoon iets doen wat je leuk vindt, want wanneer je iets gaat studeren puur omdat het later goed zal verdienen, doe je je studie vaak met tegenzin, en om dan nog maar niet over het werk te spreken...
__________________
No Limits. No Compromises. She is an original.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-03-2005, 10:41
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 26-02-2005 @ 16:24 :
Oh, vrijwel alle studies die ik leuk vind hebben vrijwel geen baangarantie. Sociologie, Kunstgeschiedenis, Chinees, Japans, just to name a few.

Is het niet zo dat Chinees of Japans in combinatie met Economie gewild is door bedrijven omdat daar nu de economie zo hard aan het groeien is?
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 13:13
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Ik neem aan dat je niet studeert om voor de rest van je (werk)leven achter de kassa te zitten.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 13:35
Global
Avatar van Global
Global is offline
Citaat:
Sparkle. schreef op 31-03-2005 @ 11:33 :

Bovendien biedt deze studie ook nog andere richtingen, dan alleen het onderwijs.
Denk aan de politiek

daar voor hoef je niet gestudeerd te hebben zie ik zo
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 15:23
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
dit is een combinatie van wat ik leuk vind en waar je werk in kunt vinden.
of je er werk in kunt vinden is zeker wel iets waar je overna moet denken, want stel je voor dat je dat absoluut niet kan. moet je nog eens 4 jaar studeren.
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 16:15
Sparkle.
Avatar van Sparkle.
Sparkle. is offline
Citaat:
Global schreef op 31-03-2005 @ 14:35 :
daar voor hoef je niet gestudeerd te hebben zie ik zo
Hehe..
Stimmt

Hoewel de meesten dat toch gedaan hebben..
En sommige meer dan 5.5jr Meneer Rutten!
__________________
No Limits. No Compromises. She is an original.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 18:48
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
geriber schreef op 24-02-2005 @ 16:19 :
Hallo

Ik zit nu in de vierde klas van het gymnasium. Vorig jaar moest ik een profielkeuze maken, na lang denken heb ik toen voor Cultuur&Maatschappij gekozen. Ik heb verder nog geen idee wat ik hierna wil gaan doen. Ik hou heel erg van muziek (ik speel viool) en tekenen/kunst vind ik ook leuk. Nou zijn dit net die dingen waar je bijna geen werk in kan vinden.

Mijn vraag aan jullie is: waar moet je je door laten leiden wanneer je een studie kiest? Door de dingen die je leuk vindt en die je graag doet, of kan je beter je beter een studie kiezen waarmee je meer kans hebt om daar later werk mee te vinden?
Weten jullie al wel (ongeveer) wat jullie gaan doen?
En voor degenen die al studeren, waarom hebben jullie gekozen wat jullie nu doen?
dat soort dingen als tekenen / muziek zijn met heel veel andere studies te combineren. je hoeft niet per se naar een kunstacademie te gaan oid. Een kennis van me doet creatieve therapie bijv....
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 12:22
Verwijderd
Ik had eerst gekozen voor iets wat ik alleen maar leuk vind maar níets mee zou kunnen doen later. Nu ga ik voor iets kiezen wat ik én verschrikkelijk leuk vind én waarmee ik waarschijnlijk best iets kan doen later Ik denk dat je gewoon een combinatie moet zoeken. Ga niet iets doen waar je alleen maar geld mee kan verdienen, maar wat je absoluut niet interesseert.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2005, 18:39
Guenevery
Avatar van Guenevery
Guenevery is offline
Met dat probleem zat/zit ik ook een beetje. Ik zit nu in 5 vwo C.M. profiel. Met niet de meest denderende keuze vakken en ook geen hogere vorm van wiskunde ofzo. Mijn studie keuze zou (omdat ik ook heel erg van cultuur, lezen en taal houd) gaan naar Nederlands. Dat is dan nog een van de breedste letteren opleidingen. Een vriendin van mij wil echter Chinees gaan doen, en daar kun je dus al veel minder mee.

Wat blijkt dus nu. Er zijn heel veel beroepen waar ze alleen een universitaire scholing vragen, en dus niet een specefieke opleiding. Alleen het denkniveau van iemand is dan belangrijk. Ik weet niet precies welke opleidingen, maar dat is vast uit te zoeken. Totaal werkeloos zal je wel nooit worden Dat was ik tenminste niet van plan.
__________________
'Een Hollander is een Engelsman die rechts rijdt' Louis Paul Boon
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 18:59
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Het feit dat je geïnteresseerd bent in kunst en cultuur maakt nog niet dat je per se die kant op moet. Vooral conservatorium en kunstacademie moet je alleen doen als het echt je passie is, als het het belangrijkste in je leven is zegmaar. Nu is het je hobby, maar als je de rest van je leven niet-muzikale kindertjes de beginselen van viool spelen moet bijbrengen, is het niet echt leuk meer .
Ga eens na, welke richtingen behalve kunst/cultuur vind je nog meer leuk? Je kunt zo veel, ook richtingen die wel kans op een droge boterham geven. Dan kun je die hobby's er altijd bijhouden. Zelf vind ik muziek ook fantastisch en toneelspelen en wat dan ook, maar ik ga qua studie de bètakant op, of geneeskunde, omdat ik dat ook leuk vind.
Wat ik eigenlijk wil zeggen, prik je niet vast op die paar studies met weinig toekomstperspectief. Als je het echt heel graag wilt, moet je het gewoon doen, maar kijk goed wat er nog meer is.
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Vindt ze me leuk?
DiRobbert
6 13-12-2012 19:11
Liefde & Relatie wat zouden jullie van zo een baas vinden?
Noelia
60 26-03-2008 13:30
Algemene schoolzaken Leer en studierichtingproblemen
Verwijderd
21 02-12-2007 20:12
De Kantine FFL
Verwijderd
254 02-11-2007 23:27
Seksualiteit weleens met een hoer geneukt?
guest724
169 30-05-2004 10:34
Liefde & Relatie Wat vind ze nou van me?
David1191
11 09-10-2003 00:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:07.