Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-09-2005, 20:40
tommad
tommad is offline
Ik heb binnekort een debat voor mijn eindexamen (vwo6) en ik kan maar geen goeide stelling verzinnen, hebben mensen hier nog goede ideeen?

alsvast bedankt
__________________
Zapp
Advertentie
Oud 19-09-2005, 20:41
songeur
Avatar van songeur
songeur is offline
1. Pak de krant
2. Gebruik zoekfunctie
__________________
'Je ne perdrai pas mon temps à essayer de prolonger ma vie', aldus Renaud.
Oud 19-09-2005, 21:18
Verwijderd
Ga eens rondsnuffelen in je hoofd en kijk of je in een stoffig hoekje misschien nog een mening hebt liggen
Oud 19-09-2005, 21:33
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
'VWO-eindexamenleerlingen kunnen zelf geen stellingen meer verzinnen voor hun eindexamendebat'

Zoiets?
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 19-09-2005, 21:42
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
De Tweede Fase is geen verbetering van het voortgezet onderwijs.
__________________
Manuscripten verbranden niet.
Oud 19-09-2005, 21:45
Verwijderd
^_^

Tja, we kunnen hier nu wel allemaal stellingen poneren, maar het is beter om zelf een krant of een opinieblad te pakken of even naar het journaal te kijken. Probeer te ontdekken welk grote actuele onderwerp je het interessanst vindt of waar je het meest over kunt zeggen en verdiep je zo nodig in alle onderwerpen alvorens daar een oordeel over te vellen. Als je het handig aan wilt pakken, moet je uiteraard een onderwerp kiezen waar je al heel veel van weet, dat maakt het namelijk een stuk eenvoudiger.

Formuleer vervolgens een stelling over het gekozen onderwerp. Formuleer de stelling zó, dat er een vorm van 'moeten' in zit; het is het eenvoudigst om te stellen dat iets moet veranderen. Zorg ervoor dat voor beide kanten van de stelling wel enkele goede argumenten te noemen zijn en neem vervolgens een standpunt in.

Indien je bijv. per se vóór de stelling moet zijn, is het misschien nodig de stelling nog aan te passen door bijv. het woord 'niet' toe te voegen, dat spreekt voor zich. Indien je vóór bent, zul je waarschijnlijk ook het debat moeten openen. Zorg in dat geval voor een inleiding aan de hand van bijv. een recente gebeurtenis en bereid een toelichting op je stelling voor, een gedetailleerde toelichting waarmee je zoveel mogelijk tegenargumenten al onderuithaalt.

Succes.
Oud 19-09-2005, 21:49
Verwijderd
De premier moet voortaan de troonrede voorlezen
Voila hartstikke actueel
Oud 19-09-2005, 21:55
LB06
LB06 is offline
Je kunt het ook omgekeerd doen. Ga eens naar de Actuele Documentatiebank of de krantenbank en kijk eens over welk onderwerp je je het beste zou kunnen documenteren.
Oud 20-09-2005, 15:58
Wammus
Avatar van Wammus
Wammus is offline
Vwo examenleerlingen moeten beter nederlands leren.
__________________
Am I just paranoid?
Am I just stoned?
Oud 20-09-2005, 16:29
Verwijderd
Kijk op het subforum N&A. Genoeg onderwerpen waar soms nog wel eens wat beargumenteerd is door forummers.
Oud 20-09-2005, 17:04
mish85
Avatar van mish85
mish85 is offline
inteligentie lak aan emotie?????
enige waar ik op kon komen sorry .. tish iig iets
__________________
mish
Oud 20-09-2005, 17:58
Verwijderd
Citaat:
mish85 schreef op 20-09-2005 @ 18:04 :
inteligentie lak aan emotie?????
enige waar ik op kon komen sorry .. tish iig iets
Nee, het is niets.
Oud 20-09-2005, 21:56
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
mish85 schreef op 20-09-2005 @ 18:04 :
inteligentie lak aan emotie?????
enige waar ik op kon komen sorry .. tish iig iets
Dus... Okay...
Oud 20-09-2005, 23:06
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
mish85 schreef op 20-09-2005 @ 18:04 :
inteligentie lak aan emotie?????
enige waar ik op kon komen sorry .. tish iig iets
misschien dat hier wat leestekens missen ? dat het moet zijn 'intelligentie : lak aan emotie ?'.

mwah, is nog niet een handige 'stelling' om een debat over te houden denk ik. ik zou iets zoeken waar je zelf een mening over hebt die je kan verdedigen. ('pannekoeken zijn lekker' of 'rood is mooi' zijn niet erg verdedigbare stellingen voor een debat, bijvoorbeeld. maar 'het nederlandse onderwijssysteem wordt te vaak verandert' of iets dergelijks zou al een redelijke stelling kunnen zijn.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 21-09-2005, 12:32
Al Murphy
Avatar van Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-09-2005 @ 00:06 :
misschien dat hier wat leestekens missen ? dat het moet zijn 'intelligentie : lak aan emotie ?'.

mwah, is nog niet een handige 'stelling' om een debat over te houden denk ik. ik zou iets zoeken waar je zelf een mening over hebt die je kan verdedigen. ('pannekoeken zijn lekker' of 'rood is mooi' zijn niet erg verdedigbare stellingen voor een debat, bijvoorbeeld. maar 'het nederlandse onderwijssysteem wordt te vaak verandert' of iets dergelijks zou al een redelijke stelling kunnen zijn.)
Het is natuurlijk niet handig als je iemand wijst op schrijffouten, en zelf ook lak hebt aan het juist plaatsen van leestekens, hoofdletters en het juist toepassen van elementaire spellingsregels.

on topic:
Stellingen poneren is toch helemaal niet moeilijk? Welke kan wil je uitgaan?

** Politiek? "De overheid moet te dure brandstofprijzen compenseren"
Ook hier kan je als opener de stelling naar je hand zetten, en aflijnijn. Wil je het op lange termijn zien? Of liever op korte termijn? Gaat het over alle brandstoffen? Particulier of ook voor bedrijven? D.m.v. een energiecheque of een accijnsverlaging?

** Internationale politiek? "George Bush moet zijn militaire troepen terugtrekken uit Irak."

** Sport? "Topsporters verdienen te veel."
Het is aan de opener om de stelling precies te omlijnen. Je kan heel breed gaan, of de stelling erg eng interpreteren. Het is aan de opener om te bepalen wat te veel is.

** Maatschappelijk? "Het einde van de Ramadam moet in Nederland een nationale vrije dag worden."
Wanneer je in een debat tegen een stelling bent, hoef je niet in de eerste plaats allemaal argumenten tegen de stelling aan te brengen, maar kan je je in het debat ook richten op waarom de voorstander ongelijk heeft, of waarom de argumenten van de voorstander geen steek houden.

** Entertainment? "Spuiten en slikken gaat te ver." En dan heb ik het meerbepaald over het nieuwe BNN-televisieprogramma dat binnenkort op de buis komt.
Oud 21-09-2005, 13:25
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 21-09-2005 @ 13:32 :
Het is natuurlijk niet handig als je iemand wijst op schrijffouten, en zelf ook lak hebt aan het juist plaatsen van leestekens, hoofdletters en het juist toepassen van elementaire spellingsregels.
het was niet bedoelt als verbetering, ik probeerde me enkel voor te stellen wat-ie precies bedoelde.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 21-09-2005, 14:15
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
tommad schreef op 19-09-2005 @ 21:40 :
weet iemand een goeide debatstelling
Leuke stelling:
Het niveau van scholieren op gebied van Nederlandse spelling en grammatica ligt dusdanig laag, dat we ons zorgen moeten gaan maken.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Ads door Google
Oud 22-09-2005, 09:42
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Femic schreef op 21-09-2005 @ 15:15 :
Leuke stelling:
Het niveau van scholieren op gebied van Nederlandse spelling en grammatica ligt dusdanig laag, dat we ons zorgen moeten gaan maken.
Dat is een goede.
Oud 01-02-2012, 11:52
Niet
nederlands leren!!!!!!
Oud 27-02-2012, 10:45
drogepoepsteek
Ik ben het eens.
Oud 01-03-2016, 19:30
Joost Ramaker
Joost Ramaker is offline
www.debatstelling.nl al geprobeerd?
Oud 01-03-2016, 20:14
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ik denk dat topicstarter inmiddels zijn debat heeft gehouden. Waarschijnlijk zo'n elf jaar geleden. Dus hier gaat een slotje op. Open gerust een nieuw topic als je zelf een debatvraag hebt!
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:08.