Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2008, 19:23
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Hallo allemaal,

situatieschets:
- op dit moment heb ik een bijbaan waar de heffingskorting wordt toegepast
- + nog een baantje waarbij dit niet gebeurd.

Met de laatste stop ik per februari, omdat ik dan ga afstuderen. Hierbij krijg ik een stagevergoeding. Helaas weet ik nog niet wat dit zal worden, maar zal tussen de 250 en 500 euro bruto komen te liggen. In mijn eerste bijbaan verdien ik ca. 240 bruto (en dus ook vrijwel netto) in de maand.

Nu was mijn vraag: waarom kan ik niet bij de 2 werkgevers heffingskorting toepassen (en dus gelijk mijn geld ontvangen ipv een jaar later na het terugvragen), en wat zijn de consquenties als ik bij het stagebedrijf ook aangeef dat ze de korting moeten toepassen (waardoor ik dit dus bij 2 bedrijven heb laten registeren).

Kleine noot: vanaf ong. juli zal ik fulltime gaan werken, met een hopelijk schappelijk modaal inkomen.

Hoop vragen, hoop dat jullie de moeite kunnen en willen nemen om me te helpen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2008, 22:31
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Daar is dit forum voor.

Twee keer heffingskorting toepassen wordt afgeraden, ook al kan het in principe wel. Ik begrijp uit je post dat je zelf ook enig inzicht hebt: twee keer heffingskorting aanvragen betekent dat je twee keer belastingkorting laat berekenen over je inkomsten. Gevolg: je betaalt te weinig loonheffing, wat later meestal weer wordt teruggevorderd.
Het beste is om loonheffingskorting bij één baan te laten gelden, het beste die met het hoogste inkomen. Vaak kun je dan met belastingaangifte wel weer wat terugverdienen. Laatste optie is altijd beter dan de eerste.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2008, 09:06
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
de belasting die ik zonder korting moet betalen, kan ik later terugvragen. Waarom zou ik dan, als ik het al direct ontvang van m'n werkgever, het alsnog moeten terugbetalen (eigenlijk heb ik het geld al terugontvangen, al zit de belastingdienst er niet tussen).

Hoe werkt dat ?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 15:20
Kommunist
Avatar van Kommunist
Kommunist is offline
ik heb een zelfde soort vraag over dit onderwerp ( als ik er een apart topic voor moet hopen hoor ik t natuurlijk graag)

ik heb net als jij ook een tijdje 2 baantjes gehad, zoals mij werd aangeraden heb ik toen de heffingskorting alleen laten toepassen bij t best betaalde baantje ( dit was t 1e, waar ik meer uren werkte toendertijd, en dus alleen nog ff mijn opzegtermijn werkte)

mijn nieuwe baas zou voor mij de heffingskorting toepassen op het moment dat mijn contract met mijn oude werkgever verliep. ik heb dit aangegeven, maar er is iets in de communicatie verkeerd gegaan, of ze is t vergeten.... iig geen wijzigingsfomulier in gevuld dus ( waar ik toen dus het bestaan ook nog niet van af wist) in de maand december had ik zeer veel verdiend dus viel het me ten zeerste op hoe veel er wel neit was ingehouden van mijn loon.
na het nagevraagd te hebben blijkt het probleem dus te zijn, dat ik geen heffingskorting heb gehad... vanaf heden krijg ik het natuurlijk wel, maar van de afgelopen maanden is er wel veel ingehouden

mijn vraag, kan ik dat van de belasting nog terugkrijgen????
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 15:25
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
mijn vraag, kan ik dat van de belasting nog terugkrijgen????
Het is 'communist', als in het synoniem ervan 'clown', en ja, dat kan. Eind van het jaar kan je voor zover ik weet teveel betaalde belasting door verkeerde toepassing van de heffingskorting terugkrijgen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 15:42
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
Het is 'communist', als in het synoniem ervan 'clown', en ja, dat kan. Eind van het jaar kan je voor zover ik weet teveel betaalde belasting door verkeerde toepassing van de heffingskorting terugkrijgen.
Beste kameraad, je hoeft toch niet alles te politiseren in het leven?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 16:39
Kommunist
Avatar van Kommunist
Kommunist is offline
ok thnx

ik neem aan dat dat gewoon kan met een iTbiljet oid?

( ik weet dat dit een lame nick is, maar k had geen zin om voor 1 vraagje een nieuwe te gaan maken )
Met citaat reageren
Oud 16-01-2008, 18:22
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
dus het is niet erg, als je wél 2x heffingskorting doet wanneer je er zeker van bent dat je onder belastinggrenzen e.d. blijkt (anders had ik het later wel teruggekregen)?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2008, 10:55
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
dus het is niet erg, als je wél 2x heffingskorting doet wanneer je er zeker van bent dat je onder belastinggrenzen e.d. blijkt (anders had ik het later wel teruggekregen)?
dat klopt opzich ja
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2008, 13:21
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Kleine up, maar met een kleine reden

gisteren raakte ik aan de praat met iemand die bij de belastingdienst werkt. Uiteindelijk kwam het gesprek uit op mijn situatie, en hij gaf me aan dat het toepassen van de heffingskorting/studentenregeling bij meer dan 1 werkgever "verstrekkende" gevolgen had, al kon hij niet aangeven wat het was. Het argument over onder bepaalde bedragen blijven kon hij niet weerleggen, maar hij zei in elk geval dat het zeer strafbaar was.

Aangezien ik dat nu bij 2 werkgevers wél heb gedaan (bijbaan + stageorganisatie), is hij te netjes of ik een té groot boefje? Wordt dit eerst gecontroleerd alvorens wordt uit betaald per maand, of gaat aan het einde van het jaar een grote enveloppe met mijn naam richting belastingdienst en rekenen ze alles dan pas uot??
Met citaat reageren
Oud 10-02-2008, 15:50
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
Nou dat zou lekker zijn.
Ik heb helaas ook een maand of 3dubbele loonheffingskorting gehad,
was door het uitzendbureau waar ik ging werken verkeerd over genomen ofzo.Ik had bij hun duidelijk aangegeven dat ik de korting NIET wou en toch pasten ze em toe, toen ik daar na een paar maanden achterkwam heb ik het meteen omgekeerd.

Maar dat gaat niet om grote bedragen,wat ik terug denk te krijgen is een hoger bedrag.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 10-02-2008, 16:00
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
degene die ik sprak is overigens IT-er, geen belastingconsulent ofzo

ik gok het erop, maar ik neem aan dat een bedrijf gewoon uitbetaald en niet eerst toestemming van de belastingdienst wil hebben? (bij mij zijn ze niet snel altijd, weet nie hoe het bij jullie zit ? )
Met citaat reageren
Oud 10-02-2008, 16:16
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
neuh, dat lijkt mij ook sterk, zal max 1x per jaar allemaal wel gechecked worden, mijn aangifte is al op de post gedaan iigeval.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 10-02-2008, 19:22
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik dacht dat het gewoon mocht hoor, als je maar onder die grens bleef.
Ik heb het in ieder geval zelf ook wel eens gehad, dubbele loonheffingskorting. En daar heb ik nooit problemen mee gehad.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2008, 21:32
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik dacht dat het gewoon mocht hoor, als je maar onder die grens bleef.
Ik heb het in ieder geval zelf ook wel eens gehad, dubbele loonheffingskorting. En daar heb ik nooit problemen mee gehad.
Inderdaad.

Mijn uitzendbureau zegt dit zelf ook:
"Meerdere baantjes tegelijk hebben en toch bij ons uitzendbureau gebruik blijven maken van de heffingskorting, kan dus wel! Je moet alleen zorgen dat je loonheffing over je totale belastbaar inkomen niet groter is dan je heffingskorting. Je moet dit zelf bijhouden. Let daar goed op!"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:12.