Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2010, 22:51
shakkie
Avatar van shakkie
shakkie is offline
zwart werken is illegaal en bij betrapt worden kan je een flinke boete krijgen.

maar is het echt zo erg om zwart te werken in welke omstandigheden wel en welke niet?

is het voor jongere (mij geval 15) ook zo gevaarlijk om zwart te werken?


ik wil er nog bij zeggen dat dit niet de bedoeling is om te zeggen dat zwart werken goed is want het is illegaal maar ik probeer er achter te komen hoe erg de gevolgen zijn.
__________________
XDXDmeligXDXD

Laatst gewijzigd op 30-01-2010 om 22:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2010, 23:17
Verwijderd
Zwart werken is niet illegaal, maar het is belastingontduikend
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 23:38
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Zwart werken is niet illegaal, maar het is belastingontduikend
Zwart werken is toch de term die aangeeft dat je belasting ontduikt?

Anyhow, feitelijk is het altijd slecht. Want het betekend ook dat je niet verzekerd bent tijdens je werk. Ook aanspraak maken op leningen en huurwoningen zijn lastiger als je geen werk kan laten zien.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2010, 23:53
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
Citaat:
Zwart werken is toch de term die aangeeft dat je belasting ontduikt?

Anyhow, feitelijk is het altijd slecht. Want het betekend ook dat je niet verzekerd bent tijdens je werk. Ook aanspraak maken op leningen en huurwoningen zijn lastiger als je geen werk kan laten zien.
Gelukkig is dat niet zo'n probleem als je 15 bent Verder kan je bepaalde dingen wel zwart doen, maar zodra je met machines moet werken of wanneer er kans is op letsel zou ik niet zwart werken.
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 01:03
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Als je zwart werkt heb je geen contract waar je een beroep op kan doen indien er iets fout loopt. In eerste instantie ga je er natuurlijk vanuit dat het ook niet nodig is, maar stel nou dat jouw baas op een dag toch besluit jou niet meer uit te betalen, dan heb je dus een probleem.
Andere voorbeelden zijn: plotseling ontslag, geen uitbetaling bij ziek zijn, geen goede regeling vakantiedagen, etc.
Onderschat vooral dat ontslag niet, want gaat het wat minder met een bedrijf of word je te duur voor het bedrijf, dan kan je er dus zo uitliggen.

Daarnaast inderdaad de dingen als verzekering en inkomen tonen. Als je aanspraak wil doen op een huisje (misschien over een aantal jaren), dan zal men willen weten dat jij dat kan betalen. Jij hebt alleen geen bewijs dat je een inkomen hebt en dus zullen de meeste verhuurders jou niet willen.

Overigens, als je 15 bent verdien je doorgaans niet erg veel. Zolang jij in het hele jaar minder dan 6000 euro verdient, dan hoef je nauwelijks belasting te betalen. Het wordt pas 'interessant' als je er boven zit en 33% moet gaan afdragen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2010, 21:48
Verwijderd
Citaat:
Zwart werken is toch de term die aangeeft dat je belasting ontduikt?

Anyhow, feitelijk is het altijd slecht. Want het betekend ook dat je niet verzekerd bent tijdens je werk. Ook aanspraak maken op leningen en huurwoningen zijn lastiger als je geen werk kan laten zien.
Ik doel, dat werken niet illegaal is, maar het gevolg wat je moet afdragen wel strafbaar is.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2010, 21:50
shakkie
Avatar van shakkie
shakkie is offline
bedankt voor julie reactie ik kan er wel wat mee .
__________________
XDXDmeligXDXD
Met citaat reageren
Oud 17-06-2010, 10:40
ben1234
ben1234 is offline
Schijnt zowaar een trend te zijn, dat zwartwerken!

http://fnvbouw.nl/nieuws/Pages/FNV_J...ers__1707.aspx

Zelf zal ik het niet zo snel doen, als je gepakt wordt kun je met een beetje pech je stufie terug storten
Met citaat reageren
Oud 25-06-2010, 11:00
ColinC
Avatar van ColinC
ColinC is offline
Citaat:
Zwart werken is niet illegaal, maar het is belastingontduikend
Belasting ontduiken is illegaal dus is zwart werken ook illegaal. ^^

Het hangt eraf in welke sector je wilt werken als 15 jarige?
In de Horeca bijv. zou het wel te doen zijn (zelf ook gedaan) maar in de bouw raad ik het je af.
__________________
- www.bubbleside.nl - Music, Movies and More.. -
- www.sundance-radio.nl - Music makes you lose control -
Met citaat reageren
Oud 10-07-2010, 14:46
Verwijderd
zwartwerken is op zich nog niet zo'n probleem volgens mij,
ik teken en schilder zelf heel graag, ik maak ook wel eens iets in opdracht van iemand, verdien ik niet zoveel mee, dat is dan toch nog niet meeteen zwartwerken?
het lijkt wel of al het geld wat je binnenkrijgt dat niet van een ''bedrijf'' is zwart werken is.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2010, 16:41
Verwijderd
Citaat:
zwartwerken is op zich nog niet zo'n probleem volgens mij,
ik teken en schilder zelf heel graag, ik maak ook wel eens iets in opdracht van iemand, verdien ik niet zoveel mee, dat is dan toch nog niet meeteen zwartwerken?
het lijkt wel of al het geld wat je binnenkrijgt dat niet van een ''bedrijf'' is zwart werken is.
Ja, ligt er aan wat je winst is.
Stel, je verkoopt een schilderij voor 400 euro en je moest 300 euro inkopen doen voor spullen + 20 uur arbeidsuren = dat geen winst.

Je hebt ook privesfeer, dus binnen de privesfeer mag het..zolang je geen "reclame" maakt om meer te verkopen
Met citaat reageren
Oud 10-07-2010, 18:25
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Gelukkig is dat niet zo'n probleem als je 15 bent Verder kan je bepaalde dingen wel zwart doen, maar zodra je met machines moet werken of wanneer er kans is op letsel zou ik niet zwart werken.
De kans dat TS gaat huren is niet zo groot inderdaad, maar het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat als hij een abonnement bij een mobiele provider wil afsluiten, die ook een bewijs van inkomen of iets dergelijks wil zien.

En bij bijna elk beroep loop je kans op letsel, dus je neemt altijd een risico.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 10-07-2010, 21:58
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Ik zou me niet druk maken om het feit of de belastingdienst er wel of niet achter komt, wat het overwegene wel waard is, is dat als je zwart werkt je geen sociale premies afdraagt, je dus niet beschermt wordt door de ziektewet, geen pensioen opbouwt e.d.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 11-07-2010, 07:43
Verwijderd
Citaat:
Ik zou me niet druk maken om het feit of de belastingdienst er wel of niet achter komt, wat het overwegene wel waard is, is dat als je zwart werkt je geen sociale premies afdraagt, je dus niet beschermt wordt door de ziektewet, geen pensioen opbouwt e.d.
pensioen opbouwen zou ik me nog niet zo druk om maken, zou ik pas aan gaan denken als ik 25 ofzo ben
Met citaat reageren
Oud 11-07-2010, 09:15
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Je hebt kans dat na een maand werken je helemaal niet uitbetaald wordt. En dan heb je geen poot om op te staan.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2010, 09:50
Verwijderd
Citaat:
Je hebt kans dat na een maand werken je helemaal niet uitbetaald wordt. En dan heb je geen poot om op te staan.
Dat kun je natuurlijk wel voorkomen door te vragen of je per dag of per week uitbetaald kan worden.

Citaat:
ik teken en schilder zelf heel graag, ik maak ook wel eens iets in opdracht van iemand, verdien ik niet zoveel mee, dat is dan toch nog niet meeteen zwartwerken?
Een bepaald bedrag per maand mag je zelfstandig bijverdienen zonder dat je het hoeft op te geven aan de belasting ik kan zo gauw niet vinden hoe hoog die drempel is, maar daar zul je vast niet bovenuit komen.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2010, 12:18
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
pensioen opbouwen zou ik me nog niet zo druk om maken, zou ik pas aan gaan denken als ik 25 ofzo ben
Larie, elk arbeidscontract heeft een pensioenclausule, hoe eerder hoe meer opbouw.

Citaat:
Dat kun je natuurlijk wel voorkomen door te vragen of je per dag of per week uitbetaald kan worden.
Per dag natuurlijk, handje contantje, eerst zwart gaan werken en dan op je rekening laten storten als loon lijkt me het zwart werken teniet doen
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 12-07-2010, 19:56
Verwijderd
Citaat:
Een bepaald bedrag per maand mag je zelfstandig bijverdienen zonder dat je het hoeft op te geven aan de belasting ik kan zo gauw niet vinden hoe hoog die drempel is, maar daar zul je vast niet bovenuit komen.
Dat is de eerst keer dat ik dit hoor. Je bent altijd verplicht om belastingpapieren in te vullen, anders gaan ze gokken en belastinginspecteurs gokken altijd te hoog.

Overigens haal je zelfstandig in de war met ondernemen, zoals een VOF of zelfstandig bedrijf?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-07-2010, 08:46
Verwijderd
Citaat:
Dat is de eerst keer dat ik dit hoor. Je bent altijd verplicht om belastingpapieren in te vullen, anders gaan ze gokken en belastinginspecteurs gokken altijd te hoog.

Overigens haal je zelfstandig in de war met ondernemen, zoals een VOF of zelfstandig bedrijf?
Ik ken anders niemand die belastingpapieren invult voor een oppasbaantje ofzo en volgens mij maakt de fiscus zich daar toch niet druk om
Er is een drempel voor vanaf welk punt je belasting moet betalen over freelance inkomsten, als je daar ver onder zit en zeker als je gewoon een bijverdienende tiener bent, maakt het toch niet zo veel uit of je het doorgeeft? De belastingdienst zal echt niet gokken dat de inkomsten die een meisje van 14 uit haar tekeningen haalt boven de honderden euro's per maand komen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2010, 13:24
Verwijderd
Citaat:
Ik ken anders niemand die belastingpapieren invult voor een oppasbaantje ofzo en volgens mij maakt de fiscus zich daar toch niet druk om
Er is een drempel voor vanaf welk punt je belasting moet betalen over freelance inkomsten, als je daar ver onder zit en zeker als je gewoon een bijverdienende tiener bent, maakt het toch niet zo veel uit of je het doorgeeft? De belastingdienst zal echt niet gokken dat de inkomsten die een meisje van 14 uit haar tekeningen haalt boven de honderden euro's per maand komen.
Ja, er is een grens natuurlijk waarbij je niet moet betalen, maar aangifte moet je altijd doen en ben je gewoon verplicht, tenzij de loonbelasting die je hebt betaald hetzelfde is als de inkomstenbelasting

Voor de formele orde moet dat wel. Inspecteurs doen hier gelukkig wel makkelijk over en zijn niet de beroerste, maar je hebt ook nog zeikerds tussen zitten
Met citaat reageren
Oud 27-07-2010, 04:37
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ja, er is een grens natuurlijk waarbij je niet moet betalen, maar aangifte moet je altijd doen en ben je gewoon verplicht, tenzij de loonbelasting die je hebt betaald hetzelfde is als de inkomstenbelasting

Voor de formele orde moet dat wel. Inspecteurs doen hier gelukkig wel makkelijk over en zijn niet de beroerste, maar je hebt ook nog zeikerds tussen zitten
Er is geen formele wet die mensen verplicht een T dan wel TJ biljet in te vullen, zoals je zegt is het aan te raden omdat er anders onvoordelig gegokt wordt, maar veplicht is het nooit geweest.

sterker loonheffing is een niet-directe belasting en als je op de letter van de wet gaat kijken hoef je hem vanwege dat gegeven niet eens te betalen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 27-07-2010, 12:25
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Overigens, als je 15 bent verdien je doorgaans niet erg veel. Zolang jij in het hele jaar minder dan 6000 euro verdient, dan hoef je nauwelijks belasting te betalen. Het wordt pas 'interessant' als je er boven zit en 33% moet gaan afdragen.
Zwart werk betaald over het algemeen wel beter als je zo jong bent. Met zwart werk kun je makkelijk 5 euro per uur verdienen als 15/16 jarige, tegenover €2,50/€3,00 wit.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2010, 06:56
wila42
wila42 is offline
Zwartwerken wordt door de regering zelf in de hand gewerkt.
Als ik om me heen kijk, dat iemand in een snackbar 4 euro verdiend(18jr) dan is dat in en in triest.
Kun je nog geeneens een pakje sigaretten van kopen.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2010, 14:53
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Zwartwerken wordt door de regering zelf in de hand gewerkt.
Als ik om me heen kijk, dat iemand in een snackbar 4 euro verdiend(18jr) dan is dat in en in triest.
Kun je nog geeneens een pakje sigaretten van kopen.
Want de regering bepaalt hoeveel salaris de eigenaar van die snackbar besluit om aan zijn werknemers te betalen? Die snackbareigenaar mag gerust boven het minimumloon uitbetalen hoor.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuw onderzoek: zwart werken
Top-X
3 11-08-2011 10:14
Werk, Geld & Recht Geef je mening over zwart werken!
Top-X
1 24-07-2011 14:20
Werk, Geld & Recht zwart werk.
TripleX
10 13-02-2003 06:50
Werk, Geld & Recht Zwart werk, toestaan of niet?
Steefjuh!!
47 25-01-2003 16:30
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Zonder zwart werk stort de economie in
6 17-05-2002 04:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Zwart werken
chanelletje
18 01-04-2002 20:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:36.