Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2009, 11:05
Guardian Soul
Guardian Soul is offline
Zoals je in de titel al ziet staan, ik vind mezelf te verlegen. Ofja, misschien niet alleen te verlegen, maar vooral te weinig eigenwaarde.
Ik doe nu eigenlijk niks behalve mijn studie, waardoor ik me best eenzaam voel. In mijn klas voel ik me niet goed. Dat zijn wat mensen die jonger zijn dan ik en alleen maar bezig zijn met "erbij horen" op een irritante manier. Ik heb wel vrienden, maar dat zijn er 2 (dan wel échte vrienden), waarvan ik er 1 bijna nooit kan zien. Gelukkig gaat die vriend binnenkort ws verhuizen naar een plaatsje in de buurt van waar ik woon. Ik woon trouwens op kamers in een stad ver van mijn oorspronkelijke woonplaats.

Ik wil dus gaan sporten en bij een of andere club gaan die ik leuk vind. Maar, het probleem is dus dat ik me bij nieuwe situaties niet op mijn gemak voel en dus niet mezelf kan zijn. Ik ben meestal dan maar stil en denk dat ik niet goed genoeg ben en dat de ander mij niet leuk vindt. Ik zou graag van die vervelende gevoelens afkomen en meer eigenwaarde opbouwen. Ik wil dat, zodat ik mezelf kan laten zien aan anderen en daardoor meer kans heb om nieuwe vrienden te krijgen. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dat moet doen. Ik heb me op school wel al ingeschreven voor een of andere cursus zodat je wat steviger in je schoenen staat.
Heeft iemand misschien tips om meer eigenwaarde te krijgen en om me meer op mijn gemak te voelen in nieuwe situaties?

Ik kan me de laatste tijd ook echt voor bijna niks interesseren. Dan zit ik alleen maar wat achter de computer. Ik zou ook graag échte hobbies hebben, maar ik weet niet hoe ik een interesse in stand kan houden. Misschien ook tips daarvoor?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-08-2009, 13:10
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik wil dus gaan sporten en bij een of andere club gaan die ik leuk vind. Maar, het probleem is dus dat ik me bij nieuwe situaties niet op mijn gemak voel en dus niet mezelf kan zijn. Ik ben meestal dan maar stil en denk dat ik niet goed genoeg ben en dat de ander mij niet leuk vindt.
Als je een teamsport/verenigingssport gaat doet, zal het in het begin best even eng zijn omdat je al die sporters om je heen niet kent, maar je leert ze vanzelf kennen. En zij snappen ook wel dat het lastig is om jezelf te zijn als je in een (hechte) groep binnenkomt. Er zijn altijd wel mensen die je willen 'helpen' door een praatje met je te maken. Doe daar gewoon aan mee en je rolt er vanzelf in, is mijn ervaring.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2009, 14:28
Rivka
Avatar van Rivka
Rivka is offline
Citaat:
Zoals je in de titel al ziet staan, ik vind mezelf te verlegen. Ofja, misschien niet alleen te verlegen, maar vooral te weinig eigenwaarde.
Ik doe nu eigenlijk niks behalve mijn studie, waardoor ik me best eenzaam voel. In mijn klas voel ik me niet goed. Dat zijn wat mensen die jonger zijn dan ik en alleen maar bezig zijn met "erbij horen" op een irritante manier. Ik heb wel vrienden, maar dat zijn er 2 (dan wel échte vrienden), waarvan ik er 1 bijna nooit kan zien. Gelukkig gaat die vriend binnenkort ws verhuizen naar een plaatsje in de buurt van waar ik woon. Ik woon trouwens op kamers in een stad ver van mijn oorspronkelijke woonplaats.

Ik wil dus gaan sporten en bij een of andere club gaan die ik leuk vind. Maar, het probleem is dus dat ik me bij nieuwe situaties niet op mijn gemak voel en dus niet mezelf kan zijn. Ik ben meestal dan maar stil en denk dat ik niet goed genoeg ben en dat de ander mij niet leuk vindt. Ik zou graag van die vervelende gevoelens afkomen en meer eigenwaarde opbouwen. Ik wil dat, zodat ik mezelf kan laten zien aan anderen en daardoor meer kans heb om nieuwe vrienden te krijgen. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik dat moet doen. Ik heb me op school wel al ingeschreven voor een of andere cursus zodat je wat steviger in je schoenen staat.
Heeft iemand misschien tips om meer eigenwaarde te krijgen en om me meer op mijn gemak te voelen in nieuwe situaties?

Ik kan me de laatste tijd ook echt voor bijna niks interesseren. Dan zit ik alleen maar wat achter de computer. Ik zou ook graag échte hobbies hebben, maar ik weet niet hoe ik een interesse in stand kan houden. Misschien ook tips daarvoor?
Veel dingen uit je verhaal zijn wel herkenbaar, maar ik denk dat ik je wel wat tips kan geven:

1. Ga in elk geval op die sportclub, je hebt niks te verliezen en het is een goede gelegenheid om nieuwe vrienden te maken.
2. Zoek in je sportclub mensen die je aardig lijken en probeer daar mee om te gaan. Als je met hen een goed gesprek kan voeren, groeit je eigenwaarde, omdat je dan ziet dat je het heel goed gezellig kan hebben met een vreemde.
3. De mensen die je vervelend lijken, laat je gewoon links liggen. Wordt het gesprek niks, is het jammer, stop je het
4. Ik heb zelf ook moeite om nieuwe vrienden te maken, maar ik ben er wel achter dat als je gewoon goed met mensen praat en begrip toont, je al heel ver op weg bent. Dus: niet zomaar proberen de leegte opvullen met praatjes, maar spreek mensen echt aan.
5. Als je het hebt over een interesse 'in stand houden', dan klinkt het alsof je weinig ervaring hebt met leuke dingen. Als je ergens in geïnteresseerd bent kun je er gewoon dingen over opzoeken en het ook doen, zoals sporten of lezen. Verdwijn vooral niet teveel in de computer, want die bied alles aan, terwijl je als je ergens in geïnteresseerd bent je echt belangstelling moet tonen in hetgene waarin je geïnteresseerd bent, en niet wachten tot de hobby's naar je toe komen.

Ik hoop dat ik je geholpen heb, en dat je iemand serieus neemt die 8 jaar ouder is.
__________________
"The moment one gives close attention to anything, even a blade of grass, it becomes a magnificent world in itself.''-Henry Miller
Met citaat reageren
Oud 19-08-2009, 14:45
Guardian Soul
Guardian Soul is offline
Bedankt voor de tips.

Ik neem je wel serieus, Peace&cookies. Ik vind dat je erg goed schrijft voor iemand van 13. Ook vind ik je tips goed.

Ik wilde als sport eigenlijk gaan zwemmen, met mijn vriend denk ik. Ik wil als sport nog liever niet in teamverband, omdat ik me daar nog niet zeker genoeg voor voel. Ik wilde ook graag gaan zwemmen, zodat ik de stad beter leer kennen, om beter in mijn vel te gaan zitten, om tot rust te komen en omdat ik de laatste tijd wat sneller aankom. Ik wil nog wel lid worden van een andere club en daar ben ik wel "gedwongen" om met mensen te praten.

Ik heb wel op muziekles gezeten, maar dat hield ik niet lang vol. Ik heb trouwens ook een concentratiestoornis, waardoor ik me sowieso moeilijker ergens toe kan zetten (ik bedoel het niet als excuus ofzo, want het ligt ook gewoon aan mijn karakter). Ook vond ik tekenen erg leuk, maar de laatste tijd lukt het me gewoon niet om er echt de tijd voor te nemen en dan worden de tekeningen ook niet erg goed.

Binnenkort ga ik in de buurt van mijn huidige woonplaats werken. Ik hoop dat ik daar ook leuke mensen vind.

Meer tips zijn trouwens altijd welkom!
Met citaat reageren
Oud 19-08-2009, 23:11
YumYum
YumYum is offline
Als je gaat zwemmen, hoef je natuurlijk niet per se alleen maar baantjes te trekken... Er zijn genoeg zwemverenigingen, ieder zwemt voor zichzelf maar toch met elkaar. Ofzo, naja dat klinkt ook raar maar je snapt vast wat ik bedoel (?)
Met citaat reageren
Oud 23-08-2009, 16:30
Verwijderd
Studentenvereniging, studievereniging, bijbaantje, cursus, helpen bij open dagen.. Zat een beetje met hetzelfde maar ik ben bijvoorbeeld bijles gaan geven aan een brugklasleerlingen, hielp met open dagen en zit in de leerlingenraad.

Wedstrijdzwemmen kan voor jou een optie zijn, is individueel en uitdagend, je moet veel trainen en je ziet snel resultaat. Bovendien krijg je er een vreselijk goede conditie van (die zodra je stopt direct afneemt).

Maar goed, genoeg mogelijkheden voor de student dus.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2009, 19:01
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Ga zeker iets doen dat je echt interesseert; niet iets waar je je best moet doen om je interesse in stand te houden. Bij de echt leuke dingen gaat dat vaak vanzelf.

Eigenwaarde kun je volgens mij het beste krijgen door iets te doen waar je goed in bent. Iets waar je voldoening uit kunt halen. Iets waarvan je denkt zo, muwhahaha, dit heb ik toch mooi voor elkaar! Bijvoorbeeld door een langer dan normale fietstocht te maken. Een potje schaken van je vriendinnen te winnen. Of whatever. Dat zijn stevige peilers voor zelfvertrouwen en eigenwaarde.

Maarja, iedereen is weer ergens anders goed in. Je zal voor jezelf dingen moeten uitproberen om te zien wat voor jou werkt. Ik heb voor mezelf ook tig dingen geprobeerd. Sommigen dingen werkten wel. Andere niet.

Al doende kan je dan ook lid worden van een vereniging of collega's krijgen in een bijbaantje. Een techniek voor "first contact" leggen die voor mij heel erg goed werkt is bij een groep gaan staan en meeluisteren waar ze over praten. Later zelf een opmerking maken. Of soms heb je wel eens situaties waarbij je sowieso al common ground hebt, bijvoorbeeld als je voor clubhuis met gesloten deur staat. Dan gaat het zelfs nog makkelijker.
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 15:51
TheKisur
TheKisur is offline
Vroeger (nou, relatief gezien) had ik ook weinig eigenwaarde.
Dit is allemaal sinds vorig jaar veranderd.
Ik had altijd het idee dat niemand op mij zat te wachten.
Totdat ik de opleiding van mijn dromen ging volgen, dit is echt mijn ommekeer geweest.

Mijn stagebegeleider was, zoals ik hem in het begin vond, erg streng en harteloos.
Later begon ik steeds meer in te zien voor wie hij het deed; voor mij (Rutger; bedankt!!!).

MVHV: Doe iets waar je totaal niet lekker bij voelt, en doe het non-chalant.
Denk er absoluut niet bij na (ten zij je van plan bent om iemand te vermoorden natuurlijk).
Denken houdt ieder mens (ok: veel mensen) tegen.
Dit is erg moeilijk; er niet aan te denken, maar oefen hierin.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 16:06
yoniboy
yoniboy is offline
ik ben ook erg verlegen , maar je moet het gewoon overwinnen.


ik heb antwoorden nodig is ze wel of niet op wij
ik ben erg verliefd op een meisje uit de 1e ik zit zelf ok in de eerste ,
zei kijkt iedere les wel 5 keer naar mij ,
als ik in de pauze langs haar heen loopt kijkt ze me naar,
is zij nou wel of niet op mij veliefd,
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 16:13
Guardian Soul
Guardian Soul is offline
Bedankt voor alle antwoorden. Een beetje late reactie, maargoed.

Het probleem bij mij is dat ik nooit echt mijn interesses in stand kan houden. Ik vind niks écht leuk. Of dan vind ik iets echt leuk, maar daarna ineens niet meer en dan doe ik weer wat anders. Ik hou bijvoorbeeld veel van tekenen, maar ik heb al een jaar niet fatsoenlijk getekend en nu kan ik het nauwelijks meer.

Er is bij mij op school geen studievereniging. Ik heb trouwens een grafhekel aan school, dus dat is ook niet echt een optie... Een bijbaantje heb ik wel. Daar heb ik met 2 mensen best goed contact. Ik ga binnenkort ws meer in de buurt van mijn woonplaats werken. Ik hoop dat ik daar mensen leer kennen die ik leuk vind.

Ik vind mijn stage daarentegen wel heel leuk. Ik ga ook proberen om meer stage te lopen, zodat ik dan sneller klaar ben met school (kan ik in de tijd dat ik genoeg uren heb gehaald alvast opdrachten maken).

Meer tips zijn trouwens altijd welkom. Vooral ook over het interesse in stand houden gedeelte.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 16:16
yoniboy
yoniboy is offline
als jij een meisje egt leuk vindt , spaar al je kragten bij elkaar om te vragen of zij jouw leuk vindt
blijf zelfverzekerd maar niet te zelf verzekrd dat loopt slecht af succes
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 16:17
yoniboy
yoniboy is offline
kan je mij ook helpen is ze verliefd op mij
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 16:21
Guardian Soul
Guardian Soul is offline
Eh, waarom praat je in jezelf?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 17:32
yoniboy
yoniboy is offline
weet k veel
vink leuk
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 17:40
Verwijderd
Wat trouwens ook kan is een cursus Assertiviteit of Sociale Vaardigheden volgen. Kan erg nuttgi zijn.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 19:15
Guardian Soul
Guardian Soul is offline
Citaat:
Wat trouwens ook kan is een cursus Assertiviteit of Sociale Vaardigheden volgen. Kan erg nuttgi zijn.
Bedankt voor de tip. Ik heb zo'n cursus gedaan, maar die was maar 2 dagen. Ook heb ik me aangemeld voor een ander soortgelijke cursus. Ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2009, 07:47
yoniboy
yoniboy is offline
alvast succes
Met citaat reageren
Oud 27-09-2009, 21:04
Marit92
Marit92 is offline
Citaat:
Bedankt voor alle antwoorden. Een beetje late reactie, maargoed.

Het probleem bij mij is dat ik nooit echt mijn interesses in stand kan houden. Ik vind niks écht leuk. Of dan vind ik iets echt leuk, maar daarna ineens niet meer en dan doe ik weer wat anders. Ik hou bijvoorbeeld veel van tekenen, maar ik heb al een jaar niet fatsoenlijk getekend en nu kan ik het nauwelijks meer.

Er is bij mij op school geen studievereniging. Ik heb trouwens een grafhekel aan school, dus dat is ook niet echt een optie... Een bijbaantje heb ik wel. Daar heb ik met 2 mensen best goed contact. Ik ga binnenkort ws meer in de buurt van mijn woonplaats werken. Ik hoop dat ik daar mensen leer kennen die ik leuk vind.

Ik vind mijn stage daarentegen wel heel leuk. Ik ga ook proberen om meer stage te lopen, zodat ik dan sneller klaar ben met school (kan ik in de tijd dat ik genoeg uren heb gehaald alvast opdrachten maken).

Meer tips zijn trouwens altijd welkom. Vooral ook over het interesse in stand houden gedeelte.



ik ken je niet goed maar dit klinkt als add. op internet kan je daar veel info over vinden. het hoeft helemaal niet zo te zijn want ik ken je amper.
bij mij helpt het trouwens ook om van te voren met mezelf af te spreken dat ik op een avond bijv. op 2 mensen afstap. en daar probeer ik me dan aan te houden
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-09-2009, 07:45
Verwijderd
Citaat:
Bedankt voor de tip. Ik heb zo'n cursus gedaan, maar die was maar 2 dagen. Ook heb ik me aangemeld voor een ander soortgelijke cursus. Ben benieuwd.
2 dagen is erg kort, of het moet heel intensief zijn geweest. Beter is een curses van een week of 12 en dan 1 keer per week. Schiet je echt een hoop mee op!

Succes in ieder geval, je zult zien dat het helpt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Vrijgezel en durf geen meiden te versieren
Verwijderd
48 12-11-2011 13:55


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:32.