Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2004, 21:33
Verwijderd
Ik heb nu ingesteld dat mijn hdd's zich uitschakelen als ze 30mins niet gebruikt worden..
Ik vroeg me af hoe schadelijk het is voor de hdd's dat ze steeds uitschakelen en weer inschakelen..

Wat is de verhouding dat het bter is voor de hdd's om uit te schakelen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-08-2004, 22:27
Verwijderd
Een gewone middenklasse ATA-schijf (we pakken even de Hitachi Deskstar 7K250) is gemaakt voor zo'n 50.000 start/stop-cycles (bron: datasheet op www.hgst.com).

Reken maar uit hoeveel keer jouw harde schijf dan per dag (24 uur in een dag als je PC nonstop aanstaat) mag afslaan en weer opstarten als je de timer op 30 minuten instelt: 50.000 / 48.

Als dus jouw harde schijven echt om het halfuur zouden afslaan, zou je nog meer dan 1.000 dagen erover doen om aan de start/stop-cycle rating te komen. Dat is meer dan drie jaar en dan is de garantie allang verstreken - en de economische levensduur zéker.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 22:39
Verwijderd
Ja, maar is het dan beter om 'm gewoon constant ingeschakeld te hebben, of 'm gewoon na 15mins uit te schakelen als hij 60mins niet gebruikt word (voorbeeld.

En kun je hdd's ook zelf handmatig (vanuit windows) uitschakelen?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 22:41
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Volgens mij is het minder schadelijk om ze gewoon lekker te laten draaien. Waarom zou je ze uberhaupt steeds uit willen schakelen?

Laatst gewijzigd op 25-08-2004 om 22:59.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 22:58
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 25-08-2004 @ 23:41 :
Volgens mij is het minder schadelijk om ze gewoon lekker te laten draaien. Waarom zou je ze uberhaupt steeds uit willen schakelen?
Om ze dus langer mee te laten gaan..
Als dat dus wel zo is
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 23:01
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Nou... ik betwijfel het

Volgens mij treedt er ook meer slijtage op als je ze steeds aan en uit zet; als je de schijf uitschakelt koelt ie, neem ik aan, af en als je hem vervolgens weer gaat gebruiken wordt ie weer warmer. Als je dat een aantal maal per dag doet is het volgens mij ook niet echt bevorderlijk voor de levensduur (maar dat bedenk ik gewoon maar, het kan goed zijn dat het nergens op slaat ).
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 23:12
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 25-08-2004 @ 23:39 :
Ja, maar is het dan beter om 'm gewoon constant ingeschakeld te hebben, of 'm gewoon na 15mins uit te schakelen als hij 60mins niet gebruikt word (voorbeeld.)
Wat zeg ik nou? Ook al schakel je die dingen constant uit en weer in, dan nog ondervind je daar helemaal geen extra slijtage van. Die dingen zijn daar gewoon op gemaakt. Het is dus geen kwestie van wat 'beter' is. Alles wat je ermee doet zit binnen de veilige marge.

@ Marco - inderdaad, dat slaat nergens op.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 23:34
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Hmm, jammer, ik vond het wel leuk bedacht van mezelf
Met citaat reageren
Oud 25-08-2004, 23:39
Verwijderd
Nouja, het is wel zo dat door opwarmen en afkoelen materiaal uitzet en inkrimpt, maar dat is allemaal al meegenomen in het aantal start/stop-cycles waar zo'n schijf op gemaakt is.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 11:03
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Echt lang aan laten staan is schadelijker... maar dan hebben we het over maanden 24/7 waneer je hem dan uitzet en de schijf gaat afkoelen is de kans groot dat die vast loopt. Servers hebben daar last van. maak overegens niet de vergissing oude Hd's kunnen niet 24/7 aanstaan daar gaan ze stuk van
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 11:11
Verwijderd
Citaat:
twain4me schreef op 26-08-2004 @ 12:03 :
Echt lang aan laten staan is schadelijker... maar dan hebben we het over maanden 24/7 waneer je hem dan uitzet en de schijf gaat afkoelen is de kans groot dat die vast loopt. Servers hebben daar last van. maak overegens niet de vergissing oude Hd's kunnen niet 24/7 aanstaan daar gaan ze stuk van
Ja, harde schijven van vóór ongeveer 2001 ja. IBM had destijds nog een waarschuwing uit laten gaan voor zijn 75GXP en 60GXP schijven, dat die niet bedoeld waren voor 'always on operating'. Tegenwoordig kunnen gewone IDE-schijven dat wel.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 11:24
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-08-2004 @ 12:11 :
Ja, harde schijven van vóór ongeveer 2001 ja. IBM had destijds nog een waarschuwing uit laten gaan voor zijn 75GXP en 60GXP schijven, dat die niet bedoeld waren voor 'always on operating'. Tegenwoordig kunnen gewone IDE-schijven dat wel.
Yup... in raid deden die deskstars het ook niet al te jofel... omdat ze dan langer aanstonden dan hun standalone broertje enzo......
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 13:13
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline


Of ze nou in RAID staan of niet, als jij je computer 24/7 aanlaat staan de schijven ook 24/7 aan (mits ACPI niet de schijven in energiezuinige modus zet). Ze worden ook niet vaker belast dan dat je er een single drive van had gemaakt, wel anders belast.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 13:17
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-08-2004 @ 14:13 :


Of ze nou in RAID staan of niet, als jij je computer 24/7 aanlaat staan de schijven ook 24/7 aan (mits ACPI niet de schijven in energiezuinige modus zet). Ze worden ook niet vaker belast dan dat je er een single drive van had gemaakt, wel anders belast.
aantal raid controllers laat de schijf niet downspinnen

(ouwe shit.. maja we hebben het immers over 2000/2001)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 13:29
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline


Zo'n oude RAID array is sowieso gaar.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 13:39
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-08-2004 @ 14:29 :


Zo'n oude RAID array is sowieso gaar.
Ohw nee hur.... mijn Kt7a-RAID met highpoint 370 heeft het altijd prima gedaan. 1 maand geleden toen ik besloot dat een 1 ghz athlon ondanks de raid toch wel een beetje langzaam ging worden. En pas toen de stekker eruit getrokken... morgen loopt de veiling af op ebay en is die defenitief uit mijn huis

komt toch uit 98.....
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 14:22
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
KT133 met Athlon 1GHz was wel leuk vroeger
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 16:13
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-08-2004 @ 15:22 :
KT133 met Athlon 1GHz was wel leuk vroeger
ja en al die stumpers met een 2400 en 256mb geheugen maar godveren dat ze langzamer waren....

1 Ghz athlon met 1 gig geheugen.... snelle schijfjes in raid...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-08-2004, 18:15
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-08-2004 @ 12:11 :
Ja, harde schijven van vóór ongeveer 2001 ja. IBM had destijds nog een waarschuwing uit laten gaan voor zijn 75GXP en 60GXP schijven, dat die niet bedoeld waren voor 'always on operating'. Tegenwoordig kunnen gewone IDE-schijven dat wel.

Jaja, en daar kom je nu mee? Ik heb twee van die 60GXP's... die regelmatig bijna een week doordraaien ofzo...

Het schijnt dat die dingen nogal gevoelig zijn voor warmte ofzo. Heb ze destijds bewust in 5.25 beugeltjes geschroefd.
__________________
I never be late... I drive a V8 ...

Laatst gewijzigd op 26-08-2004 om 18:18.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 18:17
phoxetis
Avatar van phoxetis
phoxetis is offline
'k zet de timer overigens normaal gesproken op een uur.

Dat ding van mij is over het algemeen bezig om video te coderen van de ene naar de andere schijf. Mocht-ie daar per ongeluk erg snel mee klaar zijn ofzo....
__________________
I never be late... I drive a V8 ...
Met citaat reageren
Oud 26-08-2004, 20:52
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
De beruchte IBM-series dien je goed te koelen, dan valt het qua uitval-risico wel mee denk ik.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 27-08-2004, 08:54
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-08-2004 @ 21:52 :
De beruchte IBM-series dien je goed te koelen, dan valt het qua uitval-risico wel mee denk ik.
Juist niet koelen dacht ik.... althans niet te geforceerd dan liepen ze juist in het honderd.........
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 05:13
Enlightenment
Avatar van Enlightenment
Enlightenment is offline
De 75GXP en 60GXP series waren kwetsbaar voor het uitzetten van metalen onderdelen door warmte. Door ze redelijk koel te houden (30 graden) voorkom / verminder je deze uitzetting (en inkrimping als de computer uit staat).

Dus vooral koelen, sowieso is het niet goed als je hardeschijven warm worden. Lekker koel houden die dingen.
__________________
Per undas adversas (tegen de stroom in)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 11:12
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Mja ze konden slecht tegen eenzijdige koeling... psies om wat jij zei... werking van het materiaal
Met citaat reageren
Oud 29-08-2004, 13:49
Verwijderd
Citaat:
twain4me schreef op 26-08-2004 @ 14:39 :
Ohw nee hur.... mijn Kt7a-RAID met highpoint 370 heeft het altijd prima gedaan. 1 maand geleden toen ik besloot dat een 1 ghz athlon ondanks de raid toch wel een beetje langzaam ging worden. En pas toen de stekker eruit getrokken... morgen loopt de veiling af op ebay en is die defenitief uit mijn huis

komt toch uit 98.....
Ghe, HPT en Maxtor toentertijd.. Was een gouden combinatie
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-08-2004, 14:01
twain4me
Avatar van twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Dobermann schreef op 29-08-2004 @ 14:49 :
Ghe, HPT en Maxtor toentertijd.. Was een gouden combinatie
Seagate baracuda all the way al was het alleen maar om het gejank bij het opstarten...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:49.