Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2003, 11:04
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Ik heb mijn tante ervan proberen te overtuigen dat ze vegetariër moet worden, als niet voor de dieren dan wel voor haar gezondheid, maar ze is overtuigd Christen en zei: 'In de Bijbel staat dat God de dieren heeft geschapen voor de mens en daarom hoef ik geen vegetariër te worden.'
Nu lijkt het mij nu even niet het moment voor een discussie over het feit of dit dom is van mijn tante of niet of over het feit of het volgen van de Bijbel wenselijk is, maar wat zijn de werkelijke standpunten van 'het christendom' wat betreft het vegetariër-zijn/vlees eten? 'Dat God de dieren voor de mens geschapen heeft', vind ik namelijk eerder een standpunt tegen het eten van vlees dan voor. Het is namelijk liever zo uit te leggen dat God de dieren geschapen heeft, opdat de mens hen goed behandelt. Niet dat ik geloof dat God de mens en het dier geschapen heeft, maar mocht je de Bijbel hierop willen betrekken, dan is die uitleg wat mij betreft het beste. Wat denkt u allen hierover?
Advertentie
Oud 26-01-2003, 11:07
Talon
Avatar van Talon
Talon is offline
Citaat:
Evito schreef:
Ik heb mijn tante ervan proberen te overtuigen dat ze vegetariër moet worden, als niet voor de dieren dan wel voor haar gezondheid, maar ze is overtuigd Christen en zei: 'In de Bijbel staat dat God de dieren heeft geschapen voor de mens en daarom hoef ik geen vegetariër te worden.'
Nu lijkt het mij nu even niet het moment voor een discussie over het feit of dit dom is van mijn tante of niet of over het feit of het volgen van de Bijbel wenselijk is, maar wat zijn de werkelijke standpunten van 'het christendom' wat betreft het vegetariër-zijn/vlees eten? 'Dat God de dieren voor de mens geschapen heeft', vind ik namelijk eerder een standpunt tegen het eten van vlees dan voor. Het is namelijk liever zo uit te leggen dat God de dieren geschapen heeft, opdat de mens hen goed behandelt. Niet dat ik geloof dat God de mens en het dier geschapen heeft, maar mocht je de Bijbel hierop willen betrekken, dan is die uitleg wat mij betreft het beste. Wat denkt u allen hierover?
(er van uitgaande dat er een god bestaat, iets dat ik eigenlijk niet erken.)
misschien is het dier wel geschapen om de mens gezelschap te bieden.. zodat hij niet alleen is op deze wereld. kijk bv naar de hond.. de trouwe viervoeter Hm, misschien een verkeerd voorbeeld, gezien dat hij van de wolf afstamd..
__________________
Napoleon, don't be jealous that I've been chatting online with babes all day | Ugh! Gross! Freakin' idiot!
Oud 26-01-2003, 13:27
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Vanuit mijn oogpunt ook de beste uitleg, maar ja ik ben als vegetarïer wel subjectief

Ik dacht dat er in de bijbel stond dat God de mens had geschapen om op de Tuin van Eden (of de aarde, net wat je wilt) te passen en hem goed te beheren. Vanwaar ineens dat superieuriteitsgevoel? Ik denk dat je tante de bijbel een beetje simplistisch benadert.
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 26-01-2003, 21:30
MickeyV
MickeyV is offline
Heel juist, Evito. Immers, de malicieuze houding jegens die wezens waarvan gezegd kan worden dat men hen met een zekere impuniteit als zodanig kan benaderen, releveert bij uitnemendheid de deficiënties in het karakter van degene bij wie zich een dergelijke houding manifesteert. Anders gezegd: ware beschaving uit zich in dat gedrag dat men aan de dag legt ten aanzien van hen die men straffeloos mag affronteren.

Ik bid u, voorzover nodig geacht, verschoning voor mijn liederlijk gebruik van obscure woorden en omslachtige zinsbouw.
Oud 26-01-2003, 21:34
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
MickeyV schreef:
Heel juist, Evito. Immers, de malicieuze houding jegens die wezens waarvan gezegd kan worden dat men hen met een zekere impuniteit als zodanig kan benaderen, releveert bij uitnemendheid de deficiënties in het karakter van degene bij wie zich een dergelijke houding manifesteert. Anders gezegd: ware beschaving uit zich in dat gedrag dat men aan de dag legt ten aanzien van hen die men straffeloos mag affronteren.

Ik bid u, voorzover nodig geacht, verschoning voor mijn liederlijk gebruik van obscure woorden en omslachtige zinsbouw.
Och nee, het leest zeer prettig. En u heeft helemaal gelijk.
Oud 27-01-2003, 09:47
*Burning water*
*Burning water* is offline
Zou het gebod 'Gij zult niet doden' niet ook van toepassing zijn op het doden van dieren? Ik heb wel eens gehoord dat een veganist de Bijbel zou uitlegde.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Oud 27-01-2003, 10:40
Big Brother
Avatar van Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
Talon schreef:
(er van uitgaande dat er een god bestaat, iets dat ik eigenlijk niet erken.)
misschien is het dier wel geschapen om de mens gezelschap te bieden.. zodat hij niet alleen is op deze wereld. kijk bv naar de hond.. de trouwe viervoeter Hm, misschien een verkeerd voorbeeld, gezien dat hij van de wolf afstamd..
als in

?

Oud 27-01-2003, 10:42
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
Talon schreef:
(er van uitgaande dat er een god bestaat, iets dat ik eigenlijk niet erken.)
...
gezien dat hij van de wolf afstamd..
Volgens mij gaat dit niet samen.
Oud 29-01-2003, 11:32
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:
Zou het gebod 'Gij zult niet doden' niet ook van toepassing zijn op het doden van dieren? Ik heb wel eens gehoord dat een veganist de Bijbel zou uitlegde.
Ik denk het niet, hoe verklaar jij anders het '5 broden&2vissen'-verhaal..?
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 29-01-2003, 11:41
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
Ik denk het niet, hoe verklaar jij anders het '5 broden&2vissen'-verhaal..?

Het is traditioneel niet van toepassing,
maar een vrij Christen die in de evolutietheorie gelooft,
wil het misschien wel zo intrepreteren.
Oud 29-01-2003, 11:43
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
Evito schreef:

Het is traditioneel niet van toepassing,
maar een vrij Christen die in de evolutietheorie gelooft,
wil het misschien wel zo intrepreteren.
Geloof jij dat Jezus vegetarïer was en leefde op naanbrood? Ik niet
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 29-01-2003, 11:45
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
Geloof jij dat Jezus vegetarïer was en leefde op naanbrood? Ik niet
Hmm,
nee,
nou misschien ook wel eigenlijk
best wel veel mensen in de oudheid waren vegetariër; ik noem Cicero, Ovidius,
alleen de laatste is een directe tijdgenoot van Jezus...
Oud 29-01-2003, 11:45
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Misschien wilde Jezus wel vegetariër zijn,
maar begreep hij dat ten behoeve van zijn profesie begrip van het volk nodig was, en dat hij dat niet zou verkrijgen door zich te zeer anders op te stellen!
Oud 29-01-2003, 11:48
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Hmm, ik moet eerlijk bekennen dat ik niet wist dat het zover terugging

Zou zoiets niet zwart-wit in de bijbel hebben gestaan, of moet je dat gewoon tussen de regels door lezen? Er zijn zoveel verschillende interpretaties van de bijbel mogelijk, dat ik denk dat de schrijver het vegetaïer-zijn echt wel duidelijk terug had laten komen, als Jezus dat ook daadwerkelijk was.
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 29-01-2003, 11:53
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
De Bijbel is er juist om zoveel mogelijk mensen aan te trekken;
ik geloof dat de overlevering is dat men vroeger vlees is beginnen te eten omdat een priester ooit eens dierenvet had gemorst bij een ceremonie, daarvan had geproefd en het erg lekker vond. Hij heeft daarop bevolen dieren voor zijn comsumptie te laten slachten.

Citaat:
De mens is voor betere daden geschapen dan om dieren te doden.
Geen enkele wreedheid is nuttig.
Cicero



Ovidius zei dat mensen die vlees eten barbaren zijn.

ook bijvoorbeeld:

Citaat:
Ik zag ze leven en kan niet verdragen ze te zien doden;
ik hoorde hun smartenkreten en weiger hun vlees te eten.
Confusius

Citaat:
Zie, ik geef u al het zaaddragend gewas op de gehele aarde
en al het geboomte waaraan zaaddragende vruchten zijn:
het zal u tot spijze dienen.
Genesis 1 : 29

Want wat de mensen wedervaart, dat wedervaart
ook de dieren en hetzelfde geschiedt hen.
Gelijk dezen sterven, zo sterven ook genen;
zij allen hebben dezelfde adem, waarbij de mens
niets voor heeft op het dier, want alles is ijdelheid.
Prediker 3 : 19
Ook dit kwam ik tegen!
Oud 29-01-2003, 13:13
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
God is een toffe peer
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 29-01-2003, 17:00
faan
Avatar van faan
faan is offline
lol grappig dit! Ik zou jou en je tante eerder willen overtuigen van die ideeën
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Oud 29-01-2003, 17:01
faan
Avatar van faan
faan is offline
blep kut..overtuigen is niet goed volgens mij !!!
o v e r h a l e n bedoel ik
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Ads door Google
Oud 29-01-2003, 17:28
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Je bedoelt dat je me eraf zou willen brengen? Waarom?
Oud 30-01-2003, 00:40
MickeyV
MickeyV is offline
Ach, die bijbelcitaten kende ik toevallig ook, Evito (en afgezien van "In den beginne..." ken ik er ook niet meer). Met name natuurlijk de Latijns Vulgaat versies heb ik getracht te memoriseren. Hoe was het toch weer.... Ecce, dedi vobis omnem herbem adferentem semen super terram... en nog iets...

Maar goed, ik wilde je een vraag stellen, en dat is deze: kun je de vindplaats van het Cicero citaat geven? Niet, omdat ik twijfel aan de juistheid, maar omdat ik de context van het citaat wens te zien. Buitendien wil ik het citaat graag in lingua Latina lezen.
Oud 30-01-2003, 00:52
MickeyV
MickeyV is offline
Voor de liefhebbers heb ik nog even de fragmenten uit de Biblia Sacra opgezocht. Onderscheidenlijk:

dixitque Deus ecce dedi vobis omnem herbam adferentem semen super terram et universa ligna quae habent in semet ipsis sementem generis sui ut sint vobis in escam

en

18 dixi in corde meo de filiis hominum ut probaret eos Deus et ostenderet similes esse bestiis
19 idcirco unus interitus est hominis et iumentorum et aequa utriusque condicio sicut moritur homo sic et illa moriuntur similiter spirant omnia et nihil habet homo iumento amplius cuncta subiacent vanitati

Let wel, amici, en aanschouwt! de toevoeging dien ik aan den tweeden citaat heb toegevoegd, hetwelk van ener niet geringen importantie is!
Oud 30-01-2003, 08:23
Evito
Avatar van Evito
Evito is offline
Het citaat van Cicero vond ik in het Nederlands zonder bron op een website,
ik zal even de brontekst voor je proberen op te zoeken!
Oud 31-01-2003, 09:02
JoSav
JoSav is offline
Ik heb de boeken de rerum cicero en dedivinatione gelezen en vertaald vanuit het latijn. Er zijn verschillende standpunten maar waar het in het kort op neer komt is dit: God heeft de dieren, planten etc voor de mens geschapen. Voor elk van die dieren geldt een andere gebruiksaanwijzing, sommige zijn bedoeld voor lasten te trekken of dragen (daar is ook weer een verschil voor) waaronder ossen, ossen zijn voor het trekken van karren en ploegen vanwege hun krachtige schouders, ezels en muilezels hebben sterke ruggen dus die dragen lasten. Varkens hebben als nut: vlees. Varkens zijn puur en alleen op aarde gezet als voedselbron, schapen voor hun wol en melk, etc etc.
Ik kan het standpunt van je tante hel goed begrijpen, als Christen wordt het je door de kerk en bijbel (religie) met de paplepel ingegoten dat de Bijbel geen verhalenvertelling is zoals velen de Mythen van de Grieken en Buddhisten zien, maar de waarheid is, het woord van God.
Als de bijbel daarbij zegt wat Cicero in zijn 'de divinatione' ter discussie stelde de waarheid is, het woord van God, dan volgt jouw tante het woord van God want dat is een van de dingen dat haar Christen maakt.
Veroordeel haar daar niet in, als je niet volledig gebruik wilt maken van wat God je ter beschikking stelt (om het ff van Christelijk standpunt uit te zien) dan is dat jouw keuze, God zal je er niet minder om liefhebben want je overtreed Zijn Woord er niet mee, althans, zo zou ik het zien als je de bijbel en goddelijkheid probeert uit te leggen.

Did that make sense?
__________________
JoSav
Oud 31-01-2003, 15:00
MickeyV
MickeyV is offline
Ik heb de boeken de rerum cicero en dedivinatione gelezen en vertaald vanuit het latijn. Er zijn verschillende standpunten maar waar het in het kort op neer komt is dit: God heeft de dieren, planten etc voor de mens geschapen. Voor elk van die dieren geldt een andere gebruiksaanwijzing, sommige zijn bedoeld voor lasten te trekken of dragen (daar is ook weer een verschil voor) waaronder ossen, ossen zijn voor het trekken van karren en ploegen vanwege hun krachtige schouders, ezels en muilezels hebben sterke ruggen dus die dragen lasten. Varkens hebben als nut: vlees. Varkens zijn puur en alleen op aarde gezet als voedselbron, schapen voor hun wol en melk, etc etc.
Ik kan het standpunt van je tante hel goed begrijpen, als Christen wordt het je door de kerk en bijbel (religie) met de paplepel ingegoten dat de Bijbel geen verhalenvertelling is zoals velen de Mythen van de Grieken en Buddhisten zien, maar de waarheid is, het woord van God.


Aldus Cicero? Zou je zo vriendelijk willen zijn de Latijns teksten waarin Cicero dit zegt aan te duiden? (alinea nummers bv.)
Oud 31-01-2003, 15:32
Verwijderd
Iedereen legt de bijbel toch uit zoals hij/zij dat wil, er is geen ultieme interpretatie volgens mij
Advertentie
Oud 03-02-2003, 09:07
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Nee, dus waar al die verzuiling in de jaren '50 die nu nog nasleept, vandaankomt snap ik ook niet helemaal. Al die verheerlijking van eigen interpretaties, wat een onzin...
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 08-02-2003, 21:26
JJzD
JJzD is offline
Als we in korinthe kijken dan word er van de vegetariers gezegd dat ze zwakke gelovigen zijn die weer onder de wet leven.
als sterke gelovige moet je dan geen mot maken en met de zwakgelovige mee eten en hem in zijn waarde laten
1 kor 13
__________________
-|-
Oud 23-02-2003, 12:03
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
JoSav schreef:
Ik heb de boeken de rerum cicero en dedivinatione gelezen en vertaald vanuit het latijn. Er zijn verschillende standpunten maar waar het in het kort op neer komt is dit: God heeft de dieren, planten etc voor de mens geschapen. Voor elk van die dieren geldt een andere gebruiksaanwijzing, sommige zijn bedoeld voor lasten te trekken of dragen (daar is ook weer een verschil voor) waaronder ossen, ossen zijn voor het trekken van karren en ploegen vanwege hun krachtige schouders, ezels en muilezels hebben sterke ruggen dus die dragen lasten. Varkens hebben als nut: vlees. Varkens zijn puur en alleen op aarde gezet als voedselbron, schapen voor hun wol en melk, etc etc.
mee eens, God vraagt ook meerdere malen om dieren te slachten enzo. of te offerren. 1 ding:Varkensvlees word toch niet gegeten door joden en door moslims? Die mag je toch niet eten, dat is toch onrein?
Citaat:

Ik kan het standpunt van je tante hel goed begrijpen, als Christen wordt het je door de kerk en bijbel (religie) met de paplepel ingegoten dat de Bijbel geen verhalenvertelling is zoals velen de Mythen van de Grieken en Buddhisten zien, maar de waarheid is, het woord van God.
Als de bijbel daarbij zegt wat Cicero in zijn 'de divinatione' ter discussie stelde de waarheid is, het woord van God, dan volgt jouw tante het woord van God want dat is een van de dingen dat haar Christen maakt.
Veroordeel haar daar niet in, als je niet volledig gebruik wilt maken van wat God je ter beschikking stelt (om het ff van Christelijk standpunt uit te zien) dan is dat jouw keuze, God zal je er niet minder om liefhebben want je overtreed Zijn Woord er niet mee, althans, zo zou ik het zien als je de bijbel en goddelijkheid probeert uit te leggen.
Did that make sense?
yup, made sense, en ben het er mee eens. Je hoeft geen vlees te eten denk ik.
Oud 26-02-2003, 15:40
Verwijderd
ík denk dan, wat zou Jezus doen? (wwjd haha)

en hoe zou hij een dier kunnen slachten?

kzou zelf ook geen dier kunnen slachten, dus heb ik dan wel het recht om het te eten? (mensen die juniper hebben gelezen weten wat ik bedoel)

waarom zou god dieren schapen om te slachten als het niet eens nodig is?

aan melk en eieren en groente en fruit, granen aardappelen etc moeten we toch eigenlijk wel genoeg hebben?
Oud 27-02-2003, 15:13
Ischenbaert
Avatar van Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Aangezien het (zeker in deze streken) niet meer noodzakelijk is om vlees te eten, zou men ermee moeten kappen.
Oud 07-03-2003, 21:25
Sterrenkijkster
Avatar van Sterrenkijkster
Sterrenkijkster is offline
Het christendom promoot geen vegatarisme, me dunkt.

Godsdiensten die in reïncarnatie geloven, dan wel.

En het christendom gelooft niet in reïncarnatie.
__________________
Manlómë
Oud 25-07-2012, 21:53
Mondriaan
Mondriaan is offline
Hallo ik was een beetje aan het browsen over het onderwerp en heb er enige punten op kunnen vinden, alsjeblieft gebruik de Bijbel om de punten te controleren.

God geeft de toestemming om vlees te nuttigen niet de plicht, het heeft alleen een praktisch nut.

Bij sommige offerrandes is het toegestaan om het vlees te nuttigen niet de plicht.

Matteus was vegetarier, Petrus was vegetarier, Paulus was vegetarier, Jacobus was vegetarier

Nergens in het Nieuwe Testament is te lezen dat Christus vlees of vis nuttigt.

Jesus was ook tot betrekking tot zijn broer (zat in de familie) vegetarier

Bij het Heilig Avondmaal wat Jesus nuttigt met zijn Dicipelen wordt met geen woord gesproken over het traditioneel Joods gebruik om lamsvlees te nuttigen.

Om hoger op de geestelijke ladder te komen is het goed om zich te onthouden van vlees.

De romeinen legden het op dat het christendom vlees gebruikte, ze vermoorden zelfs Christelijke Vegetariers ze goten vloeibaar lood in hun kelen.

Ik ben geen vegetarier maar mijns inziens is het niet zo dat vlees een Plicht is binnen het Christelijk geloof.
Oud 25-07-2012, 21:59
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Nogal up, van meer dan negen jaar geleden. Dus deze kan dicht.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Vegetarisme - vanuit een religieuze overweging
Rabbi Daniel
25 24-08-2003 22:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:38.