Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2013, 16:02
ecostudent
ecostudent is offline
Zou iemand mij kunnen helpen met deze economie opgave. Begrijp er namelijk niets van.

In de afgelopen jaren was het Nederlandse stelsel van sociale zekerheid voortdurend
onderwerp van discussie. De koppeling loon-uitkering(uitkeringen stijgen met eenzelfde percentage als de lonen) die vaak wordt gehanteerd, wordt door sommigen gezien als iets dat op lange termijn kan leiden tot een stijging van de staatsschuld.

Leg uit dat dan uitsluitend een verkleining van het financieringstekort onvoldoende is
om de staatsschuld omlaag te brengen.

Ik begrijp wel dat een loon-uitkering op lange termijn leidt tot een stijging van de staatsschuld, om de stijging van de staatsschuld te beperken zou je beter waardevaste uitkeringen kunnen verstrekken, omdat deze minder duur is.

Alvast bedankt voor de hulp!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2013, 16:38
Verwijderd
Citaat:
Leg uit dat dan uitsluitend een verkleining van het financieringstekort onvoldoende is
om de staatsschuld omlaag te brengen.
Zie ik nou goed dat dit in feite de vraag is? Dan heeft de rest van het stuk er niets mee te maken. Het financieringstekort of financieringsoverschot is simpel gezegd het verschil tussen de inkomsten en de uitgaven van de overheid. Als er een financieringstekort is, gaat er meer geld uit, dan er binnen komt. Het verschil moet geleend worden. Als het financieringstekort verkleind word, dan moet er minder geleend worden, maar toch nog altijd geleend worden. De schuld neemt dus nog altijd toe. Fictief voorbeeld:

Stel, Nederland begint in jaar 1, zonder schuld. Het geeft 100 uit, en er komt 90 binnen. Dan is het financieringstekort 10. De schuld zal aan het eind van het jaar ook 10 zijn.

In jaar 2 stijgen de inkomsten naar 105. Maar helaas stijgen de uitgaven naar 110. Er is dan nog altijd een financieringstekort, en wel van 110-105 = 5. Dat is minder dan in jaar 1. Het financieringstekort neemt dus af! Maar de staatsschuld neemt toe: er moet namelijk 5 bij de reeds openstaande 10 van jaar 1, dus in totaal 15.

Puur ter voorbeeld heb ik hieronder dit in een tabel gezet en nog een jaar 3 en 4 toegevoegd.

JaarUitgavenInkomstentekort/overschotgrootSchuld
110090tekort1010
2110105tekort515
3115120overschot510
415080tekort7080

Begrijp je het nu wat beter?

PS het kan goed zijn dat ik je vraag gewoon niet begrijp, maar wat ik heir schets is de enige vraag die ik uit je stuk kon herleiden. Een vraag over loon-uitkering-koppeling kon ik niet terugvinden.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 21:10
ecostudent
ecostudent is offline
Ja klopt dat voorste stukje heeft er eigenlijk niets mee te maken.

Ohh. best simpel als je logisch nadenkt. Het voorbeeld is ook echt duidelijk, bedankt.

Heb nog een economische vraag, misschien dat jij of iemand anders me daar mee wilt helpen.

Vraag:
Als de overheid besluit de vaste autolasten onafhankelijk van het inkomen te verhogen met €200 per jaar, heeft dit dan een nivellerende of denivellerende werking op de tertiaire inkomensverdeling ? Motiveer je antwoord.

Vraag:
en zullen de primaire inkomens gelijkmatiger verlopen dan de secundaire inkomensverdeling ? Verklaar je antwoord.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2013, 21:20
ecostudent
ecostudent is offline
volgens mij is het bij de eerste vraag nivellerend want de verhoging is onafhankelijk van het inkomen dus iedereen betaalt evenveel, dat zorgt er dus voor dat de inkomensverschillen kleiner worden
Met citaat reageren
Oud 25-01-2013, 21:54
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
volgens mij is het bij de eerste vraag nivellerend want de verhoging is onafhankelijk van het inkomen dus iedereen betaalt evenveel, dat zorgt er dus voor dat de inkomensverschillen kleiner worden
Ik ben niet goed in algemene economie, maar stel:

Persoon A: inkomen van 1.000 euro.
Persoon B: inkomen van 10.000 euro.

Persoon A verdient 10% van wat persoon B verdient. Nu moeten ze + 200 betalen.

Persoon A: inkomen van 800 euro.
Persoon B: inkomen van 9.899 euro.

Persoon A verdient 8% van wat persoon B verdient.

Ofterwijl: het inkomensverschil is groter geworden.


Voor de eerste vraag:
Primair veranderd er niks; immers gaat dat gewoon om wat zij bruto verdienen. Dus zonder rekening te houden met belastingen en dergelijke. Secondair veranderd er ook niks: immers veranderd er niks aan hun inkomstenbelasting. Rare vraag; denk dat ik iets fout doe; ben hier geen held in.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2013, 22:29
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
De staatsschuld kan je op 2 manieren bekijken, absoluut en relatief. In absolute zin is het gewoon een bedrag in euro's, een financieringstekort zal altijd de staatsschuld doen stijgen. In relatieve zin is de staatsschuld een percentage, meestal van het BBP. De relatieve staatsschuld kan in dit opzicht ook met een financieringstekort dalen, zolang de groei van de totale economie maar groter is dan de stijging van de staatsschuld.

Door een koppeling tussen lonen-uitkeringen zal de uitkering nooit een bezuinigingspost in relatieve zin zijn. Daarnaast is het verlagen van uitkeringen een politiek moeilijke beslissing en neemt een koppeling een deel van de prikkel om te gaan werken weg.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 10:12
Heer Wil
Heer Wil is offline
Ik ben best goed in economie, het inkomensverschil wordt groter doordat 200 euro voor een laagverdiener een groter percentage van het inkomen is dan van een veelverdiener. Denivellerend dus...

De primaire zullen niet nog gelijkmatiger verlopen dan de secundaire door deze maatregel. Want autolasten doen pas mee in de tertiaire volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2013, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Ik ben best goed in economie, het inkomensverschil wordt groter doordat 200 euro voor een laagverdiener een groter percentage van het inkomen is dan van een veelverdiener. Denivellerend dus...

De primaire zullen niet nog gelijkmatiger verlopen dan de secundaire door deze maatregel. Want autolasten doen pas mee in de tertiaire volgens mij.
Precies dit.

NaamInGebruik doet inderdaad dingen fout, zijn rekensom alleen al, WillemB legt het simpel en juist uit.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2013, 20:20
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Precies dit.

NaamInGebruik doet inderdaad dingen fout, zijn rekensom alleen al, WillemB legt het simpel en juist uit.
Enlighten me.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2013, 21:32
Verwijderd
Probeer nog eens 200 van 10000 af te trekken.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2013, 10:00
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Probeer nog eens 200 van 10000 af te trekken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp nodig bij opgave economie!
wtje
1 30-01-2013 14:41
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp nodig met economie
Kbean
6 25-10-2011 23:06
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie snel hulp nodig: economie rekenopgave
SchoolSucks
1 17-11-2010 23:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44.