Oud 17-07-2003, 12:17
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Hee mense,
Ik ben een ras echte jood,
mijn vader,moeder zijn allebei joods.
ik vroeg me af of er nog meer joden zijn hier, of naja misschien zijn er ook andere mensen die er wat over willen weten of er vragen over hebben, er is heel veel onduidelijkheid in de wereld over joden, en heel veel foute opvattingen

Ik leef helemaal religieus en ik hou me overal aan
ik verwonder me er meestal over dat mensen die er niet zoveel vanaf weten allemaal denken dat het heel moeilijk is enzo
Ik voel me er heel goed bij, met 'al die regels'..

Ik heb er zelf voor gekozen, ik sta achter de ideeen
en trouwens, joden en protestanten hebben heel veel dezelfde ideen voor de protestanten onder jullie.

Ik vind het heerlijk om shabbat te houden, een dagje rust gewoon, bij de joden begint 'de nieuwe dag' in de avond met zonsondergang, dus eerst nacht en dan dag, daarom begint de shabbat op vrijdag avond en dan tot zaterdag avond

kosher eten vind ik niet moeilijk, alles went zal ik maar zeggen. Ik ben ook nog totaal vegetarisch (dwz; helemaal geen vlees of vis) en ik heb er helemaal geen behoefte aan om niet alles te mogen eten overal, zolang je maar weet wat je WEL mag..

Kleding regels? ja idd, het is best moeilijk om kleding te kopen volgens de regels, maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer prettig, als je snapt wat ik bedoel. nee, een boerka dragen dat lijkt me pas echt moeilijk. maar ik heb er wel respect voor, voor de mensen die daarin geloven en die dat volhouden, ik vind het heel knap van ze.

en ja wat nog meer?

de feestdagen zijn hartstikke leuk!! altijd heel gezellig en lekker veel! treurdagen met vasten horen er natuurlijk ook bij, maar ja, het leven bestaat niet alleen maar uit lol.
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2003, 12:26
Mindel
Avatar van Mindel
Mindel is offline
Hi greenpeacegirl,
wat een goede forum heb je geschreven!, ik zelf ben ook joods, en probeer me ook aan de regels te houden, dus ik vind het heel leuk om zo iets te lezen!
je weet heel goed waar je mee bezig bent in het jodendom, naar aanleiding van wat ik heb gelezen!
ik heb erg genoten!
Dankjewel, Mindel
__________________
Soms denk ik wel eens, waarom denk ik soms weleens waarom?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 12:34
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
Waarom is het altijd hommelus in het Midden-Oosten?
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 12:35
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 17-07-2003 @ 13:34:
Waarom is het altijd hommelus in het Midden-Oosten?
waarom dat is?

dat weet toch alleen g-d!
ik ben g-d niet.
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 12:42
Tjaslon
Tjaslon is offline
Waarom zeg je eigenlijk g-d, in plaats van God?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 12:44
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 17-07-2003 @ 13:42:
Waarom zeg je eigenlijk g-d, in plaats van God?
dat is een regel, dat je Zijn naam uit respect niet zomaar voluit mag gebruiken, daarom zeg ik G-d dat mag namelijk wel.
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 13:52
Tjaslon
Tjaslon is offline
Greenpeacegirl, is dat niet hypocriet, dat je de "o" enkel vervangt door een "-"? Want iedereen ziet, en God dus al helemaal, dat je daarmee Hem bedoelt. G-d is dus evengoed Zijn naam als God dat is

Ik denk overigens dat het niet zo letterlijk opgevat moet worden, maar dat je niets in Zijn naam of over Hem zonder goede reden mag zeggen.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 14:07
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Tjaslon schreef op 17-07-2003 @ 14:52:
Greenpeacegirl, is dat niet hypocriet, dat je de "o" enkel vervangt door een "-"? Want iedereen ziet, en God dus al helemaal, dat je daarmee Hem bedoelt. G-d is dus evengoed Zijn naam als God dat is

Ik denk overigens dat het niet zo letterlijk opgevat moet worden, maar dat je niets in Zijn naam of over Hem zonder goede reden mag zeggen.
Ik ben het hier wel mee eens, maar ik vind dat je toch respect voor hebben voor de mensen die deze regel zo hanteren. Als je uit respect "G-d" zegt ipv "God", dan is dat niet zozeer "fout" denk ik en is het een goede regel.

De regel schiet zijn doel echter voorbij en wordt pas hypocriet, als je "G-d" zegt ipv "God", alleen maar omdat "het Jodendom zegt dat dat zo moet". Je moet de regels van een religie, denk ik, altijd bewaren en houden uit respect voor God en niet omdat de godsdienst dat zegt. Dat geldt voor alle godsdiensten
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 15:59
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
ik snap niet wat het jullie nou kan schelen of ik nou G-d zeg of niet, jullie snappen toch wel wat ik bedoel, daar gaat het om!
ik zeg liever G-d en het gaat er niet om 'dat Hij ook wel weet dat daar een o hoort' het gaat om het principe dat je uit respect Zijn naam niet voluit schrijft
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 16:27
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Greenpeacegirl en Mindel, ik ben op zoek naar religieuzen voor mijn MSN, ik heb joden christenen moslims en andere spirituelen , zouden jullie jezelf toe willen voegen aan mijn MSN? Joerivanderschans1@hotmail.com


Groetjes Jethro
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 16:29
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 17-07-2003 @ 16:59:
ik snap niet wat het jullie nou kan schelen of ik nou G-d zeg of niet, jullie snappen toch wel wat ik bedoel, daar gaat het om!
ik zeg liever G-d en het gaat er niet om 'dat Hij ook wel weet dat daar een o hoort' het gaat om het principe dat je uit respect Zijn naam niet voluit schrijft
Nou ik vind gd niet echt respectvol klinken.

De o is een poort voor letters en getuigt van echo's en die zijn heilig. (imho) Wie heeft die regel uitgevonden?
ik heb hem niet gevonden in de torah.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 16:34
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 17-07-2003 @ 17:29:
Nou ik vind gd niet echt respectvol klinken.

De o is een poort voor letters en getuigt van echo's en die zijn heilig. (imho) Wie heeft die regel uitgevonden?
ik heb hem niet gevonden in de torah.
ten eerste vind ik er een verschil tussen gd en G-d en ten tweede:
heb jij gezocht in de torah dan?
waarschijnlijk niet, want het staat in de 10 geboden: (vertaald) je zal Zijn naam nooit zomaar voluit spreken.

En de geleerden hebben gezegd dat je omdat je dus toch over hem moet kunnen spreken, dat je het op die manier moest doen, snap je?
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 16:44
Tjaslon
Tjaslon is offline
Ik ben geen theoloog, maar ik kan geen gebod verzinnen die je verbiedt om het woord "God" te gebruiken. Het enige dat er een beetje in de buurt komt is "Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken ".
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 16:45
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
dus in principe mag je ook niet het woord god uitspreken, is dat waarom je altijd leest over 'hij' enzow? Mag je trouwens wel 'de almachtige' zeggen?

Zie al hele conversatie voor me...

H] Bent u een jood?
L] Jah

H] Dus u bent gelovig?
L] Zeer zeker!

H] In wie geloofd u?
L] In 'Hem'.

H] U bedoeld Patrick Kluivert?
L] Neen.

H] Edgar Davids?
L] Neen : \

H] Wie bedoeld u dan met 'Hem'?
L] De almachtige!

H] Dus u geloofd in George W. Bush?
L] Nee

H] Ik ken anders geen machtiger persoon
L] Die is er wel!

H] Wie is die persoon dan die u almachtig acht?
L] G 'streepje' d

H] "owjah..."
L] : \
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 17:11
Verwijderd
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 17-07-2003 @ 17:34:
En de geleerden hebben gezegd dat je omdat je dus toch over hem moet kunnen spreken, dat je het op die manier moest doen, snap je?
Nou, je moet ook echt wel heel geleerd zijn om dat te bedenken
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 17:17
poesiefox
poesiefox is offline
Ze hadden de keus uit Jhwh en Jeweetwelwie

Overigens zie ik geen ijdel gebruik in de correcte spelling van iemands naam.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 17:24
Lord
Avatar van Lord
Lord is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 17-07-2003 @ 13:17:
Ik heb er zelf voor gekozen, ik sta achter de ideeen
Dat is al fout, want je wordt zo beinvloed door je ouders dat je daar nauwelijks zelf voor kiest. Daar ga je later pas over nadenken en dan kom je misschien wel tot de ontdekking dat je dit helemaal niet wilt.
__________________
Lord - Your Lord
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 21:12
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
Lord schreef op 17-07-2003 @ 18:24:
Dat is al fout, want je wordt zo beinvloed door je ouders dat je daar nauwelijks zelf voor kiest. Daar ga je later pas over nadenken en dan kom je misschien wel tot de ontdekking dat je dit helemaal niet wilt.
daar ben ik niet mee eens. dat ik zo opgevoed ben dat is waar, maar mijn ouders hebben me nooit verboden om rond te kijken naar andere culturen en geloven, en ik ben echt wel oud genoeg om ergens achter te staan, ik ben toch niet gebrainwashed ofzo.
ik ben dus tot de ontdekking gekomen dat ik het WEL wil, en dat ik er dus mee eens ben, dat kan toch.
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-07-2003, 21:21
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
nou als jij in het gebod gij zult de naam van uw god niet ijdel gebruiken al dat ziet...
hahaha voor 1 keer ben ik het met nare man eens.

Ik voel zelf wel of ik respect heb voor God, wat weet een zogenaamd geleerde die bang is nou van geloof?
helemaal niks. Esau waarschuwde ervoor.

God is gewoon meer goed is de oogen des heren want Gd dat klinkt gewoon echt niet. dat is echt belachelijk. luister naar je gevoel en niet naar schriftgeleerden.
Gods naam gebruiken voor iets wat hij niet bedoeld heeft, dat is de betekenis van het derde gebod. volgens mij overtreed je het eerder door hem zo'n pijn aan de oren te doen met Gd.

Groetjes Jethro.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 21:24
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 17-07-2003 @ 22:21:
nou als jij in het gebod gij zult de naam van uw god niet ijdel gebruiken al dat ziet...
hahaha voor 1 keer ben ik het met nare man eens.

Ik voel zelf wel of ik respect heb voor God, wat weet een zogenaamd geleerde die bang is nou van geloof?
helemaal niks. Esau waarschuwde ervoor.

God is gewoon meer goed is de oogen des heren want Gd dat klinkt gewoon echt niet. dat is echt belachelijk. luister naar je gevoel en niet naar schriftgeleerden.
Gods naam gebruiken voor iets wat hij niet bedoeld heeft, dat is de betekenis van het derde gebod. volgens mij overtreed je het eerder door hem zo'n pijn aan de oren te doen met Gd.

Groetjes Jethro.
willen jullie nou even ophouden met zeuren over HOE je Hem noemt? dit forum ging over HET JODENDOM

heeft iemand daar nog iets over?
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 21:25
pe51
Avatar van pe51
pe51 is offline
Zoals ik t begrepen heb, gaat het om JHWH. En de klinkers werden in die tijd nooit opgeschreven. Het was dus raden, welke klanken erbij horen. Dat kon alleen met mondelinge overlevering overgebracht worden, maar dat lukte niet omdat die naam niet uitgesproken mocht worden. De klinkers van andere bijbelwoorden zijn dan wél bekend via mondelinge overlevering.

Ook had ik begrepen dat JHWH betekent: "hij die niet genoemd kan worden", of: "de onuitspreekbare". Omdat aardse woorden niet kunnen zeggen, wie god is. Zijn wezen is dus niet in aardse woorden te vatten.

Klopt dit dan niet, voor jullie, greenpeacegirl?

Laatst gewijzigd op 17-07-2003 om 21:34.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 21:27
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 17-07-2003 @ 22:24:
willen jullie nou even ophouden met zeuren over HOE je Hem noemt? dit forum ging over HET JODENDOM

heeft iemand daar nog iets over?
snap dan dat God alles hoort en gewoon liever de zangerige naam God hoort dan Gd. hoe je hem noemt maakt alles uit in gods ogen. maar aangezien hij het hart ziet betekent hem noemen ook hoe je hem in emotie en geest noemt.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 21:27
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
pe51 schreef op 17-07-2003 @ 22:25:
Zoals ik t begrepen heb, gaat het om JHWH. En de klinkers werden in die tijd nooit opgeschreven. Het was dus raden, welke klanken erbij horen. Dat kon alleen met mondelinge overlevering overgebracht worden, maar dat lukte niet omdat die naam niet uitgesproken mocht worden. De klinkers van andere bijbelwoorden zijn dan wél bekend via mondelinge overlevering.

Ook had ik begrepen dat JHWH betekent: "hij die niet genoemd kan worden", of: "de onuitspreekbare". Omdat aardse woorden niet kunnen zeggen, wie god is. Zijn wezen is dus niet in aardse woorden te vatten.

Klopt dit dan niet, voor jullie, greenpeacegirl?
ja dat klopt ja
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 21:29
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
pe51 schreef op 17-07-2003 @ 22:25:
En de klinkers werden in die tijd nooit opgeschreven.
"De klinkers zijn hun ziel en dus onzichtbaar."
Ik lees teveel Mulisch.
__________________
Bij het denken aan de liefde heb ik de liefde lief en 't is de liefde tot u, geliefde die mij tot die liefde hief
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 21:30
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 17-07-2003 @ 22:27:
snap dan dat God alles hoort en gewoon liever de zangerige naam God hoort dan Gd. hoe je hem noemt maakt alles uit in gods ogen. maar aangezien hij het hart ziet betekent hem noemen ook hoe je hem in emotie en geest noemt.
ok, dat vind jij. ik begrijp je punt, maar ik blijf gewoon G-d zeggen. goed?
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2003, 21:31
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 17-07-2003 @ 13:17:
Hee mense,
Ik ben een ras echte jood,
mijn vader,moeder zijn allebei joods.
ik vroeg me af of er nog meer joden zijn hier, of naja misschien zijn er ook andere mensen die er wat over willen weten of er vragen over hebben, er is heel veel onduidelijkheid in de wereld over joden, en heel veel foute opvattingen
Joods ben ik innerlijk.
Citaat:

Ik leef helemaal religieus en ik hou me overal aan
ik verwonder me er meestal over dat mensen die er niet zoveel vanaf weten allemaal denken dat het heel moeilijk is enzo
Ik voel me er heel goed bij, met 'al die regels'..
mee doorgaan dan. maar laat het meer zijn dan holle regels
en doe het voor God en liefde.
Citaat:

Ik heb er zelf voor gekozen, ik sta achter de ideeen
en trouwens, joden en protestanten hebben heel veel dezelfde ideen voor de protestanten onder jullie.
wat vind je van moslims?
Citaat:

Ik vind het heerlijk om shabbat te houden, een dagje rust gewoon, bij de joden begint 'de nieuwe dag' in de avond met zonsondergang, dus eerst nacht en dan dag, daarom begint de shabbat op vrijdag avond en dan tot zaterdag avond
die dag is er voor bezinning God heeft die niet gemaakt omdat hij moe was.
Citaat:

kosher eten vind ik niet moeilijk, alles went zal ik maar zeggen. Ik ben ook nog totaal vegetarisch (dwz; helemaal geen vlees of vis) en ik heb er helemaal geen behoefte aan om niet alles te mogen eten overal, zolang je maar weet wat je WEL mag..
tja. alles beter dan die dierenmishandeling van today.
Citaat:

Kleding regels? ja idd, het is best moeilijk om kleding te kopen volgens de regels, maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer prettig, als je snapt wat ik bedoel. nee, een boerka dragen dat lijkt me pas echt moeilijk. maar ik heb er wel respect voor, voor de mensen die daarin geloven en die dat volhouden, ik vind het heel knap van ze.
zijn die regels bedacht door god of schriftgeleerden.
[/quote]
en ja wat nog meer?

de feestdagen zijn hartstikke leuk!! altijd heel gezellig en lekker veel! treurdagen met vasten horen er natuurlijk ook bij, maar ja, het leven bestaat niet alleen maar uit lol.
[/QUOTE]
Wel als je in de geest gods leeft.
liefde is lol. o.a.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 21:32
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 17-07-2003 @ 22:30:
ok, dat vind jij. ik begrijp je punt, maar ik blijf gewoon G-d zeggen. goed?
Your choice.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 21:33
pe51
Avatar van pe51
pe51 is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 17-07-2003 @ 22:27:
ja dat klopt ja
Dat is kort maar krachtig. Ik vond t anders klinken als wat je hierboven zei, respect alleen. Maar ik had je post van dat niet zeuren nog niet gezien, toen ik mijn vraag postte. Bedoel het niet als zeuren, ik vind t juist wel interessant, waar je het over hebt.

Je mag er best meer over schrijven, als je dat wilt.

Laatst gewijzigd op 17-07-2003 om 21:36.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 21:35
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
pe51 schreef op 17-07-2003 @ 22:33:
Dat is kort maar krachtig. Ik vond t anders klinken als wat je hierboven zei, respect alleen. Maar ik had je post van dat niet zeuren nog niet gezien, toen ik mijn vraag postte. Bedoel het niet als zeuren, ik vind t juist wel interessant, waar je het over hebt.

Je mag er best meer over schrijven, als je dat wilt.
ja, je hebt gelijk, dat wat jij zei, daar gaat het eigenlijk om, maar ik wist niet precies hoe ik dat uit zou moeten leggen, jij hebt het voor me gedaan.... dankjewel!!

wat zou je willen weten over het jodendom?
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 21:39
pe51
Avatar van pe51
pe51 is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 17-07-2003 @ 22:35:
ja, je hebt gelijk, dat wat jij zei, daar gaat het eigenlijk om, maar ik wist niet precies hoe ik dat uit zou moeten leggen, jij hebt het voor me gedaan.... dankjewel!!

wat zou je willen weten over het jodendom?
De regels waar jullie je zo aan houden, en wat erachter zit. En bijv. waarom de dag met de avond begint. En hóe laat dat dan is. En wanneer het kalenderjaar begint voor jullie. En of de moslims dat ook hebben.

En die gedachte van dat de klinkers de ziel zijn, is dat ook een gedachte van de Joden?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 21:48
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
pe51 schreef op 17-07-2003 @ 22:39:
De regels waar jullie je zo aan houden, en wat erachter zit. En bijv. waarom de dag met de avond begint. En hóe laat dat dan is. En wanneer het kalenderjaar begint voor jullie. En of de moslims dat ook hebben.
er staat in de tora, in 'bereshiet' toen Hij de wereld schiep, : '..en toen was het avond en toen was het ochtend..' daaruit maken we op dat de nieuwe dag dus begint in de avond. En het begint bij zonsondergang.
De hele kalender is anders, het joodse kalender jaar draait om de zon EN de maan. De maan bepaalt de maanden
en aangezien 12 maan-maanden 10 dagen korter zijn dan een zonnejaar is er eens per 3/4 jaar een schrikkeljaar nodig, dan is er een hele maand extra.

de moslims hebben een jaar dat uitsluitend op de maan is gebaseerd, aangezien het vooral scheepvaarders/handelaren waren hadden ze geen zonnekalender nodig voor seizoenen maar alleen maan kalender voor eb/vloed, de joden hebben wel kloppende seizoenen nodig


Citaat:
En die gedachte van dat de klinkers de ziel zijn, is dat ook een gedachte van de Joden?
volgens mij niet, nee.
__________________
***massa vernietig eens wapens***

Laatst gewijzigd op 17-07-2003 om 22:42.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 22:47
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 17-07-2003 @ 22:31:
wat vind je van moslims?
ik heb geen mening over moslims in het algemeen, elk individu is iemand anders.
of bedoel je over de islam?
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 22:50
pe51
Avatar van pe51
pe51 is offline
Enne ... weet je goeie sites waar je iets meer over t jodendom te weten kan komen? Hoe t werkt, en zo en hoe jullie geloof zo'n beetje in elkaar steekt?
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 22:58
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
pe51 schreef op 17-07-2003 @ 23:50:
Enne ... weet je goeie sites waar je iets meer over t jodendom te weten kan komen? Hoe t werkt, en zo en hoe jullie geloof zo'n beetje in elkaar steekt?
ik zou het niet weten, maar probeer het hier eens:
jodendom
misschien vind je wel wat
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 17-07-2003, 23:09
merav
merav is offline
ik ben ook joods, orthodox ook, ik ben joods opgevoed mijn ouders hebben me ook alles meegegeven volgens de regels van het jodendom mijn ouders laten mij verder helemaal vrij in wat ik zelf doen wil, ik sta bijna helemaal achter de regels van het jodendom, het staat ook heel centraal in mijn leven. ik vind het heel goed wat greenpeace girl doet, want ik merk zelf ook dat als ik met mensen praat over het jodendom dat ze er echt heelmaal niets van afweten en allemaal vooroordelen hebben die in principe niet kloppen. als er vragen zijn kan je ook altijd bij mij terecht, ik hou me niet aan alles maar wel de basis regels over het algemeen, ik ben er in opgegroeid en heb ook op een joodse school gezeten.....

Laatst gewijzigd op 17-07-2003 om 23:14.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 07:44
Verwijderd
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 17-07-2003 @ 13:17:


kosher eten vind ik niet moeilijk, alles went zal ik maar zeggen. Ik ben ook nog totaal vegetarisch (dwz; helemaal geen vlees of vis) en ik heb er helemaal geen behoefte aan om niet alles te mogen eten overal, zolang je maar weet wat je WEL mag..

Een vegetarische jood? Als dat geen contradictio in terminis is. Hoe zit het dan met de mitsvah (=gebod) om vlees te eten op vrijdagavond als eerste maaltijd van de shabbat? Of anders het alternatief vis, dat door armere mensen werd gegeten.

*denkt aan man die parel vond in de vis*
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-07-2003, 07:50
Verwijderd
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
En die gedachte van dat de klinkers de ziel zijn, is dat ook een gedachte van de Joden?
--------------------------------------------------------------------------------


volgens mij niet, nee.

[/B][/QUOTE]

Wis en drie! Als Harry Mulisch dit heeft geschreven is dit toch een gedachte van de joden? Wanneer er trouwens mensen zijn die onterecht struikelen over de meervoudsvorm wil ik wel even melden dat ik het ook met hem eens ben. Ik neem aan dat de quote komt uit 'de Procedure' hoewel het bij Mulisch in elk willekeurig boek had kunnen verschijnen. Als je JHWH hebt gebeurt er nog niets. Maar dat is in feite wel het idee, aangezien het Hebreeuws geen klinkertaal is. Zijn ziel zit dus in wezen in de klinkers, die er niet zijn, maar daardoor toch ook weer onmiskenbaar aanwezig zijn. Denk niet te snel dat je het snapt, maar als je het niet begrijpt moet je het maar aannemen.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 16:57
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 18-07-2003 @ 08:50:
quote:
Wis en drie! Als Harry Mulisch dit heeft geschreven is dit toch een gedachte van de joden? Wanneer er trouwens mensen zijn die onterecht struikelen over de meervoudsvorm wil ik wel even melden dat ik het ook met hem eens ben. Ik neem aan dat de quote komt uit 'de Procedure' hoewel het bij Mulisch in elk willekeurig boek had kunnen verschijnen. Als je JHWH hebt gebeurt er nog niets. Maar dat is in feite wel het idee, aangezien het Hebreeuws geen klinkertaal is. Zijn ziel zit dus in wezen in de klinkers, die er niet zijn, maar daardoor toch ook weer onmiskenbaar aanwezig zijn. Denk niet te snel dat je het snapt, maar als je het niet begrijpt moet je het maar aannemen.
[/B][/QUOTE]

? nou sorry dat wist ik niet
maar eh, omdat harry mullisch joods is betekend het nog niet meteen dat het een 'gedachte van de joden' is.
ik zeg niet dat je ongelijk hebt maar ik heb er gewoon nooit van gehoord.
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 17:04
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 18-07-2003 @ 08:44:
Een vegetarische jood? Als dat geen contradictio in terminis is. Hoe zit het dan met de mitsvah (=gebod) om vlees te eten op vrijdagavond als eerste maaltijd van de shabbat? Of anders het alternatief vis, dat door armere mensen werd gegeten.

*denkt aan man die parel vond in de vis*
het is idd een mitswah om op vrijdag avond en en de eerste maaltijd van shabbat vlees en vis te eten dat klopt, maar je hebt ook uitzonderingen, namelijk; als je vlees/vis niet lekker vind, of om een andere reden het niet prettig vind om te eten, dan hoeft het niet. Ik persoonlijk heb er nogal moeite mee om vlees/vis te eten, dat is ook psygologisch, in andere woorden; ik vind het dus niet prettig, dus hoeft het niet, in dit geval is het alleen een mitsvah als je er ook van geniet.
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 17:49
Peace
Peace is offline
Dag mensen.

Ik heb het al eerder bekend gemaakt: ik ben een orthodoxe jood.
Ik woon in Antwerpen. Ik hou me aan alle regels, ben op een (ultra) orthodoxe school, en als iemand vragen heeft, dan ben ik er voor hem.
Als eerste punt zou ik het volgende willen zeggen:

Ultra-orthodoxen moeten niet perse lange pijpekrullen hebben. Ik ben bijvoorbeeld ook een ultra orthodoxe jood. Ik hou me aan dezelfde regels, vier dezelfde feestdagen, vast ook(toevallig gisteren nog, dat mocht greenpeacegirl ook melden), ik draag hetzelfde keppeltje, enz... Dus eigenlijk, ik ben ook een ultra-orthodoxe jood.... En voor de topicstarter: spreek je hebreeuws? Kun je voor mij omschrijkven hoe othodox je bent? Je mag me alles schrijven, ik zal het toch verstaan. Je mag het als "joden onder elkaar" schrijven.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 18:23
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 17-07-2003 @ 23:47:
ik heb geen mening over moslims in het algemeen, elk individu is iemand anders.
of bedoel je over de islam?
islam drukt zich uit in de ware moslim maar ja ik bedoel islam.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2003, 18:36
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Peace schreef op 18-07-2003 @ 18:49:


Ik ben bijvoorbeeld ook een ultra orthodoxe jood. Ik hou me aan dezelfde regels, vier dezelfde feestdagen, vast ook(toevallig gisteren nog, dat mocht greenpeacegirl ook melden), ik draag hetzelfde keppeltje, enz... Dus eigenlijk, ik ben ook een ultra-orthodoxe jood.... En voor de topicstarter: spreek je hebreeuws? Kun je voor mij omschrijkven hoe othodox je bent? Je mag me alles schrijven, ik zal het toch verstaan. Je mag het als "joden onder elkaar" schrijven.
Waarom? (Snap ik er geen spreekwoordelijke yota van om alles avant la lettre te nemen?)
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 00:35
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 18-07-2003 @ 19:23:
islam drukt zich uit in de ware moslim maar ja ik bedoel islam.
...
beetje moeilijke vraag om zo te beantwoorden.
ik weet er niet zo veel over
ik vind heel veel dingen van de islam wel goed, maar om er nou echt een mening over te hebben..?
ik zou er meer over moeten weten, of je zou je vraag iets specefieker op een onderwerp moeten stellen.
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 20-07-2003, 23:13
Verwijderd
Citaat:
Peace schreef op 18-07-2003 @ 18:49:
Dag mensen.

Ik heb het al eerder bekend gemaakt: ik ben een orthodoxe jood.
Ik woon in Antwerpen. Ik hou me aan alle regels, ben op een (ultra) orthodoxe school, en als iemand vragen heeft, dan ben ik er voor hem.
Als eerste punt zou ik het volgende willen zeggen:

Ultra-orthodoxen moeten niet perse lange pijpekrullen hebben. Ik ben bijvoorbeeld ook een ultra orthodoxe jood. Ik hou me aan dezelfde regels, vier dezelfde feestdagen, vast ook(toevallig gisteren nog, dat mocht greenpeacegirl ook melden), ik draag hetzelfde keppeltje, enz... Dus eigenlijk, ik ben ook een ultra-orthodoxe jood.... En voor de topicstarter: spreek je hebreeuws? Kun je voor mij omschrijkven hoe othodox je bent? Je mag me alles schrijven, ik zal het toch verstaan. Je mag het als "joden onder elkaar" schrijven.
Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Bovendien, waarom zou je op een openbaar forum als "joden onder elkaar" schrijven? Alsof je fluistert in andermans gezelschap. Wil je je nog meer irritaties op je hals halen? Andere mensen buiten sluiten? Stuur dan een PM?!

En zou het een gek idee zijn om gewoon eens een stelling in te nemen op deze thread zodat mensen ook ergens op kunnen reageren?

Vertel me dan allemaal bij deze wat je van deze stelling vindt:

Het jodendom is NIET het absolute geloof.

Steek maar van wal.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 01:44
Sweet_Hadar
Avatar van Sweet_Hadar
Sweet_Hadar is offline
hey greenpeace girl!
welkom to the family hier is nog een orthodoxjoodje,
heb nu helaas niet veel tijd, maar alle yehudiem hier mogen me een pm sturen ik hoop van jullie te horen lijkt me hartstikke leuk baruch hashem bestaan er nog goede mensen!
doeg voor nu en PM me!
ik zal mijn best doen om jullie zo snel mogelijk terug te sturen!
simmie!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 06:53
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Greenpeacegirl schreef op 20-07-2003 @ 01:35:
...
beetje moeilijke vraag om zo te beantwoorden.
ik weet er niet zo veel over
ik vind heel veel dingen van de islam wel goed, maar om er nou echt een mening over te hebben..?
ik zou er meer over moeten weten, of je zou je vraag iets specefieker op een onderwerp moeten stellen.
wat vind je van de islam als zijnde religie? komt de koran van God? of is mohammed een valse (analfabetische ) klootzak? die een boek schrijft voor eigen doel. (wat ik niet wens te geloven)

A begin.

heb je je al aangemeld op mijn msn? het gebeurt vaak dat mensen zich aanmelden en dan weet ik niet wie het zijn.
vandaag net ook weer.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 10:23
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 21-07-2003 @ 00:13:
Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Bovendien, waarom zou je op een openbaar forum als "joden onder elkaar" schrijven? Alsof je fluistert in andermans gezelschap. Wil je je nog meer irritaties op je hals halen? Andere mensen buiten sluiten? Stuur dan een PM?!
heel erg mee eens

Citaat:

En zou het een gek idee zijn om gewoon eens een stelling in te nemen op deze thread zodat mensen ook ergens op kunnen reageren?
het is juist leuker als het een beetje vrij blijft, dan kan het alle richtingen op toch?
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 10:37
Greenpeacegirl
Greenpeacegirl is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 21-07-2003 @ 07:53:
wat vind je van de islam als zijnde religie? komt de koran van God? of is mohammed een valse (analfabetische ) klootzak? die een boek schrijft voor eigen doel. (wat ik niet wens te geloven)

A begin.

heb je je al aangemeld op mijn msn? het gebeurt vaak dat mensen zich aanmelden en dan weet ik niet wie het zijn.
vandaag net ook weer.
nou als eerst wil ik zeggen dat ik bijna alle religies respecteer,
of ik het er nou mee eens ben of niet.
ik zal het je maar eerlijk zeggen: ik durf niet echt te antwoorden want ik weet echt weinig over de koran en de islam.
en als ik wat verkeerds zeg is het zeker meteen weer van;
'die joden die zeggen dat(...)'
ik persoonlijk geloof eigenlijk niet dan Hij de koran heeft geschreven, maar de torah.
Anders was ik geen jood maar moslim geworden ..
dat geeft opzich niet, daarom kan het nog altijd wel goede dingen bevatten.
het lijkt me iniedergeval niet zo dat 'mohammed een boek heeft geschreven voor eigen doel', anders zouden er nooit zoveel mensen in geloven.

ben jij zelf moslim?
(en ja ik heb je al aangemeld)
__________________
***massa vernietig eens wapens***
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 11:20
Koning
Avatar van Koning
Koning is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef op 17-07-2003 @ 17:27:
Greenpeacegirl en Mindel, ik ben op zoek naar religieuzen voor mijn MSN, ik heb joden christenen moslims en andere spirituelen , zouden jullie jezelf toe willen voegen aan mijn MSN? Joerivanderschans1@hotmail.com


Groetjes Jethro

collect em all
__________________
"Bring me my monocle. I want to look rich."
Met citaat reageren
Oud 21-07-2003, 11:34
Peace
Peace is offline
Citaat:
James_25cm_Bond schreef op 21-07-2003 @ 00:13:
Wat wil je nou eigenlijk zeggen? Bovendien, waarom zou je op een openbaar forum als "joden onder elkaar" schrijven? Alsof je fluistert in andermans gezelschap. Wil je je nog meer irritaties op je hals halen? Andere mensen buiten sluiten? Stuur dan een PM?!

En zou het een gek idee zijn om gewoon eens een stelling in te nemen op deze thread zodat mensen ook ergens op kunnen reageren?

Vertel me dan allemaal bij deze wat je van deze stelling vindt:

Het jodendom is NIET het absolute geloof.

Steek maar van wal.

Ten eerste: je neemt het allemaal veel te serieus over/aan. Ik bedoel nou niet dat ze mij in het hebreeuws moet schrijven, maar heel mogelijk zijn er zaken die ze moeilijk zal kunnen omschrijven als ze het (volledig) in het Nederlands schrijft. Snappie?

Ten tweede: Ik moet natuurlijk eerst de defenitie (volgens jou), van "absolute" geloof, kennen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Vragen over het Jodendom
.yaisha.
2 17-05-2011 14:25
Levensbeschouwing & Filosofie [Religie] Vragen over het Jodendom
Lydia Field
28 01-11-2009 19:58
Levensbeschouwing & Filosofie Diverse vragen omtrent het Jodendom
Verwijderd
58 28-06-2006 05:46
Levensbeschouwing & Filosofie het Jodendom
Eviellan
63 02-12-2004 20:38
Levensbeschouwing & Filosofie Is de vrouw minderwaardig in het Jodendom?
Oum Taqiyyah
45 06-12-2003 14:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap jodendom.... het geloof van het geweld
CraigDavid
120 20-06-2003 13:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56.