Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2004, 10:46
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 30-06-2004 @ 23:26 :
En wederom snap ik niet waar je de onzin vandaan haalt. Waarom zou dit gebeuren? Je hebt het over hele extreme groeperingen, deze heb je overal.

Wil je weten wie God is moet je ook niet naar christenen kijken maar naar Zijn Zoon Jezus. Die mensen bevrijdde, genas, mensen opzocht, Hij die heel veel van mensen houdt, dat Hij zelfs gedood werd omdat Hij zoveel van ons hield.

Stel je voor dát het de Zoon van God is... Wat voor God hebben we wel niet dat Hij Zijn enige Zoon over had voor ons? Een God die ontiegelijk veel van ons houdt, Zijn liefde is niet uit te drukken in woorden zo groot. En er zijn vele christenen geweest die voor hun medemens dingen deden omdat God het deed voor ons.

Dus mocht je het over christenen willen hebben denk dan aan deze mensen.
De liefde van de almachige God is zo groot dat hij aardbevingen, vloedgolven, vulkaanuitbarstingen, genetische aandoeningen en zo toestaat.

God is zo goed dat Hij een klein kindje een gruwelijke dood laat sterven door een genetische aandoeningen waar het kindje noch de ouders wat aan kunnen doen! Dat is pas liefde!

En vergeet vooral niet: God is liefde, geloof het of brand eeuwig in de hel!

Trouwens, het verhaal van Jezus is voor een groot deel mythe.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-07-2004, 11:33
actionhank
actionhank is offline
Ik snap die hele big deal van 'enige zoon' ook niet. Wat is er nou zo bijzonder aan? Als een god zo almachtig is kan hij toch wel een nieuwe zoon bouwen? Ik kan dat zelfs.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 11:57
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
actionhank schreef op 01-07-2004 @ 12:33 :
Ik snap die hele big deal van 'enige zoon' ook niet. Wat is er nou zo bijzonder aan? Als een god zo almachtig is kan hij toch wel een nieuwe zoon bouwen? Ik kan dat zelfs.
De naam Zoon van God was vrij gebruikelijk in die tijd. het is zelfs de vraag of jezus zich zelf ooit de Zoon van God genoemd heeft.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 12:11
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 01-07-2004 @ 12:57 :
De naam Zoon van God was vrij gebruikelijk in die tijd. het is zelfs de vraag of jezus zich zelf ooit de Zoon van God genoemd heeft.
Welnee, volgens mij was Jezus gewoon een zeer wijs persoon. Een soort verlichte man. Een agnost, een boeddha.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 12:43
Verwijderd
Citaat:
Bart Klink schreef op 01-07-2004 @ 12:57 :
De naam Zoon van God was vrij gebruikelijk in die tijd.
Nu je het zegt, dat klopt wel ja.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 12:44
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
MarKel schreef op 01-07-2004 @ 13:11 :
Welnee, volgens mij was Jezus gewoon een zeer wijs persoon. Een soort verlichte man. Een agnost, een boeddha.
Jezus was een sekteleider van een van de vele Joods sekten uit die tijd. Jezus claimde waarschijnlijk ook de messias te zijn en het joodse volk te verlossen, net als vele andere sekteleiders uit die tijd. Hij was een rebellenleider en werd net als alle andere vermeende messiassen gekruisigd door de Romeinse bezetters.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 12:46
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 01-07-2004 @ 13:44 :
Jezus was een sekteleider van een van de vele Joods sekten uit die tijd. Jezus claimde waarschijnlijk ook de messias te zijn en het joodse volk te verlossen, net als vele andere sekteleiders uit die tijd. Hij was een rebellenleider en werd net als alle andere vermeende messiassen gekruisigd door de Romeinse bezetters.
Wat ik postte was totaal hetgeen wat ik denk wat hij was.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 12:47
Verwijderd
Citaat:
De liefde van de almachige God is zo groot dat hij aardbevingen, vloedgolven, vulkaanuitbarstingen, genetische aandoeningen en zo toestaat.
heb je weleens gehoord van de breuk tussen God en mens. De dingen die jij noemt zijn daar het gevolg van. De mens heeft het over zichzelf gebracht.

de ellende die je ziet elke dag is het gevolg van deze breuk.
Het lot van elk mens is de toorn van God: de hel (?)

Maar God vond het toch jammer dat het zo gegaan was. Hij hield zo veel van de mens en bedacht iets om ervoor te zorgen toch de mensheid te behouden i.p.v. iedereen af te maken.

Hij zond zijn Zoon (Jezus) naar de aarde om de straf voor de zonden op Zich te nemen en de band te herstellen.
Alleen de mensen die accepteren dat Jezus de straf op Zich heeft genomen worden ervan gered.
Deze mensen worden gespaard voor de nieuwe hemel en aarde die God zal maken.


Citaat:
En vergeet vooral niet: God is liefde, geloof het of brand eeuwig in de hel!
zo is het niet helemaal. Het is meer: gehoorzaam God, leef voor Hem, volg Zijn geboden, houd van je medemens als jezelf, accepteer Jezus en Zijn offer.... en je wordt gered.

of...negeer Hem, wees ongehoorzaam/opstandig, doe wat je zelf wil, wees trots en hoogmoedig, wees onverschillig tegenover je medemens... en je wordt niet gered.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 12:49
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
rspct schreef op 01-07-2004 @ 13:47 :
of...negeer Hem, wees ongehoorzaam/opstandig, doe wat je zelf wil, wees trots en hoogmoedig, wees onverschillig tegenover je medemens... en je wordt niet gered.
en brand in de hel. dat is toch precies wat hij zegt?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 12:51
Verwijderd
Citaat:
rspct schreef op 01-07-2004 @ 13:47 :
Alleen de mensen die accepteren dat Jezus de straf op Zich heeft genomen worden ervan gered.
Dus stel een persoon als ik, die het allemaal niet meer weet over Jezus gaat naar de hel? Ook al heb ik altijd goeie daden gedaan?

Ik snap niet dat er geen rekening word gehouden met mensen die misleid zijn.

Ik heb geleerd dat niks in de wereld zwart & wit is. Er zijn ook grijstinten.

Ik geloof in een RECHTVAARDIGE God.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 13:39
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 01-07-2004 @ 13:51 :
Ik geloof in een RECHTVAARDIGE God.
Ik ook.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 14:14
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
MarKel schreef op 01-07-2004 @ 14:39 :
Ik ook.
Als God rechtvaardig is hoe kunnen wij dan ooit in de hemel komen bij God?
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 14:27
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 01-07-2004 @ 15:14 :
Als God rechtvaardig is hoe kunnen wij dan ooit in de hemel komen bij God?
ik zal het wel verkeerd begrijpen maar nu is mijn reactie:
whahahaha, die is goed!
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 14:34
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 01-07-2004 @ 15:14 :
Als God rechtvaardig is hoe kunnen wij dan ooit in de hemel komen bij God?
ik snap je niet
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 14:51
Verwijderd
Citaat:
sarai_h schreef op 01-07-2004 @ 15:14 :
Als God rechtvaardig is hoe kunnen wij dan ooit in de hemel komen bij God?
Goed zo meid, haal 1 van de grootste pilaren van het geloof weg. Prima.

God is rechtvaardig. Is Hij dat niet, met alle respect, dan hoeft het van mij niet meer.

Een onrechtvaardige God is een onlogische God. En dus onvoorspelbaar. En zijn wetten stellen dan niks voor, want hij zou ze dus veranderen als het Hem uitkomt.

"Allemaal naar de hel." Zal gezellig worden dan.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 15:52
sarai__h
sarai__h is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 01-07-2004 @ 15:51 :
Goed zo meid, haal 1 van de grootste pilaren van het geloof weg. Prima.

God is rechtvaardig. Is Hij dat niet, met alle respect, dan hoeft het van mij niet meer.

Een onrechtvaardige God is een onlogische God. En dus onvoorspelbaar. En zijn wetten stellen dan niks voor, want hij zou ze dus veranderen als het Hem uitkomt.

"Allemaal naar de hel." Zal gezellig worden dan.
Een onrechtvaardige God is alleen maar onvoorspelbaar en onlogisch als jij jezelf als rechtvaardige ziet, en dan haal je het hele begrip rechtvaardigheid onderuit. Voor de rest ben je dan behoorlijk egocentrisch aan het denken.

God is rechtvaardig.

Wij zijn onrechtvaardig.
We verdienen daarom de dood.
=vloek op de wet.
We kunnen de wetten nóoit houden.
Elke dag doden we elkaar met negatieve gedachten over elkaar.
Elke dag maken we fouten, begeren we vrouwen die niet van ons zijn.
Elke dag zondigen wij.

Zie hier, een kloof tussen God en ons.

Je zou denken, I don't care, God interesseert me niet, als God goed zou zijn zou Hij er wel voor zorgen dat ik me niet zo rot voel, dat ik niet hoef te lijden onder ziekte of verdriet. Dan zou Hij ervoor zorgen dat ik vrijheid heb en kan doen waar ik zin in heb zonder problemen.

Het beeld dat je van God hebt is trouwens afhankelijk van het beeld dat je van je ouders hebt. Zijn je ouders altijd erg streng voor je geweest, dan zal 'die God' dat ook wel zijn. Je bent slaaf van je eigen gedachtepatronen.

Verdiep je je in de bijbel, in het volk van God en de opstandigheid naar God toe en God reactie op Zijn volk... dan zie je iets waar geen vader aan kan tippen...
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam. ("Ik geloof dat Jezus de Zoon van God is", Bono in 'Walk on')
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 16:28
Mimosa
Avatar van Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
sarai_h schreef op 01-07-2004 @ 16:52 :
Een onrechtvaardige God is alleen maar onvoorspelbaar en onlogisch als jij jezelf als rechtvaardige ziet, en dan haal je het hele begrip rechtvaardigheid onderuit. Voor de rest ben je dan behoorlijk egocentrisch aan het denken.

God is rechtvaardig.

Wij zijn onrechtvaardig.
We verdienen daarom de dood.
=vloek op de wet.
We kunnen de wetten nóoit houden.
Elke dag doden we elkaar met negatieve gedachten over elkaar.
Elke dag maken we fouten, begeren we vrouwen die niet van ons zijn.
Elke dag zondigen wij.

Zie hier, een kloof tussen God en ons.

Je zou denken, I don't care, God interesseert me niet, als God goed zou zijn zou Hij er wel voor zorgen dat ik me niet zo rot voel, dat ik niet hoef te lijden onder ziekte of verdriet. Dan zou Hij ervoor zorgen dat ik vrijheid heb en kan doen waar ik zin in heb zonder problemen.
Het beeld dat je van God hebt is trouwens afhankelijk van het beeld dat je van je ouders hebt. Zijn je ouders altijd erg streng voor je geweest, dan zal 'die God' dat ook wel zijn. Je bent slaaf van je eigen gedachtepatronen.

Verdiep je je in de bijbel, in het volk van God en de opstandigheid naar God toe en God reactie op Zijn volk... dan zie je iets waar geen vader aan kan tippen...
En waar is het argument waarom ik dat niet zo moeten denken?
__________________
And touch we touched the soul, the very soul, the soul of what we were then
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 17:35
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Mimosa schreef op 01-07-2004 @ 17:28 :
En waar is het argument waarom ik dat niet zo moeten denken?
Die bestaat niet.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 17:41
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Edithjuh schreef op 28-06-2004 @ 17:03 :
Hi there !

Ik woon in Zeeland en ben christelijk. Naar school draag ik een rok, ga zondag naar de kerk en mag geen seks hebben voor het huwelijk.
Veel mensen uit mijn omgeving roepen me na als ik in een rok loop of ze vloeken expres in mijn bijzijn. Zelf vind ik dit behoorlijk kinderachtig en ik snap hun reacties niet. Ik probeer hun mijn geloof niet op te leggen en ben nooit vervelend tegen ze.
Ik zit hier nogal meej, daarom de vraag: hoe zien jullie christenen ?

Kussss,
Edith
Achterlijk gedoe dat ze je naroepen en expres vloeken
Mag je soms niet zijn wie je bent?



Iedereen moet zelf weten waar z/hij in gelooft; zolang ze mij maar niks opdringen als ik daar niet om gevraagd heb.
Dus Doe wat je wilt en doe wat je wilt geloven.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 17:46
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
MarKel schreef op 29-06-2004 @ 11:03 :
Kijk, dat is één van de problemen waar gelovigen (ook moslims en joden) last van hebben, imho. Ze voelen zich meteen slachtoffer, óók als je je mening oprecht bedoeld. Hoezo onverdraagzaamheid?
loooool, sorry hoor, maar ik ben nu dat topic door aan het lezen en als er ook maar één groep onverdraagzaam is en beledigend en arrogant overkomen, zijn het de atheisten op dit forum wel.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 17:47
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-07-2004 @ 18:46 :
loooool, sorry hoor, maar ik ben nu dat topic door aan het lezen en als er ook maar één groep onverdraagzaam is en beledigend en arrogant overkomen, zijn het de atheisten op dit forum wel.
Ik ben geen atheïst.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 17:48
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 01-07-2004 @ 13:51 :
Dus stel een persoon als ik, die het allemaal niet meer weet over Jezus gaat naar de hel? Ook al heb ik altijd goeie daden gedaan?

Ik snap niet dat er geen rekening word gehouden met mensen die misleid zijn.

Ik heb geleerd dat niks in de wereld zwart & wit is. Er zijn ook grijstinten.

Ik geloof in een RECHTVAARDIGE God.
Het is altijd al een moeilijk punt geweest: wie gaat naar de Hel en wie niet, dus waarschijnlijk komen wij er hier op dit forumpje ook niet ooit.

Toch is het, denk ik, belangrijk om ook de mogelijkheid voor grijstinten open te houden. Voor zover ik weet, is Bijbels gezien inderdaad dat wat Dr. Zoidberg waar, dat hij naar de Hel gaat dus, tegelijkertijd zijn wij (= de christenen in dit geval) niet de personen om dat stellig te zeggen ('Oordeelt niet'). Kortom, ik weet het niet.

Een ding moet me nog wel van het hart: Hoe kun je zeggen dat je immer goede dingen doet? Dat is onmogelijk en als je een zonde begaat, ben je al zondig en moeten je zonden je dus vergeven worden (en dat laat ik nu eventjes in het midden of dat door Jezus gebeuren moet of niet).
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 17:50
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
MarKel schreef op 01-07-2004 @ 18:47 :
Ik ben geen atheïst.
Maar wel onverdraagzaam en beledigend en arrogant?

Met je schaapjes....
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 17:50
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
MarKel schreef op 01-07-2004 @ 18:47 :
Ik ben geen atheïst.
ow, maar je ziet wel in dat je beledigend bezig was.
Dat is in ieder geval iets.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 17:51
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Il organista schreef op 01-07-2004 @ 18:50 :
Maar wel onverdraagzaam en beledigend en arrogant?

Met je schaapjes....
Nogmaals: dat was oprecht.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 17:52
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-07-2004 @ 18:50 :
ow, maar je ziet wel in dat je beledigend bezig was.
Dat is in ieder geval iets.
Waar haal je dat vandaan?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 17:53
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
MarKel schreef op 01-07-2004 @ 18:51 :
Nogmaals: dat was oprecht.
Weet ik.... maar ik kon het niet laten
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 17:53
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
MarKel schreef op 01-07-2004 @ 18:52 :
Waar haal je dat vandaan?
omdat je dat niet ontkende in je antwoord op mijn post
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 17:55
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Il organista schreef op 01-07-2004 @ 18:53 :
Weet ik.... maar ik kon het niet laten
Ik kan hier zo bar weinig mee.
Oke dan: zoals al eerder gezegd tegen dr. Zoidberg: Ik had net zo goed geen schapen kunnen posten en zeggen dat ze schapen waren, dan waren ze net zo beledigd geweest. Helemaal niet nodig natuurlijk, want het was oprecht bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 17:56
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-07-2004 @ 18:53 :
omdat je dat niet ontkende in je antwoord op mijn post
Bij deze: ik ben niet beledigend bezig geweest. Mijn geweten is zuiver, mijn bedoelingen oprecht.

Edit: ik wil best toegeven dat ik een schijn van arrogantie heb, niks mis mee. Daar lok je discussie mee uit

Laatst gewijzigd op 01-07-2004 om 18:00.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 18:03
Envy
Avatar van Envy
Envy is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 28-06-2004 @ 17:12 :
Mensen die zo gelovig zijn als jij vind ik meestal nogal simpele mensen met een erg klein wereldbeeld en oogkleppen op.
Zelfde. Maar dat geldt voor gelovigen in het algemeen, niet alleen voor Christenen.
__________________
your papa never told you about right and wrong
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 19:01
Asklepios
Avatar van Asklepios
Asklepios is offline
Citaat:
sarai__h schreef op 01-07-2004 @ 16:52 :
Elke dag doden we elkaar met negatieve gedachten over elkaar.
Elke dag maken we fouten, begeren we vrouwen die niet van ons zijn.
Elke dag zondigen wij.
ai....ze heeft me door
how did she know?!?
__________________
If you haven't got anything nice to say about anybody, come sit next to me.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 19:18
Mimosa
Avatar van Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
Gatara schreef op 01-07-2004 @ 18:46 :
loooool, sorry hoor, maar ik ben nu dat topic door aan het lezen en als er ook maar één groep onverdraagzaam is en beledigend en arrogant overkomen, zijn het de atheisten op dit forum wel.
Inderdaad, een beetje meer tolerantie en respect zou op zijn plaats zijn.
__________________
And touch we touched the soul, the very soul, the soul of what we were then
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 19:20
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Mimosa schreef op 01-07-2004 @ 20:18 :
Inderdaad, een beetje meer tolerantie en respect zou op zijn plaats zijn.
Ik voel me aangesproken.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 19:22
Mimosa
Avatar van Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
MarKel schreef op 01-07-2004 @ 20:20 :
Ik voel me aangesproken.
Hoezo?!?
__________________
And touch we touched the soul, the very soul, the soul of what we were then
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 19:37
Boate Bob
Avatar van Boate Bob
Boate Bob is offline
Ik geloof zelf niet in god, maar ik zou me voor kunnen stellen dat iemand dat wel doet. Ik ben opgevoed met het idee dat god niet bestaat, dat er geen hemel en geen hel is. Dat is me met de paplepel ingegoten. Ik heb het aangenomen van mijn ouders.
Nou kan ik me ook heel goed voorstellen dat als je al vanaf dat je heel klein was gehoort hebt dat er wel een god bestaat, dat ook geloofd! Want als je je ouders al niet meer geloofd als kind, wie dan wel? Maar als je ouder wordt ga je toch nadenken of het allemaal wel logisch is.. Ik ben eruit gekomen dat er geen god is, omdat het op mij allemaal overkomt als een verhaaltje dat ooit gemaakt is door de kerk om de middeleeuwers te onderdrukken en bang te maken, Zodat ze zich gedroegen en netjes naar de kerk gingen.
Soms heb ik wel medelijden met de mensen die niet beter weten en idd rokken dragen, lang haar hebben en naar de kerk gaan. Je leven zou zoveel leuker kunnen zijn zonder dit soort regeltjes! Waarom zou je het laten beheersen door een boek?

Dit is mijn mening.. Ik ben geen dominee en leg dus ook niemand anders mijn wil op.
__________________
All messed up and I don't care, so come on and take off your underwear!
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 20:08
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Boate Bob schreef op 01-07-2004 @ 20:37 :
Ik geloof zelf niet in god, maar ik zou me voor kunnen stellen dat iemand dat wel doet. Ik ben opgevoed met het idee dat god niet bestaat, dat er geen hemel en geen hel is. Dat is me met de paplepel ingegoten. Ik heb het aangenomen van mijn ouders.
Nou kan ik me ook heel goed voorstellen dat als je al vanaf dat je heel klein was gehoort hebt dat er wel een god bestaat, dat ook geloofd! Want als je je ouders al niet meer geloofd als kind, wie dan wel? Maar als je ouder wordt ga je toch nadenken of het allemaal wel logisch is.. Ik ben eruit gekomen dat er geen god is, omdat het op mij allemaal overkomt als een verhaaltje dat ooit gemaakt is door de kerk om de middeleeuwers te onderdrukken en bang te maken, Zodat ze zich gedroegen en netjes naar de kerk gingen.
Soms heb ik wel medelijden met de mensen die niet beter weten en idd rokken dragen, lang haar hebben en naar de kerk gaan. Je leven zou zoveel leuker kunnen zijn zonder dit soort regeltjes! Waarom zou je het laten beheersen door een boek?

Dit is mijn mening.. Ik ben geen dominee en leg dus ook niemand anders mijn wil op.
Om te beginnen: ik respecteer je mening, hoewel ik het er niet mee eens ben, maar dat zal waarschijnlijk wederzijds zijn.

Je moet niet denken dat alle christenen zich zo gedragen als jij nu beschrijft. Deze gedragingen komen slechts bij een heel klein percentage christenen voor. Overigens is het geen kwestie van beheersing door de Bijbel (zo wordt het in ieder geval door henzelf niet ervaren). Ikzelf ben van mening dat deze regels overbodig zijn. Dat staat ook in de Bijbel: Gij zijt geroepen om vrij te zijn (Galaten 5). Dit wil dus zeggen dat deze regels niet per se nodig zijn. Echter, als zij de gelovigen helpen, hun geloof beter te beleven, laat ze dan lekker en erger je er niet aan! Jij hebt er toch geen last van! Dat wordt natuurlijk een ander verhaal als ze jou hun mening gaan opdringen, maar dat spreekt voor zich. Bovendien is het nog maar de vraag of hun leven leuker zou zijn zonder deze regeltjes, aangezien deze mensen al zo aan deze regeltjes gewend zijn dat ze zonder deze waarschijnlijk zich geen raad weten.

Als laatste punt: je laatste zin suggereert dat dominee's de neiging hebben om niet-gelovigen hun mening op te dringen. Ik denk dat je waarschijnlijk dan net de verkeerde predikanten treft. Ikzelf wil ook predikant worden en ik kan je vertellen dat dominee's er zeker niet op uit zijn om zomaar hun mening op te dringen. Wel staan de meeste altijd open voor discussie, maar ja, dat sta jij, als atheist, (waarschijnlijk) ook. Dat predikanten dan met Bijbelse argumenten komen, spreekt voor zich: jij komt ook met argumenten voor jouw ongeloof. Het is echter onzin om dit te betitelen als het opdringen van hun mening.
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2004, 22:51
Verwijderd
Citaat:
Edithjuh schreef op 28-06-2004 @ 17:03 :
Hi there !

Ik woon in Zeeland en ben christelijk. Naar school draag ik een rok, ga zondag naar de kerk en mag geen seks hebben voor het huwelijk.
Veel mensen uit mijn omgeving roepen me na als ik in een rok loop of ze vloeken expres in mijn bijzijn. Zelf vind ik dit behoorlijk kinderachtig en ik snap hun reacties niet. Ik probeer hun mijn geloof niet op te leggen en ben nooit vervelend tegen ze.
Ik zit hier nogal meej, daarom de vraag: hoe zien jullie christenen ?

Kussss,
Edith
als mensen.
maar ik heb nooit begrepen waarom meisjes in die "kringen"per sé een rok aan moeten.
Das een overblijfsel uit de middeleeuwen.

ik zeg:
doe wat je denkt dat goed is, maar denk wel zelf na over de keuzes die je maakt in je leven.
neem niet alles klakkeloos over uit een boek of van anderen, denk na voor jezelf.

je zal er bijvoorbeeld achter kunnen komen dat en broek toch écht veel comfortabeler is dan een rok.
en denk maar niet dat de "G-man" daarboven je dat kwalijk zal nemen.
Als er een god bestaat zal die meer waarde hechten aan of je een goed mens geweest bent dan of je je wel aan alle (kleding)voorschriften hield.

tot zover marnix' wijze geblaat vandaag
ik ga pitten.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 08:44
Verwijderd
Citaat:
Il organista schreef op 01-07-2004 @ 18:48 :
Een ding moet me nog wel van het hart: Hoe kun je zeggen dat je immer goede dingen doet? Dat is onmogelijk en als je een zonde begaat, ben je al zondig en moeten je zonden je dus vergeven worden (en dat laat ik nu eventjes in het midden of dat door Jezus gebeuren moet of niet).
Ten eerste, ik bedoelde niet te zeggen dat ik altijd goed doe. Ik geloof in de "Balans-stelling". Dat je in je leven goeie dingen doet en slechte. En als het goede meer in je leven was dan het slechte, word je beloont. En de bedoeling is dat je de goeie daden doet OMDAT het goed is, niet omdat je dan een beloning krijgt. En hetzelfde geld voor als je meer slecht in je leven bent geweest, dat je dan gestraft word.

Wat ik bedoelde is dit: stel dat ik dus meer goed in mijn leven heb gedaan dan slecht. En stel dat ik in weze een goed mens ben geweest. Maar ik zou alleen in God geloven, maar in Jezus en de Heilige Geest niet. Of ik zou het gewoon niet zeker weten, en dus alleen in God zeker weten te geloven. Zou ik dan gestraft worden puur omdat ik Jezus niet heb geloofd? Is het rechtvaardigheid om ondanks een goed leven gestraft te worden?

We mogen niet oordelen over andere mensen, dat word vaak gezegt. Dat houd niet in dat we niet mogen nadenken hierover. Anders word je nooit spiritueel beter.

Maar we hebben wel de gave om goed en kwaad te veronderscheiden. En dat is iets wat je niet kan ontkennen. Wij kunnen in dit geval hetzelfde als God.
(Het hele "boom van Goed en Kwaad" verhaal.)

Laatst gewijzigd op 02-07-2004 om 08:49.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 10:15
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik moet zo langzamerhand mijn mening over dr. Zoidberg bijstellen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 10:21
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 02-07-2004 @ 11:15 :
Ik moet zo langzamerhand mijn mening over dr. Zoidberg bijstellen.
Verklaar u nader.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 10:25
Jampot
Avatar van Jampot
Jampot is offline
zijn dat van die mensen die tegen homoseksuelen zijn, omdat dat naar hun zeggen een ziekte is?

zoja, dan sta ik er negatief tegenover, net zoals dat mensen jou moeten accepteren acht christen, zo moeten mensen homoseksuelen accepteren..

verder accepteer ik iedereens keuze, hoewel ik tegen streng aan een geloof houden ben.. eigenlijk, ik vind dat het de creativiteit belemmert.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 10:50
Saraï_h
Saraï_h is offline
Ik oordeel niet over homosexuelen (wordt al veel te veel gedaan), oordelen moet je aan God over laten. Maar Ik heb wel mijn naaste lief zoals God ze lief heeft.

Ps leuk om even te lezen,

What's in the name?

Sommige mensen mogen altijd doen en laten wat ze willen, zonder dat ze daar op worden aangevallen. Alles wat ze doen is oké, zeg maar.

Ik keek laatst Villa BvD waar André Hazes optrad. Hij zong ook wel zo knetter vals, maar kennelijk mag hij dat.
Herman Brood had ooit ook zo’n status verworven. Hij was niet geheel onbekend met drugs en alcohol en misschien was hij daarom wel zo populair. Als hij zo stoned als een garnaal op de beeldbuis kwam, dan was dat stoer. Moet toch kunnen?
Jezelf van een flatgebouw gooien “past dan ook bij zijn aard”. Wat een geweldige opinie hebben wij Nederlanders toch ook (ahum…)

Maar sommige mensen kunnen ook werkelijk alles verkeerd doen in de ‘Nederlandse opinie’. Zo hoeft premier Balkenende echt niet uit te leggen aan de bevolking dat er toch iemand de verantwoordelijkheid op zich moet nemen om te bezuinigen. Om zo te proberen de economie uit de recessie te halen. Hij hoeft echt niet te zeggen dat er echt geen andere mogelijkheden zijn en dat ze niet met geld kunnen smijten als er geen geld is. Zijn argumentatie wordt niet geaccepteerd, omdat de daad op zich – namelijk bezuinigen – in strijd is met het denk- en uitgavenpatroon van de hedendaagse mens.

Dick Advocaat kan ook weinig goed doen als Nederland de oefenwedstrijden – die buiten het spekken van de KNVB-kas werkelijk nergens om gaan – niet weet te winnen. Hij kan dan honderd keer proberen de kijkers te overtuigen dat de spelers hun krachten moeten sparen voor de wedstrijden die wel ergens om gaan. Maar ook dat heeft geen enkele zin, want Nederlanders willen (en moeten dus) winnen.

Je moet trouwens voor de gein eens een christelijke politicus aan tafel zien in een fatsoenlijk praatprogramma. Zeker in tijden van verkiezingscampagnes wil dit geregeld voorkomen. Wat worden die mensen dan toch hard aangepakt. Alsof ze van een andere planeet komen. Ze moeten dan verantwoorden waarom ze wel of niet een ijsje zouden kopen op zondag…

O, wat zijn wij Nederlanders tolerant. Alles moet kunnen zeggen we vaak. Ja, als het in ons straatje past. Als het ons uitkomt.
Dat christelijke geloof dus niet, want dan moet je naar de kerk. Dan mag je ineens niets meer. Dat is de angst van elke ongelovige als ze in de meest extreme vorm van hypothese zichzelf een christelijke levensstijl voorschetsen.

En weet je? Ik denk dat het ‘em in de naam zit. Zo gauw je duidelijk maakt dat je christen bent en iemand iets wilt vertellen is de belangstelling snel vertrokken. Dan hebben veel mensen ineens geen zin meer om te luisteren. Hoe goed je boodschap misschien ook wel is.

Ik pleit voor een verbetering van de naam. Christendom moet weer een zuivere betekenis krijgen in Nederland.

Bron:
Petur
__________________
Ik sta liever voor aap dan dat ik er vanaf stam

Laatst gewijzigd op 02-07-2004 om 10:54.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 10:54
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Oke:
De titelnaam is al verkeerd.
Het zoveelste zielige verhaal van Christenen over hun slachtofferrol.
Dat Christenlijke politici harder worden aangepakt is een leugen, politici over het algemeen worden hard aangepakt (en dat is maar goed ook).
Ik ben het met de schrijver eens dat Nederlands niet tolerant zijn, maar onverschillig.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 10:56
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Dr Zoidberg schreef op 02-07-2004 @ 11:21 :
Verklaar u nader.
Je bent toch niet de standaard Christen die ik dacht dat je was.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 11:07
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 02-07-2004 @ 11:56 :
Je bent toch niet de standaard Christen die ik dacht dat je was.
Ach...ik doe mijn best.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 12:34
Mimosa
Avatar van Mimosa
Mimosa is offline
Citaat:
Saraï_h schreef op 02-07-2004 @ 11:50 :
Ik oordeel niet over homosexuelen (wordt al veel te veel gedaan), oordelen moet je aan God over laten. Maar Ik heb wel mijn naaste lief zoals God ze lief heeft.

Ps leuk om even te lezen,

What's in the name?

Sommige mensen mogen altijd doen en laten wat ze willen, zonder dat ze daar op worden aangevallen. Alles wat ze doen is oké, zeg maar.

Ik keek laatst Villa BvD waar André Hazes optrad. Hij zong ook wel zo knetter vals, maar kennelijk mag hij dat.
Herman Brood had ooit ook zo’n status verworven. Hij was niet geheel onbekend met drugs en alcohol en misschien was hij daarom wel zo populair. Als hij zo stoned als een garnaal op de beeldbuis kwam, dan was dat stoer. Moet toch kunnen?
Jezelf van een flatgebouw gooien “past dan ook bij zijn aard”. Wat een geweldige opinie hebben wij Nederlanders toch ook (ahum…)

Maar sommige mensen kunnen ook werkelijk alles verkeerd doen in de ‘Nederlandse opinie’. Zo hoeft premier Balkenende echt niet uit te leggen aan de bevolking dat er toch iemand de verantwoordelijkheid op zich moet nemen om te bezuinigen. Om zo te proberen de economie uit de recessie te halen. Hij hoeft echt niet te zeggen dat er echt geen andere mogelijkheden zijn en dat ze niet met geld kunnen smijten als er geen geld is. Zijn argumentatie wordt niet geaccepteerd, omdat de daad op zich – namelijk bezuinigen – in strijd is met het denk- en uitgavenpatroon van de hedendaagse mens.

Dick Advocaat kan ook weinig goed doen als Nederland de oefenwedstrijden – die buiten het spekken van de KNVB-kas werkelijk nergens om gaan – niet weet te winnen. Hij kan dan honderd keer proberen de kijkers te overtuigen dat de spelers hun krachten moeten sparen voor de wedstrijden die wel ergens om gaan. Maar ook dat heeft geen enkele zin, want Nederlanders willen (en moeten dus) winnen.

Je moet trouwens voor de gein eens een christelijke politicus aan tafel zien in een fatsoenlijk praatprogramma. Zeker in tijden van verkiezingscampagnes wil dit geregeld voorkomen. Wat worden die mensen dan toch hard aangepakt. Alsof ze van een andere planeet komen. Ze moeten dan verantwoorden waarom ze wel of niet een ijsje zouden kopen op zondag…

O, wat zijn wij Nederlanders tolerant. Alles moet kunnen zeggen we vaak. Ja, als het in ons straatje past. Als het ons uitkomt.
Dat christelijke geloof dus niet, want dan moet je naar de kerk. Dan mag je ineens niets meer. Dat is de angst van elke ongelovige als ze in de meest extreme vorm van hypothese zichzelf een christelijke levensstijl voorschetsen.

En weet je? Ik denk dat het ‘em in de naam zit. Zo gauw je duidelijk maakt dat je christen bent en iemand iets wilt vertellen is de belangstelling snel vertrokken. Dan hebben veel mensen ineens geen zin meer om te luisteren. Hoe goed je boodschap misschien ook wel is.

Ik pleit voor een verbetering van de naam. Christendom moet weer een zuivere betekenis krijgen in Nederland.

Bron:
Petur
De kritiek op Balkenende is wel degelijk gewrechtvaardigd. Hij roept de burger op om 'eigen verantwoordelijkheid' te nemen terwijl het kabinet totaal GEEN verantwoordelijkheid neemt en zich verschuilt achter de economie.

Marionetten van de economie!

En waarom worden Christelijke politici zo hard aangepakt? Vraag je dat maar eens af? Misschien door het idee om God in de Europese grondwet te krijgen. Een belediging voor andersgelovigen.
Een tweede, SGP-voorman Van der Vlies is een christen-(fundamentalist) en komt trouwens niet in het nieuws. De man verdient respect maar hobbelt nog steeds in een totaal andere wereld rond. Hoezo Verlichting?

Om positief af te sluiten, over André Hazes en Herman Brood heeft de schrijver (wie het ook moge zijn) helemaal gelijk.
__________________
And touch we touched the soul, the very soul, the soul of what we were then
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Saraï_h schreef op 02-07-2004 @ 11:50 :
*knip*
De schrijver van dit stukje begrijpt duidelijk niets van economie. Immers, er wordt bezuinigd om de staatsschuld weg te werken, en niet om een recessie tegen te gaan. Bezuinigingen zijn slecht voor de economie op de korte termijn.

'Verantwoordelijkheid nemen' betekent voor mij iets heel anders, namelijk de belastingen verhogen voor de hogere inkomens in plaats van de minima te plukken, zodat wij onze beschaving in stand kunnen houden.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 16:16
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-07-2004 @ 15:18 :
De schrijver van dit stukje begrijpt duidelijk niets van economie. Immers, er wordt bezuinigd om de staatsschuld weg te werken, en niet om een recessie tegen te gaan. Bezuinigingen zijn slecht voor de economie op de korte termijn.
Volgens de "linkse rakkers" ja
Daar lopen de meningen over uiteen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 16:22
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
rspct schreef op 01-07-2004 @ 13:47 :
heb je weleens gehoord van de breuk tussen God en mens. De dingen die jij noemt zijn daar het gevolg van. De mens heeft het over zichzelf gebracht.

de ellende die je ziet elke dag is het gevolg van deze breuk.
Het lot van elk mens is de toorn van God: de hel (?)

Maar God vond het toch jammer dat het zo gegaan was. Hij hield zo veel van de mens en bedacht iets om ervoor te zorgen toch de mensheid te behouden i.p.v. iedereen af te maken.

Dus alle ellende van vandaag is de schuld van twee mensjes. God is zo ‘rechtvaardig’ om zelfs kleine baby’s te laten leiden voor een fout die twee mensen ooit begaan hebben? Hoe kan iemand gestraft worden voor iets wat hij of zij zelf niet heeft gedaan?

Dit is hetzelfde als een Duits baby’tje een nazi noemen omdat zijn overgrootopa een mof was. is dat rechtvaardig?

Citaat:
zo is het niet helemaal. Het is meer: gehoorzaam God, leef voor Hem, volg Zijn geboden, houd van je medemens als jezelf, accepteer Jezus en Zijn offer.... en je wordt gered.

of...negeer Hem, wees ongehoorzaam/opstandig, doe wat je zelf wil, wees trots en hoogmoedig, wees onverschillig tegenover je medemens... en je wordt niet gered.
Korom: God is een dictator. Luister naar mij of je zult eeuwig branden!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe sta jij in je geloof als christen?
Miekje*
285 25-11-2008 19:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Tijd om de biezen te pakken! [afghanistan, andere moslimlanden, .dk & .nl topic]
Verwijderd
134 19-03-2008 11:37
Liefde & Relatie mannen en vreemdgaan
Verwijderd
59 19-05-2005 16:08
Levensbeschouwing & Filosofie fanatieke christenen
Beware
130 13-07-2004 10:20
Levensbeschouwing & Filosofie waarom geloven???
Denise1988
98 03-11-2003 18:53
Levensbeschouwing & Filosofie : ‘Hoe ver mag je gaan om je vrienden te interesseren voor God?
debotjuh
79 31-08-2003 09:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.