Oud 29-05-2005, 19:12
Wormpjuh
Avatar van Wormpjuh
Wormpjuh is offline
Haay,

ik moet nu kiezen met welk vak ik verder ga.. (Latijn of Grieks)
Alleen ik weet eigenlijk niet zo goed welk vak ik moet kiezen, want ik sta voor beide vakken hetzelfde cijfer.
Ik vind alleen de verhalen van Grieks meestal leuker, maar de gramm. van Grieks vind ik weer moeilijker.
En van Latijn vind ik de verhalen niet zo heel erg leuk, maar de gramm. dus makkelijker..

Weet er iemand wat een verstandige keuze is?

En wat hebben jullie gekozen?
__________________
... Sometimes you need some time, On you own ...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-05-2005, 19:58
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Ik heb zelf latijn gekozen, omdat ik bij grieks teveel steken heb laten vallen en ik vond de grammatica te lastig worden. Latijn is veel overzichtelijker. We hebben Ovidius, Catullus en zo nog het een en het ander gelezen en dat was echt leuk! Bij Grieks zijn ze op het moment bezig met die leerling van Socrates (ben heel even zijn naam kwijt ) Geen idee of dat leuk is.
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2005, 20:08
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
I C U schreef op 29-05-2005 @ 20:58 :
Bij Grieks zijn ze op het moment bezig met die leerling van Socrates (ben heel even zijn naam kwijt ) Geen idee of dat leuk is.
Plato misschien? (vond het zelf erg saai, moest de krito lezen)

Kijk eens aan, dacht al dat we zo'n topic eerder hadden gehad... Misschien dat je er iets aan hebt?

http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1109229
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2005, 20:25
Verwijderd
Lastige keuze inderdaad. Het is maar net wat je ligt.

Latijn vond ik altijd vrij makkelijk, maar ik heb het uiteindelijk toch laten vallen. Niet zozeer het vak zelf alswel mijn lerares en de klas hebben daar een beetje aan meegewerkt. Natuurlijk is dat het niet alleen geweest, de schrijvers vond ik ook niet extreem boeiend. Zover ik me kan herinneren heb ik Plinius Minor, Catullus, Martiales en Livius gelezen. Dat is in de 4e geweest, daarna heb ik het laten vallen.

Van Plinius kreeg ik acute braakneigingen als ik hem las, ik heb zo'n ongelofelijke hekel aan die vent gekregen met zijn slijmerige brieven aan hoe geweldig de keizer wel niet was en hoe prachtig het niet was dat hij op tijd in de provincie was zodat hij toch de verjaardag van de keizer kon vieren en hoe fantastisch dat wel niet was.

De andere schrijvers vond ik niet extreem boeiend afgezien van Martiales, maar daar moet je echt van houden, dat cynische. Naar mijn mening zijn de schrijvers van de Romeinen niet zo boeiend, maar ik geef direct toe dat ik er te weinig van gelezen heb. Latijn is naar mijn mening wel makkelijker en heeft meer regelmaat. Grieks is wat dat betreft net een ruine waarbij een aantal woorden bij elkaar geflikkeerd zijn om vervolgens een zin te vormen.

Daarnaast vind ik de schrijvers van de Grieken leuker. Homerus van de Odyssee en Ilias is een leuk schrijver, zijn verhalen zijn in mijn ogen ook redelijk boeiend. Plato is een hel, dat is zo verschrikkelijk saai om te lezen, maar ik geloof niet dat die op het eindexamen kan komen. Dan Herodotus, mijn eindexamenschrijver, die heeft zeer zeker boeiende verhalen, maar lang niet allemaal. Euripides schreef ook wel aardige dingen, maar ben ik niet zo'n fan van.

De grammatica van Grieks is in mijn ogen wel wat lastiger en wat minder duidelijk, terwijl Latijn een erg duidelijk geheel is in mijn herinnering. Maar de schrijvers zijn bij Grieks wel leuker en de cultuur vind ik persoonlijk ook wat boeiender. Zo zag ik het in de 3e/4e en uiteindelijk is het Grieks geworden hoewel het wat lastiger is, maar omdat de verhalen me gewoon meer aanspreken. Dus ik zou Grieks doen, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Kan je btw niet beide kiezen?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2005, 21:12
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 29-05-2005 @ 21:25 :
Kan je btw niet beide kiezen?
Inderdaad, heb ik ook gedaan

Ik kan er verder geen zinnig woord over zeggen, want ik vind dat je veel interessante dingen mist als je maar met één verder gaat
__________________
Het leven is geen vakantie.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 14:45
Wormpjuh
Avatar van Wormpjuh
Wormpjuh is offline
Tja, dat is ook weer zo...
En ik kan er wel 2 kiezen, maar ik weet niet of ik dat allemaal kan halen, gezien de tijd die je hebt, omdat je dan NOG meer uren in de week hebt, en daar komt dan ook nog sporten bij (= 3-5 keer fitness en 3 keer dans in de week).. Dus dan wordt het allemaal een beetje te veel denk ik..

Ik denk dat ik dan toch maar voor latijn ga, want dat vind ik denk ik toch wat gemakkelijker..

Thnx voor jullie reacties!!!
__________________
... Sometimes you need some time, On you own ...
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 18:02
welle
Avatar van welle
welle is offline
Ik doe dit jaar (4e klas) nog allebei, maar aan het einde van dit jaar laat ik waarschijnlijk Grieks vallen. Ik vind het wel heel leuk hoor, maar de grammatica vind ik wel lastig en ik denk ook dat je later meer aan Latijn hebt. En Latijn.. is leuk! Het is overzichtelijk en mooi en je kan altijd zien welke naamval alles heeft enzo Je moet natuurlijk wel een beetje leuke teksten lezen, niet van die oorlogsverhandelingen, maar gelukkig doen wij dat ook.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 20:18
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Citaat:
welle schreef op 01-06-2005 @ 19:02 :
Ik doe dit jaar (4e klas) nog allebei, maar aan het einde van dit jaar laat ik waarschijnlijk Grieks vallen. Ik vind het wel heel leuk hoor, maar de grammatica vind ik wel lastig en ik denk ook dat je later meer aan Latijn hebt. En Latijn.. is leuk! Het is overzichtelijk en mooi en je kan altijd zien welke naamval alles heeft enzo Je moet natuurlijk wel een beetje leuke teksten lezen, niet van die oorlogsverhandelingen, maar gelukkig doen wij dat ook.
Wij hebben Ceasar gelezen, op zich best te doen, maar wel saai... Vergilius is leuker! (De latijnse Homerus, zeg maar.) Ik moet zeggen dat ik de romeinse dichters niet zo ontzettend overzichtelijk vind...
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 21:17
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Grieks! uiteraard
(Zie mijn motivatie in voorgaande topics)
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 01:30
Verwijderd
Doe het allebei, en dan weet je hoe het vak in de bovenbouw bevalt. Als je een van de twee wilt laten vallen kan dat altijd nog.
Als het goed bevalt dan kun je ze natuurlijk ook gewoon allebei houden. (Dat heb ik ook gedaan )

Ik vond Latijn in de onderbouw erg leuk, vooral vanwege de grote regelmaat in de grammatica en de teksten die we moesten lezen waren ook interessant (volgens mij een vereenvoudiging van de Vergilius' Aeneis en Livius' Ab urbe condita).
In de bovenbouw kregen we Ovidius, wat fantastisch is en Caesar (gewoonweg vreselijk), Seneca (beetje saai) en als examenauteur weer Livius ( interessant). Latijn lag mij altijd het meest, en ik koos in de eerst instantie ook voor dat vak. Vooral de achtergrond van het Romeinse volk boeide me enorm en daar krijg je ook veel van mee, met name als je Livius leest.

Grieks vond ik ook leuk in de onderbouw vanwege de mythologie. Met de grammatica had ik altijd een klein beetje moeite, omdat ik nooit de rijtjes kon onthouden. Deze moest ik sowieso een aantal keer helemaal opnieuw leren, terwijl ze bij Latijn na 2 keer voor eeuwig zijn blijven hangen. Maar omdat Grieks een vrijere taal is kan het soms ook veel makkelijker te vertalen zijn en lijkt het soms wat meer op de Nederlandse zinsbouw. In dat geval kan Grieks dan soms weer een stuk makkelijker zijn. Bij Grieks lazen wij Aisopos' fabels (saai) maar ook Herodotus, Plato en Homerus (erg leuk).
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 10:16
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Vind jij Seneca niet leuk? Ik vond zijn teksten altijd interessant omdat ze zijn levensvisie zo mooi naar voren brengen. Caesar vond ik ook wel interessant om te lezen, maarja, hij's veldheerser en geen schrijver dus zo heel mooi was het werk niet.

Ik heb zelf alleen Latijn gekozen, maar ik had misschien Grieks ook moeten doen, wel zo leuk en nu voel ik echt alsof ik iets heb gemist. Misschien is Grieks wel de betere keuze, omdat je dan in totaal meer hebt. (Tenminste, als je Latijn eerder had in de onderbouw)
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 12:23
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Caesar was leuk, Ovidius saai
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 12:39
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Ok kies Grieks, want dan word je bij het examen als een godheid behandeld
__________________
Het leven is geen vakantie.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 15:08
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Bernero schreef op 02-06-2005 @ 13:39 :
Ok kies Grieks, want dan word je bij het examen als een godheid behandeld
Klopt. Twee surveillanten voor drie leerlingen en dan ook nog zomaar een koek!
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 15:50
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Bij ons waren er bij Latijn maar 2 leerlingen, dus toen was de verhouding aantal surveillanten (wettelijk vastgestelde hoeveelheid) tot leerlingen wel erg vreemd. En je weet heel snel hoe goed je het hebt gemaakt.

Maar dat verschilt per school, denk dat meestal Latijn de populairdere keuze is.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 16:37
Verwijderd
Citaat:
Belgarath schreef op 02-06-2005 @ 13:23 :
Caesar was leuk, Ovidius saai
Wij hadden een boek, getiteld Ovidius & Caesar. De zouden per week 2 uur Ovidius doen, en 2 uur Caesar. Op een gegeven moment werd dat 3 uur Ovidius en uiteindelijk hebben we Caesar helemaal niet meer gedaan.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 18:59
Caligo
Caligo is offline
Je moet gewoon kijken welk eindexamenonderwerp het leukst is.
Daar ben je de meeste tijd van alle schrijvers mee bezig.
En dan hoef je ook niet met tegenzin bijvoorbeeld cicero te gaan leren.
Beide vakken zijn verder even leuk, mits je dus leuke schrijvers hebt..
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 21:53
Verwijderd
Wij kregen bij Grieks in de 5e ook een examenauteur waar we het hele jaar mee bezig waren.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-06-2005, 06:19
Caligo
Caligo is offline
In de 5e?
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 19:37
Verwijderd
Ja gewoon om te vertalen, als lesstof. Het telde wel gewoon mee als schoolonderzoek.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 21:22
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
**SoMeOne schreef op 02-06-2005 @ 17:37 :
Wij hadden een boek, getiteld Ovidius & Caesar. De zouden per week 2 uur Ovidius doen, en 2 uur Caesar. Op een gegeven moment werd dat 3 uur Ovidius en uiteindelijk hebben we Caesar helemaal niet meer gedaan.
Dat boek hebben wij ook gehad, maar we hebben alleen maar Caesar gedaan
__________________
Het leven is geen vakantie.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 22:48
Caligo
Caligo is offline
Wij hebben in de 4e, 5e en begin 6e zoveel mogelijk verschillende auteurs gedaan.. Voor zowel Latijn als Grieks..
Met citaat reageren
Oud 10-06-2005, 23:41
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Ik dacht dat je in de zesde alleen werkte aan je eind-examen auteur.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 08:40
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Keith schreef op 11-06-2005 @ 00:41 :
Ik dacht dat je in de zesde alleen werkte aan je eind-examen auteur.
Nee, dan ben je veel te vroeg klaar. Wij hebben nog Cicero en Plato gedaan aan het begin van het jaar.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 11-06-2005, 18:40
Mikethabest
Mikethabest is offline
Ik kies absoluut latijn Ik zit nu in 3e en ga naar 4e en moest ook kieze. Omdat ik een keuzevak wilde kon ik niet allebei kieze. Wilde ik ook nie....

Maarre, latijn vin ik makkelijker....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-06-2005, 18:49
Mindfields
Mindfields is offline
Ik zit nu nog in de 4e en ik heb Grieks gekozen, net als de helft van mijn jaar. Vind het veel leuker dan Latijn. Bij Grieks zijn de naamwoorden makkelijker, maar bij Latijn is het werkwoord makkelijker.
Verder zijn Griekse verhalen leuker.

Succes met je keuze.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 20:13
Verwijderd
Ik vind Latijn leuker in het opzicht dat het VWO-pensum makkelijk a prima vista te vertalen is. Met Grieks heb ik iets meer moeite.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 20:27
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Ik denk dat je inderdaad om je vroeger met Latijn begint en het toch wat dichter bij de al bekende talen ligt (alfabet is een groot punt) je het veel vlotter ka nvertalen, maar eigenlijk is dit een argument voor Grieks .
Met citaat reageren
Oud 17-06-2005, 21:13
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
een argument voor Latijn: de norm op het CE is belachelijk hoog

argument voor Grieks: ik en mijn mede-klasgenoot hebben allebei hoger dan een 9 gehaald voor t CE, dus zo moeilijk is t niet
__________________
Het leven is geen vakantie.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 18:28
oesterpoester
Avatar van oesterpoester
oesterpoester is offline
Ik heb zelf grieks gekozen. Niet alleen omdat ik die latijnse verhalen meestal stom vond en de griekse veel leuker, maar ook omdat het me meer een uitdaging leek. (En omdat ik meestal tegen de stroom in ga, en iedereen latijn koos, was dit geen optie meer voor mij )

Zoals veel anderen al zeiden is latijn overzichtelijker, maar als je een tijdje doorzet gaat het griekse vertalen wel op gevoel (bij mij in ieder geval). Ik heb er dan ook geen spijt van dat ik grieks heb gekozen.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2005, 18:37
xliselottex
Avatar van xliselottex
xliselottex is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 01-06-2005 @ 22:17 :
Grieks! uiteraard
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 16:05
kuws
kuws is offline
Haa!!
ik doe het allebei. En je hebt gelijk, de gramm is bij Latijn makkelijker maar de Griekse teksten zijn leuker. Maar bij ons zijn de lessen Grieks veel gezelliger omdat we dan maar met heel weinig zijn. Ik denk dat je uiteindelijk aan Latijn iets meer hebt, maar ik vind het allebei leuk. En heel veel werk is het niet hoor.
Als ik jou was zou ik voor Grieks kiezen, want het is gewoon leuker.
__________________
kuwsje
Met citaat reageren
Oud 28-06-2005, 17:23
Sylver-Myst
Avatar van Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Ligt er misschien ook aan welk profiel je wilt gaan doen? Als je voor de talen (CM) kiest, dan is Latijn misschien handiger (heb ik ook). Verder is Latijn gewoon makkelijker qua grammatica vind ik, maar de teksten zijn inderdaad wat saaier. Toch hebben we wel veel leuke schrijvers behandeld, zoals Catullus, Ovidius (wat me toch sterk deed denken aan Griekse mythen), Martialis enzovoort. Misschien kun je het ook gewoon aan je leraar/leraren vragen, wat zij je adviseren.

Succes met kiezen!
__________________
In the depths of a mind insane, fantasy and reality are all the same...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2005, 20:39
Nyawa
Zelf heb ik voor Grieks gekozen, omdat ik dat het makkelijkst vond en met Latijn vrij ver achterliep wat grammatica betreft, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Bovendien vond ik de verhalen bij Grieks leuker. Kies gewoon wat je het leukst lijkt (zo te horen Grieks dus), zeker als je voor beide vakken hetzelfde cijfer staat. Wat je ook nog even kan doen is checken wat voor eindexamenauteur je hebt (gewoon even op Google zoeken), dan weet je alvast waar je in de zesde mee bezig gaat.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2005, 22:11
MickeyV
MickeyV is offline
Die arme Caesar krijgt het hier wel te verduren. Ik zeg: Caesar is briljant en zijn Latijn weergaloos.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 04-07-2005, 11:29
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 03-07-2005 @ 23:11 :
Die arme Caesar krijgt het hier wel te verduren. Ik zeg: Caesar is briljant en zijn Latijn weergaloos.
Bovendien is het interessant wat hij over andere volken verteld.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-07-2005, 20:07
keukentrappetje
Avatar van keukentrappetje
keukentrappetje is offline
Ik heb voor latijn gekozen omdat ik de griekse grammatica minder snel onder de knie had en de latijnse teksten spraken mij meer aan. Ik heb dit jaar de grammatice van latijn afgerond en we zijn met Petronius begonnen. Ik heb totaal geen spijt van mn keuze en vind latijn nog steeds een leuk vak.
__________________
Decide that you want it more than you are afraid of it..
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 20:24
Verwijderd
Ik heb volgend jaar weer allebei !!!
Beetje verwarrend want ik heb nu alleen nog latijn (en ja ik zit in de vijfde en ja ik ga ook over ).
Aan het begin van dit jaar had ik Grieks laten vallen,omdat ik vorig jaar ziek was en niet wist of ik zo'n druk rooster wel aankon enzovoorts.
Maar toen kreeg ik spijt, want ik wil ook GLTC gaan doen. Dus nu ga ik in de zomervakantie weer alles inhalen van dit jaar .
Ja ik ben gek, ik weet het

En oja, ik vind allebei heel leuk voor als het nog niet duidelijk was
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 09:11
Caligo
Caligo is offline
Je weet toch wel dat je voor een studie GLTC niet in allebei de talen eindexamen hoeft te doen he..
__________________
Quid rides? Mutato nomine de te fabula narratur..
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 13:02
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
Oeh, die vraag is zo oud als de weg naar Rome... ik zelf heb zowel Latijn als Grieks. Latijn vind ik veel makkelijker, en dat is de algemene opinie in onze elfkoppige Latijnklas, waarvan er slechts vijf ook Grieks doen. Er is niemand in de hele school die alleen Grieks doet. Aan de lerares ligt het echter niet, want die vindt Grieks weer leuker.

Genoeg geleuterd. Direct gezien heb je aan Latijn meer, omdat zowel de cultuur als de taal meer sporen in ons leven hebben achtergelaten dan Grieks. Maar bij Grieks leer je andere "vaardigheden" die je niet in één woord kunt omschrijven maar waar je wel veel aan hebt; discipline, doorzettingsvermogen, logisch denken, onderscheid maken tussen wat belangrijk en wat niet belangrijk is, et cetera.

Maarja, laat ik iedereens advies maar onderschrijven: je moet het zelf weten! Ha!

(niet dat je wat had aan dit bericht, hehe)
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Caligo schreef op 08-07-2005 @ 10:11 :
Je weet toch wel dat je voor een studie GLTC niet in allebei de talen eindexamen hoeft te doen he..
Wat voorsprong kan geen kwaad, LMD.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 22:31
Verwijderd
Citaat:
Caligo schreef op 08-07-2005 @ 10:11 :
Je weet toch wel dat je voor een studie GLTC niet in allebei de talen eindexamen hoeft te doen he..
Weet ik ja, maar anders moet je de taal die je niet tot het eindexamen hebt gehad het eerste deel van het jaar/ eerste jaar in halen. En het scheelt als je dat al hebt gedaan
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 11:55
Anaïs
Avatar van Anaïs
Anaïs is offline
Hmmja, ik heb nooit de keuze moeten maken... 'k Heb ze gewoon allebei gestudeerd. Ik denk dat als ik toch één zou moeten schrapppen, dat Latijn zou zijn. Latijn komt immers voort uit de Griekse taal, dus als je de 'basis' al kent, kan je later eventueel zelf nog makkelijker Latijn leren.

'k Vond inderdaad ook wel dat de Griekse grammatica iets moeilijker was, hoewel hij toch ergens veel zuiverder en logischer in elkaar zit dan die van het Latijn, die eigenlijk soms echt vaag is.

Nuja, 'k hoor in je berichtje dat je Grieks leuker vindt, dus kies dan daarvoor.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 18:40
Janneke88
Janneke88 is offline
ikke heb grieks gekozen omdat ik dat van het begin af aan veeeeeeel makkelijker vond en dat is eigelijk altijd zo gebleven... heel raar maar bij grieks begreep ik de grammatica veeel beter dan bij latijn (mede dankzij mijn leraar) en ik vond het ook leuker..de teksten dan.

Nu ben ik mezelf weer latijn aan het leren omdat ik er achter ben gekomen dat ik Latijn en Grieks wil gaan studeren...tja..daar kom ik dan ook vrij laat achter idd..maarja..wat wil je..hoe kun je dat in de derde beslissen...nou ja trug naar t onderwerp

ik denk dat je beide het beste kunt kiezen en je kunt er nog altijd een laten vallen als t je echt niet lukt (iig bij mij op school)

succes met je keuze
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 00:29
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Anaïs schreef op 11-07-2005 @ 12:55 :
Latijn komt immers voort uit de Griekse taal



Het zijn beide indo-germaanse talen, akkoord. Maar het Latijn behoort daarbinnen tot de italische tak, het Grieks vormt op zichzelf weer een subgroepje. Ze hebben dus niet zo gek veel met elkaar te maken, d. w. z. niet meer dan bv. Duits met Grieks. Dat het Latijn de nodige woordjes uit het Grieks heeft geleend, en dat het soms wel eens een "Griekse constructie" (genitivus ablativus e. d.) gebruikt, is vers twee.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 20:32
Anaïs
Avatar van Anaïs
Anaïs is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 18-07-2005 @ 01:29 :


Het zijn beide indo-germaanse talen, akkoord. Maar het Latijn behoort daarbinnen tot de italische tak, het Grieks vormt op zichzelf weer een subgroepje. Ze hebben dus niet zo gek veel met elkaar te maken, d. w. z. niet meer dan bv. Duits met Grieks. Dat het Latijn de nodige woordjes uit het Grieks heeft geleend, en dat het soms wel eens een "Griekse constructie" (genitivus ablativus e. d.) gebruikt, is vers twee.
Ik bedoel niet dat het Latijn een soort dialect of offspring is van het Grieks, maar het is toch zo dat iemand die inzicht heeft in het oud-Grieks, toch wel sneller weg kan met het Latijn? De naamvallen, de tijden, de structuren,... Er komt echt wel veel overeen hoor.

Net zoals iemand die Latijn kent, sneller de naamvallen en dergelijke uit het Duits begrijpt...
Met citaat reageren
Oud 18-07-2005, 21:00
Caligo
Caligo is offline
Citaat:

Net zoals iemand die Latijn kent, sneller de naamvallen en dergelijke uit het Duits begrijpt...
Volgens mij heeft het Duits wat betreft grammatica meer weg van het Grieks..
__________________
Quid rides? Mutato nomine de te fabula narratur..
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 11:14
MickeyV
MickeyV is offline
Dat klopt, Anais. Overigens redeneert men meestal andersom, in de zin van: wie al enigszins Latijn kan, zal ook minder moeite hebben met Grieks, vandaar dat men meestal met Latijn begint.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 14:27
loeserr
Avatar van loeserr
loeserr is offline
maar waarom is dat dan precies? alleen omdat de grammatica van latijn minder ingewikkeld zou zijn?
__________________
diamonds are forever
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 18:17
Sylver-Myst
Avatar van Sylver-Myst
Sylver-Myst is offline
Citaat:
Symphony schreef op 08-07-2005 @ 14:02 :
Maar bij Grieks leer je andere "vaardigheden" die je niet in één woord kunt omschrijven maar waar je wel veel aan hebt; discipline, doorzettingsvermogen, logisch denken, onderscheid maken tussen wat belangrijk en wat niet belangrijk is, et cetera.

Dit snap ik dus echt niet (ja ik snap wel wat er staat, maar wat bedoel je er mee)!? Leg uit!~
__________________
In the depths of a mind insane, fantasy and reality are all the same...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Latijn of toch Grieks?
Scholier
41 02-01-2011 12:59
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Beste lesmethode voor Latijn en Grieks?
Severus
31 22-08-2004 18:46
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen latijn of grieks?
flopje
81 14-06-2003 17:46
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Vinden jullie Grieks of Latijn makkelijker
kim13
33 17-04-2002 14:27
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Wat is leuker: latijn of grieks?
Kroontje
17 23-02-2001 19:49
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Wat is moelijker in 4e klas LATIJN of GRIEKS.
20 11-02-2001 12:54


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:49.