Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2007, 18:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als ik je er op mag wijzen dat school geen dwangarbeid is.
Nee, maar verplicht onbetaald werk wel. Soms wordt dit eufemistisch een 'maatschappelijke stage' genoemd, terwijl het gewoon neerkomt op een extra dienstplicht waarin je moet werken.
Citaat:
Als je even op paragraaf 4.4 leest zie je precies wat Bijsterveldt wil bereiken. Namelijk kwalitatief beter onderwijs met behoud van de huidige urennormen.
Dat gaat niet samen. Docenten zullen crap blijven als ze door zoveel opvuluren overwerkt gehouden worden.

Het is ook vrijwel ondenkbaar dat leerlingen erg veel zullen bereiken wanneer ze constant oververmoeid zijn en vanzelf wel gedemotiveerd raken door een aantal uren van verplichte verveling in zo'n opvuluur.

Minder is meer zou de filosofie moeten zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-11-2007, 19:01
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Ik ben blij dat door die stakingen het aggresieve geweld door de politie duidelijk wordt gemaakt. Dit maakt maar eens duidelijk dat er geen verharding van de kraakscene is maar een verharding van de politie.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 19:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik ben blij dat door die stakingen het aggresieve geweld door de politie duidelijk wordt gemaakt. Dit maakt maar eens duidelijk dat er geen verharding van de kraakscene is maar een verharding van de politie.
Ja, want een ei gooien is hetzelfde als een gebouw met mensen erin laten instorten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 19:05
Thaksie
Avatar van Thaksie
Thaksie is offline
Citaat:
Nee, maar verplicht onbetaald werk wel. Soms wordt dit eufemistisch een 'maatschappelijke stage' genoemd, terwijl het gewoon neerkomt op een extra dienstplicht waarin je moet werken.
Dat gaat niet samen. Docenten zullen crap blijven als ze door zoveel opvuluren overwerkt gehouden worden.

Het is ook vrijwel ondenkbaar dat leerlingen erg veel zullen bereiken wanneer ze constant oververmoeid zijn en vanzelf wel gedemotiveerd raken door een aantal uren van verplichte verveling in zo'n opvuluur.

Minder is meer zou de filosofie moeten zijn.
Hoezo oververmoeid? Als dat een regel is om de norm tegen te werken, kun je alles wel gaan afschaffen ivm oververmoeidheid
__________________
..uw advertentie had hier kunnen staan..
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 19:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hoezo oververmoeid? Als dat een regel is om de norm tegen te werken, kun je alles wel gaan afschaffen ivm oververmoeidheid
Slechte argumentatie om daar zo geringschattend over te doen terwijl deze discussie volstaat met roosters waarmee kinderen per dag welgeteld één uur vrije tijd zouden hebben, vier dagen per week.

Mensen willen (en moeten eigenlijk) daarnaast ook nog sporten, huiswerk maken, een sociaal leven er op na houden. Met al die factoren plus de belachelijke onderwijstijden ontkom je er dan niet aan om op slaap te beknibbelen.

Reken maar eens na aan de hand van je eigen levensstijl: hoeveel uur kom je tekort als je jouw huidige leefpatroon naast je school of studie in één of twee uur zou moeten proppen?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 19:10
Thaksie
Avatar van Thaksie
Thaksie is offline
Citaat:
Slechte argumentatie om daar zo geringschattend over te doen terwijl deze discussie volstaat met roosters waarmee kinderen per dag welgeteld één uur vrije tijd zouden hebben, vier dagen per week.

Mensen willen (en moeten eigenlijk) daarnaast ook nog sporten, huiswerk maken, een sociaal leven er op na houden. Met al die factoren plus de belachelijke onderwijstijden ontkom je er dan niet aan om op slaap te beknibbelen.

Reken maar eens na aan de hand van je eigen levensstijl: hoeveel uur kom je tekort als je jouw huidige leefpatroon naast je school of studie in één of twee uur zou moeten proppen?
Waar haal jij vandaan dat kinderen slechts een uur vrije tijd per dag hebben?
__________________
..uw advertentie had hier kunnen staan..
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 19:11
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Waar haal jij vandaan dat kinderen slechts een uur vrije tijd per dag hebben?
Dat is vrij simpel uit te rekenen door de ureneis te vertalen in belasting per dag, door van alle werkdagen van een heel jaar de vakanties af te trekken, en vervolgens per dag tussen een half uur en een uur (dat is tevens de gemiddelde pendeltolerantie) pauze toe te voegen, plus een half uur tot een uur reistijd.

Reken maar uit zou ik zeggen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 19:19
Thaksie
Avatar van Thaksie
Thaksie is offline
Citaat:
Slechte argumentatie om daar zo geringschattend over te doen terwijl deze discussie volstaat met roosters waarmee kinderen per dag welgeteld één uur vrije tijd zouden hebben, vier dagen per week.

Mensen willen (en moeten eigenlijk) daarnaast ook nog sporten, huiswerk maken, een sociaal leven er op na houden. Met al die factoren plus de belachelijke onderwijstijden ontkom je er dan niet aan om op slaap te beknibbelen.

Reken maar eens na aan de hand van je eigen levensstijl: hoeveel uur kom je tekort als je jouw huidige leefpatroon naast je school of studie in één of twee uur zou moeten proppen?
Wat betreft dat ene uur vrije tijd per dag heb je gelijk. Wat mij betreft gaat school boven alles. En dat sociale leven hou je er niet op na door in het centrum rond te gaan hangen, want dat is het beeld van de hedendaagse scholier.
__________________
..uw advertentie had hier kunnen staan..
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Dat is vrij simpel uit te rekenen door de ureneis te vertalen in belasting per dag, door van alle werkdagen van een heel jaar de vakanties af te trekken, en vervolgens per dag tussen een half uur en een uur (dat is tevens de gemiddelde pendeltolerantie) pauze toe te voegen, plus een half uur tot een uur reistijd.

Reken maar uit zou ik zeggen.
Sinds wanneer wordt vakantie en de weekenden niet meer gerekend tot vrije tijd

Laatst gewijzigd op 26-11-2007 om 19:31.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 19:31
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
Ja, want een ei gooien is hetzelfde als een gebouw met mensen erin laten instorten.
Heb jij daar bewijs van gezien? Als er bewijs was dat die krakers daadwerkelijk slechte plannen hadden dan waren ze nu allang wel vervolgd voor poging tot moord hoor. En niet alle krakers die in elkaar geslagen worden door de politie hebben meegedaan aan die actie.

En trouwens, wie verdient het na een ei gegooid te hebben om in elkaar te worden geslagen met een stok? Wat doet nou meer pijn een ei of een volwassen man met een stok?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 20:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En trouwens, wie verdient het na een ei gegooid te hebben om in elkaar te worden geslagen met een stok?
Zolang het geen overgooien was en ze kwaad in de zin hadden, iedereen dunkt me. Maar ga nu niet deze discussie ontsporen met je krakers-fetishisme.

Het gaat hier over de stakingen door scholieren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 20:48
Rope
Rope is offline
Citaat:
Nee, maar verplicht onbetaald werk wel. Soms wordt dit eufemistisch een 'maatschappelijke stage' genoemd, terwijl het gewoon neerkomt op een extra dienstplicht waarin je moet werken.
Dat gaat niet samen. Docenten zullen crap blijven als ze door zoveel opvuluren overwerkt gehouden worden.

Het is ook vrijwel ondenkbaar dat leerlingen erg veel zullen bereiken wanneer ze constant oververmoeid zijn en vanzelf wel gedemotiveerd raken door een aantal uren van verplichte verveling in zo'n opvuluur.

Minder is meer zou de filosofie moeten zijn.
Ja dat zou wel kunnen werken. Onder goede begeleiding vanuit de overheid en strikter toezien opdat de regels echt nageleeft zullen worden en ook kunnen worden. Echter ben ik er bang voor dat de studenten al snel weer naar het stakingsmiddel zullen grijpen als de overheid nu toegeeft. Ik bedoele als je huilend kind een lolly geeft dan zal die de volgende keer misschien gewoon gaan huilen puur omdat die een lolly wil en niet omdat er wat aan de hand is.

Want zeg nou zelf deze stakings methode zal toch geen vruchten afwerpen? Of eerder gezegt, geen vruchten af mogen werpen.

Als mensen nou eens eerder naar het woord grijpen in plaats van de daad. Ik heb nog geen enkel initiatief gezien vanuit de rellende jongeren om met woorden de overheid te overtuigen. Slechts de LAKS heeft dit gedaan.

Overigens moet ik wel zeggen dat de media wel alles opklopt "overdreven" lijkt nu het magische woordje in de media-wereld. Maar dat is een totaal andere discussie.

Ik ben vrij benieuwd naar de uitkomst van dit perikel.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Sinds wanneer wordt vakantie en de weekenden niet meer gerekend tot vrije tijd
Het gaat om schooldagen; maandag t/m vrijdag. Ook op gewone schooldagen zou iedereen eigenlijk een paar uur vrije tijd moeten hebben om te sporten, om je sociale leven te onderhouden of wat je dan ook maar onder vrije tijd noemt. De hele dag alléén maar met school bezig zijn en alleen in het weekeind tijd voor jezelf te hebben is zoals je zelf ook wel snapt niet vol te houden. Net als dat volwassenen ook niet de hele dag bezig zijn met hun werk.

Eén uur vrije tijd per (school)dag is simpelweg te weinig. Ik neem als voorbeeld een gemiddelde voetbaltrainig, ik zit zelf niet op voetbal maar ik weet toch wel dat je daar in totaal langer dan één uur mee bezig bent. Dan heb je sport gehad, oke, maar dan moet je ook nog je sociale leven onderhouden en je moet iets voor jezelf kunnen doen.
Citaat:
Als mensen nou eens eerder naar het woord grijpen in plaats van de daad. Ik heb nog geen enkel initiatief gezien vanuit de rellende jongeren om met woorden de overheid te overtuigen. Slechts de LAKS heeft dit gedaan.
Volgens de site van het LAKS vertegenwoordigt zij scholieren; je zou dus kunnen zeggen dat de "rellende jongeren" (kanttekening: vandaag was er in Middelburg een vreedzame demonstratie die zonder rellen of geweld gewoon goed verlopen is. Middelburg zal niet de enige zijn geweest.) wel degelijk de overheid - indirect - met woorden hebben geprobeerd te overtuigen.

Laatst gewijzigd op 26-11-2007 om 21:42.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 21:51
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Ik ben blij dat door die stakingen het aggresieve geweld door de politie duidelijk wordt gemaakt. Dit maakt maar eens duidelijk dat er geen verharding van de kraakscene is maar een verharding van de politie.
Ja... klopt inderdaad kutpolitie... Ontzettend agressief die politie

http://www.at5.nl/media/at5nieuws_item.asp?newsid=31144
http://www.dumpert.nl/mediabase/3297...inig_zijn.html
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 21:56
Jazzcrime
Jazzcrime is offline
Ik vind dat dit helemaal nergens meer om gaan, 80% van de jongeren die meedoet aan de staking weet godverdomme niet eens waar het om gaat, laat staan dat ze inderdaad staken om die uren verhoging..

en hoe kun je zulk soort demonstraties nu steunen, laat staan verandwoorden, bij deze..LAKS gefeliciteerd..goede zet, om jongeren op te kraaien, deze gein kost de economie straks weer een paar miljoen. en schiet het op met eieren gooien, auto's vernielen, voorbijgangers lastig vallen, dingen kapot maken.

het ging natuurlijk niet overal zo, zoals mrboot al zei, maar toch.
__________________
Django
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 22:07
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Ik vind dat dit helemaal nergens meer om gaan, 80% van de jongeren die meedoet aan de staking weet godverdomme niet eens waar het om gaat, laat staan dat ze inderdaad staken om die uren verhoging..
Heb je er onderzoek naar gedaan, anders dan een steekproef tussen je broertjes en zusjes?

Er valt niet eens zoveel te begrijpen. Ik heb eigenlijk het idee dat de vele critici in deze draad, allen 'toevallig' student, met dat argument een redelijk tintje proberen te geven aan het onbehaaglijke gevoel dat ze zelf langzaam maar zeker tot de oude, slome generatie beginnen te horen, behept van de speelsheid en positieve energie van scholieren.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 22:09
Verwijderd
Citaat:
Heb je er onderzoek naar gedaan, anders dan een steekproef tussen je broertjes en zusjes?

Er valt niet eens zoveel te begrijpen. Ik heb eigenlijk het idee dat de vele critici in deze draad, allen 'toevallig' student, met dat argument een redelijk tintje proberen te geven aan het onbehaaglijke gevoel dat ze zelf langzaam maar zeker tot de oude, slome generatie beginnen te horen, behept van de speelsheid en positieve energie van scholieren.
Of misschien is het juist dat we allemaal heel goed weten dat we zelf waarschijnlijk ook wel meegestaakt zouden hebben.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 22:10
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Ik ben blij dat door die stakingen het aggresieve geweld door de politie duidelijk wordt gemaakt. Dit maakt maar eens duidelijk dat er geen verharding van de kraakscene is maar een verharding van de politie.
Logisch resultaat, als je de orde laat bewaken door gasten die nog te dom zijn om de middelbare school af te maken.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Ik vind dat dit helemaal nergens meer om gaan, 80% van de jongeren die meedoet aan de staking weet godverdomme niet eens waar het om gaat, laat staan dat ze inderdaad staken om die uren verhoging..

en hoe kun je zulk soort demonstraties nu steunen, laat staan verandwoorden, bij deze..LAKS gefeliciteerd..goede zet, om jongeren op te kraaien, deze gein kost de economie straks weer een paar miljoen. en schiet het op met eieren gooien, auto's vernielen, voorbijgangers lastig vallen, dingen kapot maken.

het ging natuurlijk niet overal zo, zoals mrboot al zei, maar toch.
Heb je het topic doorgelezen? Blijkbaar niet, want dan zou je wel gelezen hebben dat volgens mij niemand hier de demonstraties zoals die afgelopen vrijdag gevoerd zijn steunt. In ieder geval de stakingen waarbij rellen ontstonden niet. En dat de politie optreedt zoals in Middelburg, daar kan het LAKS toch geen ene ruk aan doen.

En aan je spelling te zien heb jij ook veel te weinig les gehad op de middelbare school. Die 1040 uren-norm is misschien voor personen als jij nog zo slecht nog niet.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 22:13
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Of misschien is het juist dat we allemaal heel goed weten dat we zelf waarschijnlijk ook wel meegestaakt zouden hebben.
...zwijmelt mee....

We kunnen ook een protest organiseren over een grote-mensen-probleem.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 22:44
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
bij deze..LAKS gefeliciteerd..goede zet, om jongeren op te kraaien, deze gein kost de economie straks weer een paar miljoen.
LAKS? Je moet kijken naar dit kabinet als je je afvraagt waarom de economie de shit in draait. Ook de handhaving van de urennorm is Balkenende IV..

Bovendien vind ik het vreemd wat je beweerd... De demonstratie die ik zag waren er een stuk of 20 raddraaiers op ruim 1000 scholieren...

En zelfs die lieten zich makkelijk corrigeren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 00:02
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
bijsterveld net bezig gezien bij pauw en witteman.

wat een vervelend mens is het toch. ze kon heel goed schande spreken van de stoute kinderen en appel doen op de ouders dat ze die kids eens opvoedden, maar de problemen die het onderwijs heeft onderkennen, dat lukte weer van geen kant.

inmidels zijn er een paar dingen duidelijk:
- er zijn problemen met capaciteit en kwaliteit van het onderwijs. een urennorm lost dit niet op, maar verergert het vanwege geforceerde, halve lessen.
- anderzijds betekent dat niet dat de lat lager gelegd moet worden voor de scholieren door stof te vergemakkelijken zodat het in 700 uur geleerd kan worden: er mag een bepaalde verwachting van onze kinderen gesteld worden, en als ze die niet halen, mogen ouders zich ook wel eens afvragen of hun kind echt wel de havo aankan.
- kinderen hebben het recht om te demonstreren, gave actie, grappig dat er zoveel respons is
- een boel kinderen zijn totaal losgeslagen, gaan de straat op 'omdat er gemat wordt.' (letterlijke beschrijving van de stemming op een middelbare school in eindhoven waar mijn ma werkt, en dat is heus niet een incident, hou jezelf niet zo voor de gek)tel daar bij op dat de kids totaal niet weten waar ze het nu eigenlijk over hebben -> het is wel weer mooi geweest.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 00:18
EvilConduct
EvilConduct is offline
Flink sneu iig. En dan met name die pipo's die 'Hooligan' lopen te roepen en snollen met marokkaanse vlaggen.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 14:57
Rope
Rope is offline
Ze zouden in ieder geval meer ruimte open moeten laten voor zelfstudie. Op dat punt hebben ze wel gelijk, dat geforceerd in een ruimte zitten en daar je huiswerk maar maken slaat natuurlijk nergens op.

Misschien zouden scholen overigens beter moeten samen werken met sportinstellingen in de omgeving van de school. Laatst was daar iets over op tv.

Wellicht niet helemaal hetzelfde als dit maar het was een soort na-schoolse opvang. Zodat ouders niet naar huis hoefde te racen om hun kinderen op te halen. Die kinderen gingen gewoon naar hun voetbalclub, deden daar wat huiswerk en trapte ook nog eens een balletje.

Misschien een goeie om dit soort initatieven ook mee te laten tellen als onderwijs tijd. Misschien dat we dan ook nog eens af komen van het groeiende overwichtprobleem in nederland, maar dat ter zijde. Het combineren van sport en school zou een hogere prioriteit moeten krijgen. Tijdens sporten leer je overigens ook belangrijke sociale vaardigheden (bij teamsport dan), je leert wat je eigen capaciteiten zijn en hoe je daarmee andere kan ondersteunen. Een zeer belangrijk gegeven in het bedrijfsleven, de studenten zullen zich daar waarschijnlijk niet actief meebezig houden, maar het lijkt mij van groot belang zulke vaardigheden te bezitten.

Klein beetje off-topic dit, maar misschien kan het een goeie inbreng zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 15:05
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Citaat:
bijsterveld net bezig gezien bij pauw en witteman.

wat een vervelend mens is het toch. ze kon heel goed schande spreken van de stoute kinderen en appel doen op de ouders dat ze die kids eens opvoedden, maar de problemen die het onderwijs heeft onderkennen, dat lukte weer van geen kant.

inmidels zijn er een paar dingen duidelijk:
- er zijn problemen met capaciteit en kwaliteit van het onderwijs. een urennorm lost dit niet op, maar verergert het vanwege geforceerde, halve lessen.
- anderzijds betekent dat niet dat de lat lager gelegd moet worden voor de scholieren door stof te vergemakkelijken zodat het in 700 uur geleerd kan worden: er mag een bepaalde verwachting van onze kinderen gesteld worden, en als ze die niet halen, mogen ouders zich ook wel eens afvragen of hun kind echt wel de havo aankan.
- kinderen hebben het recht om te demonstreren, gave actie, grappig dat er zoveel respons is
- een boel kinderen zijn totaal losgeslagen, gaan de straat op 'omdat er gemat wordt.' (letterlijke beschrijving van de stemming op een middelbare school in eindhoven waar mijn ma werkt, en dat is heus niet een incident, hou jezelf niet zo voor de gek)tel daar bij op dat de kids totaal niet weten waar ze het nu eigenlijk over hebben -> het is wel weer mooi geweest.
De minister is gewoon niet capabel voor haar post lijkt me, ze heeft geen idee hoe het eraan toegaat.
Stomme stijfkop.
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 15:22
Verwijderd
Als ze nu die extra uren eens opvulden met die kids leren wat stam plus tee en kofschip inhoudt, slaan we twee vliegen in één klap.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 16:03
Fingon
Avatar van Fingon
Fingon is offline
Citaat:
Als ze nu die extra uren eens opvulden met die kids leren wat stam plus tee en kofschip inhoudt, slaan we twee vliegen in één klap.
__________________
Semper vigilans
Atheist tot in de kist
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 16:15
BoemInJeBallen
BoemInJeBallen is offline
Erg begrijpelijk dat mensen zat worden van die leerlingen die staken, ze doen het nu alleen nog maar om lekker de relschopper uit te hangen en daar ben ik ook tegen. Echter een paar uurtjes vind ik niks mis mee.

Neem de keuzeuren bij ons op school, zelfstandig werken heeft daar de reputatie van zelfstandig niksdoen en dit geldt min of meer wel voor alle keuzelessen. Dus ik zeg schrap de keuzelessen, en laat ons leerlingen meer in de les doen zodat we thuis tijd hebben om het gewoon rustig aan te doen.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 17:25
Verwijderd
Citaat:
Het gaat om schooldagen; maandag t/m vrijdag. Ook op gewone schooldagen zou iedereen eigenlijk een paar uur vrije tijd moeten hebben om te sporten, om je sociale leven te onderhouden of wat je dan ook maar onder vrije tijd noemt. De hele dag alléén maar met school bezig zijn en alleen in het weekeind tijd voor jezelf te hebben is zoals je zelf ook wel snapt niet vol te houden. Net als dat volwassenen ook niet de hele dag bezig zijn met hun werk.
Volgens de berekening van T_ID kost een 'schooldag' 6 uren op school, gemiddeld 1.5 - 2 uur reistijd, Totaal dus max 8 uur 'kwijt'. Er gaan 24 uur in 1 dag, 8 uur slaap, rest 8 uur vrije tijd. Tijd die je geheel zelf mag invullen, van sporten, tv kijken, niks doen, computeren, eten, tot huiswerk maken.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Volgens de berekening van T_ID kost een 'schooldag' 6 uren op school, gemiddeld 1.5 - 2 uur reistijd, Totaal dus max 8 uur 'kwijt'. Er gaan 24 uur in 1 dag, 8 uur slaap, rest 8 uur vrije tijd. Tijd die je geheel zelf mag invullen, van sporten, tv kijken, niks doen, computeren, eten, tot huiswerk maken.
Nee, je vergeet de pauzes en de tussenuren, en ook reken ik huiswerk niet tot vrije tijd. 1 uur huiswerk per dag is niet erg weinig en dan blijft er opeens al een stuk minder van die 8 uur over.
Citaat:
36 uur per week draaien komt op 1878 uur neer.

Een volledig schooljaar geeft 52 werkweken van 5 dagen voor 260 dagen. Daar gaat in 2007-2008 79 vakantiedagen van af als ik kijk naar mijn voormalige middelbare school, waardoor er nog 181 werkdagen overblijven.

1040 komt er op neer dat mensen dan elke dag 6 uur moeten draaien. 8 uur is een fulltime baan van 40 uur per week.

Het werkelijke aantal zal dus hoger liggen dan die zes klokuren per dag. In werkelijke roosters vertaald dit zich als ik de roostersite van mijn voormalige middelbare school bekijk in vier dagen van 8.30 tot 16.30, en een dag van 8.30 tot 14.35, wat neerkomt op een werkweek van 38 uur. Daarnaast komt er nog huiswerk en toetsen bij, wat de gemiddelde belasting per week ver boven de 40 uur tilt. Dat is dus meer dan een fulltime baan.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Nee, je vergeet de pauzes en de tussenuren, en ook reken ik huiswerk niet tot vrije tijd.
Tja, ik reken het wel tot vrije tijd. Het is namelijk iets dat je doet buiten school en voor jezelf.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 19:32
Verwijderd
Citaat:
Tja, ik reken het wel tot vrije tijd. Het is namelijk iets dat je doet buiten school en voor jezelf.
Huiswerk voor jezelf? Als er iets is wat je thuis doet dat met school te maken heeft dan is dat toch huiswerk? Vrije tijd is voor mij ontspanning en dat is huiswerk maken nou niet echt. En 8 uur vrije tijd per dag, waar haal je dat vandaan? Ik zou wel willen dat ik zoveel vrije tijd had. Drie dagen in de week ben ik van 7 uur tot half 5 's middags weg. Dan hou je dus echt geen 8 uur per dag over, zonder of met huiswerk.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 19:34
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Tja, ik reken het wel tot vrije tijd. Het is namelijk iets dat je doet buiten school en voor jezelf.
Huiswerk doe je over het algemeen niet voor jezelf maar omdat het moet van school de meeste leerkrachten eisen dat je het gemaakt hebt. Zo was het bij mij altans!
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 19:39
sugar_vampire
Avatar van sugar_vampire
sugar_vampire is offline
Tja,, opzich gaat het niet alleen om de uren. Het lijkt me ook stom dat als een leraar ziek is dat je dan meteen voor een tv wordt gepleurd of een studieuur krijgt terijl je al je HW af hebt!! jaaa de eerste 5 keer is dat lol en het leuk en chil. maar daarna wordt het saaaii..-.- Maar ik vind het ook niet kunnen dat ze gewoon dingen plunderen! zonder reden..en wie mot het dan betalen? WIJ onze ouders via de belasting dat is toch zoo oneerlijk..Ik vind het niet kunnen als ze alles gaan plunderen het is gewoon niet goed
__________________
If God didn't want us to eat animals...He wouldn't have made them out of meat
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 19:40
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Wat misschien een betere vraag is of het erg is dat een scholier 'maar' 4 uur vrije tijd heeft per dag door de week en het hele weekend vrij? Ik ben die tijd voorbij, maar ik weet ook uit ervaring dat de enige manier waarop ik meer dan die 4 uur per dag vrij heb is als ik minder slaap.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 19:42
sugar_vampire
Avatar van sugar_vampire
sugar_vampire is offline
Citaat:
Tja, ik reken het wel tot vrije tijd. Het is namelijk iets dat je doet buiten school en voor jezelf.
Huiwerk vrije tijd?? hallo..Je kan niks voor jezelf doen met al dat huiswerk..ja je doet het voor jezelf maar als je het niet doet dan wordt je leraar bos en rkijg je nog mer huiswerk..duss..vrije tijd neej joh! iets dat je doet in je vrije tijd is iets wat niet zoveel uitmaakt ookal heb j het niet af!
__________________
If God didn't want us to eat animals...He wouldn't have made them out of meat
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 19:45
sugar_vampire
Avatar van sugar_vampire
sugar_vampire is offline
Citaat:
Wat misschien een betere vraag is of het erg is dat een scholier 'maar' 4 uur vrije tijd heeft per dag door de week en het hele weekend vrij? Ik ben die tijd voorbij, maar ik weet ook uit ervaring dat de enige manier waarop ik meer dan die 4 uur per dag vrij heb is als ik minder slaap.

tjaa..je hebt waarschijnelijk wel gelijk ik heb gehoord dat het veel is maar ik wist eigenlijk niet echt hoeveel. wOW 4 uur maar vrij??? Dat kan toch niet en als je moet sporteen noou .dat kan gewoon niet!
__________________
If God didn't want us to eat animals...He wouldn't have made them out of meat
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 19:51
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
tjaa..je hebt waarschijnelijk wel gelijk ik heb gehoord dat het veel is maar ik wist eigenlijk niet echt hoeveel. wOW 4 uur maar vrij??? Dat kan toch niet en als je moet sporteen noou .dat kan gewoon niet!
't was een voorbeeld hoor. Ik heb het dan over mensen die wel huiswerk hebben, EN veel reistijd enzovoort.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 20:10
Verwijderd
Citaat:
Huiswerk voor jezelf? Als er iets is wat je thuis doet dat met school te maken heeft dan is dat toch huiswerk?
Niet perse.
Citaat:
Vrije tijd is voor mij ontspanning en dat is huiswerk maken nou niet echt.
Zoals ik al eerder aangaf: iedereen heeft zijn eigen definitie van 'vrije tijd'.

Citaat:
En 8 uur vrije tijd per dag, waar haal je dat vandaan? Ik zou wel willen dat ik zoveel vrije tijd had. Drie dagen in de week ben ik van 7 uur tot half 5 's middags weg. Dan hou je dus echt geen 8 uur per dag over, zonder of met huiswerk.
Leuk hè, statistiek. Dat gaat soms over gemiddelden.

Citaat:
Huiswerk doe je over het algemeen niet voor jezelf maar omdat het moet van school de meeste leerkrachten eisen dat je het gemaakt hebt. Zo was het bij mij altans!
Je hebt nog steeds de keuze om het niet (in je vrije tijd) te doen.

Citaat:
Huiwerk vrije tijd?? hallo..Je kan niks voor jezelf doen met al dat huiswerk..ja je doet het voor jezelf maar als je het niet doet dan wordt je leraar bos en rkijg je nog mer huiswerk..duss..vrije tijd neej joh! iets dat je doet in je vrije tijd is iets wat niet zoveel uitmaakt ookal heb j het niet af!
Je zegt het zelf als: je kunt kiezen om het huiswerk niet te doen (of je kunt het 'lenen' van anderen). De gevolgen zijn dan wel voor jezelf.

Alles wat je doet in je vrije tijd, verminderd je vrije tijd. Ook sporten, uitgaan, etc zorgen ervoor dat je minder vrije tijd hebt. En als je dan zegt dat je sporten en uitgaan voor je plezier doet en huiswerk maken niet, hoe zit het dan met schoonmaken, afwassen, kamer opruimen, etc? Doe je dat ook voor je plezier in je vrije tijd, of doe je dat 'omdat het nodig is'?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 21:04
Verwijderd
Het merendeel van de relschoppers bestaat uit vmbo scholieren. Helaas voor hun geldt die 1024 urennorm niet eens. We kunnen dan ook concluderen dat het merendeel van die vmbo sletjes uit zijn op rellen en/of uit zijn op een vrije dag. De meerderheid van de stakers weet trouwens niet eens waarvoor ze staken, maar goed..

Een verhoging van het aantal uren op school zorgt niet voor een verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Momenteel is er een lerarentekort en een verhoging betekent dat een docent gemiddeld nog meer uren moet maken. Dit zorgt niet voor een verbetering van het onderwijs op welke manier dan ook. Door een tekort aan leraren haalt men de urennorm niet wat resulteert in een boete. Wat doet de school, die verzint een onzin uurtje om zodat alles in een keer is opgelost.

Ik denk niet dat een verhoging van het aantal lesuren op school zorgt voor een verbeterde kwaliteit van het onderwijs. Het gaat niet om het aantal gemaakte uren, maar wat de leerling er mee doet. Als leerlingen gemotiveerd zijn en hun tijd op school goed besteden, dan is er helemaal geen probleem. We moeten er dus voor zorgen dat leerlingen weer zin krijgen om te leren. En hoe doen we dat precies? Niet door het verhogen van het aantal lesuren, maar door kinderen te stimuleren om harder te werken op school. Een doel dat onmogelijk wordt geacht in dit tijdperk, omdat wij tegenwoordig allemaal een computer met internetverbinding in onze kamers hebben staan.

Kut middelbare school. Gelukkig is dit me laatste jaar.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 21:44
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Bij nader inzien... 1040 uur is te weinig:
http://midl-bareschl-staakt.hyves.nl/

Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 22:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De meerderheid van de stakers weet trouwens niet eens waarvoor ze staken, maar goed..
Hoe vaker ik dat hoor hoe meer ik ervan overtuigd raak dat de mensen die het zeggen geen verstand van zaken hebben.

Al helemaal als ze in strijd met wat alles dat leraren, leerlingen en scholenbesturen roepen dat kwantiteit = kwaliteit, terwijl scholen zelf aangeven dat het juist ontbreekt aan kwaliteit, en de werkdruk (teveel uren) de kwaliteit achteruit laat gaan.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 22:44
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Ik heb even een herberekening gemaakt van wat een deze norm zou betekenen.
Uitgaande van 197 schooldagen per jaar (365 dagen - 104 dagen weekend - 64 dagen vakantie). Ik ben uitgegaan van 365 dagen in het jaar. 2/7 hiervan is weekend (2/7 x 365 = 104). De vakantiedagen zijn gebaseerd op het aantal dagen vakantie exclusief de weekenden die de middelbare school waarop ik werk hanteert.
Hier kom ik op een aantal van 64 uit.

1040 uur / 197 = 5,28 klokuren per schooldag.
5,28 / (5/6) = 6,34 lesuren van 50 minuten per schooldag.

6,34 x 5 = 31,7 --> 32 lesuren van 50 minuten per schoolweek.
Voorbeeld weekrooster: Ma: 8 uur, Di 6 uur, Wo 8 uur, Do 6: uur, Vr: 4 uur
Voorbeeld lesrooster gebaseerd op de school waarop ik werk aan de hand van de 1040-uur regeling:
Ma: 8.30-16.20, Di: 10.20-16.20, Wo: 8.30-16.20, Do: 8.30-14.30, Vr: 8.30-12.00.
Totaal 3 pauzes: 2 van 10 min (10.10-10.20 en 14.30-14.40). 1 van 50 min (12.00-12.50).

Een gemiddeld rooster zoals hierboven geschetst wordt, komt mijn inziens genoeg voor in de gemiddelde middelbare school in Nederland. Dus even zwart-wit gezien hoeft qua rooster niets worden veranderd om aan de 1040-uur norm te voldoen.

Omdat er eigenlijk 31,7 lesuren van 50 minuten per schoolweek, op 197 schooldagen lang gegeven moeten worden en niet 32 lesuren, wordt er elke week 0,3 lesuur van 50 minuten te veel gegeven.

0,3 / 5 = 0,06 lesuur van 50 minuten per schooldag wordt er te veel lesgegeven.
0,06 x 197 schooldagen = 11,82 lesuren van 50 minuten per schooljaar wordt er te veel lesgegeven. Dit zou betekenen dat er in het gehele jaar maar maximaal 11 lessen (12 is te veel) uit mogen vallen om de norm te halen.
In klokuren is dit: 11,82 x 5/6 = 9 uur en 51 min per schooljaar.

Opzich moet dit geen probleem zijn zou je denken, echter wil een beetje school ook nog enkele uitstapjes maken en eventueel ook nog een excursieweek. Dit kost 2x 4 tot 8 lesuur + 32 lesuren = 40 tot 48 lesuren. Oei! Het mocht maximaal maar 11 lesuren kosten. Oei! Nu moet de school beboet worden!

De school heeft een probleem. De school kan natuurlijk nog meer lesuren gaan geven bijv. naar 34 lesuren (50min) per schoolweek om de eis te halen. Maarja, dan hebben we dat lerarentekort weer, dat steeds ernstigere vormen aan gaat nemen. Om toch de vacatures te vervullen wordt de school dus gedwongen meer onbevoegden aan te nemen, meer stagaires voor de klas te 'dumpen' of bevoegde docenten breed in te zetten (KWT-uren, Mens en Maatschappij uren, etc.). Het is voor de school belangrijk dat er genoeg lessen gegeven worden. Een 'slechte' les is daarmee evenveel waard als een 'goede' les. Een les wordt zo ten onrechte als een homogeen product gezien.
De overheid houdt zich niet echt bezig met het kwaliteit van het onderwijs. Er zijn bijvoorbeeld geen regels die eisen dat er een maximaal aantal zit aan het aantal onbevoegden of stagaires die voor de klas staan. Of hoeveel bevoegde docenten minimaal voor de klas moeten staan binnen een bepaalde school.

Scholen worden door een 1040-uur norm op kwantiteit afgerekend worden, terwijl dat eigenlijk op kwaliteit zou moeten gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 22:49
Verwijderd
Nee hoor. Scholen worden namelijk al afgerekend op kwaliteit via de onderwijsinspectie. De urennorm zorgt ervoor, dat scholen óók op kwantiteit af worden gerekend.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 22:55
Makaveli
Avatar van Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
Nee hoor. Scholen worden namelijk al afgerekend op kwaliteit via de onderwijsinspectie. De urennorm zorgt ervoor, dat scholen óók op kwantiteit af worden gerekend.
Ja, het klopt dat de onderwijsinspectie zich bezig houdt met de kwaliteit van onderwijs. Het óók op kwantiteit afrekenen van scholen, zorgt ervoor dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de scholen. Zo wordt de kwantiteiteis belangrijker gemaakt ten opzichte van de kwaliteitseis.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 22:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nee hoor. Scholen worden namelijk al afgerekend op kwaliteit via de onderwijsinspectie. De urennorm zorgt ervoor, dat scholen óók op kwantiteit af worden gerekend.
Aan het rapport van de schoolinspectie worden echter niet tot nauwelijks conclusies verbonden, en het gaat voor een groot deel om zelfdiagnose en oppervlakkige beoordeling.

Een school hier in de buurt scoort bijvoorbeeld ruim 30% beter op overgang 1e->3e jaar zonder zittenblijven dan mijn voormalige school.

Is die andere school dan beter?

Antwoord, nee. De truc is dat je daar als jouw rapport tweemaal een zes bevat, ze al gaan zeiken dat je naar een lager schooltype moet. Mensen die op het randje van overgaan of zittenblijven zitten wordt per definitie naar een lager schooltype gestuurd. Zittenblijven op zich wordt bijna nooit aan meegewerkt. Het gaat dan om het Huizermaat College.

Daarmee vernielen ze echter wel de toekomst van honderden kinderen voor hun eigen gemakszucht. Het is daar gebruikelijk dat leraren soms een half uur lang weg zijn, of niet op komen dagen. Tal van leraren hebben grote ordeproblemen, en een aantal klassen moet het hier en daar zonder bevoegde docenten stellen.

Ik heb tevens bijles gegeven aan leerlingen die daar vandaan kwamen. Het niveau was om te janken. Waar op mijn school in 4 VWO de theorie van Ullman, zelfs op de uni nog relevant op gebied van migratie, kregen, moest ik aan mensen uit 5 HAVO van de Huizermaat uitleggen wat migratie eigenlijk was. Ze kenden het woord niet. Dat terwijl hun blok over migratie ging...


Op mijn school werden mensen soms met driemaal een 5, soms zelfs met erger, bevorderd naar de volgende klas. Je zou verwachten dat de slagingspercentages daarom laag zijn, als mensen vastlopen na zonder de juiste basiskennis bevorderd te worden. Toch behoort hun slagingspercentage tot het hoogste in de regio, en is er voor 1e klassers een wachtlijst. Wie februari nog niet is ingeschreven voor volgend schooljaar kan een plekje wel vergeten.


Op papier voor de schoolinspectie lijkt de genoemde Huizermaat ondanks die nuances echter beter...

Nuff said over wat rapporten van de schoolinspectie nu daadwerkelijk betekenen lijkt me.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 23:01
Verwijderd
Ja, dat is een van de redenen dat ik voor verregaande centralisatie ben als het op beoordelingen van leerlingen aankomt, dan krijg je ook niet dat soort fratsen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2007, 06:31
Verwijderd
Citaat:
Niet perse.
Zoals ik al eerder aangaf: iedereen heeft zijn eigen definitie van 'vrije tijd'.

Leuk hè, statistiek. Dat gaat soms over gemiddelden.

Je hebt nog steeds de keuze om het niet (in je vrije tijd) te doen.

Je zegt het zelf als: je kunt kiezen om het huiswerk niet te doen (of je kunt het 'lenen' van anderen). De gevolgen zijn dan wel voor jezelf.

Alles wat je doet in je vrije tijd, verminderd je vrije tijd. Ook sporten, uitgaan, etc zorgen ervoor dat je minder vrije tijd hebt. En als je dan zegt dat je sporten en uitgaan voor je plezier doet en huiswerk maken niet, hoe zit het dan met schoonmaken, afwassen, kamer opruimen, etc? Doe je dat ook voor je plezier in je vrije tijd, of doe je dat 'omdat het nodig is'?
Ja, eigenlijk heb je wel een punt ook.

Ik denk ook niet (meer) dat het grootste probleem ligt in de langere lesdagen, maar, zoals meerdere mensen (vooral de herbereking van Makaveli) al gezegd hebben, in de gedachte kwaliteit = kwantiteit van de overheid. Dat is dus gewoon onzin.
Tot de oude 960-urennorm niet of nauwelijks gecontroleerd werd was er dan ook geen probleem, maar nu de scholen ineens de 1040 uur moeten halen, gaan zij allemaal nutteloze dingen bedenken. En daar gaat het fout.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2007, 09:13
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Om maar even aan te tonen hoe belachelijk deze stakingen zijn quote ik even de volgende zin uit een post van Gatara: "De scholieren gooien met eieren en vuurwerk en roepen leuzen als 'Hamas, hamas, joden aan het gas'." Misschien ligt het aan mij maar ik zie niet in hoe dit kan leiden tot hetgene wat zij willen.

Dat was toch versoepeling van de urennorm? En niet joden aan het gas. Dit toont dus aan dat er op het moment een stel idioten zich onder de scholieren bevinden die alleen maar uit zijn op een paar vrije uren onder het mom: "Wij eisen versoepeling van de urennorm.".
Ja, voor hen zou je juist willen pleiten voor nog meer contacturen. 1240 uren waarvan 200 uren verplicht concentratiekampen bezoeken.

Zo.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.

Laatst gewijzigd op 28-11-2007 om 09:35. Reden: fout eruitgehaald
Met citaat reageren
Oud 28-11-2007, 09:15
Verwijderd
Citaat:
Ja, voor hen zou je juist willen pleiten om nog meer contacturen. 1240 uren waarvan 200 uren verplicht concentratiekampen bezoeken.

Zo.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Blaat #77
Promillage
500 26-11-2007 11:21
De Kantine Wat saai zeg #75
Martiño
500 24-11-2007 11:51
Algemene schoolzaken 2de fase moet stoppen!!
BrunetJuh
233 24-01-2006 16:05
De Kantine weleens achtervolgd/gepakt door politie ?
kitesurfertje
120 06-01-2005 17:57
Algemene schoolzaken LAKS- Landelijk Aktie Komitee Scholieren- zoekt bestuursleden...interesse?
AnnaLAKS
72 12-03-2003 17:39
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Studentendemonstratie 12 nov. (was: scholierenstaking op de dam)
het dappere meisje
74 14-11-2002 19:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:00.