Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2003, 14:31
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Ik heb vandaag een cavia gekregen, het is een echte lieverd, ze heet drizzle en ze heeft zo'n wilde vacht.
Maar ik heb nog nooit eerder een cavia gehad, dus ik heb geen flauw idee hoe ik ze moet verzorgen! de kooi enzo zit wel goed. Ze krijgt gewoon standaard caviavoer en een flesje water. Maar wat moeten die beesten verder hebben? zijn het eigelijk dag of nacht dieren? hoelang moet je ze er minimaal uithalen per dag?
spelen ze ook nog ofzo? hoe oud worden ze ongeveer?

help me out, internet zegt steeds iets anders!

[EDIT] Ik heb haar naam toch nog maar veranderd naar "porcellino d'India" dat is gewoon cavia in het italiaans [/EDIT]
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame

Laatst gewijzigd op 25-02-2003 om 17:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2003, 18:47
DarkCat
DarkCat is offline
Misschien had degene van wie je m gehad hebt wat meer informatie kunnen inwinnen, dan jou zomaar een beestje kado te doen waarvan je niet precies weet wat je ermee moet? Maar goed, dat is achteraf gepraat.
Cavia's doen het extra goed als ze veel vitamine C krijgen. Je kunt zelfs kruidvat vitamine C tabletjes in het drinkwater doen (volgens mijn dierenarts). Geef ze af en toe vers fruit of groente, vinden ze lekker. Hooi ook. Vaak wordt er ook nog een zoutblok opgehangen, maar die van mij was daar bang voor
Cavia's worden gemiddeld een jaartje of 6, denk ik. Je kan ze laten rondlopen wanneer je wil. Wel elke dag (vind ik).
Sommige cavia's willen best met je spelen, anderen zitten liever in een hoekje en rennen weg als je ze wilt aaien. Je ziet dus vanzelf wel wat het beestje wil.
Bij onbekende geluiden gaan ze knorren, als ze groente of fruit ruiken gaan ze piepen. Maar ook dat verschilt.

Veel plezier met je beestje, en ik vind die italiaanse naam cool
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 19:10
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
uhm gewoon elke dag wat eten en wat drinken geven en af en toe zn hok schoonmaken zo deed ik het iig.

Eruithalen deed ik als ik tijd+zin had. Het zijn dag dieren en ze worden een jaar of 5 als ik me niet vergis, maar dat weet ik niet zeker.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 19:11
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
jeuj! bedankt!

Citaat:
Cavia's doen het extra goed als ze veel vitamine C krijgen
hierbij kreeg ik zo'n idee van:
zet ze op een mooie zonnige plaats en geef ze 1 keer in de week wat water

ik heb haar nu inderdaad wat hooi gegeven! ligt ze nu op te slapen, maar ze is er net een dag en ze is nog een beetje gestressed.

en ik ga denk ik morgen ofzo een zoutblok (laten) kopen

bedankt!
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 25-02-2003, 19:13
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
autodropje schreef:
uhm gewoon elke dag wat eten en wat drinken geven en af en toe zn hok schoonmaken zo deed ik het iig.

Eruithalen deed ik als ik tijd+zin had. Het zijn dag dieren en ze worden een jaar of 5 als ik me niet vergis, maar dat weet ik niet zeker.
ze heeft nu al bijna de hele avond bij mij gelegen, heb d'r een half uurtje geleden ofzo maar weer terug gezet, anders krijgt ze helemaal geen rust.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 17:10
faan
Avatar van faan
faan is offline
zet ze op een mooie zonnige plaats en geef ze 1 keer in de week wat water

één keer in de week?! Sorry, maar ik snap niet waarom je dit zo zegt// Dat is wel erg weinig water! Een flesje aan haar hok hangen ffs
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 19:24
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
faen schreef:
zet ze op een mooie zonnige plaats en geef ze 1 keer in de week wat water

één keer in de week?! Sorry, maar ik snap niet waarom je dit zo zegt// Dat is wel erg weinig water! Een flesje aan haar hok hangen ffs
Dat was sarcasme.. als reaktie op mij, lees maar terug

Cavia's zijn geen plantjes
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2003, 19:52
Verwijderd
Citaat:
DarkCat schreef:

Bij onbekende geluiden gaan ze knorren
Alleen mannetjes knorren.

veel succes met je cavia!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 09:10
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
en ze kunnen erg hard piepen als ze honger ofzo hebben
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 11:21
r3nske
Avatar van r3nske
r3nske is offline
Citaat:
autodropje schreef:
en ze kunnen erg hard piepen als ze honger ofzo hebben
Als ze honger hebben? Haha!!! Mijn cavia ging altijd piepen wanneer de deur van de ijskast open gingen, hij wist gewoon dat hij dan wat kreeg: groente of fruit! Overigens raden de meeste dierenartsen en winkels het inderdaad aan om extra vitamine C te geven... Naar mijn mening is dat niet echt nodig, iedere dag genoeg fruit, groente, brood en het gewone voer; gewoon variatie in het menu aanbrengen is het beste! Mijn cavia heeft daarmee zelfs de mooie leeftijd van twaalf jaar gehaald! Leuke naam trouwens!!!
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 18:57
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
Jadie schreef:
Alleen mannetjes knorren.
Nouh, dat van mij was toch echt een vrouwtje (ze kreeg kleintjes), maar die knorde wat af
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2003, 21:40
faan
Avatar van faan
faan is offline
vrouwtjes die hiniken (niet hinniken)
mannetjes maken zwoele knorrende geluiden
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Oud 03-03-2003, 21:53
Cindy!!!!!
Cindy!!!!! is offline
Ok ok..ik heb 4 cavia's en heb veel over die dieren uitgezocht zo dat ik ze goed kon verzorgen

Nouja het beste kan je de kooi 2 keer in de week verschonen. Elke dag schoon drink water ( niet de hele fles vol want cavia's mogen niet te veel drinken )
Je hebt speciale cavia voeding waar extra vitamine c in verwerkt is en kan je gewoon kopen bij een dieren winkel. Maar zoals paprika, witlof, andavie, appel, komkommer enzo zit ook vitamines in. Vooral in de rode paprika. Want niet elke cavia accepteerd vitamines in het drink water of een tabletje!
Je moet ze elke dag voldoende hooi geven zodat ze de hele dag kunnen knagen anders gaan ze zich snel vervelen en kunnen ze chagerijnig worden.
Een zout lik steentje kan ook goed zijn..soms gaan ze er een beetje aan knagen en dat is goed voor de tandjes want die bloijven door groeien en moet je zorgen dat dat slijt met speciale knaag dingetjes. En er zitten in zo'n zout steentje mineralen enzo.
Een cavia kan je het beste ongeveer een uurtje per dag los laten rennen want anders kunen ze te vet worden en overlijden. Je moet ze ook elke dag wel aandacht geven en op schoot nemen..ook ongeveer een uurtje perdag ( hoeft nie t in 1 keer..kan bv ook 4 keer een kwartiertje ). En als je hem net hebt nog geen (eventueel) huisje in de kooi zetten want daar in zal ie telken schuil zoeken en is ie moeilijker hand tam te krijgen..plaats pas een "schuilplaatsje" in z'n kooi als ie hand tam is.

En verder moet je ongeveeer 1 keer in de maand ofzo ze nageltjes knippen anders kunnen doe helemaal scheef groeien en het loop vermogen aantasten en kunne ze pijn aan de pootjes krijgen. Kan je het zelf niet laat het dan door een dieren arts doen.

Nouja zo gauw weet ik verder niet.....Succes met je cavia en hoop dat je hier wat aan hebt!
__________________
Don't fall from a mountain,Don't fall from above,Because the best way of falling is falling in LOVE
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 15:07
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Heb niet de hele threat gelezen dus het kn al gezegt zijn: één keer per week water? één keer per dag zul je bedoelen, cavia's hebben nou eenmaal geen klein koelkastje in hun kooi waarin ze alles vers kunnen houden. In de zomer is het aan te raden twee keer per dag te verversen, aangezien het door de hitte extra snel muf word. Een zonnige plaats is in orde, maar ze de kooi NOOIT in de volle zon, anders heb je zometeen een gekookte cavia (het zal je verbazen hoe snel de temperatuur in zo'n kooi kan oplopen). Verder zou ik zo snel mogenlijk naar de dierenwinkel gaan en een boekje aanschaffen. dat is betrouwbaarder dan internet (okay, de meeste hebben er wel verstand van, maar je hebt ze ook die maar wat zeggen zonder dat ze weten hoe een cavia er eigenlijk uitzien...). Je kan natuurlijk ook naar de bieb, maar ik adviseer je een boekje te kopen. zo duur zijn die dingen niet en dan heb je het altijd bij de hand. Succes!
P.S. Volgens mij zijn vitamine c druppels handiger, die kun je door het water doen, en je kan ze ook fruit geven waar veel van dat spul inzit, hoewel ik ergens heb gehoort dat cavia's diarree van citrusvruchten zouden kunnen krijgen... die tabletten kan ook, maar ik heb ze zelf wel eens geslikt, en ze hadden een verdacht gele kleur die er niet natuurlijk uitzag... Als je tabletten gaat aanschaffen zou ik eerst effe checken of er geen kleurstoffen of concerveringstroep inzit...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor

Laatst gewijzigd op 04-03-2003 om 15:13.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2003, 20:02
Dminor
Avatar van Dminor
Dminor is offline
Je kunt hem misschien af en toe wat eten aanreiken. Wel schaars natuurlijk, je zou toch niet willen dat het best vetgemest wordt. Tenzij je hem op den duur met kerst in drie stukken op wilt gaan eten, maar ik weet niet of dat de bedoeling is?
__________________
Zul je altijd zien; zit je in bad, wrijft er iemand over je lamp!!
Met citaat reageren
Oud 05-03-2003, 11:02
Verwijderd
Ik heb ook een cavia gehad. Knabbel (lekker origineel ).
Echt een geweldig beest en ik mis haar. Als het zomer was dan zette ik altijd de ren (maar je kan ook gewoon de bovenkant van de kooi neerzetten) neer op het gras. Een goede grasmaaier en ze vinden het lekker ook.
Verder gaven we haar altijd fruit en groenten. Ook wel handig was bijvoorbeeld als we wortels hadden gemaakt, dan gaven we haar de restjes enzo en met komkommer als die geschild werd dan gaven we haar de schillen enzo (nu achter gekomen dat mijn katten dat ook wel lekker vinde .... raaaaaaaare beesten)
We hadden ook speciale druppeltjes voor in het water. En je moet wel genoeg met ze spelen en ze aanraken enzo.
Weet je wat mijn cavia een keer heeft gedaan? Ik was zo klein en toen moest ik huilen en toen ging ze mijn traantjes oplikken (omdat dat zout is).. zo lief!
Naja, als je nog vragen hebt ofzo, moet je ffies berichtje sturen of naar de dierenwinkel ofzo gaan. Die weten er ook wel alles van.
Heel veel plezier!
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 10:25
Sjaantjuh
Avatar van Sjaantjuh
Sjaantjuh is offline
cavia's zijn niet zo moeilijk te verzorgen hoor! ik heb er zelf ook een, ik zal ff uitleggen:

voeding:

cavia's eten caviavoer (duh) dat haal je bij de dierenwinkel. een knaagblok=belangrijk voor t afslijpen van de tanden(dierenwinkel) en snoepjes zijn ook welkom, en verder eten ze graag winterwortels, sla, andijvie, peterselie en ander fruit (geen ijsbergsla!)

hok inrichten:

op de bodem mogen houtkrullen, hooi of stro, of een combinatie daarvan. ook moet je een drinkflesje op hangen. da's beter dan een waterbak, want in een waterbak kan vuil terecht komen. verder is het handig om een slaaphuisje voor cavia's erin te zetten, zodat hij weg kan kruipen om te slapen.
wat keukenpapier vinden ze leuk om mee te spelen.

verder:

als je nog meer wilt weten, kun je bij de bieb gewoon een paar boeken over cavia's lenen! of kopen bij de boekhandel.

suc6 met je cavioo
__________________
I'm not insane, i'm just a bit sick in the mind...
Met citaat reageren
Oud 06-03-2003, 10:36
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
Sjaantjuh schreef:
wat keukenpapier vinden ze leuk om mee te spelen.
"Hier beest, hier heb je een keukenrol. Niet in één keer opeten hè?"

Je hebt spongebob in je avatar!
__________________
Kijk op teletekst pagina 666 voor meer opties.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-03-2003, 12:58
Sjaantjuh
Avatar van Sjaantjuh
Sjaantjuh is offline
ja ik heb spongebob in me avatar. ben ik fan van "my Idol!"

en ik heb t over keuken papier niet over een keukenrol
__________________
I'm not insane, i'm just a bit sick in the mind...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2003, 23:34
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Sjaantjuh schreef:
ja ik heb spongebob in me avatar. ben ik fan van "my Idol!"

en ik heb t over keuken papier niet over een keukenrol
Ik heb al bijna 11 jaar cavia's en heb al 3 nesten gehad, maar ik heb zo nog nooit zien spelen met keukenpapier ofsow(is die inkt btw niet giftig?)....met mekaar spelen ze wel....maargoed...de ene cavia is de andere niet natuurlijk....

Een simpel boekje kopen is een aanrader....en als het van de zomer erg warm wordt in de kamen (een graad of 30) dan kan je het beste een ventilator op de kooi richten, want een van mijn cavia's is omgekomen door de hitte....(*zucht*...dat arme beest...)
Vitamine C is absoluut nodig, anders worden ze traag en gaan ze dood.....maar in caviavoer zit al vitamine C, dus als je dat hebt zit je gebakken. Een pilletje oplossen in het drinkwater is af te raden....mijn cavia's (die alleen in een hok zaten) dronken soms de fles in een week leeg...dan krijgtie dus onvoldoende binnen....

[EDIT]als et er een is met lang haar, KAMMEN! het klinkt stom, maar een langharige cavia is ijdel...heeftie onverzorgd haar, dan voeltie zich kut...[/EDIT]
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006

Laatst gewijzigd op 07-03-2003 om 23:36.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 20:28
r3nske
Avatar van r3nske
r3nske is offline
Citaat:
D@mien schreef:
en als het van de zomer erg warm wordt in de kamen (een graad of 30) dan kan je het beste een ventilator op de kooi richten, want een van mijn cavia's is omgekomen door de hitte....(*zucht*...dat arme beest...)[/EDIT]
Volgens mij is dat juist niet zo'n goed idee! Sorry! Ik denk dat je de kooi dan het beste op een plekje in de schaduw kunt zetten maar geen ventilator erop hoor! Das hetzelfde als tocht, ze kunnen er tranerige oogjes en dergelijke van krijgen...
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 20:32
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
ja, dan is het net of er constant iemand in je nek zit te hijgen...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 08-03-2003, 22:54
faan
Avatar van faan
faan is offline
Citaat:
D@mien schreef:
(*#@(#@...
Ik denk dat een keukenrolletje een blanco rol is zonder papier eromheen.// Dat karton is volgens mij echt niet giftig?
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Oud 09-03-2003, 11:24
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
een ventilator op de kooi lijkt mij ook niet zo'n geslaagt idee
maar hij staat toch op de grond achter m'n bed, daar komt geen zon, wel licht natuurlijk
daar is het in de winter lekker warm, en in de zomer heerlijk koel, en ik kan het weten, ik zat er altijd te lezen voor de cavia er was
bedankt allemaal! hij heeft het prima naar zijn zin!

nog 1 vraagje:
mijn zus heeft ook een cavia, en die eet en drinkt veel meer als de mijne, maar de mijne is niet ondervoed of uitgedroogd ofzo.
er is dan toch niks aan de hand? haar cavia is volgens mij gewoon een vreetzat
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Lucht je hart topic deel 130
Eend
490 14-06-2008 13:17
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Flora & Fauna Cavia's wegdoen wegens omstandigheden
Stefanie
45 07-02-2005 11:52
Verhalen & Gedichten Achter de grote, gele deur.
Eend
500 30-01-2005 19:32
Flora & Fauna werken in een dierenwinkel
duifeltje
60 06-09-2004 21:24
Psychologie Mijn zomervakantie tot nu
Eend
22 25-02-2002 16:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.