Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2006, 23:59
Hempo
Hempo is offline
Dag,

KI = RUG, Groningen
Journ = Windesheim, Zwolle
Wis = RUG, Groningen.

Heb een half jaar Kunstmatige Intelligentie gestudeerd. Niet helemaal precies wat ik zocht: veel computertypes, computerwerk, programmeren. Eigenlijk de hele opleiding was gebaseerd op de ICT.

Ik hou opzich van exacte vakken, maar dit ging mij een beetje teveel de ict-technische hoek in.

Ik doe nu Journalistiek, totaal iets anders natuurlijk. Het is wel HBO. Opzich is de opleiding leuk: wat we doen en leren vind ik opzich wel interessant, maar het is best wel simpel. Het is zegmaar geen uitdaging meer. Dat laatste klinkt arrogant, maar zo ervaar ik het.

Ik heb Gymnasium, profiel Natuur & Techniek gedaan, met dus Latijn en Filosofie/godsdienst.

Ik heb wel gevoel voor taal, maar vond het onderwijs in de talen op middelbare school redelijk suf.. Qua vocabulaire lig ik achter op de gemiddelde VWO-er met Engels bijvoorbeeld.

Ik was goed in de exacte vakken, ik deed er dan niet echt veel voor, maar het ging me vrij goed af. Mijn docent wiskunde complimenteerde mij wel eens door te zeggen dat ik met wat moeite dikke negens zou kunnen halen. In de praktijk waren dit zesjes, had niet echt de motivatie om ook maar iets te doen.

Nu ik journalistiek doe, heb ik het gevoel dat ik mijn talenten, op bijvoorbeeld op analytisch gebied, niet echt benut. Ik weet dus ook niet of ik er spijt van heb dat ik naar het HBO ben gegaan, met deze praktische opleiding. Ik vind de manier van leskrijgen en de stof een beetje kinderachtig/klassikaal. Alsof we niks zelf kunnen.

Wat ik me nu afvraag is dus of ik weer naar de technische kant wil. Ik zit te denken aan een studie Wiskunde, maar econometrie spreekt mij ook aan (heb 2 maanden economie gehad, en vond het een leuk vak).

Irritant is dat dit al de derde studie wordt die ik ga doen, als het doorgaat.
Ik zou graag ervaringen willen horen op het gebied van:
- verschil HBO/universiteit
- mensen die journalistiek hebben gedaan, en gestopt zijn.
- mensen die technische studie hebben, vooral wiskunde.
- mensen die van studie gewisseld hebben, en daar wel of geen
spijt van hebben gehad.

Mijn redenen om een wiskunde studie te gaan doen:
- ik gebruik mijn 'talenten' meer
- journalistiek kan ook nog als master op de uni, of zelfs zonder
opleiding die je vaardigheden bijbrengen.
- de studie lijkt mij inhoudelijk leuk, misschien iets te exact/droog.
- kansen op de arbeidsmarkt, en werk/opleiding op je niveau.

Het mooie is dat ik net een kamer heb in zwolle voor een half jaar, al m'n boeken alwer gekocht heb, en een laptop van mn ouders heb gekregen, omdat ik die nodig zou hebben..

Graag dus reacties over de bovengenoemde ervaringen + reacties op het switchen van een studie, mag het feit dat je al met twee studies gestopt bent je keuze om weer een nieuwe studie te kiezen beinvloeden?

Dank voor het commentaar en leeswerk!

groeten,
Hempo

Laatst gewijzigd op 29-10-2006 om 00:04.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-10-2006, 00:40
Verwijderd
Op dit moment ben ik bezig met mijn vierde studie (de derde heb ik afgerond, de eerste twee niet); de eerste drie waren op HBO-niveau, op dit moment doe ik universiteit. Ik heb nooit spijt gehad van de wisselingen, anders had ik het, denk ik, niet gedaan...ik 'moest' wel. Universiteit bevalt me tot nog toe beter, qua stof, medestudenten, docenten, manier van werken, georganiseerdheid, enz.

Als je journalistiek wel leuk en interessant vindt, maar alleen de uitdaging mist, zou je misschien als bijvakstudent vakken kunnen volgen op de universiteit naast journalistiek?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 10:55
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
Hempo schreef op 29-10-2006 @ 00:59 :
Ik zou graag ervaringen willen horen op het gebied van:
- mensen die technische studie hebben, vooral wiskunde.
Nou, ik ben tweedejaars student wiskunde, dus wellicht kan ik hier van dienst zijn

Citaat:
Mijn redenen om een wiskunde studie te gaan doen:
- ik gebruik mijn 'talenten' meer
Aanleg voor wiskunde is leuk, maar met hard werken kom je er ook. Hetgeen trouwens zeker niet betekent dat mensen met aanleg niet of minder hard zouden hoeven te werken.

Citaat:
- de studie lijkt mij inhoudelijk leuk, misschien iets te exact/droog.
De studie ís leuk (), en met het droge vind ik het zeker meevallen. Ik zit nu net in m'n tweede jaar en merk al wel dat het zeker een stuk abstracter wordt vergeleken met m'n eerste jaar, maar ik vind dat niet droger, hooguit interessanter. Je krijgt natuurlijk ook vakken waar je erg diep op bepaalde stof ingaat, maar dat vind ik dan juist leuk

Citaat:
- kansen op de arbeidsmarkt, en werk/opleiding op je niveau.
Aangezien dit een reden voor je is om wiskunde te gaan studeren, lijkt me dat ik hier weinig over hoef te vertellen en dat je wel weet dat het met de kansen op de arbeidsmarkt wel goed zit

Citaat:
reacties op het switchen van een studie, mag het feit dat je al met twee studies gestopt bent je keuze om weer een nieuwe studie te kiezen beinvloeden?
Dit lijkt me een afweging die je voor jezelf moet maken: wil ik doorgaan met wat ik nu doe en eigenlijk niet gelukkig mee ben, of wil ik nog wat anders proberen? Je kunt in ieder geval meeloopdagen volgen op de universiteit en zo kijken of het je wat lijkt. Aangezien dit je derde studie wordt, zou ik daaraan (= oriënteren) vooral veel tijd besteden.


Ik weet niet precies of dit bericht was wat je wilde horen, maar als je verder nog dingen wilt weten, dan hoor ik het graag
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 18:38
Verwijderd
Qua kansen op de arbeidsmarkt moet je realistisch zijn. De gemiddelde wiskundige komt redelijk terecht, maar gaat niet richting de topinkomens.
In mijn omgeving kom ik veel tegen dat wiskundigen later in hun werk helemaal niks meer van hun achtergrond gebruiken en op hun veertigste eigenlijk weer op vwo-niveau zitten. De meesten gaan niet richting onderzoek en de fixpuntstelling van Brouwer gebruik je nou eenmaal niet in het dagelijks leven (tenzij ze richting onderwijs gaan). Dat is ook iets om te overwegen.

Econometrie zou ik niet zomaar afwijzen. Op de UvA wordt dat volgens mij vrij rigoreus gedaan (als sjaars krijg je zo rigoreuzer analyse rigoreuzer dan de exacte studenten). Om nog te zwijgen over de arbeidsmarkt...

Ik zou ook zeker kijken naar de vakken die je krijgt, zeker als je bang bent dat je de stof te droog gaat vinden. Net zoals bij andere studies kan 40 uur per week met in grote lijnen hetzelfde bezig zijn demotiverend werken. Je wordt als sjaars (en later ook) ontzettend gestuurd met werkcolleges, huiswerk inleveren, noem maar op. Mijn ervaring is dat de zesjes-scholieren het in het begin van de studie zwaar hebben of later zelfs afhaken, ook als dat puur kwestie van luiheid was.

Daarnaast: de gemiddelde wiskundige wordt heel erg droevig als je wiskunde een technische studie noemt.

Laatst gewijzigd op 29-10-2006 om 18:41.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 18:48
zoemzoem
Avatar van zoemzoem
zoemzoem is offline
Ik ben er over gaan nadenken wiskunde te doen halverwege mijn eerste jaar geneeskunde. Ook omdat ik de uitdaging in geneeskunde niet zag en ik wiskunde altijd leuk en makkelijk had gevonden. Ik ben nu tweedejaars wiskunde en ik kan je wel iets vertellen. Het is belangrijk dat je echt achter je keuze staat, bij wiskunde (op de vu iig) is de helft in het eerste jaar afgevallen. Dit heeft natuurlijk meerdere oorzaken, maar vaak was het motivatiegebrek. Het is geen middelbare school wiskunde meer (wel een paar vakken), maar diepgaandere, hele lappen tekst met formuletjes wiskunde). Hier moet je gewoon tijd investeren, het is niet meer zo dat je 2 dagen voor je tentamen je boek eens een keer open kunt slaan en alsnog je tentamen halen.
Denk er gewoon goed over na, ga meedoen aan meeloopdagen en dat soort dingen. En econometrie lijkt me ook een leuke studie, dat is exact, maar je bent wel meer toepassingsgericht bezig, en dus afwisselender.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 20:27
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
Snees schreef op 29-10-2006 @ 19:38 :
Qua kansen op de arbeidsmarkt moet je realistisch zijn. De gemiddelde wiskundige komt redelijk terecht, maar gaat niet richting de topinkomens.
In mijn omgeving kom ik veel tegen dat wiskundigen later in hun werk helemaal niks meer van hun achtergrond gebruiken en op hun veertigste eigenlijk weer op vwo-niveau zitten.
Ik doelde vooral op het werkloosheidspercentage. En ach, redelijk terechtkomen is toch mooi.

Citaat:
Je wordt als sjaars (en later ook) ontzettend gestuurd met werkcolleges, huiswerk inleveren, noem maar op. Mijn ervaring is dat de zesjes-scholieren het in het begin van de studie zwaar hebben of later zelfs afhaken, ook als dat puur kwestie van luiheid was.
Mee eens.

Citaat:
zoemzoem schreef op 29-10-2006 @ 19:48 :
Het is belangrijk dat je echt achter je keuze staat, bij wiskunde (op de vu iig) is de helft in het eerste jaar afgevallen. Dit heeft natuurlijk meerdere oorzaken, maar vaak was het motivatiegebrek.
Dat is in Nijmegen wel minder het geval. Maar goed, we hadden dan ook maar zeven eerstejaars

(Mocht mijn eerdere bericht overgekomen zijn als een promopraatje om vooral wiskunde te gaan studeren: dat was niet de bedoeling. Bekijk vooral de mogelijkheden en maak dan een weloverwogen keuze )
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Tochjo schreef op 29-10-2006 @ 21:27 :
Ik doelde vooral op het werkloosheidspercentage. En ach, redelijk terechtkomen is toch mooi.
Voor de meeste mensen wel, maar als je het type zakenleven - huis van 8 ton - BMW voor de deur bent is het niet de meest vanzelfsprekende keuze.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 21:11
Hempo
Hempo is offline
@ Tochjo

Dank voor je reactie. Ik vond wiskunde wel een leuk vak, maar ik had gewoon andere prioriteiten. Als ik het dan niet volgde, nee dan was het niet leuk. Maar als je weet waar het over gaat, en er ook goed in bent, lijkt me het zeker leuk vak.

@Snees
Arbeidsmarkt en geld maak ik me niet echt druk om, dat vind ik ook niet een grote reden om iets wel of niet te gaan doen . Ik zoek iets wat een uitdaging vormt, en waarvan je achteraf of tijdens de studie kan zeggen: "goh, dat heb ik toch even gedaan." En okee, wiskunde is dan dus een exact vak, en niet technisch. Hoewel er ook technische wiskunde bestaat .

@zoemzoem
Bij mijn studie Kunstmatige Intelligentie vielen er ook behoorlijk veel af. Slechts 4 van de 56 hadden het jaar ervoor hun propedeuse gehaald. Tijd investeren en niet lui doen heb ik er zeker voor over. Daarom wil ik juist van studie switchen: ik doe nu gewoon niks thuis ervoor bijvoorbeeld. Nog een reden is dat het academische/universiteit-manier van lesgeven me meer aanspreekt dan de schoolstijl op het HBO.

Ik ben niet opzoek naar een studie voor het grote geld o.i.d., meer een soort uitdaging ofzo Dank iig voor de reacties tot nu toe!
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 22:37
Verwijderd
Heb je nooit gedacht over echt een technische opleiding, zoals Civiele Techniek of zoiets? Dat lijkt me meer 'nut' en uitdaging hebben dan gewoon wiskunde, maar dat is natuurlijk mijn mening. Ik zou niet van studie blíjven wisselen, op een gegeven moment kun je het beter gewoon eerst afmaken en dan eens kijken wat je daarna eventueel nog zou kunnen gaan doen. Je klinkt een beetje of je iets snel zat wordt/niet uitdagend genoeg vindt, denk je dat je dat bij een volgende studie niet zult hebben?

Ik kan je verder niet echt helpen, maar ik herken het wel een beetje. Ik studeer geneeskunde (nu derdejaars) en ik vraag me ook wel eens af of ik niet iets technischers zou moeten doen, omdat ik weet dat het me beter ligt, en ik het soms zelfs leuker vind. Ik heb dat altijd al gevonden en tóch ben ik geneeskunde gaan doen, en ik vind het steeds leuker. Waar je het beste in bent moet niet altijd je studiekeuze bepalen lijkt me. Het ligt er toch ook echt aan wat je later wilt gaan doen. Dat zou ik zeker niet negeren.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 10:19
Hempo
Hempo is offline
Het klopt misschien dat ik wat weinig doorzettingsvermogen heb in dingen die ik niet echt 100% leuk vind. Dat kan ook te maken hebben met perfectionisme en de wil om het allerbeste te kiezen enz. Ik ben misschien te vroeg gestopt met Kunstmatige Intelligentie, maar ik hield mezelf voor dat dat 'wereldje' met nerds e.d. niet echt iets voor mij was.
Een vriend van me zei laatst dat het maar zo moest zijn dat je medestudenten voor 50% niet echt van deze wereld lijken; er zijn genoeg andere leuke dingen te doen naast je studie. En dat is natuurlijk ook zo.

Een 'echt' technische opleiding lijkt mij wat minder, omdat ik de theorieën leuker vind dan de toepassingen ervan.

Ik weet ook wel dat ik niet moet kiezen puur op wat ik kan, ook wat leuk is. Journalistiek is leuk, en ik kan 't misschien ook wel, maar wat ik nu op de opleiding doe bestaat uit basis-dingetjes leren en op een schoolse manier simpele dingen bereiken. (Een voorbeeld: het gaat bijvoorbeeld 1 uur lang over hoe je een citaat moet opschrijven in een tekst....)

Wiskunde vond ik leuk, en ik ben er goed in. Ik weet dat het op de uni toch even wat anders is als op de middelbare school. Ik heb namelijk zelf ook wiskunde gevolgd toen ik Kunstmatige Intelligentie studeerde, en dat ging gelijk op hoog tempo e.d.

Wat ik later precies wil gaan doen, geen idee eigenlijk. Niet dat ik er niet over nadenk, maar is beetje lastig om nu al te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 23:07
Rodion
Rodion is offline
Een vriend van mij 'studeerde' ook onder zijn niveau, maar begon daar hoe langer hoe meer van te balen. Op basis daarvan zeg ik: wiskunde/econometrie.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 18:02
Hempo
Hempo is offline
Aan de wiskunde studenten (evt. Groningen):

Ik ga er niet van uit, maar:
Is het te doen per november te beginnen aan de studie? Dat ik de 2e periode start, en de eerste periode tijdens het eerste jaar erbij doe. Eventuele projecten start ik dan het jaar erop.

Ik heb vorig jaar tijdens de studie Kunstmatige Intelligentie al twee vakken ongeveer gehad.
Namelijk:

Programmeren en (lineaire) algebra/functies/e/taylor etc.

Ik zou dan eventueel met hulp van een bepaald begeleidingspersoon deze vakken moeten bijspijkeren.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 15:10
Verwijderd
Het is belangrijk dat je studie een persoonlijke uitdaging is.

En wat betreft arbeidskansen: bij journalistiek heb je meer kans op werkeloosheid dus met wiskunde zit je altijd beter, zou ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 15:33
Verwijderd
Al eens aan natuurkunde gedacht? Dan heb je ook meer kans dat je daadwerkelijk de wetenschappelijke kant op gaat, als wiskundige is dat toch lastiger.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 16:05
Verwijderd
Naar verhouding blijven vrij veel wiskundigen in het onderzoek zitten, hoor - ze vallen alleen minder op.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 20:03
Hempo
Hempo is offline
Ik heb even overlegd met de studieadviseur, en omdat ik al een vak heb gevolgd vorig jaar, kan ik instromen in de tweede periode! Komt goed uit dus.

Beetje jammer is dat ik per vandaag de sleutels heb gekregen voor mij kamer in Zwolle, 6 maanden contract . Dan maar elke dag naar Groningen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 21:55
blubblubblub
Avatar van blubblubblub
blubblubblub is offline
I second Mephostophilis (heb overigens niet alle reacties gelezen)

Zelf heb ik erover getwijfeld om wiskunde te gaan studeren, maar het leek mij ook te droog, te saai. Toen kwam ik erachter dat ik natuurkunde eigenlijk veel leuker vind. En uiteindelijk heb ik voor Technische Natuurkunde gekozen, omdat dat het meest toegepast en dus het minst droog is :-).

Overigens, als je (Technische) Natuur- of Wiskunde kiest, dan kun je ook een heel aantal van die 'computertypes' verwachten bij elk van die studies. Niet dat iedereen die de studie doet, zo'n 'type' is, maar er lopen er wel een aantal rond.

Laatst gewijzigd op 01-11-2006 om 21:58.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 11:11
Hempo
Hempo is offline
@blublublubl

Dat wist ik wel ja , maargoed je studie is gelukkig niet je leven. Je kunt er best wel wat naast doen, waardoor je niet afhankelijk bent van die figuren om je heen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-11-2006, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Hempo schreef op 01-11-2006 @ 21:03 :
Ik heb even overlegd met de studieadviseur, en omdat ik al een vak heb gevolgd vorig jaar, kan ik instromen in de tweede periode! Komt goed uit dus.

Beetje jammer is dat ik per vandaag de sleutels heb gekregen voor mij kamer in Zwolle, 6 maanden contract . Dan maar elke dag naar Groningen.
Onderhuur?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:19.