Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2003, 22:01
SoMeBoDy
SoMeBoDy is offline
Ik heb de afgelopen dagen het boek 'niet morgen, maar nu' van Wayne Dyer gelezen. De reden hiervan was dat ik zelf af en toe helemaal in de knoop zat met mezelf. Verdriet, onzerkeheid, eenzaamheid overspoelde mij soms heel erg door mijn problemen. Het boek dat ik had gelezen heeft mij toch wel de goede richting op geholpen door anders over de dingen na te denken. Tuurlijk ben ik niet meteen veranderd als mens en zijn mijn problemen niet weg, maar ik probeer nu wel anders over de dingen na te denken, waardoor ik weet dat het dan beter met me zal kunnengaan.

Het boek gaat allereerst over ongelukkig en gelukkig zijn. Dr. Wayne Dyer vertelt dat je er zelf voor kan kiezen om gelukkig te zijn of niet. Ik begrijp dat sommige dingen heel erg tegen kunnen zitten in het leven, maar door je gedachten kan je het loslaten en heeft het eigenlijk geen zin om te blijven vastkleven in het verdriet, woede, etc. Er stond ook wat in over schuldgevoelens en tobben. 'Schuldgevoelens en getob zal niets veranderen aan het verleden noch aan het heden' Daarnaast werd ook verteld over de 'ik ben's Iedereen zal wel zeggen 'ik ben niet goed in taal, ik ben verlegen, ik ben dun, etc' Maar waarom zou je er niets aan kunnen veranderen aan al die dingen? Ook stond er iets in over intern en extern georienteerd. Er werd een voorbeeld genoemd. Stel je komt in een vreemde land en je hebt niemand om je heen. Je weet niet waar je naartoe moet en je hebt niets op zak. Iemand die extern georienteerd is zal het moeilijk kunnen redden. Die zal zijn omgeving missen, zal niet weten wat te doen door de onzekerheid, zou zo snel mogelijk terug willen gaan en dus niet de uitdaging aangaan. Maar iemand die intern georienteerd is zal stevig in zijn schoenen staan. Zal het aankunnen. Onderdak zien te vinden en daar een gezellige tijd van proberen te maken met de mensen die hij/zij heeft leren kennen. Dit is maar een voorbeeld, maar heel veel mensen zijn extern georienteerd, zoals ik. Ik laat mijn leven beinvloeden door anderen. Ik ben bijvoorbeeld best wel vaak teleurgesteld in mijn vrienden, omdat ik teveel van hun verwacht. Ik kan bijvoorbeeld heel moeilijk tegen kritiek en daar kan ik dus heel verdrietig om worden, maar dat heeft dus allemaal te maken met dat ik van buitenaf wordt beinvloed. Als ik intern beter georienteerd zou zijn, dan zou mijn leven makkelijker voor mij zijn. Dan zou ik niet zo teleurgesteld worden of woede voelen of wat dan ook door de gedachten die ik heb. Ik heb van dat boek veel geleerd en het schijnt dat er miljoenen mensen zijn veranderd. Het boek gaat namelijk vooral in op de gedachten die je hebt en hoe je dat kan veranderen.

Wat ik me nu eigenlijk afvraag is waarom jij ervoor kiest om ongelukkig te zijn? Waarom je je niet afzet voor het ongeluk en gewoon niet probeert te genieten van elke dag? Zelf ben ik ook weleens ongelukkig, maar nadat ik het boek heb gelezen weet ik dat ik ook voor geluk kan kiezen. Weet dat ik me ook kan afstoten voor bijvoorbeeld woede door me gedachten te veranderen. Weet ik dat intern georienteerd kan zijn, zodat niemand mij kan raken, van niemand afhankelijk hoeft te zijn, etc. Want wat heeft het voor zin om ongelukkig te zijn? Wat heeft voor zin om teleurgesteld te zijn of je je boos te voelen? Ik weet dat het heel makkelijk is gezegd, maar het leven is zo kort..
__________________
....GrEeTz To EvErYbOdY...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-07-2003, 23:13
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
De keuze tussen ongelukkig of gelukkig kan ik niet maken, anders gezegd, ik weet niet wat geluk voor mij betekend, welke vorm dat heeft.
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.

Laatst gewijzigd op 25-07-2003 om 23:16.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 01:45
Faery
Faery is offline
Waarom nu doen wat je morgen ook kunt uitstellen?
__________________
Genocidealisme.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 08:23
Fantodo
Avatar van Fantodo
Fantodo is offline
Citaat:
SoMeBoDy schreef op 25-07-2003 @ 23:01:

Wat ik me nu eigenlijk afvraag is waarom jij ervoor kiest om ongelukkig te zijn? Waarom je je niet afzet voor het ongeluk en gewoon niet probeert te genieten van elke dag? Zelf ben ik ook weleens ongelukkig, maar nadat ik het boek heb gelezen weet ik dat ik ook voor geluk kan kiezen. Weet dat ik me ook kan afstoten voor bijvoorbeeld woede door me gedachten te veranderen. Weet ik dat intern georienteerd kan zijn, zodat niemand mij kan raken, van niemand afhankelijk hoeft te zijn, etc. Want wat heeft het voor zin om ongelukkig te zijn? Wat heeft voor zin om teleurgesteld te zijn of je je boos te voelen? Ik weet dat het heel makkelijk is gezegd, maar het leven is zo kort..
Dat is inderdaad wel erg makkelijk gezegd . Ik heb ook een boek van Wayne Dyer, welliswaar een ander dan jou, maar zo te lezen is de instelling hetzelfde en ik vind zijn ideeën hier en daar wat utopisch. De manier waarop hij het bracht kwam op mij over alsof hij reclame maakt voor het 1 of andere nieuwste zoutje. Maar als dat zoutje dan werkelijk lekkerder is dan al die andere, hoe zou je dat dan kunnen weten als je nog nooit andere zoutjes hebt geproefd en als je dat dan wel ooit hebt gedaan , zou je dan na verloop van tijd, na vele porties niet vergeten hoe ze hebben gesmaakt? Ik probeer maar te zeggen:Hoe te weten wat geluk voor je inhoudt als je nooit ongelukkig ben geweest?

Als je zegt dat je je intern zou kunnen oriënteren zodat je van niemand afhankelijk bent en niemand je kan raken begrijp ik niet precies wat je bedoelt. Ik neem dan aan dat je dit geestelijk bedoelt (zonder anderen had je hier niet meer gestaan), maar naar mijn idee is dit wat onmogelijk, ik ben gevormd door anderen. Mijn normen zijn er op gericht te kunnen functioneren binnen een maatschappij, me aan te passen, ik groei door teleurstellingen enz. te verwerken. Alles is zo hard als je het neemt, ik heb de keuze dingen zo te interpreteren zodat ik me er minder ongelukkig door zou kunnen gaan voelen, maar dat moet je ook leren.......
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 20:42
SoMeBoDy
SoMeBoDy is offline
Citaat:
Fantodo schreef op 26-07-2003 @ 09:23:
Dat is inderdaad wel erg makkelijk gezegd . Ik heb ook een boek van Wayne Dyer, welliswaar een ander dan jou, maar zo te lezen is de instelling hetzelfde en ik vind zijn ideeën hier en daar wat utopisch. De manier waarop hij het bracht kwam op mij over alsof hij reclame maakt voor het 1 of andere nieuwste zoutje. Maar als dat zoutje dan werkelijk lekkerder is dan al die andere, hoe zou je dat dan kunnen weten als je nog nooit andere zoutjes hebt geproefd en als je dat dan wel ooit hebt gedaan , zou je dan na verloop van tijd, na vele porties niet vergeten hoe ze hebben gesmaakt? Ik probeer maar te zeggen:Hoe te weten wat geluk voor je inhoudt als je nooit ongelukkig ben geweest?

Als je zegt dat je je intern zou kunnen oriënteren zodat je van niemand afhankelijk bent en niemand je kan raken begrijp ik niet precies wat je bedoelt. Ik neem dan aan dat je dit geestelijk bedoelt (zonder anderen had je hier niet meer gestaan), maar naar mijn idee is dit wat onmogelijk, ik ben gevormd door anderen. Mijn normen zijn er op gericht te kunnen functioneren binnen een maatschappij, me aan te passen, ik groei door teleurstellingen enz. te verwerken. Alles is zo hard als je het neemt, ik heb de keuze dingen zo te interpreteren zodat ik me er minder ongelukkig door zou kunnen gaan voelen, maar dat moet je ook leren.......

Ik heb het inderdaad over het geestelijke. Ik denk zelf ook wel dat het onmogelijk is om je helemaal intern te kunnen orienteren. Je zal altijd wel beinvloedt worden door anderen, maar je kan het wat je zei op een manier interpreteren zodat je er minder ongelukkig door zou kunnen voelen. En dat heeft met gedachten te maken. Bijvoorbeeld een vriendin van mij negeert mij nu al 3 weken. En die is heel erg boos op mij. Waarom? Waarschijnlijk omdat ik haar niet had uitgenodigd toen ik met andere vriendinnen iets ging doen. Maar ik dacht bij mezelf dat ik nu met die vriendinnen wou bijkletsen en haar zag ik al vaak en ook omdat die vriendin niet met sommige andere vriendinnen van mij omgaan. Dus daarom had ik haar niet uitgenodigd. Ik krijg geen verklaring van haar waarom zij me negeert en ik kan het dus niet met haar uitpraten. Dan denk ik 'waarom doe je zo moeilijk?' Ik probeerde haar niet bewust pijn te doen en laat het me uitleggen. En van zoiets kleins kan zij dus een heel big deal maken. En dat heeft dus ook te maken met externe orientatie. Omdat ik dat onbewust heb gedaan is zij nu heel erg teleurgesteld. Als je dingen anders gaat interpreteren kan je het leven makkelijker maken..
__________________
....GrEeTz To EvErYbOdY...
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 21:30
Verwijderd
Ik ga het ook lezen
dank je
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 22:01
SoMeBoDy
SoMeBoDy is offline
Citaat:
WanderingStar schreef op 26-07-2003 @ 22:30:
Ik ga het ook lezen
dank je
Graag gedaan
__________________
....GrEeTz To EvErYbOdY...
Met citaat reageren
Oud 26-07-2003, 22:37
Denise84
Avatar van Denise84
Denise84 is offline
Ik vind het iets moois, psychologie(boeken). Fijn dat mensen uit boeken echt iets kunnen halen en zich daardoor beter voelen.

Citaat:
SoMeBoDy schreef op 25-07-2003 @ 23:01:
Wat ik me nu eigenlijk afvraag is waarom jij ervoor kiest om ongelukkig te zijn? Waarom je je niet afzet voor het ongeluk en gewoon niet probeert te genieten van elke dag? Zelf ben ik ook weleens ongelukkig, maar nadat ik het boek heb gelezen weet ik dat ik ook voor geluk kan kiezen. Weet dat ik me ook kan afstoten voor bijvoorbeeld woede door me gedachten te veranderen. Weet ik dat intern georienteerd kan zijn, zodat niemand mij kan raken, van niemand afhankelijk hoeft te zijn, etc. Want wat heeft het voor zin om ongelukkig te zijn? Wat heeft voor zin om teleurgesteld te zijn of je je boos te voelen? Ik weet dat het heel makkelijk is gezegd, maar het leven is zo kort..
Ik weet niet of je echt kunt kiezen gelukkig te zijn.
Maar ik probeer altijd iets te hebben om naar toe te leven, dingen te doen die ik leuk vind en te streven naar dat wat ik wil bereiken. En daar put ik geluk, energie enz. uit

Je moet je echt eens, iedere week of iedere maand, afvragen wat je nog graag wilt doen of juist niet. En dat dan ook echt doen of je er gewoon mee bezig houden, bepaalde doelen voor ogen hebben.
Een zelfanalyse loslaten en iets doen met datgene dat je dwars zit, waar je goed in bent, wat je graag wilt enz.
Put zelf ergens energie, geluk of wat dan ook uit. Het is niet alleen leuk, maar het voelt ook heerlijk!
__________________
(geen signature)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het grote lucht-je-hart-topic deel 94 alweer!
Verwijderd
494 21-04-2007 20:18
Psychologie wat te doen aan je moodswings?
foefighter
14 21-12-2005 17:29
Liefde & Relatie relatiecrisis; weet het echt niet meer
groovy
33 06-12-2005 15:13
Psychologie Motivatie
Verwijderd
16 09-07-2005 14:38
Psychologie mijn problemen
obladi
13 03-12-2004 14:36
Liefde & Relatie Alles voor niets.. morgen is 't uit..
Utopia
20 22-04-2002 19:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49.