Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2002, 09:58
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
BVD luisterde Fortuyn thuis af

door Martijn Koolhoven


ROTTERDAM, vrijdag
De commissie-Van den Haak, die onderzoek doet naar de beveiliging van Pim Fortuyn, beschikt over aanwijzingen dat de geliquideerde politicus de laatste maanden voor zijn dood werd afgeluisterd.
Direct betrokkenen hebben tegenover de commissie verklaard dat Fortuyn vertrouwelijk was getipt door een medewerker van de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) over het feit dat hij 24 uur per dag werd afgeluisterd.
Verder zijn er aanwijzingen gevonden dat niet alleen de telefoon van Fortuyn werd getapt maar dat ook gesprekken in zijn woning, het Palazzo di Pietro aan het G.W. Burgerplein in Rotterdam, zijn afgeluisterd, mogelijk met stiekem geplaatste afluisterapparatuur.
Woordvoerder Jeroen Wassenberg van de commissie-Van den Haak bevestigt dat de afluisterzaak momenteel onderdeel vormt van het onderzoek van de commissie.
De Telegraaf kreeg inzage in de verklaringen over de afluisterpraktijken die diverse direct betrokkenen tegenover de commissie-Van den Haak hebben afgelegd.
De vraag is nu waarom Fortuyn werd afgeluisterd. Was dit om tijdig vast te stellen of hij persoonlijk gevaar liep? Of was dit omdat de Binnenlandse Veiligheidsdienst hem als een risico voor de staatsveiligheid zou hebben gezien vanwege zijn, volgens zijn tegenstanders, extreemrechtse standpunten?

Afluisteren Fortuyn
In de aanloop naar de verkiezingen werd Fortuyn door zijn politieke opponenten in één adem genoemd met de extreemrechtse politici Philip de Winter (België), en Jean-Marie Le Pen (Frankrijk). Hier zou het idee uit naar voren zijn gekomen dat (ook) Fortuyn een bedreiging zou kunnen vormen voor de stabiliteit en veiligheid van de staat der Nederlanden.

Geheimhouding
De BVD, die inmiddels AIVD heet, weigert in te gaan op vragen over het afluisteren van Fortuyn. „Wij brengen nimmer naar buiten wie wij hebben afgeluisterd. Dat behoort tot het domein van onze geheimhoudingsplicht”, aldus woordvoerder Vincent van Steen van de geheime dienst. Het afluisteren van Pim Fortuyn zou zijn gebeurd vóórdat de nieuwe wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten op 26 mei in werking trad. Onder het oude regime waren voor het verkrijgen van toestemming voor tappen en afluisteren (maximaal vier maanden) door de BVD vier handtekeningen nodig. Behalve de minister-president moesten ook de ministers van Justitie, Binnenlandse Zaken en Verkeer en Waterstaat (Telecommunicatie) tekenen. catie) tekenen.


In een reactie op de afluisterzaak laat commissiewoordvoerder Jeroen Wassenberg weten: „Dit aspect wordt meegenomen in het eindrapport. Als u vraagt: krijgt het een plek in de reconstructie van de zaak-Fortuyn, dan is het antwoord ´ja´. Datgene wat de commissie erover heeft bevonden, zal een plek krijgen in het eindrapport”, aldus woordvoerder Wassenberg.
Volgens de commissie-Van den Haak verloopt de informatie-uitwisseling met het ministerie van BZ en de AIVD „naar wens”. Volgens de commissie is de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst „zeer van dienst” met het verzamelen van alle door de commissie gewenste documenten. In hoeverre de commissie de gewenste informatie ook daadwerkelijk mag gebruiken in haar eindrapport, blijft onduidelijk.
Het betreft namelijk ´geclassificeerde´ informatie. Dat betekent dat de onderzoekscommissie met de AIVD en het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft moeten onderhandelen over de voorwaarden waaronder zij van de documenten en/of geluidsbanden gebruik mag maken.

Bron:
http://editie.telegraaf.nl/daily/200...1018_1_361.php

Laatst gewijzigd op 18-10-2002 om 10:28.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2002, 10:07
Verwijderd
Meer mensen worden afgeluisterd. Ik zou me geen zorgen maken.
Volkert van der G. heeft camerabewaking. Maak je je toch ook geen zorgen over?
En het welbekende mobieltje bestond toen ook al.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 10:17
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
ik denk dat het was voor zn veiligheid..
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 10:21
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
wouszer schreef:
Meer mensen worden afgeluisterd. Ik zou me geen zorgen maken.
Volkert van der G. heeft camerabewaking. Maak je je toch ook geen zorgen over?
En het welbekende mobieltje bestond toen ook al.
Volkert van der graaf is een moordenaar en pim is dat niet Daar zit het verschil ijkt me!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 10:21
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
Joostje schreef:
ik denk dat het was voor zn veiligheid..
En daarom doen ze er zo geheimzinnig over?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 10:24
Verwijderd
Citaat:
TefnachT schreef:
En daarom doen ze er zo geheimzinnig over?
Wat zou het voor zin hebben om iemand af te luisteren als iedereen het weet?
En misschien hebben ze het geheimgehouden omdat dat makkelijker is voor z'n familie en aahangers.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 10:26
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
wouszer schreef:
Wat zou het voor zin hebben om iemand af te luisteren als iedereen het weet?
En misschien hebben ze het geheimgehouden omdat dat makkelijker is voor z'n familie en aahangers.
Er stond trouwens ook dat Pim er met zijn vrienden had over gesproken en dat hij toen letterlijk heeft gezegd:"Als ik minister president word dan zal ik er achter komen wie mij afluisteren"

Trouwens het lijkt me niet erg slim van de BVD om het dan na de moord niet bekend te maken.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 10:36
Verwijderd
Citaat:
TefnachT schreef:
Er stond trouwens ook dat Pim er met zijn vrienden had over gesproken en dat hij toen letterlijk heeft gezegd:"Als ik minister president word dan zal ik er achter komen wie mij afluisteren"

Trouwens het lijkt me niet erg slim van de BVD om het dan na de moord niet bekend te maken.
Het zou best kunnen dat Pim het wist, maar waarschijnlijk werd hij in die tijd bedreigd ofzo, dat hij niet wist wie hem afluisterde en dat hij dat wilde weten.

En als ze het bekend zouden maken zou het een gigantische rel worden. Nergens voor nodig.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 10:38
TefnachT
Avatar van TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:
wouszer schreef:

En als ze het bekend zouden maken zou het een gigantische rel worden. Nergens voor nodig.
Tuurlijk niet dan zouden mensen denken dat het voor zijn veiligheid was, maar nu het is verzwegen en door de pers is ontdekt lijkt me dat de rel daardoor alleen maar groter is.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 10:41
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
je vergeet dat de AIVD de nederlandse naam voor stasi is . ik bedoel, het is GEHEIME pliesie...
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 10:58
ExTeRmInAtOr2
ExTeRmInAtOr2 is offline
Ik vind het echt een drama dat onze Pim werd afgeluisterd. Ze dachten zeker dat het een extreem rechtse vent was.
__________________
God must love stupid people. He made so many of them.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 11:00
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
ExTeRmInAtOr2 schreef:
Ik vind het echt een drama dat onze Pim werd afgeluisterd. Ze dachten zeker dat het een extreem rechtse vent was.
naja zeg, ik denk dat de BVD heus wel weet wat voor ideen pimmeke er op na hield hoor.
dit word zekee rweer geinterpreteerd als : onee wat zijn we ielig wij lpf'ers worden weer in de extreemrechtse hoek gedrukt iedereen is tegenons wéééééh het is niet eerlijk stomme stalinisten al die inkse kerkgangers.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 11:16
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Slechte zaak.

Eens kijken hoeveel mensen VOOR uitbreiding zijn van opsproringsmethodes van de politie, maar hier toch verontwaardigd over worden.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 11:45
Verwijderd
Ik kan het me goed voorstellen. Iemand met zo'n uitstraling en zulk charisma, die dus ontzettend veel mensen achter zich heeft of achter zich kan scharen, en die ook nog 'ns een keertje ontzettend polariserende en opruiende uitspraken doet (de verhouding tussen autochtonen en allochtonen is door Pim behoorlijk op scherp gezet), is toch best wel staatsgevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 13:07
twiety
twiety is offline
Citaat:
Joostje schreef:
naja zeg, ik denk dat de BVD heus wel weet wat voor ideen pimmeke er op na hield hoor.
dit word zekee rweer geinterpreteerd als : onee wat zijn we ielig wij lpf'ers worden weer in de extreemrechtse hoek gedrukt iedereen is tegenons wéééééh het is niet eerlijk stomme stalinisten al die inkse kerkgangers.
Inderdaad! En ik denk ook dat de BVD Volkert heeft ingeschakeld, is het niet in opdracht van de linkse kerk dan wel door de jsf-lobby en/of de koningin!
__________________
Pim Fortuyn: "Ik word minister-president! Als ik het niet word, dan ben ik het toch."
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 13:17
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
twiety schreef:
Inderdaad! En ik denk ook dat de BVD Volkert heeft ingeschakeld, is het niet in opdracht van de linkse kerk dan wel door de jsf-lobby en/of de koningin!
In nomine patris, filliis et spiritus sanctus. Amen.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 13:42
twiety
twiety is offline
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=23057
(oorspronkelijk: radio nieuws)

De Vries ontkent afluisteren Pim Fortuyn

Klaas de Vries, minister van Binnenlandse Zaken in het vorige Kabinet, ontkent dat Pim Fortuyn door de BVD is afgeluisterd. Berichten daarover doet hij af als complete ''lariekoek''.

Volgens De Vries, nu in de race om het PvdA leiderschap, waren er onder de vorige regeling minstens vier handtekeningen nodig om Fortuyn af te luisteren, en zijn die absoluut niet gezet.

Behalve de minister van Binnenlandse Zaken (Klaas de Vries) zouden ook de minister-president (Wim Kok) en de ministers van Justitie (Korthals) en Verkeer en Waterstaat -Telecommunicatie- (Tineke Netelenbos) hun handtekening hebben moeten geven.
__________________
Pim Fortuyn: "Ik word minister-president! Als ik het niet word, dan ben ik het toch."
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 13:44
Verwijderd
Citaat:
twiety schreef:
Inderdaad! En ik denk ook dat de BVD Volkert heeft ingeschakeld, is het niet in opdracht van de linkse kerk dan wel door de jsf-lobby en/of de koningin!
Houd toch is op met dat linkse kerk..........Ik ben en een boel mensen met mij wel links, maar zow tegen de kerk...dus houd is op......Ik vind het heel erg terecht dat die Wim Fortuyn is afgeluisterd.....ze zouden er nu een soort van big brother voor op de radio van moeten maken! Zullen jullie eindelijk eens begrepen wat verstandige mensen allang begrijpen....die vent had hele slechte/foute opvattingen, om even de directeur van zijn middelbare school te citeren, 'Ik schaam mij diep dat ik zoiets heb voortgebracht'. En ik geef hem groot gelijk.........het is niet voor niets dat die vent zeer weinig aanhang had in zijn eigen geboortestreek (ijmond-kennemerland), omdat mensen daar weten wat ie echt dacht en dat verafschuwde....alleen in Rotterdam waren de mensen daar volgens mij niet zo achter.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-10-2002, 13:51
twiety
twiety is offline
Citaat:
jellerd schreef:
Houd toch is op met dat linkse kerk..........Ik ben en een boel mensen met mij wel links, maar zow tegen de kerk...dus houd is op......Ik vind het heel erg terecht dat die Wim Fortuyn is afgeluisterd.....ze zouden er nu een soort van big brother voor op de radio van moeten maken! Zullen jullie eindelijk eens begrepen wat verstandige mensen allang begrijpen....die vent had hele slechte/foute opvattingen, om even de directeur van zijn middelbare school te citeren, 'Ik schaam mij diep dat ik zoiets heb voortgebracht'. En ik geef hem groot gelijk.........het is niet voor niets dat die vent zeer weinig aanhang had in zijn eigen geboortestreek (ijmond-kennemerland), omdat mensen daar weten wat ie echt dacht en dat verafschuwde....alleen in Rotterdam waren de mensen daar volgens mij niet zo achter.
Shiiiiit, is Wim Fortuyn ook al afgeluisterd?

Overigens, linkse kerk heeft in principe niets met de Kerk te maken, is een begrip. Linkse kerk = linkse politiek (met name PvdA en de 'paus' Kok) + linkse journalistiek + al die andere linkse gasten die blind in die leugens en halve waarheden trappen van de vorige groepen.
__________________
Pim Fortuyn: "Ik word minister-president! Als ik het niet word, dan ben ik het toch."
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 14:39
Verwijderd
Citaat:
twiety schreef:
Inderdaad! En ik denk ook dat de BVD Volkert heeft ingeschakeld, is het niet in opdracht van de linkse kerk dan wel door de jsf-lobby en/of de koningin!
BOEHOE de wereld is tegen ons..*snif*..
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 14:53
skatefamke
skatefamke is offline
ik ben persoonlijk tegen de opvattingen die fortuyn er op nahield en heb gestemd en zal stemmen op de SP, doch...

ik ben tegen het afluisteren, in welke vorm dan ook. zo krijg je dat men iedereen kan afluisteren... en afluisteren vanwege zijn ideeen is niet bepaald een vorm van vrije meningsuiting
__________________
give me one reason to be beautiful
Met citaat reageren
Oud 18-10-2002, 19:03
Verwijderd
Citaat:
twiety schreef:
Inderdaad! En ik denk ook dat de BVD Volkert heeft ingeschakeld, is het niet in opdracht van de linkse kerk dan wel door de jsf-lobby en/of de koningin!
Ik ben links, maar niet voor de JSF. Was Pim dat ook, eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2002, 21:24
kHebTrekInWatLekkers
Avatar van kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Grootste flauwekul.......

Het afluiteren van personen moet zowieso met goedkeuring van de minister van Binnenlandse zaken en Koningkrijksrelaties. Daarbij gelden nog eens strengere regels voor het aftappen van politici vanwege staatsveiligheid.
__________________
Ik heb trek in wat lekkers
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 00:06
Verwijderd
Citaat:
wouszer schreef:
Ik ben links, maar niet voor de JSF. Was Pim dat ook, eigenlijk?
Volgens mij was Pim fel tegen de JSF, daarom werd Herben ook gezien als 'infiltrant' die de JSF erdoor moest drukken.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 02:34
McCaine
Avatar van McCaine
McCaine is offline
Citaat:
TefnachT schreef:
Volkert van der graaf is een moordenaar en pim is dat niet Daar zit het verschil ijkt me!
Fout. Volkert is verdacht van moord. Dat is iets heel anders. Jij of ik kunnen ook verdacht van moord zijn.
__________________
In Memoriam: Matthew Shepard(1976-1998)-Wake up, meet reality! mccaine.blogspot.com|geengodengeenmeesters.blogspot.com
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-10-2002, 12:57
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Jij of ik kunnen ook verdacht van moord zijn.
Als er geen redenen zijn om ons vast te houden zijn we zo weer vrij hoor
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 14:34
Eaglewing
Avatar van Eaglewing
Eaglewing is offline
Citaat:
twiety schreef:
Inderdaad! En ik denk ook dat de BVD Volkert heeft ingeschakeld, is het niet in opdracht van de linkse kerk dan wel door de jsf-lobby en/of de koningin!
Jah die mening ben ik ook toegedaan, waarschijnlijk heeft de koningin hem naar Hilversum gereden!

Hallo!!! Nu heb je genoeg gedroomd, wakker worden...
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 17:25
RuffThugg
Avatar van RuffThugg
RuffThugg is offline
Ow wat erg, onze Pim werd afgeluisterd.

Denk je dat hij de enige is die hier afgeluisterd worden en in de gaten gehouden?
Denk nou niet dat hier in Nederland alles legaal gaat en wij alles weten omdat men hier zo open en eerlijk is.
Er worden heel wat meer mensen in de gaten gehouden door de AIVD(BVD) om hun gedachten/idealen.
CIA/FBI-praktijken kennen/kunnen ze hier ook hoor.
Ik vind het een beetje dom(en toch wel kenmerkend voor de lpf-aanhang) om nu ineens moord en brand te gaan schreeuwen.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef:
naja zeg, ik denk dat de BVD heus wel weet wat voor ideen pimmeke er op na hield hoor.
dit word zekee rweer geinterpreteerd als : onee wat zijn we ielig wij lpf'ers worden weer in de extreemrechtse hoek gedrukt iedereen is tegenons wéééééh het is niet eerlijk stomme stalinisten al die inkse kerkgangers.
iedereen is ook tegen ons, als je alleen al hier op het forum kijkt.....
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 19:11
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
RuffThugg schreef:
Er worden heel wat meer mensen in de gaten gehouden door de AIVD(BVD) om hun gedachten/idealen.
Noem eens even precies op welke belangrijke (aankomende) politici toen ook afgeluisterd werden?
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 19:30
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
iedereen is ook tegen ons, als je alleen al hier op het forum kijkt.....
Niemand luistert je hier af, als je naar het forum kijkt
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 19:33
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Joostje schreef:
Niemand luistert je hier af, als je naar het forum kijkt
FBI
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 19:36
rene-gn
rene-gn is offline
Tsjongejongejonge, wat reageert iedereen toch fel op GERUCHTEN!! En waarschijnlijk niet waar, tenzij de AIVD op eigen houtje heeft gehandeld, maar dan gaan er koppen rollen.

[OFFTOPIC]En alle Fortuyn-fans: ik zou maar niet te hard tegen de linkse kerk aantrappen, want zo goed doet het "erfgoed" van wijlen Pim het nou ook weer niet. Het gedachtengoed is verdeelt, de LPF maakt er een zooitje van.[OFFTOPIC/]
__________________
~dat beer weer beter wordt, de poes morgen wel weer opstaat~
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 19:56
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
rene-gn schreef:
Tsjongejongejonge, wat reageert iedereen toch fel op GERUCHTEN!!
Ja, leuk he? Maar OMG HET STAAT IN DE KRANT DUS HET MOET WAAR ZIJN!!!1

*kijkt naar de topictitel*

Het is maar goed dat ze 'm niet na z'n dood hebben afgeluisterd.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 21:20
RuffThugg
Avatar van RuffThugg
RuffThugg is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Noem eens even precies op welke belangrijke (aankomende) politici toen ook afgeluisterd werden?
Ik heb het woord politici niet genoemd in die zin, "andere mensen".
Met citaat reageren
Oud 21-10-2002, 21:46
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
RuffThugg schreef:
Ik heb het woord politici niet genoemd in die zin, "andere mensen".
Ja, dat weet ik.

Maar ik vroeg je naar politici.
Jij geeft immers aan expert w.b. het onderwerp te zijn...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-10-2002, 13:01
RuffThugg
Avatar van RuffThugg
RuffThugg is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Ja, dat weet ik.

Maar ik vroeg je naar politici.
Jij geeft immers aan expert w.b. het onderwerp te zijn...
1. Dan moet je die zin niet quoten.
2. Ik zou je daar geen antwoord op kunnen geven
3. Zeg je weer dat ik iets beweer wat ik dus helemaal niet beweer of beweerd heb.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:56.