Oud 18-06-2018, 22:23
superm01
superm01 is offline
Hey mede-forumers, (als ik het zo schrijf)

Het is al een tijdje geleden dat ik mij op scholieren.com was maar ik dacht dat ik het weer nodig heb.

Op dit moment ben ik gelukkig geslaagd met mijn havo examen en ben ik heel veel stress kwijt geraakt. Alleen ben ik de laatste tijd steeds meer prikkelbaarder. Vooral thuis en op mijn werk ook omdat dit in de horeca is en zwaar en lange dagen zijn (8u tot 18-17u). Ik zit er daarom ook aan te denken om ontslag te nemen en rustig kassa werk te doen. Alleen kan de knoop niet door hakken. Omdat ik mijn huidige werkgever ook trouw wilde zijn.

Verder ben ik een koper. Ik ben het proberen steeds meer te sparen. En het lukt ook redelijk. Alleen na een weekend festival ben ik alweer met wat souvenirs naar huis gekomen...... En mijn kleding kast puilt ook altijd uit omdat ik na 2 x dragen alles weer beu ben. Ik probeer op te ruimen en steeds meer na te denken voordat ik wat koop. Toch lukt het me niet. Een van de redenen waarom ik dit doe is omdat ik vooraf van de aankoop mij er altijd goed bij voel. (dit omdat ik me steeds afzonder en soms meer moeite krijg met het contact maken en omgaan met mensen)

Omdat ik na de zomer wil gaan studeren in Eindhoven (Heb nog geen kamer) kan ik dus ook niet zo maar veel geld uitgeven. Ik wil namelijk niet al jong in de schulden zitten.

Heeft iemand tips, ervaringen of hulp voor mij?
Voordat het mis gaat?

Groetjes Max
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2018, 22:44
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Hi Max,

Goed dat je deze issues hier deelt! Het probleem benoemen is al de eerste stap richting de oplossing

Wat je baan betreft is het natuurlijk onzin om uit loyaliteit die baan te houden als het eigenlijk te zwaar voor je is. Zou je minder dagen of minder uren kunnen werken bij deze baan? Hoe groot is de kans dat je binnen korte tijd ander werk vindt? Kan je dit zo volhouden tot je gaat studeren in september?

Misschien kan je samen met één van je ouders of een goede vriend een budget maken. Hoe veel kan of wil je besteden? Hoeveel inkomen heb je? Als je dat zwart op wit hebt staan is het makkelijker om je bewust te zijn van die grenzen.
Naar zo'n festival kan je ook gewoon een vast bedrag meenemen, op is op, dan ga je bewuster nadenken over je aankopen. Misschien kan je ook wat kledingstukken die je niet meer wil dragen verkopen via Marktplaats of United Wardrobe. Zet het geld eat je daarvoor terug krijgt op je spaarrekening, dan geef je het minder makkelijk uit.

Als ik kleding of andere impuls aankopen wil doen wacht ik vaak toch nog even met de aankoop. Ik bedenk me eerst of ik het wel echt nodig heb, of ik er over een paar maanden nog blij mee zal zijn en of ik het echt zal gebruiken en daarom het geld waard vind.

How komt het dat je nog geen kamer hebt? Welke stappen heb je al ondernomen om een kamer te vinden?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 19-06-2018, 00:48
Verwijderd
Goed dat je probeert te sparen! En... hoe lang werk je nog bij je huidige werkgever? Kan je dat eventueel nog even volhouden? Wat idd Eline dus al zegt.

Verder tja als je naar een festival gaat, kijk eerst even rond hoeveel muntjes alles kost en ga dan pas muntjes halen. Nadeel is wel dat je moet blijven drinken en eten. Maar maak eerst je muntjes op. Na een festival vond ik ook nog muntjes en halve muntjes in mijn broekzakken en tasje enzo. Best zonde.

Wat koop je op een festival? Dit is eerlijk gezegd nog nooit in me opgekomen om dat te doen.

Verder denk ik dat je je leegte aan het wegwerken bent door dingen te kopen. Als je ECHT iets nodig hebt, koop het gewoon, daar word je gelukkiger van. Ik heb ook hele dure dingen gekocht, voelde ik me ook beter van, maar deed daar wel maanden over om uit te zoeken en ik gebruik die dure dingen echt ook dagelijks nu en ik blijf er blij van worden. Jij koopt iets, word er blij van, maar daarna is het gevoel weg.

Zijn er ook andere issues in je leven die op de achtergrond liggen? Waarom was je gestresst tijdens je havo-opleiding?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2018, 23:03
superm01
superm01 is offline
Citaat:
Hi Max,

Goed dat je deze issues hier deelt! Het probleem benoemen is al de eerste stap richting de oplossing

Wat je baan betreft is het natuurlijk onzin om uit loyaliteit die baan te houden als het eigenlijk te zwaar voor je is. Zou je minder dagen of minder uren kunnen werken bij deze baan? Hoe groot is de kans dat je binnen korte tijd ander werk vindt? Kan je dit zo volhouden tot je gaat studeren in september?

Misschien kan je samen met één van je ouders of een goede vriend een budget maken. Hoe veel kan of wil je besteden? Hoeveel inkomen heb je? Als je dat zwart op wit hebt staan is het makkelijker om je bewust te zijn van die grenzen.
Naar zo'n festival kan je ook gewoon een vast bedrag meenemen, op is op, dan ga je bewuster nadenken over je aankopen. Misschien kan je ook wat kledingstukken die je niet meer wil dragen verkopen via Marktplaats of United Wardrobe. Zet het geld eat je daarvoor terug krijgt op je spaarrekening, dan geef je het minder makkelijk uit.

Als ik kleding of andere impuls aankopen wil doen wacht ik vaak toch nog even met de aankoop. Ik bedenk me eerst of ik het wel echt nodig heb, of ik er over een paar maanden nog blij mee zal zijn en of ik het echt zal gebruiken en daarom het geld waard vind.

How komt het dat je nog geen kamer hebt? Welke stappen heb je al ondernomen om een kamer te vinden?
Ik heb het geld juist nodig, en werk nu ruim 7 maanden hier. Ik probeer het grootste gedeelte aan de kant te zetten. Verder wat het baantje betreft weet ik niet meer of ik het kan volhouden. Andere werkgevers zijn enkel opzoek naar mensen die langer in dienst zijn.

Verder probeer ik komende tijd een planing te maken over geld. En laat ik mijn pinpas uit mijn beurs. En ik ga nu in mijn hoofd echr proberen om nee te zeggen tegen onzin. Zit nu me een lp van een band, heb geen eens een speler.
En mijn aankopen van kleding ga ik de komende maanden stop proberen te zetten. Ook om mijn pinpas thuis te laten. Moet het proberen. Verkopen tweedehands ook al eens geprobeerd maar krijg geen tot zelden reacties er op.

Een kamer zoeken is moeilijk vind ik zelf, heb een budget van 250€ en op hospiteer avonden ben ik al zon 30€ kwijt voor het ov en ben al afgewezen. Ik hoop er morgen nog een te bezoeken want wil er vanaf zijn.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2018, 23:07
superm01
superm01 is offline
Citaat:
.......
Zijn er ook andere issues in je leven die op de achtergrond liggen? Waarom was je gestresst tijdens je havo-opleiding?

Ouders eisen veel van mij. Terwijl als ik om hulp vraag ik met lege handen sta/geneerd wordt. Geaardheid is thuis een probleem omdat ik continu word geplaagd door mijn broers. Vriendschappen zijn stuk omdat ik geslaad ben en andere niet . We zouden samen volgend jaar zelfde HBO school en lessen hebben. Ook zijn er nieuwe vrienden tussen gekomen en ik drijf steeds meer uit de krijg omdat ze me minder zien staan. Het autonomer worden ook.... En ik was bang om te zakken. Terwijl een ik redelijk goed voor stond.

Laatst gewijzigd op 19-06-2018 om 23:09. Reden: Toevoeging
Met citaat reageren
Oud 19-06-2018, 23:13
Verwijderd
Je bent homoseksueel en je ouders/broers accepteren dat niet? Fuck dat is kut!

En wat bedoel je met nieuwe vrienden? Van de groep of van jou? Je wordt een beetje uit de groep gedreven?

Wat wel een voordeel is, straks kan je beginnen met een schone lei en maak je vast nieuwe vrienden. Ik heb wel vrienden overgehouden van de middelbare, maar spreek ik zelden. Eén vriendin spreek ik wel vaker mee af, omdat zij in dezelfde stad woont. En nu maak ik nog steeds vrienden en gaan er sommige ook weer weg, omdat ik zelf ook ontwikkel. Dat houd je toch.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2018, 23:20
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik heb het geld juist nodig, en werk nu ruim 7 maanden hier. Ik probeer het grootste gedeelte aan de kant te zetten. Verder wat het baantje betreft weet ik niet meer of ik het kan volhouden. Andere werkgevers zijn enkel opzoek naar mensen die langer in dienst zijn.

Verder probeer ik komende tijd een planing te maken over geld. En laat ik mijn pinpas uit mijn beurs. En ik ga nu in mijn hoofd echr proberen om nee te zeggen tegen onzin. Zit nu me een lp van een band, heb geen eens een speler.
En mijn aankopen van kleding ga ik de komende maanden stop proberen te zetten. Ook om mijn pinpas thuis te laten. Moet het proberen. Verkopen tweedehands ook al eens geprobeerd maar krijg geen tot zelden reacties er op.

Een kamer zoeken is moeilijk vind ik zelf, heb een budget van 250€ en op hospiteer avonden ben ik al zon 30€ kwijt voor het ov en ben al afgewezen. Ik hoop er morgen nog een te bezoeken want wil er vanaf zijn.
Maak echt die afweging, kan je vakantiewerk doen voor de komende twee maanden of het nog even volhouden bij dit werk (eventueel minder uren werken).

Pinpas thuislaten is een goed idee. Vraag je echt af "Heb ik dit nodig" voor je aankopen doet.

€250 voor een kamer is niet zo heel veel geld (al verschilt een normaal bedrag natuurlijk wel sterk per studentenstad), als student kan je straks lenen en als dat de mogelijkheid geeft om een iets duurdere kamer te huren dan is dat een stuk beter dan bij je ouders blijven wonen (thuis is al niet zo fijn, lees ik, een reizen kost ook veel tijd en energie). Dat je geld moet uitgeven aan een hospiteer-avonden moet je je even bij neerleggen, dat is niet anders... Je kunt straks in je studententijd eindeloos gratis reizen, dus dat compenseert weer een beetje Probeer ook echt positief naar zo'n hospiteer avond te gaan, mensen willen leuke mensen in huis dus als jij daar binnenkomt met een hmm-het-moet-maar-maar-eigenlijk-vind-ik-dit-stom-houding, dan maak je niet zo'n goede indruk.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 19-06-2018, 23:21
superm01
superm01 is offline
Citaat:
Je bent homoseksueel en je ouders/broers accepteren dat niet? Fuck dat is kut
Ze proberen hun best te doen om er niks over te zeggen. Maar die woorden komen hard aan. Dit valt gewoon nooit op te lossen...


Citaat:
En wat bedoel je met nieuwe vrienden? Van de groep of van jou? Je wordt een beetje uit de groep gedreven?

Wat wel een voordeel is, straks kan je beginnen met een schone lei en maak je vast nieuwe vrienden. Ik heb wel vrienden overgehouden van de middelbare, maar spreek ik zelden. Eén vriendin spreek ik wel vaker mee af, omdat zij in dezelfde stad woont. En nu maak ik nog steeds vrienden en gaan er sommige ook weer weg, omdat ik zelf ook ontwikkel. Dat houd je toch.
Door een reis van school zijn er nieuwe vriendschappen onstaan tussen mijn vrienden en andere. En blijkbaar zijn ze interessanter dan ik ben.

En ben niet altijd de makkelijkste met het creëren van een vriendschap
Met citaat reageren
Oud 19-06-2018, 23:31
superm01
superm01 is offline
Citaat:
Maak echt die afweging.......

......Pinpas thuislaten is een goed idee. Vraag je echt af "Heb ik dit nodig" voor je aankopen .
Ik ga er vanacht eens goed over slapen en anders zoek ik iets nieuws/tijdelijks en krijgt mijn werkgever een leuk mailtje ...

Citaat:
" €250 voor een kamer is niet zo heel veel geld (al verschilt een normaal bedrag natuurlijk wel sterk per studentenstad), als student kan je straks lenen en als dat de mogelijkheid geeft om een iets duurdere kamer te huren dan is dat een stuk beter dan bij je ouders blijven wonen (thuis is al niet zo fijn, lees ik, een reizen kost ook veel tijd en energie). Dat je geld moet uitgeven aan een hospiteer-avonden moet je je even bij neerleggen, dat is niet anders... Je kunt straks in je studententijd eindeloos gratis reizen, dus dat compenseert weer een beetje Probeer ook echt positief naar zo'n hospiteer avond te gaan, mensen willen leuke mensen in huis dus als jij daar binnenkomt met een hmm-het-moet-maar-maar-eigenlijk-vind-ik-dit-stom-houding, dan maak je niet zo'n goede indruk.
Ik wil niet meteen veel lenen. Terwijl ik wel wat voor me alleen zou willen hebben.

En die houding dat is wat denk ik fout is gegaan. Ik zal er morgen op gaan letten als ik er heen ga. Mischien dat dit helpt. Alleen hoop ik dat het me lukt. Maar zou veel lenen voor een eigen kamer/appartement slim zijn? Krijg nauwelijks stufi van de overheid omdat mijn ouders te veel verdiennen, en als ik om financiële steun vraag komt er altijd ruzie...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2018, 23:47
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Tuurlijk is een grote studieschuld niet heel chill, maar de voorwaarden rondom een studielening zijn echt best gunstig. En als je gewoon je opleiding afmaakt en gaat werken, kun je deze prima weer afbetalen.

Zelf leen ik mijn huur en werk ik daarnaast. Ik heb daarvoor gekozen omdat op kamers gaan zonder (veel) te lenen voor mij financieel niet haalbaar was maar ik gezien mijn thuissituatie wel graag uit huis wou. Heb er werkelijk nog geen moment spijt van gehad.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2018, 23:49
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
En €250 huur voor een kamer is volgens mij behoorlijk onder de gemiddelde huurprijs hoor! Ik zou zeker minimaal van €350 uitgaan. Alles wat er dan onder valt is een meevaller
Met citaat reageren
Oud 19-06-2018, 23:56
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Je ouders krijgen straks ook gewoon een brief van DUO waarin staat hoeveel zij geacht worden bij te dragen, ze zijn dit niet verplicht maar het kan voor sommige ouders wel een goede aansporing zijn. Dan kom jij niet zeuren om geld, maar vraag je slechts naar hoe zij invulling willen geven aan de verwachtingen van DUO.

Je zou ook actief aan je ouders kunnen laten zien dat je volwassener en verantwoordelijker met geld om wil gaan. Als jij altijd je geld direct aan onnodige dingen uitgeeft zou ik als ouder ook liever niet bijspringen als je daardoor in de problemen komt. Dan denken je ouders ook "Dan had je maar verantwoordelijker met je geld om moeten gaan". Als jij laat zien dat je hard werkt en verantwoord met je geld omgaat zijn je ouders mogelijk wel bereid om bij te springen wanneer dit nodig is.

Ik weet natuurlijk niet waar die ruzies inhoudelijk over gaan, maar wie weet scheelt dat.

Iets bijlenen voor een fijn huis is helemaal niet zo slecht, hoe meer je je thuis voelt, hoe beter en soepeler je studie ook gaat. Heb je amper plek voor jezelf, vervelende huisgenoten of altijd commentaar van je ouders, dan heeft dat negatieve invloed op jou en dus op je studieprestaties. Een eigen appartement is direct wel weer prijzig, maar een iets ruimer budget voor een prettige kamer kan weinig kwaad, denk ik.Je studeert nu om later te gaan werken, dan heb je weer een fatsoenlijk inkomen om de lening mee af te lossen, en de regelingen voor het terugbetalen en rente op een studielening zijn heel redelijk.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 08-08-2018, 18:24
nikkimcrway
Avatar van nikkimcrway
nikkimcrway is offline
Ik ken het probleem van altijd dingen willen kopen omdat het goed voelt! Daarom dat ik wish gebruik. Kleine goedkope dingetjes kopen en omdat het een maand kan duren voordat dat geleverd wordt, remt dat me ook af met veel kopen. Dat remt bij mij het kopen van veel dingen terwijl ik ook voor dingen zoals een auto en een fatsoenlijke fotocamera wil sparen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:09.