Oud 15-08-2005, 19:48
Verwijderd
Heeft iemand hier veel ervaring met het werken met de SMART-methode om leerdoelen te formuleren (of eigenlijk meer: kan iemand hier dat heel erg goed)? Of heeft iemand een site waar dat heel goed en uitgebreid staat uitgelegd met voorbeelden ed?

Voor niet weet wat die SMART-methode inhoudt: http://www.onderwijsachterstanden.nl/smart/sma0001.php

En om ook een algemene discussie te starten: vind je dit een goede manier van doelen formuleren? Of vind je het maar onzin?

Er is behalve de SMART-methode ook een andere methode (en misschien nog wel meer) waarbij ook aan andere onderdelen van een doel aandacht besteed wordt (ik weet nu alleen even niet meer hoe het heet ).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2005, 21:35
Verwijderd
Met de jongerenraad heb ik geleerd hoe ik smart doelen moet formuleren. Dit gebruik ik redelijk vaak met betrekking tot de jongerenraad. Maar als ik voro school doelen moet formuleren merk ik wel dat ik heel erg naar smart neig.

Ik vind het een goede manier je leert goed na te denken over wat je nou eigenlijk wil en als je het goed doet dan kan je heldere en duidelijke doelen bedenken die ook nog eens ergens op slaan.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2005, 21:46
Verwijderd
Ik denk dat THE DILBERT PRINCIPLE van Scott Adams een betere leidraad vormt bij het formuleren van doelstellingen.

"We will produce the highest quality products, using empowered team dynamics in a new Total Quality paradigm until we become the industry leader."

En het resultaat van een middag brainstormen bij Logitech:

"The New Ventures Mission is to scout profitable growth opportunities in relationships, both internally and externally, in emerging, mission inclusive markets, and explore new paradigms and then filter and communicate and evangelize the findings.''

Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 19:16
Verwijderd
Ik vind het handig om leerdoelen 'SMART' te formuleren. Niet dat ik het schema gebruik zoals op die site, maar ik bedenk wat ik wil leren en ga er dan concretere criteria aan hangen (zoals: meetbaarheid, tijdsgebondenheid etc) zodat ik weet dat ik ze ook daadwerkelijk kan gaan behalen. Als ik dat niet doe blijven mijn leerdoelen meestal maar vaag en schiet ik er niet veel mee op.
Maar wat wil je precies met dit topic?
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 19:23
Wawl
Wawl is offline
Het helpt om doelen te structuren.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 21:35
Mindfields
Mindfields is offline
Ik snap eerlijk gezegd niks van die site?
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Mindfields schreef op 16-08-2005 @ 22:35 :
Ik snap eerlijk gezegd niks van die site?
misschien is deze site iets duidelijker?

http://www.carrieretijger.nl/functio...-stellen/smart
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 22:03
Mindfields
Mindfields is offline
Hmja, maar ik vind soort dingen altijd een beetje gek. Zo heeft mijn vriend het vak 'veranderingsmanagement' moeten volgen in het tweede jaar van zijn hbo-opleiding. Ik moest de spelfouten uit zijn 'werkstuk' halen en ik was er nou niet echt van onder de indruk. Leek net verzorging. Dit doet me daar ook weer een beetje aan denken. Zijn dat geen dingen die voor zich spreken en dat je sowieso goed moet nadenken voordat je dingen doet, of sla ik volledig de plank mis?
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 22:06
Verwijderd
Citaat:
Mindfields schreef op 16-08-2005 @ 23:03 :
Hmja, maar ik vind soort dingen altijd een beetje gek. Zo heeft mijn vriend het vak 'veranderingsmanagement' moeten volgen in het tweede jaar van zijn hbo-opleiding. Ik moest de spelfouten uit zijn 'werkstuk' halen en ik was er nou niet echt van onder de indruk. Leek net verzorging. Dit doet me daar ook weer een beetje aan denken. Zijn dat geen dingen die voor zich spreken en dat je sowieso goed moet nadenken voordat je dingen doet, of sla ik volledig de plank mis?
Daar heb je opzich wel gelijk in. Maar om het te leren is het denk ik wel een goede methode. Als je eenmaal goed over je dingen/doelen gaat nadenken gaat het toch vanzelf wel goed en kan je de SMART methode nog gebruiken ter controle
Met citaat reageren
Oud 16-08-2005, 22:07
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 16-08-2005 @ 23:06 :
Daar heb je opzich wel gelijk in. Maar om het te leren is het denk ik wel een goede methode. Als je eenmaal goed over je dingen/doelen gaat nadenken gaat het toch vanzelf wel goed en kan je de SMART methode nog gebruiken ter controle
Misschien is het wel fijn om te lezen voor mensen die er moeite mee hebben, net zoals lijn-tips voor mensen die lijnen. Iedereen weet dat het zo moet, maar wil het toch nog even bevestigd zien.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 02:40
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Ik heb een schijthekel aan smart en vind het dikke onzin. zo!
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 03:15
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
IjSbLoKiE schreef op 17-08-2005 @ 03:40 :
Ik heb een schijthekel aan smart en vind het dikke onzin. zo!
ik voel je
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 08:45
Verwijderd
Ik zie het nut er niet echt van in (voor mij iig niet), bij elk leerdoel dat ik heb gemaakt volgens die methode, kon ik alleen maar denken;'Ja, duh, dat wisten we al..'... 't Voegt niets toe in mijn ogen.. Maar misschien is het handig voor mensen die moeite hebben met doelen opstellen...
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 08:52
Morri
Morri is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 17-08-2005 @ 09:45 :
Ik zie het nut er niet echt van in (voor mij iig niet), bij elk leerdoel dat ik heb gemaakt volgens die methode, kon ik alleen maar denken;'Ja, duh, dat wisten we al..'... 't Voegt niets toe in mijn ogen.. Maar misschien is het handig voor mensen die moeite hebben met doelen opstellen...
Daar ben ik het mee eens.

@Leonoor: waarvoor zou je ze willen gebruiken dan?
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 10:38
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Mja ik moet dat ook, maar ik vind het opzich wel gaan
In het begin niet, maar nu heb ik een duidelijk lijstje gehad waar je op moet letten en nu heb er geen problemen meer mee en vind het ook wel handig
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 12:13
Verwijderd
ik vind het irritant maar je krijgt er wel betere leerdoelen door, vind ik althans
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 10:18
Verwijderd
Ik kan me voorstellen dat het een handige methode is als je moeite hebt met leerdoelen, maar ik heb er echt niks aan. Als ik een leerdoel uitleg, dan neem ik alle SMART zaken toch wel mee.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 16:11
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 17-08-2005 @ 09:45 :
Ik zie het nut er niet echt van in (voor mij iig niet), bij elk leerdoel dat ik heb gemaakt volgens die methode, kon ik alleen maar denken;'Ja, duh, dat wisten we al..'... 't Voegt niets toe in mijn ogen.. Maar misschien is het handig voor mensen die moeite hebben met doelen opstellen...
Agree, en vaak als je met doelen aankomt zijn ze nooit goed blablabla, je doet er vaak ook dagen over om een paar van die smart formuleringen te verzinnen.

Bij ons op school nam iedereen zo ongeveer ook dan de zelfde persoonlijke leerdoelen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 18-08-2005, 18:27
Verwijderd
Is dit bedoeld voor gebruik door studenten/volwassenen of moet het op kinderen losgelaten worden?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 19:22
Verwijderd
Liever niet op kinderen. Arme kindjes...

SMART is je leerdoelen formuleren volgens een principe:
Specifiek
Meetbaar
Actueel
Relevant
Realistisch
Tijdsgebonden

Tenminste, zo heb ik het geleerd.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 19:36
Lilium
Avatar van Lilium
Lilium is offline
Bij mij op school moesten de leerlingen die dreigden te zakken voor hun eindexamen met SMART werken. In de praktijk draaide dat natuurlijk op niets uit, maar het was wel grappig om de mentoren in de stress te zien over die SMART-planningen, die nog niet ingeleverd waren.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 23:41
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Ik hoef trouwens SMART niet voor mezelf te gebruiken, maar om {hulpverlenings}doelen voor anderen te maken &. dan vind ik het erg handig.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 09:45
Verwijderd
Citaat:
Lilium schreef op 18-08-2005 @ 20:36 :
Bij mij op school moesten de leerlingen die dreigden te zakken voor hun eindexamen met SMART werken. In de praktijk draaide dat natuurlijk op niets uit, maar het was wel grappig om de mentoren in de stress te zien over die SMART-planningen, die nog niet ingeleverd waren.
Bij ons is het zo dat als je een pop (persoonlijk ontwikkelings plan) voor bepaalde vakken hebt je ook de doelen zoveel mogelijk smart moet formuleren.. Maar dat lukt soms niet zo goed als je net in de eerste of tweede zit natuurlijk ..
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 11:45
Verwijderd
Ik vind het wel handig eigenlijk omdat anders mijn doelen totaal niet duidelijk zijn. Tis gewoon een soort houvast; staat alles in mn doel wat er in moet?
Met citaat reageren
Oud 19-08-2005, 22:29
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
ik heb het hele afgelopen jaar met leerdoelen gewerkt en ik weet nu gewoon echt niet meer welke dat was!!

[edit] ik heb er één opgezocht uit een oud evaluatieverslag: [/edit]

Doel: Ik wil beter op de juiste momenten gevoelsreflectie toe kunnen passen.
Inhoud: Tijdens het bureau, afgelopen periode merkte ik dat ik het moeilijk vond om op de juiste momenten gevoelsreflectie toe te passen. Ik snap wel dat het belangrijk is. De cliënt voelt zich hierdoor wellicht begrepen en meer op zijn gemak. Wat er gebeurde is dat ik, wanneer ik zag dat de cliënt zenuwachtig was, ik dit niet aangaf van dat ik het opmerkte. Ik liet haar eigenlijk gewoon doorpraten omdat ik haar niet in haar verhaal wilde onderbreken. Toen ze uitgepraat was gaf ik pas enige gevoelsreflectie. Op het verkeerde punt dus! Want toen leek ze helemaal niet zenuwachtig.
Leerweg: Wanneer we oefenen met het bureau wil ik van te voren aangeven dat dit een leerpunt van mij is en of degene van wie ik feedback krijg hier extra op zou willen letten zodat ik hierover meer tips kan krijgen. Verder wil ik nogmaals de literatuur die wij hierover hebben (individuele gespreksvoering van Frans Brinkman) nog eens bestuderen
Tijdpad: Ik oefen dit in de eerste periode waarin wij individuele gespreksvoering krijgen. Na 2 of 3 oefengesprekken hoop ik het voldoende onder de knie te hebben. Ik vind het lastig in te schatten hoeveel tijd je hiervoor nodig hebt.
Evaluatie: Als ik mijn leerdoel heb bereikt kan ik op de juiste momenten gevoelsreflectie geven. Ik merk dat de cliënt dit helpt om zijn verhaal verder te kunnen doen.

zo deden wij hem dus.
maar denk dat dit weinig toevoegt.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-08-2005, 22:31
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 19-08-2005 @ 00:41 :
Ik hoef trouwens SMART niet voor mezelf te gebruiken, maar om {hulpverlenings}doelen voor anderen te maken &. dan vind ik het erg handig.
wij gebruiken dan niet smart, maar een andere methode die we zowel voor onze eigen ontwikkelingsplannen gebruiken als voor een hulpverleningsplan.
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 07:31
Verwijderd
Citaat:
Morri schreef op 17-08-2005 @ 09:52 :
@Leonoor: waarvoor zou je ze willen gebruiken dan?
't is niet zo zeer een kwestie van willen, meer van moeten.
In het werkplan voor m'n stage.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58.