Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2010, 10:44
Catch
Catch is offline
Het laatste topic over dit onderwerp stamt geloof ik uit 2006 . Ik vroeg me af hoe jullie je uitgaven beheren. Doe je dat in excel, kijk je elke dag op internetbankieren of heb je een kasboek? Ik merk zelf dat het geld er echt snel doorheen gaat maar een manier om het vast bij te houden heb ik nog niet gevonden. Ik heb een tijdje met excel gewerkt maar dan vergeet ik het vaak in te voeren. Dus, hoe doen jullie dat?
Advertentie
Oud 13-09-2010, 10:52
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik voer wekelijks onze uitgaven in Excel in die ik haal van bonnetjes en internetbankieren. Ik heb dus wel ooit een onnauwkeurigheid als ik kleine contante betalingen zonder bon vergeet, maar dat neem ik voor lief. Boodschappenbonnetjes typ ik over, zodat ik ook weet hoeveel bepaalde producten kosten; dat is een tic van mij .
En aan het eind van iedere maand heb ik dan een overzicht van de inkomsten en uitgaven van die maand. Die kan ik dan vergelijken met die van andere maanden van dat jaar of met diezelfde maand in vorige jaren.
Oud 13-09-2010, 11:22
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik heb het ook via Excel geprobeerd, maar merkte ook dat ik daar de tijd niet voor nam.
Nu maak ik een globaal overzicht dat ik op papier opschrijf. Dat ligt op mijn bureau altijd klaar (tenzij er visite komt ) en als ik internetbankier pak ik dat er meteen bij.
Nooit had ik een vastbepaald inkomen (nu redelijk wel), waardoor ik geen vast budget per maand kon opstellen voor mijn uitgaven naast de vaste lasten. Nu nog doe ik dat eigenlijk niet. Ik heb geen gat in mijn hand en weet heel goed waar mijn geld aan opgaat en maak overwogen beslissingen. Dat gaat goed.

Ik bepaal wel iedere maand hoeveel ik wil sparen en dat zet ik (na wat berekeningen van inkomsten en uitgaven) altijd meteen nadat ik mijn loon heb ontvangen, apart. Wat ik overhoud, is wat ik die maand mag uitgeven van mezelf. Tekort kom ik nooit. Hou ik over - leuk meegenomen, soms een reden om dat ook nog weg te zetten als spaargeld.

Ook controleer ik stapsgewijs of alle vaste lasten wel goed zijn afgeschreven en of de bedragen kloppen. Ook dat verwerk ik even op papier met een krulletje (of een wijziging van een prijs).
Oud 13-09-2010, 11:40
Tamara
Avatar van Tamara
Tamara is offline
Ik houd het zelf altijd bij via internet bankieren. Maar eigenlijk is een kasboek, in excel of op papier het verstandigst. Alleen opschrijven zorgt er namelijk al voor dat je minder geld gaat uitgeven. Wat ik wel altijd doe is kijken hoeveel vaste lasten in heb, dat zet ik op een aparte rekening. Ik schrijf ook standaard een bedrag over naar de spaarrekening en probeer wel een vast bedrag per week uit te geven voor de kleine dingen en boodschappen.

Wil je een overzicht maken of vergelijk met andere mensen met een zelfde huishoudtype en inkomen? Dan kun je ook kijken op www.persoonlijkbudgetadvies.nl, gaf mij wel veel inzicht. Dit is eigenlijk alleen handig als je op jezelf woont.
__________________
Meer grip op geld met het Nibud
Het Nibud geeft tips, informatie en advies over oa.. zakgeld, verzekeringen en bijbaantjes.
Oud 13-09-2010, 12:16
Catch
Catch is offline
Ik woon op mezelf en ik kan me op zich financieel prima redden maar ik wil gewoon weten waar mijn geld blijft . Ik zit er zelf aan te denken om het op papier te gaan bijhouden omdat je dat inderdaad veel bewuster maakt van je uitgaven. Misschien motiveert een kasboek me ook wat meer.
@Adore, jij bewaart bijna al je bonnetjes dus? Heb je daar een systeem voor?
Oud 13-09-2010, 12:33
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
@Adore, jij bewaart bijna al je bonnetjes dus? Heb je daar een systeem voor?
Nee, juist niet. Ik denk dat je deze vraag door moet geven aan Hawahaai. Ik ben gewoon niet handig in bonnen bewaren, ik zou dan inderdaad ook echt na moeten gaan denken over een systeem.

Ik bewaar wel bonnen, maar meer voor een andere reden: supermarkt om thuis te zien of alle producten wel in orde zijn (anders terugbrengen), kleding om ook dat eventueel nog terug te kunnen brengen.

Alleen van boeken en duur (wit)goed bewaar ik de bonnen permanent.
Oud 13-09-2010, 13:07
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
jij bewaart bijna al je bonnetjes dus? Heb je daar een systeem voor?
Ik doe op maandag de wekelijkse boodschappen. Alle bonnetjes die ik die week krijg, bewaar ik, en op maandag, na mijn bezoek aan de supermarkt, voer ik alles in Excel in. Daarna gaan de bonnetjes die niet nodig zijn voor garantie direct de papierbak in. Bonnen van apparatuur gaan in een map, van kleding in een doosje. Dat doosje haal ik 2x per jaar leeg, alle dingen die dan ouder dan 3 maanden zijn, gooi ik dan weg.
Oud 13-09-2010, 13:21
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb laatst Yunoo ontdekt. Het is een online programma waar je je rekeningmutaties ingeeft (je gaat naar je eigen bankaccount, geeft aan dat je je mutaties wil downloaden. Je gaat naar Yunoo en uploadt de mutaties). Vervolgens worden alle transacties automatisch ingedeeld naar type transactie en het restant (waarvan het programma niet weet waar het onder valt) kan je zelf indelen. Vervolgens krijg je mooie taartdiagrammen en overige grafiekjes over waar je geld naar toe is gegaan. Voor dit programma is het wel het handigst om zoveel mogelijk te pinnen. Want alles wat via je portemonnee uit wordt gegeven wordt natuurlijk niet gezien, behalve in de vorm van een transactie bij de betaalautomaat.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 13-09-2010, 13:58
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik doe op maandag de wekelijkse boodschappen. Alle bonnetjes die ik die week krijg, bewaar ik, en op maandag, na mijn bezoek aan de supermarkt, voer ik alles in Excel in. Daarna gaan de bonnetjes die niet nodig zijn voor garantie direct de papierbak in. Bonnen van apparatuur gaan in een map, van kleding in een doosje. Dat doosje haal ik 2x per jaar leeg, alle dingen die dan ouder dan 3 maanden zijn, gooi ik dan weg.
Wauw, wat georganiseerd, dat je daar zin in hebt, zeg. Wel bewonderenswaardig

Ik heb hetzelfde als Catch, ik heb het heel even met Excel geprobeerd, maar na een maand hield ik het al niet meer bij, en vanaf toen hield ik mijn uitgaven eigenlijk niet bij. Nu zit ik erover te denken om misschien weer mijn bank afschriften te laten sturen, want dan kun je wel maandelijks zien of er geld bij of af is gegaan en dan heb je automatisch een overzichtje met je uitgaven en inkomsten. Maar ik weet niet of het geld kost om afschriften te laten sturen? (Ing, site is nogal onduidelijk...)
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 13-09-2010, 14:02
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Volgens mij kost dat bij de meeste banken wel geld Vogelvrij.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 13-09-2010, 14:09
Lotte^^
Avatar van Lotte^^
Lotte^^ is offline
Of je nou je afschriften hebt, of via internetbankieren kijkt. Dat maakt toch niks uit, je ziet dan toch uiteindelijk hetzelfde?

Ikzelf kijk gewoon elke dag, of om de dag op internet bankieren. Dan weet ik altijd wat er ongeveer opstaat, ik weet verder ook op welke datum mijn loon en stufi wordt gestort, en wanneer de automatische incasso's eraf gaan, en weet ik dus ook of ik nutteloze dingen kan kopen of niet.
Oud 13-09-2010, 14:13
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Of je nou je afschriften hebt, of via internetbankieren kijkt. Dat maakt toch niks uit, je ziet dan toch uiteindelijk hetzelfde?

Ikzelf kijk gewoon elke dag, of om de dag op internet bankieren. Dan weet ik altijd wat er ongeveer opstaat, ik weet verder ook op welke datum mijn loon en stufi wordt gestort, en wanneer de automatische incasso's eraf gaan, en weet ik dus ook of ik nutteloze dingen kan kopen of niet.
Voordeel met afschriften is wel dat je een duidelijker overzicht krijgt van hoe je saldo-verloop is. Het gaat daar sneller opvallen dat je binnen 3 maanden 300 euro bent gezakt in saldo dan via internetbankieren. Ook kan je dan terug kijken.

@Vogelvrij: dat programma wat ik beschrijf zou voor jou eventueel ook nog een optie zijn.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 13-09-2010, 15:10
Catch
Catch is offline
Ha de vraag was inderdaad bedoeld voor Hawaaihaai . Wat een discipline zeg! En Yunoo heb ik inderdaad ook gevonden, maar dat werkte nog niet helemaal geweldig. Ik zal er nog eens naar kijken. Ik ontvang nog steeds afschriften maar daar kijk ik in de praktijk niet zoveel naar. Dus dat zal je misschien niet veel helpen Vogelvrij.
Oud 13-09-2010, 15:27
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Voordeel met afschriften is wel dat je een duidelijker overzicht krijgt van hoe je saldo-verloop is. Het gaat daar sneller opvallen dat je binnen 3 maanden 300 euro bent gezakt in saldo dan via internetbankieren. Ook kan je dan terug kijken.

@Vogelvrij: dat programma wat ik beschrijf zou voor jou eventueel ook nog een optie zijn.
Precies, bij een afschrift staat altijd hoeveel inkomsten je die maand hebt gehad, en hoeveel je hebt uitgegeven, en het bedrag dat er een maand eerder op je rekening stond en het bedrag dat er nu opstond, op die manier kun je dus precies zien of je meer uitgeeft dan dat je binnenkrijgt. Bij internetbankieren heb je dat niet, daar zie je altijd alleen maar hoeveel er nu op je rekening staat en heb je dus geen flauw idee of dat meer of minder is dan dat er eerst op stond en weet je ook niet of je meer uitgeeft dan dat er binnenkomt. Ik kijk er eigenlijk ook nooit naar, alleen als ik geld moet overmaken.

Dat programma klinkt op zich wel handig, alleen weet ik niet of ik het zou gebruiken, het klinkt toch wat onveilig, dat dat programma precies ziet waar jij je geld aan uitgeeft?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 13-09-2010, 15:30
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Precies, bij een afschrift staat altijd hoeveel inkomsten je die maand hebt gehad, en hoeveel je hebt uitgegeven, en het bedrag dat er een maand eerder op je rekening stond en het bedrag dat er nu opstond, op die manier kun je dus precies zien of je meer uitgeeft dan dat je binnenkrijgt. Bij internetbankieren heb je dat niet, daar zie je altijd alleen maar hoeveel er nu op je rekening staat en heb je dus geen flauw idee of dat meer of minder is dan dat er eerst op stond en weet je ook niet of je meer uitgeeft dan dat er binnenkomt. Ik kijk er eigenlijk ook nooit naar, alleen als ik geld moet overmaken.

Dat programma klinkt op zich wel handig, alleen weet ik niet of ik het zou gebruiken, het klinkt toch wat onveilig, dat dat programma precies ziet waar jij je geld aan uitgeeft?
Ikzelf zie daar niet zoveel onveiligs in, maar als je het vervelend vindt dat er ergens bekend wordt dat jij 30 euro hebt uitgegeven bij de AH, dan kan je het beter niet doen nee
In elk geval kan het programma niet in jouw bankgegevens (als in: wachtwoorden, tancodes, etc.) Alles wat er in komt te staan, komt doordat jij het zelf uploadt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 13-09-2010, 15:40
Verwijderd
Ik hou het bij in een schrift. Dat schrift vul ik wekelijks in aan de hand van internetbankieren, maar ik vind het niet voldoende om alleen op internetbankieren te kijken omdat ik in het schrift verschillende potjes heb voor kleding, vrijetijdsbesteding, vaste lasten en boodschappen en zeker voor die laatste twee moet ik natuurlijk wel genoeg geld overhouden.
Oud 13-09-2010, 17:44
Ivo
Ivo is offline
Ik hou alles bij in Excel. De programma's van banken kunnen niet zo goed overweg met meerdere rekeningen (bijvoorbeeld spaarrekening of creditcard), zeker niet als die extra rekeningen niet van dezelfde bank zijn. Een overboeking naar mijn spaarrekening wil ik niet als uitgave in mijn overzicht hebben staan.

Meerdere keren per week geef ik mijn overzicht een update. De meeste betalingen doe ik per pin. Van wat ik contant afreken hou ik niet exact bij waar ik het aan uitgeef. Als ik bijvoorbeeld 30 euro heb gepind waarvan ik 16 euro in de kroeg heb uitgegeven en 14 in de supermarkt, dan boek zet ik in mijn overzicht meestal 15 euro bij uitgaan en 15 bij boodschappen.

Bonnetjes bewaar ik alleen voor garantie of eventueel ruilen als ik het product nog moet uitproberen. Alle andere bonnetjes verdwijnen bij mij direct de prullenbak ik.

Dat je met afschriften een beter overzicht hebt dan met internetbankieren, dat klopt. Maar als je alles in excel, kasboek of boekhoudprogramma zet dan heb je een nog beter overzicht dan je krijgt met papieren afschriften. In excel kan ik niet alleen snel terugzien wat aan het einde van elke maand het saldo was op mijn betaalrekening, maar ook het bedrag wat er op mijn spaarrekening staat, wat er bij mijn creditcard open staat en hoeveel studieschuld ik nog heb. Met daarbij nog eens een mooi totaal (met en zonder studieschuld).
Oud 13-09-2010, 17:47
Catch
Catch is offline
Hoe organiseren jullie dat precies in excel dan? Ik ben niet zo goed met excel helaas.
Ads door Google
Oud 13-09-2010, 17:59
Verwijderd
ik heb voor als ik t huis uit ga hartstikke veel geld nodig ben ik bang.
ik hou mn geld op deze manier vast.
ik heb nu bijvoorbeeld 225 euro op mn rekening, ik spreek dan met mezelf n bedrag af, bijv. 260 euro, en als ik dat bedrag heb mag ik pas weer uitgaven doen die hoger zijn als 20 euro, en vaak doe ik dat niet eens, als ik ga winkelen neem ik hele bewust contant geld mee, zodat ik niet teveel uit kan geven want dan zit er gewoon niets meer in mijn portomonee, maar echt geld bijhouden doe ik niet aan, ik weet meestal wel ongeveer rond welke koers ik zit
Oud 13-09-2010, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Hoe organiseren jullie dat precies in excel dan? Ik ben niet zo goed met excel helaas.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, vooral wat Ivo beschrijft klinkt handig. Ik kan het vast ook wel zelf maken in excel, maar waarom zou ik dat doen als iemand anders het al kant en klaar heeft?
Oud 13-09-2010, 19:15
Verwijderd
Err, bij ABN Amro kan je gewoon je afschriften downloaden, dat zijn dus de echte afschriften maar dan digitaal. Internetbankieren gaat tot een jaar terug en afschriften vijf jaar.
Oud 13-09-2010, 19:24
ganralph
ganralph is offline
Het voordeel van een papieren afschrift is dat het zichzelf eens in de zoveel weken aandient. Dat scheelt al weer een stukje discipline dat je moet hebben om op een vast tijdstip je saldo te controleren
Oud 13-09-2010, 19:45
Verwijderd
Saldo controleren is makkelijker dan een afschrift ook daadwerkelijk openmaken.
Oud 13-09-2010, 20:10
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik krijg bij de ING nog steeds maandelijks afschriften, volgens mij is dat gratis. Als je ze vaker wil moet je er voor betalen maar misschien dat je er ook weer voor moet betalen als je het nu weer aan zet. Van m'n rekening bij de Rabobank krijg ik ze niet meer. Van m'n ING-creditcard wel (ook maandelijks).

Ik houd m'n inkomsten en uitgaven niet apart bij maar doe dat min of meer met internetbankieren. Ik heb een vast inkomen (salaris+zorgtoeslag) en een hoop vaste uitgaven (huur, gas/water/elektra, internet/telefoon, treinabonnement, verzekeringen) en m'n variabele uitgaven (dagelijkse boodschappen, kleding, reiskosten, rijlessen) zijn toch ook wel redelijk vast. Ik doe bijvoorbeeld de grote boodschappen voor rond de 25 euro. Ik weet ongeveer wat ik daarvoor kan kopen, als ik (veel) meer kwijt ben dan kijk ik op de bon hoe dat komt (bijvoorbeeld wasmiddel gekocht of veel dingen die toevallig net tegelijk op waren). Op die manier houd ik inzicht in m'n uitgaven.

Ik heb twee rekeningen. Eentje waar al m'n inkomsten op binnen komen en waar m'n belangrijkste uitgaven mee gedaan worden. Op die rekening staat altijd 1000 euro buffer en komen begin van de maand al m'n inkomsten binnen. Aan het eind van de maand, vlak voor m'n salaris gestort wordt maak ik alles over naar m'n tweede rekeningen wat meer is dan 1000 euro+netto maandsalaris, dus in feite wat ik over heb van die maand. Dat is meestal ook een ongeveer gelijk bedrag (rond het wel af naar 50/100 euro), als het ineens meer/minder is ga ik op zoek naar hoe dat komt (in een keer veel kleding gekocht, financieel meevallertje gehad, toevallig water afgeschreven (een keer per kwartaal) of juist gemeentelijke belastingen betaald. Dat soort dingen. Ik houd het dus niet wekelijks en niet exact bij maar maandelijks in grote lijnen en dat bevalt tot nu toe heel goed. Op m'n tweede rekening komt dus eigenlijk al het geld wat ik spaar en daarmee ga ik dus op vakantie, weekendjes weg, koop ik eens in de zoveel tijd iets leuks/luxe voor mezelf, betaal ik m'n rijlessen van, etc. Een soort spaarrekening maar wel een met een pinpasje waar ik gelijk bij kan. Tegenwoordig krijg je zo weinig rente dat dat het me niet waard is.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 13-09-2010, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Ik krijg bij de ING nog steeds maandelijks afschriften, volgens mij is dat gratis. Als je ze vaker wil moet je er voor betalen maar misschien dat je er ook weer voor moet betalen als je het nu weer aan zet. Van m'n rekening bij de Rabobank krijg ik ze niet meer. Van m'n ING-creditcard wel (ook maandelijks).
Die bij de Rabobank kun je wel krijgen. Dan moet je wat aanvinken bij het internetbankieren. (Dat je papieren afschriften wilt ontvangen) Je ontvangt dan maandelijks een afschrift,
Advertentie
Oud 13-09-2010, 20:21
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
En is dat gratis of moet ik daarvoor betalen? Het stomme is ook dat het ineens gestopt is zonder dat ik dat ergens aangegeven heb.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 13-09-2010, 20:56
Verwijderd
Ik heb gratis afschriften van de rabobank
Oud 13-09-2010, 21:12
Verwijderd
Dat klopt. ik heb ze ook opnieuw moeten aanvinken ergens bij dat telebankieren. Maar ze zijn gratis.
Oud 13-09-2010, 21:45
Catch
Catch is offline
Ik vind afschriften trouwens irritant omdat ze (van ABN AMRO in elk geval) niet up to date zijn. Ze lopen ong. een week achter als ik ze krijg.
Oud 13-09-2010, 22:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, vooral wat Ivo beschrijft klinkt handig. Ik kan het vast ook wel zelf maken in excel, maar waarom zou ik dat doen als iemand anders het al kant en klaar heeft?
Ik heb er zelf ook ooit een gemaakt. Ik doe hem in de bijlage bij deze post.
Ik weet niet of hij handig is voor anderen. Ikzelf vond hem een tijdje handig, maar vond het op een gegeven moment te veel werk worden. Maar wie weet is het wat voor een ander.

Om het topic niet te bevuilen hier in de spoiler een uitleg van het bestand:
Spoiler
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: xlsx 2010-00 voorbeeld.xlsx (24.9 KB, 30x gelezen)
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 16-09-2010, 12:09
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Ik kijk op internetbankieren.

Maar ik geef ook niet zo veel uit. De vaste lasten gaan naar de gezamelijke rekening. Verder heb ik nooit contant geld dus gaat alles via de pin. Maar ik doe eigenlijk alleen boodschappen en eens in de zoveel maanden koop ik wat kleding. Ik weet dus al ongeveer hoeveel er in en uit gaat. Hoewel ik het laatste jaar steeds vaker veel meer overhoud dan ik denk aan het eind van de maand.
Oud 16-09-2010, 19:28
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
Ik houd mijn uitgaven niet echt bij omdat ik weet dat ik er niet zo veel heb. Wel houd ik bij wat ik over boek van mijn lopende rekening naar mijn spaarrekening. Verder heb ik wel eens een rijtje gemaakt van vaste kosten (auto, verzekering etc.) en vergeleken met mijn inkomsten. Wat er over bleef aan uitgaven was dusdanig weinig dat ik het wel prima vind. Het wordt natuurlijk anders wanneer ik een huisje ga hebben ooit dan zou ik het wel bij willen houden is nu althans het voornemen.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Oud 17-09-2010, 00:08
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik houd mijn uitgaven niet echt bij omdat ik weet dat ik er niet zo veel heb. Wel houd ik bij wat ik over boek van mijn lopende rekening naar mijn spaarrekening. Verder heb ik wel eens een rijtje gemaakt van vaste kosten (auto, verzekering etc.) en vergeleken met mijn inkomsten. Wat er over bleef aan uitgaven was dusdanig weinig dat ik het wel prima vind. Het wordt natuurlijk anders wanneer ik een huisje ga hebben ooit dan zou ik het wel bij willen houden is nu althans het voornemen.
Dan is het inderdaad ook wel echt handig.
Want door alles op te schrijven word je niet alleen bewuster van uitgaven die best wat minder kunnen (cadeaus, kleding, eten en drinken, uitgaan), ook ga je dan bewuster om met rekeningen die maar 1x per jaar komen. Want toen ik mijn begroting maakte had ik wel gedacht aan bijv. mijn autoverzekering, maar niet aan de gemeentelijke belastingen. Terwijl dat toch zo'n 600 euro is en ik daar eigenlijk dus 50 euro per maand voor apart behoor te zetten. Dus als je een huisje krijgt is het handig om ook een tijd lang alles bij te blijven houden. Dan ga je beter in zien wat voor kosten je nog mist in je begroting.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 19-09-2010, 10:40
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Op dit moment woon ik weer een tijdje bij mijn moeder, dus ik heb maar weinig vaste lasten, en dat zorgt er voor dat ik een beetje laks ben met het bijhouden van mijn uitgaven. Toen ik nog op mezelf woonde hield ik het ook niet heel netjes bij in een excelsheet ofzo, maar ik bewaarde wel mijn bonnetjes en controleerde goed mijn bankrekening en uitgavenpatroon. Ik heb ook een programma op mn mobiele telefoon waarmee ik snel mijn saldo kan opvragen, dat is echt heel handig om je uitgaven in het oog te houden.

Citaat:
Nu zit ik erover te denken om misschien weer mijn bank afschriften te laten sturen, want dan kun je wel maandelijks zien of er geld bij of af is gegaan en dan heb je automatisch een overzichtje met je uitgaven en inkomsten. Maar ik weet niet of het geld kost om afschriften te laten sturen? (Ing, site is nogal onduidelijk...)
Volgensmij wel, maar je kunt bij bijvoorbeeld de ABN dat maandoverzicht als pdf downloaden, dan heb je eigenlijk hetzelfde, en ook nog digitaal (dus geen stapels papier).
__________________
you're not my demographic
Oud 19-09-2010, 11:27
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
dat besteed ik uit
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Oud 22-09-2010, 08:45
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
ik heb voor als ik t huis uit ga hartstikke veel geld nodig ben ik bang.
ik hou mn geld op deze manier vast.
ik heb nu bijvoorbeeld 225 euro op mn rekening, ik spreek dan met mezelf n bedrag af, bijv. 260 euro, en als ik dat bedrag heb mag ik pas weer uitgaven doen die hoger zijn als 20 euro, en vaak doe ik dat niet eens, als ik ga winkelen neem ik hele bewust contant geld mee, zodat ik niet teveel uit kan geven want dan zit er gewoon niets meer in mijn portomonee, maar echt geld bijhouden doe ik niet aan, ik weet meestal wel ongeveer rond welke koers ik zit
Uit huis gaan kan behoorlijk duur zijn ja. Als je eerst op kamers gaat kun je het wat rustiger opbouwen. Ik kocht toen alvast wat uitzet (dat is een oud woord maar goed, het is wel duidelijk) en toen ik op mezelf ging kocht ik weer wat bij.
Zo had ik sinds mijn tijd op kamers al een eetkamertafel en een bankstel, dat scheelt weer behoorlijk in kosten als je op jezelf gaat. Daarnaast betaal je meestal inclusief en is alles al aanwezig (aansluiting tv, internet, enz.) zodat je daaraan ook kosten bespaart.

Bedenk je ook wel dat je inkomsten verder nog wel iets zullen stijgen: je krijgt stufi en eventueel ook nog aanvullende beurs. Meeste studenten hebben ook nog wel een bijbaantje. Toen ik op mezelf ging werkte ik 32 uur per week en dat scheelt echt enorm in de kosten.

Maar sparen is nooit verkeerd!
Ads door Google
Oud 24-09-2010, 15:11
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
Gewoon ff internetbankieren en kijken wat je nog hebt, Ik kan niet rood staan dus wat ik niet heb kan ik niet uitgeven en k zorg altijd dat ik ongeveer 100 euro over heb als mijn nieuwe stufi/loon gestort wordt
__________________
niet alleen =)
Oud 26-09-2010, 22:31
ivarvd
ivarvd is offline
je kan dus ook een programma hiervoor gebruiken, zoals Yunoo wat genoemd is maar ook applicaties waarbij je niet je prive gegevens hoeft te uploaden.
Volledig overzicht staat hier:
http://www.overzicht-digitale-kasboekjes.nl
Oud 21-10-2011, 14:33
Kenny01
Kenny01 is offline
* bump *

Ik heb nog een recent uitgebracht budgetbeheer programma om te delen. Lijkt me wel zeer compleet en veilig, het is ook helemaal gratis.
http://www.auroo.be
Oud 21-10-2011, 14:43
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
reclame mag niet!
__________________
you're not my demographic
Oud 21-10-2011, 16:29
Verwijderd
Mwah, is dit wel reclame? Meer een tip geven..
Oud 21-10-2011, 18:55
Verwijderd
Het is een up uit 2010, en ik denk niet dat de TS er nog wat aan heeft.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap America as the last man standing
Love & Peace
188 03-11-2008 12:45
Werk, Geld & Recht in diepe schulden
iLaySha_007
61 31-08-2007 22:30
VMBO Economie
bagel
5 18-05-2006 14:50
Werk, Geld & Recht Inkomsten en uitgaven beheren
Pool
6 16-03-2006 14:36
De Kantine Topique de ctrl-c et ctrl-v!
hasseltboy
500 31-12-2005 13:46
Algemene schoolzaken Arrest 13 mrt 1987
synclinorium
6 07-11-2005 17:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:23.