Oud 06-08-2012, 20:27
Verwijderd
Hoi,

Ik begrijp dat bij wsb de h atomen gericht zijn aan o/n atomen. Hoe weet je precies wanneer bij een structuurformule waterstofbruggen kunnen worden gemaakt? En hoe krijg je de vorm dan juist?

Ik teken gewoon de wsb binding tussen de atomen, maar mijn ruimtelijke vorm is dat niet hetzelfde als wat er in het boek staat.

Edit:

Ik zag net dit filmpje:



Dus alles behalve de nh/oh groep naar beneden tekenen en de wsb bindingen horizontaal naast elkaar?

Laatst gewijzigd op 06-08-2012 om 20:41.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-08-2012, 19:23
Chenny
Chenny is offline
zodra er in een stof een O-H binding is (bijvoorbeeld met een zuur, een alcohol of water) of een N-H binding is, kunnen deze stoffen met een waterstofbrug met elkaar verbonden worden.
De 'H' die aan de O of N zit, gaat dan aantrekken naar de O of N waar een H aan zit. Dus H gaat naar een O of een N.

Bijvoorbeeld:

______ O___________H
_____/___\__________|
____H___H - - - - O - H

Al heb je de 3D figuren, teken je nog van de H naar de O/N en andersom. Wel altijd met stippellijntjes, aangezien het geen vaste verbinding is.

Heb je hier wat aan?
__________________
Zo, dat moest ik even kwijt...
Met citaat reageren
Oud 08-08-2012, 21:45
Verwijderd
Yup, bedankt! Ik snap het!
Met citaat reageren
Oud 22-08-2012, 13:10
4beta
Avatar van 4beta
4beta is offline
http://youtu.be/cMBYlV62yPw

Niet echt nuttig zo ver achteraf, maar misschien dat iemand anders er nog wat aan heeft
Met citaat reageren
Oud 22-08-2012, 17:33
Verwijderd
Citaat:
http://youtu.be/cMBYlV62yPw

Niet echt nuttig zo ver achteraf, maar misschien dat iemand anders er nog wat aan heeft

Ik kijk er toch naar. Heel handig om dat door een deskundige uitgelegd te krijgen. Super, bedankt!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2012, 16:02
Erato
Avatar van Erato
Erato is offline
Begrijp je de theorie erachter ook?Waterstofbruggen vind je niet uitsluitend bij nh/oh bindingen. Als een h gebonden is aan een atoom met hoge elektronenegativiteit worden de elektronen niet gelijkmatig verdeeld maar trekt de atoom met hoge elektronennegativiteit de elektronen naar zich toe, een naburige molecuul met een sterk elektronegatief atoom met een h binding zal dan in staat zijn een waterstofbrug te vormen. Dit doordat op de atoom met hoge elektronennegativiteit een negatieve lading komt en op de h een positieve lading. De positieve lading trekt dan de negatief geladen buurmolecuul aan.
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 13:31
4beta
Avatar van 4beta
4beta is offline
Citaat:
Begrijp je de theorie erachter ook?Waterstofbruggen vind je niet uitsluitend bij nh/oh bindingen. Als een h gebonden is aan een atoom met hoge elektronenegativiteit worden de elektronen niet gelijkmatig verdeeld maar trekt de atoom met hoge elektronennegativiteit de elektronen naar zich toe, een naburige molecuul met een sterk elektronegatief atoom met een h binding zal dan in staat zijn een waterstofbrug te vormen. Dit doordat op de atoom met hoge elektronennegativiteit een negatieve lading komt en op de h een positieve lading. De positieve lading trekt dan de negatief geladen buurmolecuul aan.
@Erato - Dat klopt inderdaad. Alleen binnen het middelbaar onderwijs in Nederland wordt er niet meer dieper gegaan dan de kennis van OH en NH-bindingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken Dipoolmolecuul en waterstofbrug
DutchCap
12 01-10-2006 11:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21.