Oud 04-05-2008, 12:38
Bertje B.
Bertje B. is offline
Pff ben al sinds donderdag bezig met geschiedenis (Nederlands-Indië) maar het is toch wel weer veel en lastig allemaal. Vooral als je die examens bekijkt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2008, 11:40
Verwijderd
Citaat:
Pff ben al sinds donderdag bezig met geschiedenis (Nederlands-Indië) maar het is toch wel weer veel en lastig allemaal. Vooral als je die examens bekijkt.
Leren jullie vooral het verloop of ook de precieze jaartallen etc.?
Het is an sich niet zo heel erg moeilijk, vooral heel erg veel, ik vind dit overigens wel het leukste om te leren, ook al ben ik er drie dagen mee bezig geweest.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 12:08
Bertje B.
Bertje B. is offline
Geen jaartallen. Had een 8 voor dit onderwerp, maar als ik die examens zo bekijk, vind ik het toch best lastig. Mjah, nog ff paar keer goed doornemen en dan met Ten oorlog beginnen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 12:19
Gilrea
Avatar van Gilrea
Gilrea is offline
Mijn leraar heeft echt 1000x gezegd dat je gewoon goed moet weten welke begrippen er zijn (zoals cultuurprocenten, cultuurstelsel enz) en dat je ze in een verband moet kunnen plaatsen. Dus je moet weten dat er eerst de VOC was, en toen het gouvernement
Met citaat reageren
Oud 06-05-2008, 16:37
Dvine
Avatar van Dvine
Dvine is offline
Begrippenlijst maken. Een korte samenvatting met verloop van alles is ook handig.

En gewoon die vragen maken zonder terug te kijken. Ook is het slim om op de cdrom de vragen te maken.
__________________
What good is religion when it's eachother we despise
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 14:29
Bertje B.
Bertje B. is offline
Ja begrippen ken ik allemaal wel en begrijp ze. Maar is toch nog wel lastig. In ieder geval veel opschrijven zei me docent. Maar waarom was het cultuurstelsel nou echt afgeschaft? Toch rijststeelt onder druk, werkte misbruik in de hand, 1845 voedselramp, kritiek, Max Havelaar, liberalen aan de macht, handelsmonopolie NHM aangetast, 1860 eerste culture afgeschaft en in 1870 de Suikerwet?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 15:37
Verwijderd
Citaat:
Ja begrippen ken ik allemaal wel en begrijp ze. Maar is toch nog wel lastig. In ieder geval veel opschrijven zei me docent. Maar waarom was het cultuurstelsel nou echt afgeschaft? Toch rijststeelt onder druk, werkte misbruik in de hand, 1845 voedselramp, kritiek, Max Havelaar, liberalen aan de macht, handelsmonopolie NHM aangetast, 1860 eerste culture afgeschaft en in 1870 de Suikerwet?
Cultuurstelsel(1830-1870) is afgeschaft doordat er veel kritiek op kwam;
-door de hongersnood op Java door voedselramp(1845),
-het boek van Multatuli: Max Havelaar(1860)
-de liberalen kregen steeds meer macht (1848 grondwet van Thorbecke).

De inhoud van deze kritiek was gericht tegen de uitbuiting en liberalen zijn tegen gedwongen arbeid. Er was geen kritiek op het baas zijn zelf.

Het gevolg van de kritiek was dat het cultuurstelsel tijdens de periode 1860-1870 steeds meer werd afgezwakt en uiteindelijk in 1870 helemaal werd afgeschaft. Vergeet niet dat het in 1830 veel slechter ging met de Nederlandse economie dan in 1870, anders hadden ze het waarschijnlijk nooit afgeschaft.
In plaats van het cultuurstelsel kwamen de agrarische- en suikerwet.
Men werd van boer een loonarbeider(dit was dus eigenlijk een achteruitgang voor de Javanen) en er kwamen koelies. Het particuliere initiatief ging een belangrijke rol spelen en de overheid ging zich meer bezighouden met faciliteiten scheppen.

Zo een beetje duidelijk?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 16:23
Verwijderd
ik heb een tip voor jullie bij ten oorlog. van de leraar hebben we dit schema gekregen. als je nou eerst alle basisvragen maakt en dan per oorlog dit schema maakt, leer je al heel veel.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: doc oorlogen vergelijking.doc (31.0 KB, 54x gelezen)
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Cultuurstelsel(1830-1870) is afgeschaft doordat er veel kritiek op kwam;
-door de hongersnood op Java door voedselramp(1845),
-het boek van Multatuli: Max Havelaar(1860)
-de liberalen kregen steeds meer macht (1848 grondwet van Thorbecke).

De inhoud van deze kritiek was gericht tegen de uitbuiting en liberalen zijn tegen gedwongen arbeid. Er was geen kritiek op het baas zijn zelf.

Het gevolg van de kritiek was dat het cultuurstelsel tijdens de periode 1860-1870 steeds meer werd afgezwakt en uiteindelijk in 1870 helemaal werd afgeschaft. Vergeet niet dat het in 1830 veel slechter ging met de Nederlandse economie dan in 1870, anders hadden ze het waarschijnlijk nooit afgeschaft.
In plaats van het cultuurstelsel kwamen de agrarische- en suikerwet.
Men werd van boer een loonarbeider(dit was dus eigenlijk een achteruitgang voor de Javanen) en er kwamen koelies. Het particuliere initiatief ging een belangrijke rol spelen en de overheid ging zich meer bezighouden met faciliteiten scheppen.

Zo een beetje duidelijk?
het staat gewoon ook zo in je boek.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 16:53
Verwijderd
Citaat:
het staat gewoon ook zo in je boek.
Ach, ik deed het uit mijn hoofd. En ik vind het zelf zo overzichtelijker dan in het boek.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 17:32
Verwijderd
Citaat:
Ach, ik deed het uit mijn hoofd. En ik vind het zelf zo overzichtelijker dan in het boek.
ik bedoel er mee te zeggen, dat die persoon het zo kan vinden
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 19:09
Gilrea
Avatar van Gilrea
Gilrea is offline
Citaat:
Ach, ik deed het uit mijn hoofd. En ik vind het zelf zo overzichtelijker dan in het boek.
Jij kent het tenminste
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 21:40
Bertje B.
Bertje B. is offline
Dus toch goed, bedankt! Alleen de echte details blijven lastig vind ik, maar ik hoop dat ze dat niet te veel vragen met voorbeelden en zo.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Dus toch goed, bedankt! Alleen de echte details blijven lastig vind ik, maar ik hoop dat ze dat niet te veel vragen met voorbeelden en zo.
gewoon veel lullen. soms doen ze wel een tekst en aan de hand daarvan vragen ze dingen
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 22:17
Bertje B.
Bertje B. is offline
Klopt maar in de examens die ik heb ingekeken werden er om voorbeelden gevraagd waarom iets wel of niet zo was. Dat is toch lastig vaak.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 23:02
Verwijderd
ja, ik ga examens doen als ik pas alles heb geleerd.
maar vorig jaar was indie toch niet? of was ten oorlog toen niet?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2008, 23:39
Bertje B.
Bertje B. is offline
Ten Oorlog niet nee.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 14:25
Verwijderd
Citaat:
Jij kent het tenminste

Komt door mijn voorliefde voor geschiedenis
(maar zelfs ik vind het veel)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-05-2008, 14:29
Verwijderd
Citaat:
gewoon veel lullen. soms doen ze wel een tekst en aan de hand daarvan vragen ze dingen
"Gewoon veel lullen" helpt niet altijd, want daardoor kun je het antwoord op de vraag "kwijtraken"in je eigen "gelul".

Het beste wat je kunt doen is eerst de begrippen uit de vraag uitleggen, deze vervolgens toe gaan passen op de vraag en onderaan eindigen met:
"CONCLUSIE: ...."
Begin een nieuw onderwerp/begrip zoveel mogelijk op een nieuwe regel en de conclusie misschien zelfs met een regel er tussen, dit leidt niet zo tot irritatie bij de docent die tussen de 50 en 200 gewoon-veel-lullen-proefwerken na moet kijken, gok ik zo
Met citaat reageren
Oud 08-05-2008, 16:20
Verwijderd
ach, ik bedoel ook niet dat je onzin moet lullen maar veel moet schrijven bij een antwoord.
ik heb zelf ook niet zo moeite met gs, vind het wel leuk
Met citaat reageren
Oud 09-05-2008, 14:19
Verwijderd
Mijn leraar zei dat als je de basisvragen achterin het boek goed kent, je het examen al ruim voldoende kunt maken. Van het tweede boek (Ten oorlog) ken ik daarvan de meeste al, ik ben nu bijna klaar met '1800-1870: van VOC naar Cultuurstelsel'. Alleen kan ik me zooo slecht concentreren.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 17:38
kassamiep90
kassamiep90 is offline
Het is toch zo dat je de 2 boekjes helemaal moet leren?
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 21:41
Verwijderd
Citaat:
Het is toch zo dat je de 2 boekjes helemaal moet leren?
ja
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 22:09
Bertje B.
Bertje B. is offline
VOC gedeelte niet.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2008, 22:38
Verwijderd
Citaat:
VOC gedeelte niet.
zou het maar wel doen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-05-2008, 10:58
kees--ie
kees--ie is offline
Ik heb een vraag over Ten oorlog wie zijn nu precies de pruisen? Is dat nou Duitsland of ook die landen daarom heen zoals Polen enzo
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 11:08
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 14-05-2008, 19:43
sjakies
sjakies is offline
Citaat:
Mijn leraar zei dat als je de basisvragen achterin het boek goed kent, je het examen al ruim voldoende kunt maken. Van het tweede boek (Ten oorlog) ken ik daarvan de meeste al, ik ben nu bijna klaar met '1800-1870: van VOC naar Cultuurstelsel'. Alleen kan ik me zooo slecht concentreren.
concentratieproblemen ook bij mij!
Maarre.. ik leer ook de basisvragen, dat werkt bij mij beter als het boekje lezen, dan neem ik het niet in me op.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 09:51
Verwijderd
Citaat:
zou het maar wel doen
Je kan het VOC gedeelte het best maar gewoon even doorlezen, en de grote lijnen kennen. Vooral dat ze in 1799 failliet zijn verklaard en dat daarna de Staten-Generaal de inboedel kreeg, maar ik zou er niet al te veel tijd instoppen aangezien ze er haast niets over vragen; het is meer voor de context en dergelijke.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 09:53
Verwijderd
Citaat:
Ik heb een vraag over Ten oorlog wie zijn nu precies de pruisen? Is dat nou Duitsland of ook die landen daarom heen zoals Polen enzo
Zoals al op het kaartje zien is: een groot deel van Duitsland en wat aangrensende gebieden. En Pruisen is wat, geen wie; het is een land
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 10:48
Kaaspeer
Kaaspeer is offline
Geschiedenis is zo frustrerend.
Ik heb altijd al mijn proefwerken goed gemaakt en sta een 8 gemiddeld maar ik kom dingen in proefexamens en examenbundel tegen waar ik nog nooit van gehoord heb.

Ik maak vragen uit de bundel en heel veel is fout. En als ik iets herken dan zijn mijn antwoorden niet volledig genoeg.
Ik begin te twijfelen aan het niveau wat er aan geschiedenis gegeven en getoetst werd bij mij op school.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 11:55
xbmaster
xbmaster is offline
heeft iemand nog toevallig een goede samenvatting, o.i.d van Ten Oorlog.
Vind het toch best moeilijk al die soorten oorlogen en de verbanden enzo...
Aangezien ik nog de laaste examenbundel ergens kon krijgen van Geschiendenis 06/07 waar Nederlands Indie instaat, heb ik daar eingelijk niets meer voor nodig. Alle examenbundels van 07/08 waren op en konden niet meer besteld worden (ja binnen 2/3 weken )

alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 13:22
~x~daantje~x~
~x~daantje~x~ is offline
@ kaaspeer:

Ik heb inderdaad precies hetzelfde!! Ik sta een 6,6 voor geschiedenis(komt door vorig jaar, niet goed me best gedaan!) en had dit jaar voor mn tentamens een 7,5 een 6,2 en een 8,3 gehaald. Maar als ik in mijn examenbundel een proefexamen maak, snap ik er HELEMAAL niks van!! Ik hoop echt dat ik het haal...
Met citaat reageren
Oud 15-05-2008, 22:46
Angela19
Angela19 is offline
http://www.eindexamen.nl/9336000/1/j...5/vgxllw4feusi
http://www.sdu.nl/emailings/vo_13042...4bijlage18.pdf

dit is de officiële stofomschrijving. werkt bij mij erg goed als samenvatting
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 11:02
Kaaspeer
Kaaspeer is offline
Citaat:
http://www.eindexamen.nl/9336000/1/j...5/vgxllw4feusi
http://www.sdu.nl/emailings/vo_13042...4bijlage18.pdf

dit is de officiële stofomschrijving. werkt bij mij erg goed als samenvatting
had ik eerst ook gebruikt, maar als je eenmaal vragen gaat maken merk je dat het vrij onvolledig is.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 14:20
smileysarah
smileysarah is offline
Ik word even helemaal gek Sorry als dit heel onwetend over komt maar ik wil zeker zijn en ben helemaal in de war - kan iemand me vertellen wat precies de stof is die we moeten kennen?
Ik heb als katern 'ten oorlog' en 'van kind tot burger' (waar we trouwens niets mee hebben gedaan afgelopen jaar) ?? What about nederlands indië wat ik hier steeds zie staan? Of staat dat in het grote boek?
Schoolexamens gingen over de heksenjacht en de koude oorlog enzo, tellen die dan helemaal niet mee in het schriftelijk examen?
Kan iemand me precies de blz vertellen die we moeten kennen? Je zou me erg erg blij maken..!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-05-2008, 14:34
Lisa.Escobar
Lisa.Escobar is offline
Je moet dat boekje over oorlogen kennen EN nederlands - indie. Dat is het.. volgens mij..
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 14:36
smileysarah
smileysarah is offline
Dus er is een ander katern wat over nederlands-indie gaat? Die heb ik helemaal niet!?! En uit het grote boek hoef je niets te kennen?? En ook niet van burger tot kind?
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 14:38
Lisa.Escobar
Lisa.Escobar is offline
Hmm.. voor zover ik weet moet je alleen die 2 boekjes leren. Ik weet niet wat voor lesmethodes en boeken jullie gebruiken. Je hoeft niets uit dat grote boek te kennen.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 14:38
Lisa.Escobar
Lisa.Escobar is offline
En daar kom je nu allemaal achter? Het examen is al zowat..
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 14:45
smileysarah
smileysarah is offline
I know veel ziek geweest en van wat ik heb meegekregen hebben we het hele jaar niet over nederlands indië gehad! Er staat in het grote boek wat ik heb wel een hoofdstuk 'Hollander in Indië - Van nederlands-indie tot Indonesië' maar dat is mar een klein gedeelte geloof ik he Jezus wat een *****zooi
Dat grote boek wat ik heb is van Memo trouwens
Met citaat reageren
Oud 16-05-2008, 14:54
Lisa.Escobar
Lisa.Escobar is offline
Dat is zuur. Als ik jouw was zo ik het nog maar goed navragen. Ik had ook Memo, maar die hebben we alleen t/m de 4e gebruikt. Dit jaar begonnen we met die 2 boekjes. In ieder geval nog succes met leren!
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 12:03
Dvine
Avatar van Dvine
Dvine is offline
Ik gok dat je een verkeerd examenkatern hebt gekregen, ik zou naar het examencommissie gaan en om uitstel van geschiedenisexamen vragen. Want ik denk niet dat je dat hele boekje van indie naar indonesie leert kennen.
__________________
What good is religion when it's eachother we despise
Met citaat reageren
Oud 17-05-2008, 17:21
smileysarah
smileysarah is offline
Kga het via samenvattingen op internet doen... Vanavond bij mn moeder thuis zoeken of ik het heb van eerdere schooljaren maar vrees van niet, weet bijna zeker dat de examencommissie dit geen geldige reden vindt btw, maar thnx Kweet nu iig dat ik niet voor niets dingen over heksenjachten etc. zit te leren haha
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Kga het via samenvattingen op internet doen... Vanavond bij mn moeder thuis zoeken of ik het heb van eerdere schooljaren maar vrees van niet, weet bijna zeker dat de examencommissie dit geen geldige reden vindt btw, maar thnx Kweet nu iig dat ik niet voor niets dingen over heksenjachten etc. zit te leren haha
Dan begin je wel laat, of ligt dat aan mij
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 22:20
fallen_angel99
fallen_angel99 is offline
www.uitzendinggemist.nl en dan bij zoeken : ten oorlog! het hele boek in maar 1 uurtje !!
beter laat dan nooit
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 22:27
Moozze
Moozze is offline
Ja die filmpjes zijn de bom.

Ben nu wel effing zenuwachtig, heb het idee dat ik toch eigenlijk niks ervanaf weet... T_T

Vooral van NL-Indië, maar had een 6.2 voor dat tentamen...
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 22:34
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Ik had er een 9 voor maar het is volgens mij metersdiep naar beneden gezakt. Pfff ben blij dat het 's ochtends is, ben je er maar van af.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2008, 22:40
Moozze
Moozze is offline
Ja maar of ik dan al helder ben? ^^

wel voordeel dat je dan nog lekker een middag hebt, dat was vandaag niet echt het geval.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2008, 11:58
xxChange
Avatar van xxChange
xxChange is offline
Geschiedenis was makkie!

Nu 'lekker' economie leren...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Waar geschiedenis studeren?
miramichi
16 06-11-2011 14:26
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Geschiedenis 1
turtlez
2 16-04-2008 15:09
Studeren Geschiedenis UVA/VU
Verwijderd
2 06-07-2007 12:39
Algemene schoolzaken Enquete over vakken Duits en Geschiedenis
Nishu
24 05-05-2007 21:07
Studeren geschiedenis (alweer) universitair of hbo?
Verwijderd
5 03-12-2004 00:43
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 05:17


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:50.