Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-01-2005, 21:06
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Mijn ogen doen pijn van het niet huilen.

Ik stopte mijn vinger in heet kaarsvet
en ik keek recht in de vlam.
Ik stopte mijn vinger in de vlam
en ik keek recht in een brandwond.

Ze zeiden dat ze terug zouden komen, ze zeiden dat ze me op zouden halen.

Ik moest op wacht staan, ik moest kijken of er niemand thuiskwam. Ze kenden de mensen en hadden een verrassing voor hen. Natuurlijk zou het niet leuk zijn als de bewoners thuis zouden komen voordat de verassing klaar was. Ook ik begreep dat. Ik mocht in geen geval naar huis gaan, zelfs niet als de schemering nacht zou worden.
Bij elke passerende auto moet ik seinen dat ze op moeten letten, want niemand mag zien dat er mensen in het huis zijn. Ze zouden nog denken dat we inbrekers zijn.

Ik weet niet hoelang het duurt een verrassing voor te bereiden, maar ik geloof dat ik hier nu al uren zit. Het schemert allang niet meer en ik begin het koud te krijgen. Ik steek de kaars aan die ze me gaven: “Voor wat licht en warmte, mocht je het koud krijgen”. Ze hebben aan alles gedacht, zoveel geven ze om mij. Ik ben benieuwd of ik de verrassing ook mag zien. Misschien is het wel een bubbelbad, daar houd ik zo van. Of ze hebben overal slingers opgehangen omdat er morgen iemand jarig is. Het duurt natuurlijk zolang omdat ze er niet goed bij kunnen: het huis is erg groot en hoog. Ik geloof niet dat ik ooit zolang op ben gebleven. Ik ben tegen een muurtje aan gaan zitten en teken figuurtjes in het zand. Er rijdt een auto de oprit op.
Snel blaas ik de kaars uit en ren richting de voordeur die nog openstaat. Ik hoor hoe de achterbak van de auto wordt dichtgeslagen. Ik probeer Johan te waarschuwen en roep dat hij de verrassing moet verstoppen. Ik ren door de gang de kamer in, maar Johan zie ik nergens. In de keuken ligt een mevrouw op de grond. Overal is rook en de mevrouw ziet zwart. Opeens hoor ik iemand schreeuwen. Een man duwt me opzij en knielt naast de mevrouw neer. ‘Zij was het’ roept hij half huilend uit, en hij wijst naar mij.

‘Zij was het, het kaarsvet zit nog op haar handen.’
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG

Laatst gewijzigd op 02-01-2005 om 21:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-01-2005, 21:21
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Nou, weet je, ik vind het een beetje vreemd. Om de een of andere reden dacht ik eerst dat het in de oorlog speelde, vanwege die kaars, maar toen las ik ineens tegen het bubbelbad aan. Ik moest het twee keer lezen voordat ik het snapte (nu is dat op zich niet erg hoor, maar toch).

Citaat:
Bij elke passerende auto moet ik seinen dat ze op moeten letten, want niemand mag zien dat er mensen in het huis zijn.
Deze zin past qua tijd niet in de eerste alinea. Eerst schrijf je in de verleden tijd, dan spring je hier ineens naar de tegenwoordige tijd en in de zin daarna zit je weer in de verleden tijd. Ik snap het wel, daar niet van, maar ik denk dat het mooier is als je ook deze zin in de verleden tijd zet.
Verder... Nah, ik weet niet hoe oud dat meisje is (als het een meisje is, zo komt het op mij over), maar is het niet een beetje onwaarschijnlijk dat mensen denken dat een kind "zomaar" iemand vermoordt? (Dat meisje -als ze het is- komt namelijk op me over als een jaar of vijf. Dat komt doordat ik dus eerst dacht dat het in de oorlog was, en ik heb een paar jaar geleden een manuscript gelezen over een oorlogsboek, waarin een meisje van vijf de hoofdpersoon was.) O god, wat kan ik een eind weglullen. En als laatste: Ik snap de titel niet zo goed .
O, en je hebt in de laatste zin
Citaat:
wast
staan, moet dat niet "was" zijn?

PS: Sorry dat er een paar vreemde, haast onleesbare zinnen inzitten.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2005, 21:39
Changshan
Avatar van Changshan
Changshan is offline
Kleine toevoeging: je schrijft twee keer verassing i.p.v. verrassing.

Ach, het is wel een aardig verhaal.

Chan
__________________
"DAS WAR EIN BEFEHL!"
Met citaat reageren
Oud 02-01-2005, 21:49
CSN
Avatar van CSN
CSN is offline
Citaat:
staan, moet dat niet "was" zijn?
Citaat:
Kleine toevoeging: je schrijft twee keer verassing i.p.v. verrassing.
Ik moest me schamen, en dat doe ik.

Roosieh: Ik ben me ervan bewust dat de tijden op een gegeven moment niet goed aansluiten. Ik wist niet goed hoe dit te veranderen. Ik zal er denk ik nog eens naar kijken.

Ook heb ik over de leeftijd van het meisje nagedacht. Eerst besloot ik dat ze verstandelijk gehandicapt is, maar nu uiteindelijk vind ik dat de man zo emotioneel is en daarom zegt dat het haar schuld is.
__________________
I'M NOT YOUR MOTHER'S FAVORITE DOG
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 07:30
niam
Avatar van niam
niam is offline
Je vorige verhaal vind ik veel beter. Dit raakt niet, en door de wisseling van te tijden valt het af en toe moeilijk te lezen.

niam
__________________
Emoties, grootse Emoties!
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 12:17
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind het op zich best een aardig verhaal, maar ik snap hem geloof ik toch niet helemaal.. Het blijft een beetje onduidelijk waar het nu écht over gaat. Dat is waarschijnlijk ook je bedoeling, omdat je vanuit het gezichtspunt van het meisje schrijft, maar misschien kun je proberen om het einde wat duidelijker te maken of zo.

En het doet me trouwens heel erg denken aan een of ander verhaal dat we voor Duits behandeld hadden, en dat was pure literatuur, dus ja
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 13:48
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Heel origineel! Het leest lekker. Raadselachtig en vreemd, maar dat is juist goed, want ik word er nieuwsgierig van.
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 18:43
terror4life
Avatar van terror4life
terror4life is offline
ik snap niet echt wat het achterlaten van het meisje te maken heeft met de moord (als het een moord is...) het enige verband dat ik ertussen kan vinden is dat de mensen die haar hebben achtergelaten die vrouw ook vermoord hebben en het meisje de schuld wouden geven ofzo...

verder zitten er een paar slordigheden in, maar die heb je al gehoord (ik zal je er verder niet mee belasten )

maar goed verder geen gezeur meer, ik vond het wel lekker lezen, het roept vragen op en verwarring, dat vind ik wel mooi. je moet het haast twee of drie keer lezen en dan begrijp je het nog niet. wel goed dat je het verhaal dan zelf verder kunt verzinnen

sorry voor onduidelijkheden etc. ik had een beetje haast...
__________________
omdat we engelen zonder vleugels geen engelen kunnen noemen, noemen we ze vrienden
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 11:59
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Leuk verhaal, voor de rest niets toe te voegen ofzo
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 12:00
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
terror4life schreef op 04-01-2005 @ 19:43 :
ik snap niet echt wat het achterlaten van het meisje te maken heeft met de moord (als het een moord is...) het enige verband dat ik ertussen kan vinden is dat de mensen die haar hebben achtergelaten die vrouw ook vermoord hebben en het meisje de schuld wouden geven ofzo...
Volgens mij ging het om brandstichting
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 13:02
hotrid
Avatar van hotrid
hotrid is offline
CSN, wat een grappige gast...
__________________
Drinken halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 16:21
terror4life
Avatar van terror4life
terror4life is offline
Citaat:
Doodle! schreef op 05-01-2005 @ 13:00 :
Volgens mij ging het om brandstichting
ik heb t nog een keer gelezen en dat kan inderdaad ook ja...
__________________
omdat we engelen zonder vleugels geen engelen kunnen noemen, noemen we ze vrienden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhalenwedstrijd] Anders dan eergister
flyaway
0 14-11-2008 13:05
Psychologie ik weet het niet meer
Barb4
7 30-12-2007 19:34
Verhalen & Gedichten De beste titel voor mijn verhaal
duivelaartje
74 25-05-2004 09:10
Verhalen & Gedichten Verhaal (geschreven door mij!)
*Speechless*
6 25-03-2004 22:45
Verhalen & Gedichten [verhaal] Gevangen Zielen, samenvatting van het verleden... (??)
Lindatje
2 17-10-2002 14:40
ARTistiek mamma, morgen komt niet meer..
flurry
15 09-12-2001 15:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:45.