Oud 10-02-2019, 14:18
jennie1098
Avatar van jennie1098
jennie1098 is offline
Hoii, ik zit nu in 3 VWO en ik moet gaan kiezen tussen duits en frans voor volgend jaar. Alleen weet ik het echt niet! Ik ben in allebei niet heel goed en wil eigenlijk gewoon het vak kiezen dat makkelijker is, dus niet waar je later meer aan hebt. Kan iemand mij hierbij helpen??

Ps: ik sta voor Duits een 5.5 (ik kan mijn cijfers alleen ophalen door portfolio opdrachten enzo) en voor frans sta ik een 6.8
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2019, 14:40
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Duits is opzich een makkelijk taal, want het is van Germaanse afkomst. Net zoals Nederlands.

Hoezo vind je Duits en Frans moeilijk?

Citaat:
dus niet waar je later meer aan hebt.
Hoezo dat?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2019, 14:46
jennie1098
Avatar van jennie1098
jennie1098 is offline
Citaat:
Duits is opzich een makkelijk taal, want het is van Germaanse afkomst. Net zoals Nederlands.

Hoezo vind je Duits en Frans moeilijk?



Hoezo dat?
Ik ben gewoon niet heel goed in talen dus vind ik het heel moeilijk, en ik moet er uiteindelijk eindexamen in doen dus wil ik gewoon slagen en niet iets kiezen waar ik eventueel later meer aan zal hebben.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2019, 14:48
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Het meeste in de bovenbouw (bij ons dan) wordt gebruikt voor vaardigheden als luisteren, lezen, schrijven en spreken. De grammatica is niet heel erg belangrijk in de bovenbouw bij ons. Kan dit helpen?
Heb je dit al overlegd met je mentor?
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2019, 14:50
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Ps: ik sta voor Duits een 5.5 (ik kan mijn cijfers alleen ophalen door portfolio opdrachten enzo) en voor frans sta ik een 6.8
Bedoel je dat dat niet de gemiddelden is van je toetsen?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2019, 16:07
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Weet je al wat je na het vwo wilt gaan doen, en wat de taalvereisten daarbij zijn? Als je dat weet is het misschien ook al een stuk gemakkelijker om te bepalen of je Duits of Frans uit je examenpakket wilt houden.
Wat vind je precies moeilijk aan Duits? Zijn dit de naamvallen met de bijbehorende verbuigingen van de zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden, of is er misschien (nog) iets anders wat je moeilijk vindt aan Duits?
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 10-02-2019, 16:14
jennie1098
Avatar van jennie1098
jennie1098 is offline
Citaat:
Weet je al wat je na het vwo wilt gaan doen, en wat de taalvereisten daarbij zijn? Als je dat weet is het misschien ook al een stuk gemakkelijker om te bepalen of je Duits of Frans uit je examenpakket wilt houden.
Wat vind je precies moeilijk aan Duits? Zijn dit de naamvallen met de bijbehorende verbuigingen van de zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden, of is er misschien (nog) iets anders wat je moeilijk vindt aan Duits?
Ik vind vooral de naamvallen lastig, verder lukt het wel alleen grammatica is wel een heel groot onderdeel. Na vwo wil ik misschien bedrijfskunde of iets in die richting studeren, alleen dat helpt niet veel met deze keuze
Met citaat reageren
Oud 10-02-2019, 16:25
JaapieEleven
Avatar van JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Citaat:
alleen grammatica is wel een heel groot onderdeel.
Citaat:
Het meeste in de bovenbouw (bij ons dan) wordt gebruikt voor vaardigheden als luisteren, lezen, schrijven en spreken. De grammatica is niet heel erg belangrijk in de bovenbouw bij ons.
__________________
Ze dachten dat ik gestoord was toen ik probeerde mijn lul in een pot met pindakaas te krijgen. Ze hadden het fout.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2019, 17:51
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Wat vind je lastig aan Duits? En wat aan Frans?

Wat zegt jouw gevoel?

Ik was zelf in de onderbouw heel slecht in zowel Frans als Duits, en heb toen Duits gekozen omdat dat het meest op Nederlands leek. Bij lezen en luisteren haalde ik vaak wel voldoendes bij Duits, terwijl ik dat bij Frans echt heel lastig vond. Uiteindelijk, nadat ik me extra verdiepte in de naamvallen, ging ik wel goede cijfers halen voor Duits.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 10-02-2019, 17:57
Destruct!
Avatar van Destruct!
Destruct! is offline
Je zou gewoon de dingen die je lastig vindt herhalen en oefenen.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2019, 17:59
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ik vind vooral de naamvallen lastig
Dat zit hem waarschijnlijk in het feit dat onze eigen taal sinds de jaren '40 van de vorige eeuw geen naamvallen meer kent. Je komt ze in het Nederlands eigenlijk alleen nog maar tegen in de zogenaamde versteende of staande uitdrukkingen.
Bespreek eens met je docent(e) Duits of het verstandig is om Duits te blijven houden, of dat je beter examen zonder Duits kunt doen. Als Frans beter gaat zou je met je docent(e) Frans kunnen overleggen of Frans als examenvak wel of geen haalbare optie is.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 10-02-2019, 18:05
Verwijderd
Onze taal kent al veel langer geen naamvallen meer, die bestonden alleen grammaticaal. Geen hond gebruikte ze in de spreektaal op wat versteende meuk na. Daarnaast is het een overbodige opmerking aangezien iemand geen fluit heeft aan iets wat 80 jaar geleden nog wel zo was.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2019, 19:18
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Als je wilt weten waarom ons Nederlands geen naamvallen heeft is wat ik aanhaalde beslist geen overbodige opmerking, tenzij je taalkundige interesse vrijwel nihil is.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 10-02-2019, 19:29
Verwijderd
Citaat:
Als je wilt weten waarom ons Nederlands geen naamvallen heeft is wat ik aanhaalde beslist geen overbodige opmerking, tenzij je taalkundige interesse vrijwel nihil is.
Waarom zou iemand willen weten dat Nederlands geen naamvallen heeft tenzij ze iets van linguïstiek ofzo volgen? Het is gewoon overbodige informatie die het antwoord nodeloos complex maakt. Daarnaast is je zinsformulering dusdanig, dat het een oorzaak-gevolg aangeeft. Het leest als "De reden dat je moeite hebt met naamvallen is OMDAT naamvallen zijn afgeschaft in de jaren '40". Das onzin, de moeite met naamvallen is er omdat er moeite met naamvallen is.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2019, 20:17
Verwijderd
Ik heb destijds voor duits gekozen omdat ik in Limburg woonde, in een gebied waar heel veel duitsers kwamen en ik het handig vond als ik hen een beetje kon verstaan. Mijn idee was dat de kans groter was dat ik Duits zou moeten spreken dan Frans.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2019, 22:03
girl2004
girl2004 is offline
Hoi, je geeft aan dat je iets met bedrijfskunde of iets in die richting wilt doen dus lijkt Duits me handig, want dat is handig met economie enzo. Je haalt wel betere cijfers voor Frans, maar je zegt dat je bij Duits de grammatica lastig vind. In de bovenbouw is er best weinig grammatica, het word alleen herhaalt van de onderbouw, waardoor t makkelijker wordt. Dat is tenminste zo bij mijn school. Ik zou dus voor Duits gaan. Ik zou het ook nog even met je mentor/mentrix bespreken.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2019, 08:40
Verwijderd
Citaat:
Hoi, je geeft aan dat je iets met bedrijfskunde of iets in die richting wilt doen dus lijkt Duits me handig, want dat is handig met economie enzo.
Dit lees ik wel vaker, wat een complete nonsens. Dit is echt geen goede reden om Duits te kiezen. Hoe komen mensen toch bij het beeld dat bij bedrijfskundestudies mensen later massaal Duits gaan spreken? Die groep is verwaarloosbaar klein en absoluut geen reden om nu Duits als vak te kiezen.

Ik heb een bedrijfskundig-achtige studie gedaan en werk in de financiële sector. Hell, mijn vorige bedrijf had een grote dochteronderneming in Duitsland én werd overgenomen door een Duits bedrijf. En ik werkte op het hoofdkantoor. Ik heb vier jaar lang veel met ze Germans te maken gehad. Geen woord Duits met ze gesproken*. Engels was bewust de voertaal, al helemaal bij de overname "om geen van beide partijen een voordeel te geven".

*lichte overdrijving, privé-aangelegenheden soms wel.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2019, 10:23
Verwijderd
Bij ons in de regio hebben veel uitzendbureaus en intermediairs advertenties hangen van bedrijven uit Duitsland waar vloeiend Duits spreken belangrijk is. Nou zijn dat geen opleidingen waar bedrijfskunde misschien zo heel handig is, maar er is bij ons in de grensregio's zeker veel vraag naar.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-02-2019, 10:29
Verwijderd
Ja hier hetzelfde maar dan Frans. In horeca en retail in Maastricht een groot pluspunt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren 2de klas gym duits of frans automatisch examenvak?
De-pot-op
4 29-03-2018 17:55
Algemene schoolzaken Duits of Frans?
mrvandebuurt
6 08-01-2017 18:40
Algemene schoolzaken E&M met biology of Frans?
Abigaill
4 02-07-2013 13:15
Studeren Japanology in Leiden: heb je Duits nodig?
ZazaZebra
10 12-02-2012 15:17
Studeren Duits of Frans??
Juultjeh
21 03-05-2011 13:35
Algemene schoolzaken Duits en Frans moeten verboden worden.
Oen
1 24-02-2002 16:38


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:27.