Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2011, 15:56
Lumpie
Lumpie is offline
Hallo forunleden,

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de HBO opleiding Bedrijfseconomie. Wat vinden jullie van deze studie? Is het een beetje een interessante? En hoe is het lesprogramma? Is het vrijwel uitsluitend rekenen en hoe is het niveau van dit rekeken? Ik heb geen hekel aan cijfers, maar ik ben ook weer geen wiskundewonder (net aan voldoende voor Wiskunde examen VWO verwacht ik)

Ik wil aankomend jaar starten met een opleiding in Amsterdam, en ik ben mij aan het orienteren welke studie het leukste zou zijn. Ik zoek in de economische-richting.

Ik twijfel nog tussen de studies MER (management economie en recht) en bedrijfseconomie.

Iemand die deze opleiding volgt of heeft gevolgd en mij wat meer kan uitleggen hierover? En ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen met het volgen van een semester in Engels. Is dit een beetje te doen voor iemand die geen talen-knobbel heeft?

Alvast hartelijk dank.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2011, 17:26
brands
Avatar van brands
brands is offline
Ervaring met bedrijfseconomie (verder BE) heb ik niet, maar kan je er wel wat over vertellen. Doe zelf HBO accountancy maar deze is in het begin hetzelfde als BE.

- Het eerste jaar van de BE opleiding is heel algemeen, daarbij moet je denken aan recht (inleiding recht, bedrijfseconomie (balansen, kostprijsberekening), onderdelen van Nederlands (vergaderen, presenteren, zakelijke brieven schrijven), bedrijfsadministratie en een aantal projecten (maar deze zullen per school verschillen)
- Het 2de jaar is wat meer specifieker. Vakken waarbij je hieraan moet denk zijn bedrijfsadministratie 2, recht (ondernemingsrecht en sociaal recht) en nog wel wat vakken.
- Het 3de jaar bestaat bij ons uit een half jaar stage. Daarnaast zullen er nog in het andere half jaar nog vakken gegeven worden
- Het 4de jaar bestaan uit de laatste deel van jaar uit afstuderen en daarnaast de laatste vakken zullen worden gegeven.

Het niveau van rekenen zal verschillend zijn per persoon, persoonlijk heb ik er zelf niet veel moeite mee. Maar iemand die een VWO achtergrond heeft zal het makkelijker zijn dan voor iemand dan met een MBO achtergrond.

Van de opleiding MER kan ik je niet zoveel maar het enige wat ik weet is dat je in de loop van de opleiding kan kiezen of je richting management of economie of toch richting recht wil.

Gr. Brands
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 11-06-2011, 18:13
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik heb Bedrijfseconomie op WO-niveau gedaan en ik heb 't ervaren als 50% berekeningen en 50% theorie. Ik kreeg vakken als: micro-economie, macro-economie, fiscale economie, ondernemingsrecht, marketing, management & organisatie, wiskunde, statistiek, filosofie, bedrijfsethiek, boekhouden, financiering, accounting.. Van alles wat eigenlijk . Je hoeft zeker geen wiskundeknobbel te hebben, maar 'n beetje gevoel voor cijfers heb je toch wel nodig natuurlijk ^^.

Aan 't Engels raak je trouwens zo gewend. Ik denk dat de meeste 't daarmee eens zullen zijn .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 11-06-2011, 20:04
Lumpie
Lumpie is offline
Citaat:
Ik heb Bedrijfseconomie op WO-niveau gedaan en ik heb 't ervaren als 50% berekeningen en 50% theorie. Ik kreeg vakken als: micro-economie, macro-economie, fiscale economie, ondernemingsrecht, marketing, management & organisatie, wiskunde, statistiek, filosofie, bedrijfsethiek, boekhouden, financiering, accounting.. Van alles wat eigenlijk . Je hoeft zeker geen wiskundeknobbel te hebben, maar 'n beetje gevoel voor cijfers heb je toch wel nodig natuurlijk ^^.

Aan 't Engels raak je trouwens zo gewend. Ik denk dat de meeste 't daarmee eens zullen zijn .
Hey dank je wel voor je reactie. Dat is nuttige informatie.

Ik heb absoluut geen wiskunde-knobbel, maar ik ben wel altijd geinteresseerd geweest in cijfers. Ik denk dat als het om cijfers gaat, je vooral in staat moet zijn de juiste cijfers te analyseren? zoals op een betalingsbalans, rekening etc ? Kun je de wiskunde een beetje vergelijken met economie op de middelbare?

Ik hoop dat het Engels went. Weet jij of er tijdens dat internationaal semester ook in het Engels gecommuniceerd wordt tijdens de lessen, of betreft dit uitsluitend de lesboeken en opdrachten? Want dat is mij niet helemaal duidelijk geworden tijdens de voorlichting....

Dank voor je reactie!
Met citaat reageren
Oud 11-06-2011, 20:09
Lumpie
Lumpie is offline
Citaat:
Ervaring met bedrijfseconomie (verder BE) heb ik niet, maar kan je er wel wat over vertellen. Doe zelf HBO accountancy maar deze is in het begin hetzelfde als BE.

- Het eerste jaar van de BE opleiding is heel algemeen, daarbij moet je denken aan recht (inleiding recht, bedrijfseconomie (balansen, kostprijsberekening), onderdelen van Nederlands (vergaderen, presenteren, zakelijke brieven schrijven), bedrijfsadministratie en een aantal projecten (maar deze zullen per school verschillen)
- Het 2de jaar is wat meer specifieker. Vakken waarbij je hieraan moet denk zijn bedrijfsadministratie 2, recht (ondernemingsrecht en sociaal recht) en nog wel wat vakken.
- Het 3de jaar bestaat bij ons uit een half jaar stage. Daarnaast zullen er nog in het andere half jaar nog vakken gegeven worden
- Het 4de jaar bestaan uit de laatste deel van jaar uit afstuderen en daarnaast de laatste vakken zullen worden gegeven.

Het niveau van rekenen zal verschillend zijn per persoon, persoonlijk heb ik er zelf niet veel moeite mee. Maar iemand die een VWO achtergrond heeft zal het makkelijker zijn dan voor iemand dan met een MBO achtergrond.

Van de opleiding MER kan ik je niet zoveel maar het enige wat ik weet is dat je in de loop van de opleiding kan kiezen of je richting management of economie of toch richting recht wil.

Gr. Brands
Dank je wel voor de uitleg. je uitleg over welke vakken er zoal per jaar behandeld worden is handig om te weten.

Wat betreft de wiskunde mag ik dan wel VWO gedaan hebben, in zowel wiskunde als Engels ben ik niet een ster....

Ik ben er niet superslecht in, maar voor het HBO denk ik dat een goed niveau wel gewenst is.

Wat voor soort berekeningen/wiskunde wordt er zoal gegeven? En indien jij ook een internationaal semester hebt, hoe ervaar je dit? Is dit een beetje te doen?

In ieder geval veel dank voor je uitleg. een prettig weekend!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2011, 10:35
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Dank je wel voor de uitleg. je uitleg over welke vakken er zoal per jaar behandeld worden is handig om te weten.

Wat betreft de wiskunde mag ik dan wel VWO gedaan hebben, in zowel wiskunde als Engels ben ik niet een ster....

Ik ben er niet superslecht in, maar voor het HBO denk ik dat een goed niveau wel gewenst is.

Wat voor soort berekeningen/wiskunde wordt er zoal gegeven? En indien jij ook een internationaal semester hebt, hoe ervaar je dit? Is dit een beetje te doen?

In ieder geval veel dank voor je uitleg. een prettig weekend!
Ik heb niet alle vakken benoemd, maar dit zijn wel de belangrijkste van alles zeg maar.

Heb geen ervaring met economie op Havo/Vwo niveau. Maar denk niet dat het economie er wat op lijkt zeg maar. Op het gebied van rekenen is het toch wel de juiste cijfers vinden die je in een berekening mee moet nemen. Denk dan bijvoorbeeld aan een hele rits aan cijfers, maar je hebt er maar 3 of 4 nodig . Maar denk dat het bij jouw wel moet lukken, als er een goeie serie docenten voor de klas staat moet het wel goed komen. Dan nog 1 tip over dit onderwerp Thuis ook gewoon oefenen wat er tijdens de lessen is behandeld, zodat je het inzicht erin krijgt en misschien is dan het oefenen van soort gelijke uit het boek ook een idee.

De berekeningen zijn vooral +, -, x, gedeeld door. Maar dat wijst zich vanzelf wel een beetje .

Over een internationaal semester kan ik je niks vertellen, dat zit bij ons niet in de opleiding van accountancy, overigens zit dit bij ons volgens mij wel bij BE. Maar ik heb geen idee!

Ik wens jouw ook een goed weekend . En graag gedaan voor de uitleg, mocht je meer willen weten kun je het hier in ieder geval wel posten.

Tevens wens ik je veel succes met de keuze tussen BE of MER
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 12-06-2011, 15:04
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Heb na het vwo eerst HBO BE gedaan en nu bezig met WO master financial economics...

Persoonlijk vond ik BE een leuke opleiding, wel veel rekenwerk maar de moeilijkheid zit meer in het gebruiken van de juiste gegevens, niet in het gebruiken van moeilijke formules oid. Verder was het niet zo dat je ook alle achtergronden van modellen moest weten, maar gewoon waar ze in de praktijk voor worden gebruikt. Verder ondersteunende vakken als recht, marketing, management, organisatie, statistiek, Nederlands en Engels.

Wat ik wel heb gemerkt tijdens de pre-master op de uni is dat de hogescholen zeer veel van elkaar kunnen verschillen met opleidingen die dezelfde naam hebben.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 12-06-2011, 17:19
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Citaat:
Hey dank je wel voor je reactie. Dat is nuttige informatie.

Ik heb absoluut geen wiskunde-knobbel, maar ik ben wel altijd geinteresseerd geweest in cijfers. Ik denk dat als het om cijfers gaat, je vooral in staat moet zijn de juiste cijfers te analyseren? zoals op een betalingsbalans, rekening etc ? Kun je de wiskunde een beetje vergelijken met economie op de middelbare?

Ik hoop dat het Engels went. Weet jij of er tijdens dat internationaal semester ook in het Engels gecommuniceerd wordt tijdens de lessen, of betreft dit uitsluitend de lesboeken en opdrachten? Want dat is mij niet helemaal duidelijk geworden tijdens de voorlichting....

Dank voor je reactie!
Bij veel vakken moet je idd cijferanalyses kunnen maken. Bij wiskunde kreeg ik vooral te maken met 't oplossen van vergelijkingen, bij boekhouden ging 't meer om de verbanden tussen balansposten en 't maken van journaalposten, bij micro- en macro-economie om (de waarschijnlijk welbekende) formules, bij accounting om kostenberekeningen, bij financiering om renteberekeningen en obligatie-/aandelenprijzen. Nogmaals, 't is echt 'n hele brede studie .

Wiskunde bij BE had in mijn opleiding nauwelijks overeenkomsten met Economie (maar meer met Wiskunde) op 't VWO. Heb je misschien M&O in je vakkenpakket gehad? Daar zul je veel studiestof van terugzien bij BE .

Zelf heb ik niet zoiets als 'n internationaal semester gehad. Bij mij was de opleiding BE gedeeltelijk Nederlands- en gedeeltelijk Engelstalig. De studieboeken waren meestal in 't Engels geschreven en de helft van de colleges werden ook gegeven in 't Engels.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 12-06-2011, 18:15
stefano12
stefano12 is offline
Ik zit dan nog niet in het examenjaar, maar Bedrijfseconomie lijkt me ook wel wat. Alleen heb ik een probleempje, ik sta er niet bijzonder goed voor voor economie; een 6,1. Is dit erg voor deze opleiding, of valt er nog wel het één en ander bij te spijkeren?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2011, 10:09
Lumpie
Lumpie is offline
@Brands, Stff en AzN: Hartelijk bedankt voor jullie informatie! Dat is zeer handig bij het krijgen van een indruk van de opleiding. Het lijkt qua zwaarte dus niet onmogelijk te zijn voor de meeste mensen.

Ik ben van plan om deze opleiding te gaan volgen aan de HVA in Amsterdam, en daar is een internationaal semester in het 3e jaar verplicht. Opzich natuurlijk logisch, maar voor mij wel een klein beetje een struikelpunt. Maar misschien valt het enigzins mee.

Ik heb helaas geen M&O in mijn vakken pakket gehad op school, dus ik hoop niet dat dat een probleem kan vormen? het had wellicht wel handig geweest natuurlijk.

Dank je wel AzN voor het uitgebreid beschrijven van de behandelde wiskunde in de lessen. Heb je misschien nog een tip voor een lesboek wat ik eventueel alvast zou kunnen aanschaffen om een beetje door te nemen? Of is dat nog niet nodig denk je?

In ieder geval veel dank voor het delen van jullie ervaringen! Nog een fijne 2e Pinksterdag allemaal.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2011, 10:43
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Ik zit dan nog niet in het examenjaar, maar Bedrijfseconomie lijkt me ook wel wat. Alleen heb ik een probleempje, ik sta er niet bijzonder goed voor voor economie; een 6,1. Is dit erg voor deze opleiding, of valt er nog wel het één en ander bij te spijkeren?
Volgens mij maken de cijfers niet echt veel uit, zolang je maar geslaagd bent. Ik heb niet echt de indruk gekregen dat er wordt gekeken naar welke cijfers je allemaal hebt staan. Als iemand hier andere ervaringen mee heeft, post ze dan!
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 13-06-2011, 13:52
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Citaat:
Dank je wel AzN voor het uitgebreid beschrijven van de behandelde wiskunde in de lessen. Heb je misschien nog een tip voor een lesboek wat ik eventueel alvast zou kunnen aanschaffen om een beetje door te nemen? Of is dat nog niet nodig denk je?
Denk je zelf dat 't nodig zal zijn om in de zomer al te beginnen aan wiskunde? Ik bedoel, je lijkt me vrij gemotiveerd en met 'n beetje inzet zou je 't vak eigenlijk prima moeten kunnen bijhouden, toch? Maar als je toch iets in de zomer wilt doen ter voorbereiding, kun je 't beste eerst contact opnemen met de HVA om te vragen wat voor studieboek voor wiskunde ze gaan gebruiken in 't volgende collegejaar. Wie weet zou je zelfs je toekomstige wiskundedocent even kunnen spreken, dan weet je wat voor leerstof je te wachten staat en waarmee je eventueel alvast kunt beginnen .
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2011, 18:03
Lumpie
Lumpie is offline
Dank je wel AzN! Dat is inderdaad een goed idee. Heb zowiezo denk ik een gesprek met de decaan aldaar als ik voor de opleiding kies, dus dank kan ik dat misschien meteen vragen. Dank je wel voor het compliment. Ja, ik neem mijn studie erg serieus net als ik de middelbare altijd serieus genomen heb. Maar vaak ben ik gewoon een beetje onzeker over mijn kwaliteiten. Dat ligt aan mezelf :-)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren economische studie
scholiertjuh17
0 21-08-2016 23:06
Studeren Uitdagende studie
Reversistence
25 17-04-2015 16:47
Studeren Internationale studie
Shino
6 09-03-2009 22:14
Studeren Beste economische studie poll
RoyalDaZz
4 15-04-2008 22:11
Studeren Economische studie na N&T
Brave I Lot
6 15-10-2007 17:27
Studeren van heao naar universitaire economische studie
sandwichman
0 21-12-2005 15:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:53.