Oud 05-11-2005, 18:39
miss kittie
miss kittie is offline
hallo
ik las overlaatst in de knack een interview met Helen Fisher. Het ging voornamelijk over manenn en vrouwen op de sociale ladder ed, maar ook even een stuk over verliefdheid, welke me het meest interesseerde natuurlijk. Heb dan even op internet gekeken en ik vond dit artikel. Ik vind het best een verfrissende manier van te kijken naar verliefdheid (en zeker op om deze te verwerken)
Het neemt voor der gelukkig verliefden natuurlijk wel een stuk van de magie weg, te weten dat het allemaal chemische stofjes in je hersenen zijn.
Vond het ook interessant hoe er een onderscheid gemaakt werd tussen seks, romantische liefde, en ook het aan elkaar hechten (staat hier niet in verduidelijkt, maar er komt uiteindelijk nog een andere stof op die zorgt dat je je gaat hechten aan een persoon)
Heel boeiend is dat enkel die verliefdheid, en niet sex of het hechten, als een verslaving werkt.

hier volgt het artikel:
lijkt me tof van is reactie van iedereen hierop te horen, zeker aangezien we in het forum liefde zitten






Verliefd tot over je oren


Verliefdheid is als een verslaving, zegt de Amerikaanse antropologe Helen Fisher. ,,Het gaat samen met grote afhankelijkheid, enorme stemmingswisselingen, intens verlangen. En iemand die gedumpt is, heeft echte ontwenningsverschijnselen.''


Door Ellen de Bruin



Je eet niet meer, je slaapt niet meer, er is maar één ding waar je aan kunt denken - die ene persoon. Je weet dat je diegene in gedachten veel mooier maakt dan hij is, maar dat moet dan maar; je krijgt genoeg energie van dat gedroom om je zelfbedrog te compenseren. Er zijn momenten dat je er wanhopig van wordt, maar zodra die ene weer in de buurt is, word je overvallen door hoop en verlangen en een stuiterend gevoel van geluk.

Antropologe Helen Fisher doet er sinds 1996 onderzoek naar, verliefdheid. Op de campus van de Stony Brook-universiteit in New York hing ze briefjes op met de tekst: 'Ben jij net verschrikkelijk verliefd geworden?' Ze legde twintig bovengemiddeld vaak giechelende, zuchtende en sereen glimlachende jonge mannen en vrouwen in een fMRI-scanner, een apparaat dat de doorbloeding van verschillende hersengebieden meet. Ze ontdekte waar verliefdheid zetelt in de hersenen en dat het geen emotie is.

,,Verliefdheid is net als honger en dorst een 'drive', een drift - dat woord is in de wetenschap enigszins in onbruik geraakt, maar het is een prima woord'', zegt Fisher. Bij verliefde mensen, ontdekte ze, zijn de hersengedeelten actief die geassocieerd zijn met de motivatie om een bepaalde prijs te winnen: de 'caudate nucleus' en het ventraal-tegmentaal gebied. ,,Dat deel van de hersenen maakt en verspreidt dopamine, een neurotransmitter die samenhangt met slapeloosheid, hongerverlies, intense energie en sterk gefocuste aandacht, de basiskenmerken van romantische liefde.''

Lust, de behoefte aan seksuele bevrediging, is iets heel anders dan verliefdheid. Bij seksuele gevoelens is de hypothalamus actief en wordt testosteron geproduceerd, zo hebben andere onderzoeksgroepen ontdekt. Romantische liefde is volgens Fisher een drift die sterker is dan de sex drive. ,,Ga maar na: je pleegt geen zelfmoord als iemand je afwijst in bed, maar mensen doen het soms wel als ze worden afgewezen door iemand op wie ze verliefd zijn. Mannen vaker dan vrouwen trouwens.''

Er zijn meer verschillen tussen de seksen als het om verliefdheid gaat, ontdekte Fisher in het hersenscan-onderzoek. ,,Mannen en vrouwen voelen zich wel ongeveer hetzelfde als ze verliefd zijn en globaal worden dezelfde hersengebieden geactiveerd. Maar bij verliefde vrouwen zijn tevens die delen van de hersenen actief die geassocieerd worden met het geheugen en met herinneringen, en bij mannen niet.''

En bij verliefde mannen, ontdekte ze, is tevens het hersengebied actief dat de verwerking en integratie van visuele informatie verzorgt. ,,Mannen zijn heel visueel ingesteld. Dat ligt voor de hand als je bedenkt dat vrouwen hun leven lang bezig zijn om te zorgen dat ze er leuk uitzien voor mannen - ze proberen in feite heel darwinistisch tekenen van jeugd, gezondheid en vruchtbaarheid te vertonen.''

Verliefdheid heeft een belangrijke evolutionaire functie, aldus Fisher. ,,Darwin vroeg zich af waarom sommige dieren zulke schijnbaar nutteloze, opvallende uiterlijke kenmerken hebben - de staart van een pauw, het gewei van een edelhert. Hij concludeerde dat dat tekenen van gezondheid zijn, waarmee die dieren laten zien dat ze een goede partner zijn. De romantische liefde sluit daar precies op aan; niet seks maar verliefdheid, romantische aantrekking, is de andere kant van die medaille.''

Het jammere van verliefdheid is wel dat het overgaat - en waarschijnlijk niet pas na zeven jaar, bij iets als een seven year itch, maar al eerder: er lijkt zoiets als een four year itch te bestaan. Fisher ontdekte dat wereldwijd de meeste echtscheidingen plaatsvinden na vier jaar huwelijk. Dat is lang genoeg, zegt ze, om het kind door de meest kwetsbare jaren heen te helpen.

Voor mensen die voor die tijd van hun verliefdheid afwillen, bijvoorbeeld omdat het object van hun liefde niets van hen wil weten, heeft Fisher tips. Je moet beginnen om jezelf als een verslaafde te zien: ,,Verliefdheid is ook echt een verslaving. Eerst is het genoeg om iemand op woensdag en zaterdag te zien, dan wil je hem elke avond zien en vervolgens wil je met hem trouwen. Dat voelt geweldig als het allemaal goed gaat en verschrikkelijk als het fout gaat. Iemand die gedumpt is, heeft echte ontwenningsverschijnselen: die ligt in bed te huilen, gaat zijn geliefde monomaan volgen of begint te drinken.''

Om dat onder controle te krijgen, zegt Fisher, moet je een vergelijkbare procedure volgen als mensen bijvoorbeeld bij de Alcoholics Anonymous doen. ,,Kaarten en brieven weggooien, niet bellen, niet schrijven, diegene uit je systeem bannen. Doe nieuwe dingen met vrienden, ga sporten. Dat is moeilijk, want je bent vaak te depressief om een stap te verzetten. Maar uiteindelijk beginnen de hersenen zich weer te herstellen.''

Jezelf voornemen om nooit meer verliefd te worden is in elk geval onzin, Fisher begint te giechelen bij de suggestie. ,,Nee, dat kan absoluut niet!''

Dit is een ingekorte versie van een artikel van zaterdag 15 januari in de bijlage Wetenschap en Onderwijs van NRC Handelsblad.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2005, 18:50
U*NiQ
Avatar van U*NiQ
U*NiQ is offline
Verliefdheid valt niet te onderzoeken
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 18:50
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
interessant

verklaart ook hoe het komt dat hevige verliefdheid bijna hetzelfde voelt als XTC gebruik. Dezelfde hormonen komen vrij alleen bij XTC in veel grotere mate, ook de uitwerking is vergelijkbaar met 'liefdesverdriet'
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 18:56
miss kittie
miss kittie is offline
nooit geen xts gebruikt dus zou het niet wete dus dan kunt ge ook een overdosis krijgen eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 18:57
miss kittie
miss kittie is offline
Citaat:
U*NiQ schreef op 05-11-2005 @ 18:50 :
Verliefdheid valt niet te onderzoeken
kdenk dat juist het tegendeel bewezen is..
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 19:18
U*NiQ
Avatar van U*NiQ
U*NiQ is offline
Citaat:
miss kittie schreef op 05-11-2005 @ 18:57 :
kdenk dat juist het tegendeel bewezen is..
Nah, ik geloof dat verliefdheid voor iedereen anders is

Maar joh, dat is wat ik er van vind
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 19:22
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Interessant... ik denk dat dat allemaal wel waar is, eigenlijk....
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 19:24
Verwijderd
Het is niet nieuw voor mij, eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 20:20
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Dus als ik het goed had gelezen..kan je je beter dingen herineren als je verlieft ben??


Citaat:
Maar bij verliefde vrouwen zijn tevens die delen van de hersenen actief die geassocieerd worden met het geheugen en met herinneringen,
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 20:26
Spiteful
Spiteful is offline
Bijna net hetzelfde artikel hebben ze ons in de middelbare school in de les Nederlands laten bespreken. Ik vind het gezond dat je verliefdheid zo kan bekijken en ik vind niet echt dat het iets van de magie wegneemt. Ik kan mezelf met deze wetenschap nog net zo goed laten gaan in verliefdheid. Er is trouwens toch niet veel tegen te beginnen. Maar af en toe voor ogen houden dat het 'maar' verliefdheid is, laat je beseffen dat er nog veel meer is dan dat, ook binnen een relatie.
__________________
There's a time and a place for everything, and it's called college
Met citaat reageren
Oud 05-11-2005, 20:28
Spiteful
Spiteful is offline
Citaat:
Skilly schreef op 05-11-2005 @ 20:20 :
Dus als ik het goed had gelezen..kan je je beter dingen herineren als je verlieft ben??

Bij mannen is verliefdheid meer gebaseerd op uiterlijkheden, bij vrouwen meer op mooie herinneringen. Tuurlijk is het in de praktijk wel iets ingewikkelder dan dat.
Zo'n theorieën moet je zien als een soort biologische basis, waar altijd nog veel meer komt bij kijken en waar iedereen in meer of mindere mate van afwijkt.
__________________
There's a time and a place for everything, and it's called college

Laatst gewijzigd op 05-11-2005 om 20:30.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 00:06
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Komt dat artikel nu uit de Knack of uit die bijlage van NRC Handelsblad?

En staat er in de Knack nog iets meer over? (want je zegt dat het de ingekorte versie is)

Want dan koop ik hem miss wel
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 00:33
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
weetje, wetenschap, allemaal leuk en aardig, maar zolang ze niet kunnen voorspellen WAAROM je op een bepaald moment op een BEPAALD iemand verliefd word, en hoe die ander soms WEL en soms NIET op jou verliefd wordt...

.....blijft verliefdheid toch nog iets magisch
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 01:33
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Optima schreef op 06-11-2005 @ 00:33 :
weetje, wetenschap, allemaal leuk en aardig, maar zolang ze niet kunnen voorspellen WAAROM je op een bepaald moment op een BEPAALD iemand verliefd word, en hoe die ander soms WEL en soms NIET op jou verliefd wordt...

.....blijft verliefdheid toch nog iets magisch
Ja goede vraag. Waarom wordt je op een bepaalde tijd en persoon verlieft. Waarom perse persoon X en niet A? ?? Stel ze waren identiek..Waroem toch X en nietA?

Gevoel daar bestaan geen formules voor.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 13:33
miss kittie
miss kittie is offline
dit is een ouder artikel dat ik op het net vond
in de knack nu staat der een ander artikel, waar er ook over die verliefdheid gesproken wordt, maar het gaat voornamelijk over vrouwen in de zakenwereld, en de verschillen tussen mannen en vrouwen, ook heel interessant hoor, best moeite waard van te lezen

ik denk dat het onderzoek zelf nogal in haar kinderschoenen staat, het is toch wel best een controversieel onderzoek, en een heel complex systeem, zeker als je dan alles nog eens in drie verschillende zaken opdeeld
zo kan je best sexueel aangetrokken zijn tot iemand, maar niet verliefd. ik dacht dat dat iets te maken had met feromonen right? maar waarom zegt je lichaam dan van hey goeie vangst, maar ben je toch niet verliefd, en zou je dus ook niet samen blijven voor die 4 jaar dat de kindjes zelfstandig moeten worden

blijft boeiend
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 13:36
Verwijderd
Citaat:
U*NiQ schreef op 05-11-2005 @ 18:50 :
Verliefdheid valt niet te onderzoeken
Klopt, zwaartekracht ook niet.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 13:41
miss kittie
miss kittie is offline
ik denk dat je best wel het effect en verloop op het lichaam kan onderzoeken, die kenmerken zijn toch vrij algemeen voor iedereen

grootste probleem blijft dat je toch ook een groot deel met de ziel/geest ofzo te maken hebbe, wat toch net té abstract is om gericht te onderzoeken


en wat vinden jullie ervan dat ze ontdekt hebben dat het niet huist in der hersenen bij emoties, maar een basisbehoefte is? der moet dna toch een fundamenteel verschil zijn tussen emoties als verdriet en woede enzo, en verliefdheid
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 13:47
Verwijderd
Verliefdheid is waarschijnlijk beter te vergelijken met honger dan met woede en verdriet, denk ik. Interessant in deze context is een onderzoek waarvan de resultaten onlangs zijn gepubliceerd: er schijnt een causaal verband te zijn tussen emoties en eetgewoonten, mensen die verliefd zijn of behoefte hebben aan seks bijvoorbeeld, schijnen bij uiblijven van bevrediging van hun behoeften heel veel koolhydraten te gaan eten, om het gevoel van het hebben van een lege maag tegen te gaan.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-11-2005, 14:47
filia dei
Avatar van filia dei
filia dei is offline
Anderhalf jaar geleden heeft er in Natuur en Techniek (zo'n middelbare school blad voor Beta kinderen) al een heel uitgebreid artikel gestaan over verliefdheid. Compleet met chemische reactie's en wiskundige formules om uitterekenen of iemand verliefd op je is, en hoe je iemand verliefd op je kan laten worden.

T'is alleen nogal onbruikbaar in praktijk en ondoenbaar, maar toch was het wel een intressant artikel.
__________________
Leve het heilige aluminium conserven blikje met haring in tomaten saus! Dood aan de spellingcorrector!
Met citaat reageren
Oud 06-11-2005, 16:19
Spiteful
Spiteful is offline
Citaat:
miss kittie schreef op 06-11-2005 @ 13:41 :
ik denk dat je best wel het effect en verloop op het lichaam kan onderzoeken, die kenmerken zijn toch vrij algemeen voor iedereen

grootste probleem blijft dat je toch ook een groot deel met de ziel/geest ofzo te maken hebbe, wat toch net té abstract is om gericht te onderzoeken


en wat vinden jullie ervan dat ze ontdekt hebben dat het niet huist in der hersenen bij emoties, maar een basisbehoefte is? der moet dna toch een fundamenteel verschil zijn tussen emoties als verdriet en woede enzo, en verliefdheid
Das dan net niet abstract he, wetenschap is net uiterst geschikt om abstracte dingen te benaderen blablabla

Verliefdheid is idd geen emotie, het is een complex van emoties dat voorkomt uit bovengenoemde chemische reacties e.d.
Idd dus eerder een basisbehoefte, beetje zoals honger.
__________________
There's a time and a place for everything, and it's called college
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit Onderzoek naar seksualiteit van middelbare scholieren
Verwijderd
2 02-06-2014 11:31
Liefde & Relatie psychologisch onderzoek naar verliefdheid en mensen die nooit verliefd zijn geweest
latindancer91
2 02-11-2013 11:25
Lifestyle onderzoek naar verliefdheid en morele ontwikkeling
latindancer91
2 31-10-2013 20:03
Liefde & Relatie onderzoek naar verliefdheid en mensen die nooit verliefd zijn geweest
latindancer91
0 31-10-2013 17:35
Seksualiteit [Onderzoek]Verdien Bol.com bon van €10 met Project STARS online groepchat!|16-19 jaar
ProjectSTARS
0 27-05-2013 16:20
Seksualiteit Wil je meedoen aan een onderzoek over seksualiteit?
Uutrecht
52 22-12-2007 19:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:04.