Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2006, 11:28
APRILIA RS
Avatar van APRILIA RS
APRILIA RS is offline
Hallo ik heb een tijdje geleden me Havo gehaald (ook een tijdje geleden op dit forum geweest wist niet eens meer inlog naam en password ) en heb erna lopen rotzooien en werken omdat ik niks wist te doen en wist echt niet wat ik nou precies wou volgen en toch door overal een beetje te werken heb ik het ong gevonden (wil ook liefst werken en savonds studie volgen omdat ik denk dat dat een veel betere leerwijze is vindt ik omdat toen ik ook op de Havo zat zat ik echt van ''eeeuh wat doe ik hier??'' dus vandaar als je praktijk met theorie combineerd weet je waarvoor je leer en waarvoor je het toepast)

Iig heb besloten dat ik voorlopig richting de accountancy wil (of ik me doctoriaal erin wil doen zie ik dan wel weer)

Me voorlopige doelstelling was (deze weg heb ik bewust gekozen omdat je dan ook snel aan het werk kan komen)

PDB (Praktijk Diploma Boekhouden) --> MBA (Moderne Bedrijfs Administratie) --> HBO SPD (Bedrijfsadministratie)

Deze leerweg kies ik bewust dus simpelweg om 2 redens

1. Zoals ik al eerder zei met PDB en MBA is het makkelijk om bij een accountant kantoor aan het werk te komen

2 Vanuit SPD hoef ik niet voor me AA Doctoriaal te gaan (Administratie consult - Account) maar ik kan zoveel andere richtingen op als ik niet perse in de acountantie wil blijven je kan vanaf SPD nog ZOVEEL! kanten op dus vandaar dat me keuze op deze leerweg ook ligt

maargoed nu ff een aantal vragen


Heb dit gelezen over PDB

Voor wie bestemd?
De cursus is geschikt voor iedereen die meteen wil starten met het belangrijkste diploma op het gebied van de boekhouding. Een specifieke vooropleiding is niet vereist, wel verwachten we veel inzet en een goede rekenvaardigheid.


Doel van de opleiding
Na afronding van deze cursus bent u in staat zelfstandig de administratie te voeren van een kleine of middelgrote organisatie.

Programma
Deze studie bestaat uit drie modules, die ook afzonderlijk worden getoetst. De volgende onderwerpen worden onder andere behandeld:

De cursus Praktijkdiploma boekhouden is opgebouwd rond drie onderdelen:

* Boekhouden
* Bedrijfscalculatie en statistiek
* Handels- en wetskennis.

Vervolgopleiding
Deze studie is een goede voorbereiding voor de opleiding Moderne Bedrijfsadministratie (MBA).


Dus ik denk prima ga ik voor PDB om me MBA te kunnen doen maar lees ik dit dus bij MBA:

Vooropleiding
Voor het volgen van deze opleiding gelden specifieke vooropleidingseisen. Om deel te mogen nemen aan het examen, moet in u in het bezit zijn van een van de volgende diploma´s of certificaten:

· Praktijkdiploma Boekhouden (PDB)
· HAVO- of VWO-diploma en het certificaat van de module Boekhouden van de opleiding PDB
. .............. en nog een zooi maar die niet van toepassing zijn voor mij


maargoed hieruit verneem ik weer dat ik niet me hele PDB zou hoef te doen maar alleen dus 1 module hoef te halen (module boekhouden)

Maargoed ik ben dus me Havo (Profiel: Economie en Maatschappij) als een feestbeest doorheen gekomen heb echt te weinig uitgehaald op het laatste moment geblokt en geluk gehad (en tis alweer een tijd terug heb me Havo diploma op 30 Juni 2004 gekregen)

---------------------------------------------------------------------------------
dus vraag ik me af kan ik beter alsnog me hele PDB doen (als vooropleiding / voorkennis) ??

of is het prima te doen om alleen de Module boekhouden van PDB te doen en is MBA goed te doen erna?? (want tis wel zonde van me tijd heel PDB doen als het niet een verreiste is)
---------------------------------------------------------------------------------

Voordeel van de MBA zo snel mogelijk doen is omdat zo een beetje alle Accountant kantoren naar MBA/SPD studerende zoeken

En nu had nog als vraag
---------------------------------------------------------------------------------
Stel dat ik alleen de module boekhouden van PDB ga doen is het via LOI te doen vindt het zonde om dit helemaal via een cursus te doen namelijk (maar heb GEEN! enkele ervaring met LOI en of zoiets te doen is) ??

Plus dat ik me nog eens zo snel mogelijk wil inschrijven LOI gaat ervan uit dat PDB module boekhouden 6 maanden duurt en dan er zo rond de 8 uur per week aan besteed (maar de examens zijn al over 4,5 5 maanden als ik ze de 1e semester zou willen doen) dus ik d88 als ik er ong 12 uur per week aan besteed (vraag me af of dat ook Reëel is?? ) maar iig als ik dat doe en me examens dus in Juni doe gooi ik dit halve jaar tenminste ook niet weg

plus dat ik op dit moment een flexibele partime baan heb dat ik denk dat die 12 uur wel haalbaar is
---------------------------------------------------------------------------------

En vervolgens na MBA wil ik SPD doen maargoed dat komt erna allemaal en dat moet wel goedkomen

(in theorie kan ik ook meteen aan SPD beginnen omdat ik me HAVO met economie en maatschappij) maar omdat ik meteen wil werken omdat ik dat een betere leerwijze vindt vandaar deze weg die ik wil kiezen + na je MBA krijg je ook nog gedeeltelijk vrijstelling van SPD

Hoop dat iemand me met me vragen kan helpen (heb de vraagtekens van de vragen nog eens dikgedrukt gemaakt zodat iedereen me vragen kan zien door dit grote verhaal)

Bij Voorbaat Dank

Nino
__________________
Er zijn geen nieuwe reacties op je aangemelde topics in de afgelopen 576 dagen. (tijd geleden op het forum ben geweest :P )

Laatst gewijzigd op 19-01-2006 om 11:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2006, 11:31
APRILIA RS
Avatar van APRILIA RS
APRILIA RS is offline
Zie net dat ik het in de verkeerde forumdeel heb geplaatst : http://forum.scholieren.com/forumdis...?s=&forumid=88 had daar moeten zijn zie ik

kan een mod of een admin het voor me verplaatsen?

en mijn exuses hiervoor ben hier langer dan een jaar niet meer gewees
__________________
Er zijn geen nieuwe reacties op je aangemelde topics in de afgelopen 576 dagen. (tijd geleden op het forum ben geweest :P )
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 11:37
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Misschien moet je accountancy eens leren spellen
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 11:54
APRILIA RS
Avatar van APRILIA RS
APRILIA RS is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 19-01-2006 @ 12:37 :
Misschien moet je accountancy eens leren spellen
nou als ik die fout eruit moet halen moet ik er nog meer uit halen lekker boeiend man ik vraag hier om advies heb gewoon snel me verhaaltje uitgetypt en denk dat iedereen wel snapt wat ik bedoel....

/edit

speciaal voor jou gewijzigd
__________________
Er zijn geen nieuwe reacties op je aangemelde topics in de afgelopen 576 dagen. (tijd geleden op het forum ben geweest :P )

Laatst gewijzigd op 19-01-2006 om 11:58.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 12:31
Morri
Morri is offline
Hoelang duurt het om heel je PDB te halen? En denk je dat het verder toegevoegde waarde heeft voor MBA? Misschien moet je dat eens navragen bij de instelling waar je MBA wilt gaan doen. Want stel dat je bij MBA dingen krijgt die je ook in bij PDB zou krijgen als je die helemaal doet, dan zou ik het bij MBA doen óf regelen dat je daarvoor vrijstelling kunt krijgen.

Trouwens, je zegt dat veel bedrijven MBA of SPD studerende zoeken, waarom ga je dan niet meteen SPD doen? Je krijgt maar 4 jaar stufi namelijk. Of is MBA een mbo-opleiding?

Over de inhoud van de studies weet ik verder niets hoor.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 12:36
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
APRILIA RS schreef op 19-01-2006 @ 12:54 :
nou als ik die fout eruit moet halen moet ik er nog meer uit halen lekker boeiend man ik vraag hier om advies heb gewoon snel me verhaaltje uitgetypt en denk dat iedereen wel snapt wat ik bedoel....

/edit

speciaal voor jou gewijzigd
Je hoeft niet zo boos te doen Ik zette er toch niet voor niets een '' achter? Daarbij mag je toch wel verwachten dat je weet hoe je een woord moet schrijven waarvoor je je interesseert?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 14:02
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
>> Studiekeuze
__________________
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 16:15
Lady Lazarus
Avatar van Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Ik vond je verhaal erg warrig en ben dan ook halverwege blijven steken Maar goed, ik vind het nogal een omweg. Je zegt dat je de HAVO op je sokken hebt gehaald, ik zou dan toch echt voor een voltijdstudie kiezen want de combinatie werken-studeren is ontzettend zwaar. Helemaal als je niet weet wat discipline is. Daarbij kan je met een afgerond accountancy opleiding zo veel kanten op, vooral met een RA-titel vind je altijd wel een baan.

Als je echt deze richting op wilt en werken en leren wilt combineren zou ik je aanraden je VWO-diploma te halen en daarna aan het NIVRA-Nijenrode traject te beginnen. Want hoewel er in deze branche inderdaad veel vacatures zijn, heerst er ook een uiterst competitief sfeertje en zitten ze echt niet te wachten op mensen met een LOI-cursusje hier en daar.
__________________
Dying. Is an art, like everything else. I do it exceptionally well. || "It's a wonder I'm here at all. My pussy got soaking wet."
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 19:00
APRILIA RS
Avatar van APRILIA RS
APRILIA RS is offline
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 19-01-2006 @ 17:15 :
Ik vond je verhaal erg warrig en ben dan ook halverwege blijven steken Maar goed, ik vind het nogal een omweg. Je zegt dat je de HAVO op je sokken hebt gehaald, ik zou dan toch echt voor een voltijdstudie kiezen want de combinatie werken-studeren is ontzettend zwaar. Helemaal als je niet weet wat discipline is. Daarbij kan je met een afgerond accountancy opleiding zo veel kanten op, vooral met een RA-titel vind je altijd wel een baan.

Als je echt deze richting op wilt en werken en leren wilt combineren zou ik je aanraden je VWO-diploma te halen en daarna aan het NIVRA-Nijenrode traject te beginnen. Want hoewel er in deze branche inderdaad veel vacatures zijn, heerst er ook een uiterst competitief sfeertje en zitten ze echt niet te wachten op mensen met een LOI-cursusje hier en daar.
Kwou alleen voor de PDB module een LOI doen (geen zin om kansloos naar school te gaan voor 1 module waarvoor ik nog ook eens langer dan een uur reistijd heb)

MBA doe ik gewoon via (avond)school

en vervolgens krijg je ook door MBA nog vrijstelling op SPD (nog 1 van de redens wrom ik voor deze weg kies is omdat ik het met 2 accounts had besproken en zei mij deze leerweg aanraden)

Verder heb ik geen zin meer VWO te doen en erna NIVRA simpelweg omdat ik SPD goed zat vindt en vanaf daarvandaan je vele wegen op kan (denk idd aan RA / AA / Belastingsadviser en nog vele andere kanten)

accountancy wil ik alleen gebruiken als opstap/hulp tot me SPD komen en ondertussen geld verdienen/ervaring op doen

en veder kies ik liever de leerweg via praktijk omdat je dan simpelweg weet waarvoor je op school zit (op me havo had ik meer het idee wtf doe ik hier) en dek dat je als je eht gecombineerd met werk doet dan weet je waarvoor je leert je past het toe op je werk en je merkt dus meteen de nut van je school in
__________________
Er zijn geen nieuwe reacties op je aangemelde topics in de afgelopen 576 dagen. (tijd geleden op het forum ben geweest :P )
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 20:19
Lady Lazarus
Avatar van Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 19-01-2006 @ 12:37 :
Misschien moet je accountancy eens leren spellen
Een snelcursus Nederlands bij het LOI zou ook een goed idee zijn Ik begrijp je probleem niet echt, je hebt een HAVO-diploma daarmee kan je direct SPD doen. Alleen is het verkeerd om te denken dat je met SPD RA of AA kan worden, want daar zal je (in ieder geval voor het RA-traject) nog minimaal anderhalf jaar lang een soort schakeljaar voor moeten volgen voordat je eindelijk aan de studie van NIVRA-Neijenrode kunt beginnen. Ook belastingadviseur wordt je niet zomaar, daarvoor zijn de fiscale varianten van de opleidingen economie en rechtsgeleerdheid.

Uit je manier van schrijven maak ik op dat je er wel erg makkelijk over denkt, dat maakt me zeer nieuwsgierig naar je leeftijd!
__________________
Dying. Is an art, like everything else. I do it exceptionally well. || "It's a wonder I'm here at all. My pussy got soaking wet."
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 16:20
APRILIA RS
Avatar van APRILIA RS
APRILIA RS is offline
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 19-01-2006 @ 21:19 :
Een snelcursus Nederlands bij het LOI zou ook een goed idee zijn

Uit je manier van schrijven maak ik op dat je er wel erg makkelijk over denkt, dat maakt me zeer nieuwsgierig naar je leeftijd!
Ga maar andere mensen afkraken alsof ik eraan kan doen dat ik Dyslecties ben (dat jij er geen last van hebt moet je blij mee zijn)

meneer perfect (ik ga ook mensen ook niet kraken die een handicap hebben)

verder wordt ik in februari 20

ik heb me havo helemaal zelfstandig gehaald (ook zonder dyslectie verklaring) en ben zelfs niet in nederland geboren (er is ook officieel aangetoond dat ik dyslecties ben)

maargoed mensen zoals jij verpesten wel meteen de sfeer voor me omdat ik hier om raad vraag (en mischien bepaalde dingen niet zo goed kan als jij) hoef ik hier niet op afgerekend te worden vindt je niet??

(iedereen heeft ze eigen talenten zoals ik rij al bijna 3 jaar in de nederlandse 125cc klasse gesponserde motor races dat is mijn talent weer tegen over mij Dyslectie)

''en voordat je de vraag stelt hoe kan je je al bijna 3 jaar rijden terwijl je toen nog geen 18 was nou met een Race licentie mag jij al vanaf je 16e op een ciruit op een 125cc buikschuiver rijden''

we kunnen niet allemaal zo perfect zijn als jij

en ik denk er absoluut niet makkelijk over ik heb dit met meerdere mensen besproken....

verder mag dit topic wel dicht nu van mij (mensen die me wel serieus hebben geprobeerd te helpen bedankt )
__________________
Er zijn geen nieuwe reacties op je aangemelde topics in de afgelopen 576 dagen. (tijd geleden op het forum ben geweest :P )

Laatst gewijzigd op 20-01-2006 om 16:29.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 18:00
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wat is dat toch de laatste tijd op dit forum? Sommige mensen kunnen zich echt niet meer inhouden en beginnen direct een heel betoog op te voeren
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 19:31
Lady Lazarus
Avatar van Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 20-01-2006 @ 19:00 :
Wat is dat toch de laatste tijd op dit forum? Sommige mensen kunnen zich echt niet meer inhouden en beginnen direct een heel betoog op te voeren
Ik snap deze reactie ook niet helemaal Ik heb toch echt wel wat zinnige dingen aangedragen dacht ik zo, daarnaast zit er op de meeste computers tegenwoordig wel een tekstverwerkingsprogramma, misschien een ideetje?
Citaat:
meneer perfect (ik ga ook mensen ook niet kraken die een handicap hebben)
Dit begrijp ik niet helemaal. Als het op mij gericht is (wat ik wel verwacht) is het een buitengewoon vreemde opmerking. Ten eerste ben ik niet van het mannelijk geslacht, en ten tweede ben ik niet gehandicapt.
__________________
Dying. Is an art, like everything else. I do it exceptionally well. || "It's a wonder I'm here at all. My pussy got soaking wet."
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 20:05
APRILIA RS
Avatar van APRILIA RS
APRILIA RS is offline
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 20-01-2006 @ 20:31 :
Ik snap deze reactie ook niet helemaal Ik heb toch echt wel wat zinnige dingen aangedragen dacht ik zo, daarnaast zit er op de meeste computers tegenwoordig wel een tekstverwerkingsprogramma, misschien een ideetje?

Dit begrijp ik niet helemaal. Als het op mij gericht is (wat ik wel verwacht) is het een buitengewoon vreemde opmerking. Ten eerste ben ik niet van het mannelijk geslacht, en ten tweede ben ik niet gehandicapt.
Ik heb het over ik heb dyslectie

kraak je ook mensen af die een handicap hebben? en die iets niet zo goed als jij kunnen?

begrijp dat je lolbroek aan hebt ik zal dan ook geen woorden meer aan je vuil maken ben netjes genoeg geweest (je mag van mij popi jopi op het forum zijn maar ik heb me best hier gedaan om een normaal antwoord te krijgen en niet om afgekraakt door jou te worden om iets simpelwegs waar ik zelf niks aan kan doen)

en ik weet dat je een vrouw bent (moet dat dan de zaak zoveel anders maken? )

en bij deze een mod of admin please sluit (het liefst wis deze topic)

(tis heel appart ook dat mensen vaak achter het forum cool zijn maar sommige ernaast sociaal weinig voorstellen)

mensen bedankt voor alles de rest en de groeten ben met me vrienden uitgaan en morgen vroeg heb ik een training

''is me laatse replie in dit topic''
__________________
Er zijn geen nieuwe reacties op je aangemelde topics in de afgelopen 576 dagen. (tijd geleden op het forum ben geweest :P )
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 21:26
FBtje
FBtje is offline
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 19-01-2006 @ 17:15 :
Ik vond je verhaal erg warrig en ben dan ook halverwege blijven steken Maar goed, ik vind het nogal een omweg. Je zegt dat je de HAVO op je sokken hebt gehaald, ik zou dan toch echt voor een voltijdstudie kiezen want de combinatie werken-studeren is ontzettend zwaar. Helemaal als je niet weet wat discipline is. Daarbij kan je met een afgerond accountancy opleiding zo veel kanten op, vooral met een RA-titel vind je altijd wel een baan.

Als je echt deze richting op wilt en werken en leren wilt combineren zou ik je aanraden je VWO-diploma te halen en daarna aan het NIVRA-Nijenrode traject te beginnen. Want hoewel er in deze branche inderdaad veel vacatures zijn, heerst er ook een uiterst competitief sfeertje en zitten ze echt niet te wachten op mensen met een LOI-cursusje hier en daar.
MBA en SPD wordt niet alleen schriftelijk gegeven zoals bij de LOI, maar je kunt ook gewoon naar school!

er wordt bij een sollicitatiegesprek echt niet gevraagd waar jij je MBA/SPD diploma hebt gehaald.. (schriftelijk danwel mondeling onderwijs).. een diploma is een diploma.. en uiteindelijk krijgt iedereen hetzelfde examen.. als jij de discipline kunt opbrengen om de studie thuis te doen, dan zou ik het gewoon doen..

Markus Verbeek Praehep is bijv. een school waar je klassikaal lessen volgt:
http://www.markusverbeek.nl/

SPD staat hoger aangeschreven dan bijv. HBO Bedrijfseconomie
Met citaat reageren
Oud 19-01-2007, 21:45
FBtje
FBtje is offline
@APRILIA RS

Ik heb zelf de opleidingen PDB en MBA gedaan.. en wil nu verder met SPD. In mijn geval moest ik dit traject afleggen, omdat ik verder helemaal geen diploma's had.

Je zegt dat je je Havo diploma gehaald hebt. Dan ligt het er een beetje aan hoe goed jij bent in de economische vakken en dan met name bedrijfsadministratie (boekhouden dus), en handelswetenschappen.. ik weet niet precies hoe al die vakken tegenwoordig heten Ik denk dat jij PDB gewoon niet hoeft te doen. Met Havo zou het helemaal geen probleem moeten zijn om gelijk te beginnen met MBA.

In theorie zou je ook meteen kunnen beginnen met SPD, maar aangezien SPD een erg pittige studie is en MBA onderdeel uitmaakt van de propedeutische fase van SPD, kun je denk ik beter met MBA beginnen. Vooral als je nog een beetje twijfelt over welke opleiding je nu uiteindelijk wilt volgen, want na je MBA kun je dan altijd nog je keuze maken.. MBA is ook een relatief goedkope opleiding! Dus daar hoef je het ook al niet voor te laten...


hier nog nuttige info:
http://www.carrieretijger.nl/opleidi...inistratie-spd
http://www.spdbedrijfsadministratie.nl
http://www.bspd.nl/

opleidingsinstituten:
http://www.markusverbeek.nl/
http://www.avansplus.nl/
http://www.fontys.nl/
http://www.nti.nl/
http://www.nifa-balans.nl/
http://www.loi.nl/index.htm
http://www.saxion.nl/
http://www.doc.nl
http://www.abc-opleidingen.nl/

MBA (zowel mondeling als schriftelijk onderwijs)
(goedkope schriftelijke opleiding): http://www.nha.nl/index.asp?page=/ad...usinfo_mba.asp
http://www.nifa-balans.nl/MBA.htm
http://www.loi.nl/Hogeschool/Adminis...administratie_(MBA)
http://www.doc.nl/index.php/id_pagin...ratie_mba.html

via google is nog wel het een en ander te vinden denk ik

Laatst gewijzigd op 19-01-2007 om 21:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:16.