Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2005, 19:21
darkkiwi
darkkiwi is offline
ik ga morgen mijn eerste elktrische gitaar kopen en ben helaas linkshandig. is het beter om een linkshandige gitaar te kopen of de snaren om te draaien(wat zijn de nadelen daarvan?)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2005, 19:45
June bug
June bug is offline
Citaat:
darkkiwi schreef op 22-02-2005 @ 20:21 :
(wat zijn de nadelen daarvan?)
dat alles omgedraaid zit. (d0h)
__________________
Shake your body like the dance//
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 19:59
darkkiwi
darkkiwi is offline
Citaat:
June bug schreef op 22-02-2005 @ 20:45 :
dat alles omgedraaid zit. (d0h)
nu iemand die er wel wat van weet
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 20:00
June bug
June bug is offline
Citaat:
darkkiwi schreef op 22-02-2005 @ 20:59 :
nu iemand die er wel wat van weet
__________________
Shake your body like the dance//
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 20:05
paco de taco
Avatar van paco de taco
paco de taco is offline
speel je al gitaar? of is dit niet alleen je eerste elektrische gitaar maar ook je eerste gitaar. In dat geval kan je beter gewoon een rechtshandige gitaar kopen, en je dat aanleren. Simpelweg omdat je op die manier veel makkelijker aan vette gitaren kan komen en er meer keus is.
als je al linkshandig speeld, dan zou ik een linkshandige kopen, dat ziet er beter uit naar mijn mening, je gaat ook geen kleren achterstevoren aan doen
__________________
no fun
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 20:09
June bug
June bug is offline
Citaat:
paco de taco schreef op 22-02-2005 @ 21:05 :
speel je al gitaar? of is dit niet alleen je eerste elektrische gitaar maar ook je eerste gitaar. In dat geval kan je beter gewoon een rechtshandige gitaar kopen, en je dat aanleren. Simpelweg omdat je op die manier veel makkelijker aan vette gitaren kan komen en er meer keus is.
als je al linkshandig speeld, dan zou ik een linkshandige kopen, dat ziet er beter uit naar mijn mening, je gaat ook geen kleren achterstevoren aan doen
haha als ik jou bezopen door de altstadt zie struinen kan ik me echt niet voorstellen dat jij van die serieuze reacties kunt plaatsen
__________________
Shake your body like the dance//
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 20:10
Nighttime Bird
Avatar van Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
darkkiwi schreef op 22-02-2005 @ 20:21 :
ik ga morgen mijn eerste elktrische gitaar kopen en ben helaas linkshandig. is het beter om een linkshandige gitaar te kopen of de snaren om te draaien(wat zijn de nadelen daarvan?)
Gewoon rechtshandig gaan spelen. In het begin lijkt het misschien effe raar, maar na een dagje of 3 merk je daar niks meer van, ben je er al aan gewend.
__________________
groovie ghoulies are go!
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 20:18
paco de taco
Avatar van paco de taco
paco de taco is offline
Citaat:
June bug schreef op 22-02-2005 @ 21:09 :
haha als ik jou bezopen door de altstadt zie struinen kan ik me echt niet voorstellen dat jij van die serieuze reacties kunt plaatsen
zo zie je maar weer, iedereen heeft zo zijn verborgen kanten
__________________
no fun
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 20:19
paco de taco
Avatar van paco de taco
paco de taco is offline
Citaat:
Nighttime Bird schreef op 22-02-2005 @ 21:10 :
Gewoon rechtshandig gaan spelen. In het begin lijkt het misschien effe raar, maar na een dagje of 3 merk je daar niks meer van, ben je er al aan gewend.
dat is natuurlijk onzin, als zij al 10 jaar akoustisch gitaar speeld dan zal ze er nu niet binnen 3 dagen niks meer van merken als ze opeens op een rechtshandige elektrische gitaar gaat spelen
__________________
no fun
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 21:12
Snuitermans
Snuitermans is offline
Citaat:
June bug schreef op 22-02-2005 @ 20:45 :
dat alles omgedraaid zit. (d0h)
+ dat niet iedere gitaar zich er goed voor leent.

Zowel je Input en tone/volume knoppen zitten op de plek waar je je arm "rust". Voor zover ik weet geven rechtshandige strats weinig problemen als je ze linkshandig speelt.
__________________
Fingerspitzengefühl.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 21:30
DeadNation
Avatar van DeadNation
DeadNation is offline
Hendrix deed het ook dus....
__________________
The death toll is rising
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 07:33
Verwijderd
Citaat:
Snuitermans schreef op 22-02-2005 @ 22:12 :
+ dat niet iedere gitaar zich er goed voor leent.

Zowel je Input en tone/volume knoppen zitten op de plek waar je je arm "rust".
Ja, en dan draai je je volume weer es naar beneden. Is niet handig
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 11:28
Nighttime Bird
Avatar van Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
paco de taco schreef op 22-02-2005 @ 21:19 :
dat is natuurlijk onzin, als zij al 10 jaar akoustisch gitaar speeld dan zal ze er nu niet binnen 3 dagen niks meer van merken als ze opeens op een rechtshandige elektrische gitaar gaat spelen
Lijkt me een beetje rare vraag van de TS als hij al akoustisch zou spelen.
__________________
groovie ghoulies are go!
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 14:31
Verwijderd
Je bent linkshandig, dus koop een linkshandige. Er komt meer bij kijken dan alleen maar even de snaren om te draaien als je een rechtshandige wil omzetten. Al is het maar omdat je dan al direct je gitaar kan gaan beschadigen omdat je dat ding om je strap aan vast te maken in de andere kant moet schroeven.

Je pickup-switch, volume en toonknoppen gaan voortdurend in de weg staan. Bespaar je het gedoe en koop gewoon een linkshandige.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 15:56
Nighttime Bird
Avatar van Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
Linchpin schreef op 23-02-2005 @ 15:31 :
Je bent linkshandig, dus koop een linkshandige. Er komt meer bij kijken dan alleen maar even de snaren om te draaien als je een rechtshandige wil omzetten. Al is het maar omdat je dan al direct je gitaar kan gaan beschadigen omdat je dat ding om je strap aan vast te maken in de andere kant moet schroeven.

Je pickup-switch, volume en toonknoppen gaan voortdurend in de weg staan. Bespaar je het gedoe en koop gewoon een linkshandige.
Maar als je begint met gitaar spelen kan je net zo goed rechtshandig gaan spelen...
Waarom zou je jezelf dan opzadelen met al die nadelen?
__________________
groovie ghoulies are go!
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 16:08
Verwijderd
Citaat:
Nighttime Bird schreef op 23-02-2005 @ 16:56 :
Maar als je begint met gitaar spelen kan je net zo goed rechtshandig gaan spelen...
Waarom zou je jezelf dan opzadelen met al die nadelen?
Er is een reden waarom er linkshandige gitaren bestaan. Anders leerde iedereen toch gewoon van begin af rechtshandig spelen. Er zullen wel een hoop posts komen die het tegendeel beweren, maar volgens mij is het enorm lastig, tot zelfs onmogelijk om hetzelfde potentieel te halen als je als linkshandige rechtshandig gaat spelen.

Ik heb jaren gitaarles gehad met een kerel die eigenlijk linkshandig was, maar rechtshandig speelde. Kerel had het ontzettend moeilijk en na 5 jaar les is ie gestopt met het besef dat hij beter linkshandig was begonnen. Toen hij na die 5 jaar zei dat hij eigenlijk linkshandig was viel de leerkracht bijna achterover. Tis toch gewoon compleet onnatuurlijk om het omgekeerd te leren...
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 16:35
Nighttime Bird
Avatar van Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
Linchpin schreef op 23-02-2005 @ 17:08 :
Er is een reden waarom er linkshandige gitaren bestaan. Anders leerde iedereen toch gewoon van begin af rechtshandig spelen. Er zullen wel een hoop posts komen die het tegendeel beweren, maar volgens mij is het enorm lastig, tot zelfs onmogelijk om hetzelfde potentieel te halen als je als linkshandige rechtshandig gaat spelen.

Ik heb jaren gitaarles gehad met een kerel die eigenlijk linkshandig was, maar rechtshandig speelde. Kerel had het ontzettend moeilijk en na 5 jaar les is ie gestopt met het besef dat hij beter linkshandig was begonnen. Toen hij na die 5 jaar zei dat hij eigenlijk linkshandig was viel de leerkracht bijna achterover. Tis toch gewoon compleet onnatuurlijk om het omgekeerd te leren...
Ik kan je vertellen dat ik zelf totaal linkshandig ben, en gewoon rechtshandig ben begonnen. Geen enkel probleem ooit mee gehad. Geen enkel.
En ik ken meer mensen die hetzelfde hebben.

Ik vraag me af wat er onnatuurlijk aan is?

Het is zoals het nu is omdat men vroeger de meer ingewikkelde dingen met de aanslaghand deed, en dat natuurlijk wou doen met de hand waarmee men (zowat iedereen) de meeste controle over had. Tegenwoordig is dat vaak niet meer van toepassing, en vaak zelfs omgekeerd. Dus ik durf zelfs te stellen dat het (vaak) juist een voordeel is om 'omgekeerd' te spelen.

Met welke hand doe jij de meer ingewikkelde dingen, die meer controle en motoriek vereisen? Ik wil wedden dat dat de linkerhand is. (ik neem effe aan dat je rechtshandig bent)
__________________
groovie ghoulies are go!
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Nighttime Bird schreef op 23-02-2005 @ 17:35 :
Ik kan je vertellen dat ik zelf totaal linkshandig ben, en gewoon rechtshandig ben begonnen. Geen enkel probleem ooit mee gehad. Geen enkel.
En ik ken meer mensen die hetzelfde hebben.

Ik vraag me af wat er onnatuurlijk aan is?

Het is zoals het nu is omdat men vroeger de meer ingewikkelde dingen met de aanslaghand deed, en dat natuurlijk wou doen met de hand waarmee men (zowat iedereen) de meeste controle over had. Tegenwoordig is dat vaak niet meer van toepassing, en vaak zelfs omgekeerd. Dus ik durf zelfs te stellen dat het (vaak) juist een voordeel is om 'omgekeerd' te spelen.

Met welke hand doe jij de meer ingewikkelde dingen, die meer controle en motoriek vereisen? Ik wil wedden dat dat de linkerhand is. (ik neem effe aan dat je rechtshandig bent)
hmmja, nu niet om tegendraads te doen, maar ik vind dat mijn slaghand (voor mij dus rechterhand) toch wel het zwaarste werk moet verrichten hoor. De juisten noten zetten tijdens een snelle solo is niet zozeer de moeilijkheid, dan wel een zodanig goeie controle over je slaghand hebben om die noten eruit te krijgen in een vloeiende beweging. Iedereen lijkt de indruk te hebben dat die linkerhand het zware werk moet verrichten. Dat vind ik dus eigenlijk absoluut niet waar. De meeste gitaristen gaan de mist in bij solo's door een tè slechte techniek van de slaghand. Als je slaghand-techniek perfect is, dan ben je meer dan halfweg, dan ban je voor 80% vertrokken durf ik zelfs stellen. Lijkt me daarom logisch om je beste hand daarvoor te gebruiken.

Maar waarschijnlijk is dit allemaal gewoon iets dat elke gitarist voor zichzelf moet uitzoekeN.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-02-2005, 18:40
Snuitermans
Snuitermans is offline
Citaat:
Nighttime Bird schreef op 23-02-2005 @ 17:35 :
Ik kan je vertellen dat ik zelf totaal linkshandig ben, en gewoon rechtshandig ben begonnen. Geen enkel probleem ooit mee gehad. Geen enkel.
En ik ken meer mensen die hetzelfde hebben.


Met welke hand doe jij de meer ingewikkelde dingen, die meer controle en motoriek vereisen? Ik wil wedden dat dat de linkerhand is. (ik neem effe aan dat je rechtshandig bent)
Ik ken ook mensen die het tegenovergestelde beweren.

Motorisch gezien lijkt me dat je slaghand (in dit geval dus rechts) het meeste werk verricht.
__________________
Fingerspitzengefühl.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 18:46
darkkiwi
darkkiwi is offline
ik heb vandaag 1 dus gekocht. en ik heb al bij een vriend geprobeert rechtshandige maar dan lukt het me totaal niet. heb nu een linkshandige.

wel jammer dat dat gelijk duurder word enzo en veel minder keus. maarjah rechtshandig lukt echt niet.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 18:51
Snuitermans
Snuitermans is offline
Citaat:
darkkiwi schreef op 23-02-2005 @ 19:46 :
ik heb vandaag 1 dus gekocht. en ik heb al bij een vriend geprobeert rechtshandige maar dan lukt het me totaal niet. heb nu een linkshandige.

wel jammer dat dat gelijk duurder word enzo en veel minder keus. maarjah rechtshandig lukt echt niet.
Gefeliciteerd, wat is het geworden?
__________________
Fingerspitzengefühl.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 11:53
Nighttime Bird
Avatar van Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
Linchpin schreef op 23-02-2005 @ 18:16 :
hmmja, nu niet om tegendraads te doen, maar ik vind dat mijn slaghand (voor mij dus rechterhand) toch wel het zwaarste werk moet verrichten hoor. De juisten noten zetten tijdens een snelle solo is niet zozeer de moeilijkheid, dan wel een zodanig goeie controle over je slaghand hebben om die noten eruit te krijgen in een vloeiende beweging. Iedereen lijkt de indruk te hebben dat die linkerhand het zware werk moet verrichten. Dat vind ik dus eigenlijk absoluut niet waar. De meeste gitaristen gaan de mist in bij solo's door een tè slechte techniek van de slaghand. Als je slaghand-techniek perfect is, dan ben je meer dan halfweg, dan ban je voor 80% vertrokken durf ik zelfs stellen. Lijkt me daarom logisch om je beste hand daarvoor te gebruiken.

Maar waarschijnlijk is dit allemaal gewoon iets dat elke gitarist voor zichzelf moet uitzoekeN.
Mja, die laatste zin is wel waar.
Jij lijkt het enkel op solo's te baseren, mij zal je daarentegen nooit een solo zien spelen.
Veel gitaristen spelen (met de frethand) alleen maar powerchords, terwijl ik, en anderen, daarentegen vaak lastigere akkoorden spelen.

Maar toch blijf ik erbij dat ik vind dat over het algemeen de frethand belangrijker is en meer controle vereist. Je kan wel een perfecte aanslag hebben, maar als je de akkoorden niet goed (of niet snel genoeg) pakt blijft er niks meer van over.
Maar het zal inderdaad sowieso niet voor iedereen gelden.
__________________
groovie ghoulies are go!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 12:05
Nighttime Bird
Avatar van Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
Snuitermans schreef op 23-02-2005 @ 19:40 :
Ik ken ook mensen die het tegenovergestelde beweren.

Motorisch gezien lijkt me dat je slaghand (in dit geval dus rechts) het meeste werk verricht.
Hij (Linchpin) gaf één voorbeeld waarop hij leek te baseren dat 'omgekeerd spelen' te moeilijk is, dus ik gaf een voorbeeld dat het ook anders kan. Vandaar.

En, mij niet. Zie boven.
__________________
groovie ghoulies are go!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 17:29
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Ik ben hartstikke rechtshandig en de eerste keer dat ik een gitaar pakte was linkshandig (voelde toen natuurlijker aan)
Was een akoestische en ik had niet eens door dat ik em 'verkeerdom' had tot iemand het tegen me zei.
Kheb het toen ook gewoon rechtshandig aangeleerd onder het motto: "meer keuze" (vooral omdat linkshandig nogal eens duurder wil zijn ALS bepaalde modellen al linkshandig verkrijgbaar zijn)
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 22:54
Custom
Avatar van Custom
Custom is offline
Ik ben een echte linkspoot en speel gewoon op een rechtshandige gitaar, ik zou dat gewoon doen als je nog geen gitaarervaring hebt. Qua rechtshandige gitaren ben je èn veel goedkoper uit èn heb je veel meer keus èn kan je nog eens een gitaar van iemand lenen!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-02-2005, 23:31
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
als je echt links bent kun je het beste gewoon een linkshandige aanschaffen. Ik ben zelf ook links en kon totaal niet overweg met een rechtshandige. Ik pakte hem namelijk gelijk verkeerd op.
Nu heb ik een rechtshandige gitaar met de snaren omgezet. Dus inderdaad nu heb ik alles op zn kop. Ik oefen hier alleen mee en ga me dus nog eens een echte linkse aanschaffen
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 15:34
Marloeske
Avatar van Marloeske
Marloeske is offline
Citaat:
Custom schreef op 25-02-2005 @ 23:54 :
Ik ben een echte linkspoot en speel gewoon op een rechtshandige gitaar, ik zou dat gewoon doen als je nog geen gitaarervaring hebt. Qua rechtshandige gitaren ben je èn veel goedkoper uit èn heb je veel meer keus èn kan je nog eens een gitaar van iemand lenen!
Mee eens!!
Dit verhaal gaat voor mij ook op..
__________________
nee
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 15:56
botulismf
Avatar van botulismf
botulismf is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 24-02-2005 @ 18:29 :
Ik ben hartstikke rechtshandig en de eerste keer dat ik een gitaar pakte was linkshandig (voelde toen natuurlijker aan)
Was een akoestische en ik had niet eens door dat ik em 'verkeerdom' had tot iemand het tegen me zei.
Ik ook.

Nu speel ik gewoon rechsthandig.
__________________
In what scientists are calling "pretty gay", I can't find my shoes.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 01:56
Daevrem
Daevrem is offline
Het maakt niet veel uit of je links of rechts bent. Wel zul je het per hand apart aan moeten leren. Tenzij je ambidexteritie hebt, wat erg zeldzaam is trouwens.

Dus als je al 10 jaar links speelt, en je gaat dan rechts, tja dan moet je opnieuw beginnen met leren. Je hersenen moeten nieuwe links leggen.

Als je net begint maakt het niet zo heel veel uit.

Er zijn ook linkshandige piano's, maar bijna iedereen speelt rechts.

Het enige verschil is dat een linkshandige met z'n zwakke hand de snaren aanslaat terwijl een rechtshandig met z'n zwakke hand fret.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 11:31
Custom
Avatar van Custom
Custom is offline
Als linkspoot heb ik ook een gewone rechtshandige gitaar gekocht. Ze zijn goedkoper, véél meer keuze, en als je tijdens een gig snaren breekt leen je zo ff een andere gitaar.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 12:56
Gary X
Avatar van Gary X
Gary X is offline
ik ken een mafkees die speelt linkshandig op een rechtshandige gitaar, ondersteboven dus.
__________________
"I can get more women than a passenger train can hold." - Jimmie Rodgers
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 13:42
Haligh
Avatar van Haligh
Haligh is offline
Citaat:
Gary X schreef op 05-03-2005 @ 13:56 :
ik ken een mafkees die speelt linkshandig op een rechtshandige gitaar, ondersteboven dus.
de winnaar van Idols(internationaal) doet dat.
__________________
hello dave.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 08:58
Verwijderd
Citaat:
Gary X schreef op 05-03-2005 @ 13:56 :
ik ken een mafkees die speelt linkshandig op een rechtshandige gitaar, ondersteboven dus.
Ik doe het andersom met een basgitaar, zo mafkezerig is dat niet hoor
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 00:49
Gary X
Avatar van Gary X
Gary X is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 07-03-2005 @ 09:58 :
Ik doe het andersom met een basgitaar, zo mafkezerig is dat niet hoor
jawel, jij bent een mafkees! geef het nou maar toe!
__________________
"I can get more women than a passenger train can hold." - Jimmie Rodgers
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 17:40
Tom Violence
Avatar van Tom Violence
Tom Violence is offline
ik ben linkshandig. ben begonnen met rechtshandig proberen te spelen maar ontdekte later dat linkshandig me veel makkelijker afging.

het ligt dus echt compleet aan de persoon. daar gaan jullie analyses.

ik heb trouwens nog een linkshandige gitaar te koop. stuur maar een pm als je interesse hebt.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2005, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Gary X schreef op 10-03-2005 @ 01:49 :
jawel, jij bent een mafkees! geef het nou maar toe!
Oké, oké, je hebt me door

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek squier of les paul?
chillboy
8 21-12-2012 21:47
Muziek [akoestische gitaar] Kopen?
Outdated Spirit
10 21-08-2005 09:11
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 08:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:01.