Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2004, 22:55
daan_vandevyver
daan_vandevyver is offline
ben eventueel van plan om een linuxversie te installeren op mijn pc. het gaat om een pentium 3 450mh, met minstens 128ram geheugen, en 8gig hd.

ik zou het vooral gebruiken om op internet te gaan, cd's te rippen, en mp3's af te spelen

ook zou ik graag mijn usb stick voor draadloos internet (merk: medion) en mijn mp3 speler hier op aansluiten (merk: marquant)
is dit mogelijk onder een linuxversie, of is de usb support daar niet zo heel goed?

kan er iemand mij misschien een linux pakket aanraden, of eerder afraden?

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2004, 22:57
Verwijderd
Heeft niks met USB support te maken, maar met de drivers voor je apparaatje..

Probeer anders een Suse
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 07:57
freyk
freyk is offline
Als je een linux-beginner bent (net zoals mij), dan raad ik je aan om een linux live-cd te gaan gebruiken.

Hiermee kan je linux ontdekken zonder dat je de boel moet gaan installeren.
Ik heb al vele linux-distributies uitgeprobeert, en vond dat knoppix een van de betere distributies om mee te beginnen.
Oud 11-11-2004, 08:12
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 11-11-2004 @ 08:57 :
Als je een linux-beginner bent (net zoals mij), dan raad ik je aan om een linux live-cd te gaan gebruiken.

Hiermee kan je linux ontdekken zonder dat je de boel moet gaan installeren.
Ik heb al vele linux-distributies uitgeprobeert, en vond dat knoppix een van de betere distributies om mee te beginnen.
Ja ontdekt dan niks aan Linux..
Gewoon starten en rondkijen..

Maar je leert verder er helemaal niks van.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 17:18
daan_vandevyver
heb knoppix, maar het lukt mij niet om daarmee iets weg te schrijven op mijn hd, trouwens, je kan dan ook je cd station niet gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 18:15
grensgeval
grensgeval is offline
waarom zou je je cd-drive dan niet kunnen gebruiken?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 18:33
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
grensgeval schreef op 11-11-2004 @ 19:15 :
waarom zou je je cd-drive dan niet kunnen gebruiken?
Omdat je daar je live-cd in doet?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 18:38
freyk
freyk is offline
Citaat:
daan_vandevyver schreef op 11-11-2004 @ 18:18 :
heb knoppix, maar het lukt mij niet om daarmee iets weg te schrijven op mijn hd
Klopt, ze staan op "alleen lezen" en dat hebben ze bewust gedaan.
Gelukkig zijn er manieren om ze beschrijfbaar te maken, maar dat is niet verstandig als je ntfs-partities gebruikt.
Oud 11-11-2004, 19:01
Koen
Koen is offline
Citaat:
********** schreef op 11-11-2004 @ 09:12 :
Ja ontdekt dan niks aan Linux..
Gewoon starten en rondkijen..

Maar je leert verder er helemaal niks van.
Inderdaad. Van een live cd leer je geen zak. Die start meteen een grafische interface zonder dat je 1 commando in hoeft te voeren. Dan kan je net zo goed Windows installeren, die werkt net zo.

Als je wat meer wilt leren van Linux en een wat persoonlijkere configuratie wilt installeren, kan je beter een simpele distributie installeren.

@Topicstarter:
Persoonlijk zou ik Debian adviseren. Een simpele en vrij kale distributie die op een simpel systeem zoals jij dat hebt ook prima kan draaien. Het vereist wel een boel zoekwerk, en het zal best een paar keer foutgaan. Als je bereidt bent er tijd in te steken moet dat geen probleem zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 20:27
daan_vandevyver
en kan debian ook goed overweg met nieuwe usb apparaten , of hangt dat er van af welke ?
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 20:45
Verwijderd
Citaat:
daan_vandevyver schreef op 11-11-2004 @ 21:27 :
en kan debian ook goed overweg met nieuwe usb apparaten , of hangt dat er van af welke ?
Net zoals bij Windows, af en toe zal er een drivertje nodig zijn
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 22:16
Kiluminati
Kiluminati is offline
Beste Daan,

Linux is een OS waar je tijd moet insteken en interesse moet voor hebben in tegenstelling tot Windows waar je met 5 muisklikken 73 dingen in 1 kér kan doen.
Het GNU/Linux systeem (Er zitten meer GNU componten in het systeem aangezien Linux alén de kernel is) is geen OS voor de gewone thuisgebruiker, hoe hard distro's als SuSE, Mandrake of Lindows ook hun best doen om het zo gebruiksvriendelijk te maken.
In de eerste plaats is het gemaakt om vrij te zijn in je doen en laten op je systeem, daarom dat het de GPL Licentie hanteert.

Als je je systeem wil gebruiken voor de dingen die je opnoemt dan lijkt GNU/Linux mij niet de geschikte keuze voor jou, en ben je beter af met Windows.
Maar als je toch GNU/Linux wil gebruiken (Hetgeen ik alleen maar kan toejuichen ) dan raad ik je aan om met SuSE te beginnen en KDE als omgeving. Dit zorgt voor een heel gebruiksvriendelijke basis om met linux te beginnen.

Als je tevreden bent over je systeem en er meer over wilt leren kan je met de 'moeilijkere' distributies beginnen: Gentoo (vanaf een lage stage), Debian, Slackware..

Ondersteuning voor je mp3 speler heeft zo goed als niets met linux te maken. De drivers die bedrijven voor hun hardware uitgeven zijn bijna altijd closed source (broncode niet beschikbaar), zodat programmeurs ze niet kunnen herschrijven voor linux aangezien de bedrijven zelf zelden linux-drivers meegeven. (Dit begint nu stilletjes aan wel te verbeteren).
Als je wil weten of je mp3 speler zal werken zou ik eens googelen om te zien of er ondersteuning is geschreven door anderen of op de site van medion zoeken of ze linux-ondersteuning meeleveren.

Van draadloos internet ken ik niet genoeg om je daar een deftig antwoord op te geven, sorry.
Oud 11-11-2004, 22:27
Koen
Koen is offline
Draadloos internet kan je waarsch. wel shaken btw. De enige fabrikant -voor zover ik weet- die wireless support biedt is Intel. Dus tenzij er een Intel chip in dat Medion apparaat zit (wat ik niet vermoed) zal het waarschijnlijk niet werken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten