Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2004, 07:10
Guinevere03
Guinevere03 is offline
Gisteren na een reboot bedacht Windows ineens dat het grappig was om mijn harde schijf niet meer te willen openen. Daar was ik het niet helemaal mee eens, dus ik zoeken naar wat de oorzaak kon zijn. Ik kom er alleen niet uit.
Het is een 120 GB Maxtor. Het is mijn tweede harde schijf. De eerste is een 80 GB Maxtor. Beide schijven staan in NTFS.

De 120 GB schijf was mijn 'opslagschijf'. Op C:\ staan Windows, browsers, Word en een paar kleinere spellen.

Als ik 'Deze Computer' open ziet hij de schijf wel staan, ik kan hem wel aanklikken, maar dan gaat hij heel lang denken en dan zegt hij 'Deze schijf is niet geformatteerd. Wilt u dat nu doen?'. Ik heb steeds Nee geklikt, want ik wil m'n bestanden en spellen die daar opstaan liever bewaren of op de een of andere manier gedeeltelijk proberen terug te krijgen.

Bij apparaatbeheer zegt Windows (XP) dat m'n schijf gewoon werkt. Er zijn geen problemen met het ding, hij kan bij de tab 'Volumes' ook gewoon de gegevens invullen.

Mijn BIOS herkent beide schijven gewoon en daar is nergens iets vreemds te vinden.

DOS kan ook niet bij mijn G:\ schijf komen. Hij zegt: "Gegevensfout (cyclische redundantiecontrole)".

Systeemherstel wil 'ie ook niet meer doen, want dan moet 'ie bij de G:\ schijf en dat kan hij niet.

Een virus zal het niet zijn, want ik had juist voor die reboot een virusscan gedaan met McAfee VirusScan Professional 7.00 (braaf geupdate elke keer) en niets gevonden.

PC:
Windows XP/2000 (ook onder 2000 kan hij niet bij mijn schijf, alle programma's zijn geïnstalleerd onder XP)
Pentium4 2.4 GHz processor
512 MB Ram

Weet iemand hier misschien wat de oorzaak zou kunnen zijn en hoe ik dit kan oplossen? Het liefst zonder formatteren natuurlijk. Ik heb er namelijk een zooi foto's op staan, die ik nog niet allemaal gebackupped had. Verder ook nog veel schoolspullen (minder belangrijk eigenlijk), foto's voor een website (nergens anders meer), spellen, saves, muziek, films en een aantal Word-documenten met onderzoeksmateriaal.

Alvast bedankt,
Guinevere (die Windows wil schoppen)

[edit]
Als ik mijn G:\ schijf inschakel (ik heb hem nu -hopelijk tijdelijk- utgeschakeld staan, omdat mijn PC dan sneller loopt en dat werkt fijner), dan begint mijn PC ook een frequent geluidje te maken. Net alsof hij om de paar seconden even bezig is. Hij deed dat eerder niet, dus dat is volgens mij niet goed.
ik heb trouwens ook geen tik gehoord, wat je meestal hoort bij HDD-crashes[/edit]

Laatst gewijzigd op 21-12-2004 om 07:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2004, 08:22
Enlightenment
Enlightenment is offline
Oeioei, CRC errors en die melding geven aan dat er iets niet lekker zit met je schijf. Maar het hoeft niet perse de schijf zelf te zijn. Ook je kabel kan een probleem mee zijn, of een andere oorzaak.

Koppel de HDD even los en sluit deze aan op een andere computer met Windows 2000 of XP. Gebruik indien mogelijk een andere ATA kabel en geen andere devices op die kabel. Kijk of het daarin wel werkt, indien je dezelfde melding krijgt dan is je schijf beschadigd. Je kunt dan proberen met third party recovery software om bestanden terug te vissen. Dat kan niet met standaard windows, je hebt losse progs nodig daarvoor. Sommigen zijn gratis. Google maar wat op recovery.

Succes
Oud 21-12-2004, 08:51
Guinevere03
Guinevere03 is offline
Ik ben de enige hier in huis met een PC met XP erop, dus het wordt lastig om de eerste optie te doen.

Ik ben al begonnen met wat data terug te vinden. Ik gebruik Recoverer 2k Professional. Dat programma kan wel op mijn schijf komen. Iemand een idee waarom Windows dat dan niet kan?

Guinevere
Oud 21-12-2004, 09:23
Enlightenment
Enlightenment is offline
Omdat Windows naar de FAT kijkt, een soort index / inhoudsopgave van al je bestanden. Recovery programma's gaan zelf opzoek, in geval delen van je schijf ontoegankelijk zijn, bijvoorbeeld door fysieke schade of door een corrupte FAT.
Oud 26-12-2004, 13:53
Guinevere03
Guinevere03 is offline
Ik heb m'n bestanden terug kunnen halen, alles op CD gebrand en toen toch maar geformatteerd. Nu doet de schijf het weer en ben ik druk met het terugplaatsen van alle bestanden. In ieder geval bedankt voor de uitleg en de hulp.

Guinevere
Reageren

Regels voor berichten