Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2005, 19:24
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik zit in de knoop met een verslag.

Vragen over energieomzettingen:

- Welke energieomzettingen vinden plaats tijdens het optillen van een balletje?
- Welke energieomzettingen vinden er plaats bij het laten vallen van de bal?
- Welke energieomzettingen vinden er plaats als de bal terug stuitert tot een hoogte van 0,8 m?
- Welke soort energie heeft de bal op de hoogte van 0,8 m?

Ik snap niet echt wat ze bedoelen met energieomzettingen.

Nog een vraag over berekenen van arbeid:

- Bereken de arbeid die je moet verrichten om de bal 1,0 m op te tillen. (De bal is 0,002 kg)

^ Hoe wil je dat ooit doen? Want met de Ek = 0,5 m x v² heb je de snelheid nodig, en die weet je niet. Hoe kan je anders arbeid berekenen?

- Hoe groot in de energie als de bal naar de stuitering op een hoogte van 0,8 m is?

Uit de rest kwam ik wel, maar dit vind ik best lastig.

Wie kan dit voor mij uitleggen? Alvast heel erg bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2005, 19:52
duivelaartje
duivelaartje is offline
Iemand?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 20:11
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 29-03-2005 @ 20:24 :
Ik zit in de knoop met een verslag.

Vragen over energieomzettingen:

- Welke energieomzettingen vinden plaats tijdens het optillen van een balletje?
In dit geval vindt geen energie-omzetting plaats, maar is er alleen sprake van een toename in zwaarte-energie.

Citaat:
- Welke energieomzettingen vinden er plaats bij het laten vallen van de bal?
Hierbij wordt zwaarte-energie omgezet in bewegingsenergie, ook wel bekend als kinetische energie.

Citaat:
- Welke energieomzettingen vinden er plaats als de bal terug stuitert tot een hoogte van 0,8 m?
Hierbij wordt kinetische energie omgezet in zwaarte-energie.

Citaat:
- Welke soort energie heeft de bal op de hoogte van 0,8 m?
Op een hoogte h heeft een massa m een hoeveelheid zwaarte-energie van m*g*h Joule.

Citaat:
Ik snap niet echt wat ze bedoelen met energieomzettingen.
Energieomzetting is het overgaan van de ene energievorm in de andere.

Citaat:
Nog een vraag over berekenen van arbeid:

- Bereken de arbeid die je moet verrichten om de bal 1,0 m op te tillen. (De bal is 0,002 kg)

^ Hoe wil je dat ooit doen? Want met de Ek = 0,5 m x v² heb je de snelheid nodig, en die weet je niet. Hoe kan je anders arbeid berekenen?
In dit geval maak je gebruik van de formule Ez=m*g*h met m=0,002 kg=2*10-3 kg en h=1,0 m.

Citaat:
- Hoe groot is de energie als de bal na de stuitering op een hoogte van 0,8 m is?
In dit geval gebruik je opnieuw de formule Ez=m*g*h, maar nu met h=0,8 m=8*10-1 m.
Oud 29-03-2005, 20:20
duivelaartje
duivelaartje is offline
Dank je wel!!!

Nog eentje...

- Welke energieomzetting(en) vindt (vinden) er plaats als de bal de grond raakt en deze iets in duwt?

Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 20:23
Verwijderd
Oeps, fout gelezen.

Het indeuken kan je beschouwen als veerenergie.
E(kin) -> E(veer) -> E(kin) -> E(zwaarte)

Laatst gewijzigd op 29-03-2005 om 20:26.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 20:24
duivelaartje
duivelaartje is offline
Is warmte trouwens ook geen energieomzetting?
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 20:28
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 29-03-2005 @ 21:24 :
Is warmte trouwens ook geen energieomzetting?
Ja, bij elke energieomzetting gaat wel iets 'verloren' aan warmte. Bij een beweging noem je dat dan wrijvingsarbeid, die uiteindelijk allemaal opgaat aan warmte.
Grof gezegd:
E(kin1) - W(wrijving) -> E(kin2)
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 20:29
duivelaartje
duivelaartje is offline
Dus is het dan verstandig dat ik dat er ook bij zet? Want het is toch een energieomzetting.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 21:46
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 29-03-2005 @ 21:29 :
Dus is het dan verstandig dat ik dat er ook bij zet? Want het is toch een energieomzetting.
Waarschijnlijk staat er bij je opgaven dat je de wrijving mag verwaarlozen. Anders moet je dat 'warmteverlies' er desgewenst even bijzetten.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 22:21
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 29-03-2005 @ 21:11 :
In dit geval vindt geen energie-omzetting plaats, maar is er alleen sprake van een toename in zwaarte-energie.
Klopt niet helemaal, de energie kan immers niet uit het niets komen. Kinetische energie van de hand (of waar je het ook mee oppakt) wordt omgezet in kinetische energie van de bal en zwaarte-energie van de bal.
Citaat:
Op een hoogte h heeft een massa m een hoeveelheid zwaarte-energie van m*g*h Joule.
Dat is niet juist, immers, het product mgh heeft al de eenheid Joule; mgh Joule heeft dus de eenheid Joule² en dat is geen energie.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 22:45
gede
gede is offline
Citaat:
Dat is niet juist, immers, het product mgh heeft al de eenheid Joule; mgh Joule heeft dus de eenheid Joule² en dat is geen energie.
Dat was wel juist denk ik. Hij bedoelde hier denk ik mee: bereken het product m*g*h en dit getal geeft je de potentiële energie van het zwaartekrachtveld in joule.

Citaat:
Klopt niet helemaal, de energie kan immers niet uit het niets komen. Kinetische energie van de hand (of waar je het ook mee oppakt) wordt omgezet in kinetische energie van de bal en zwaarte-energie van de bal.
Lijkt me ook niet volledig correct. Het is niet de kinetische energie van de hand die wordt overgedragen. Kinetische energie kan je overdragen van voorwerp naar voorwerp door een botsing. Wanneer je een balletje in je hand legt en je tilt het op, dan wordt er geen kinetische energie van de hand overgedragen naar de bal, want dan zou je ergens de massa van de hand in rekening moeten brengen.

Wat er wel gebeurt is: Je spieren verrichten arbeid bij het optillen. Die arbeid wordt omgezet in kinetische energie (nodig om met een bepaalde snelheid te tillen) van de hand (en de arm natuurlijk) en het balletje en potentiële energie (nodig om tegen de zwaartekracht in te werken) van hand en ballentje.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 23:13
Verwijderd
Citaat:
gede schreef op 29-03-2005 @ 23:45 :
Dat was wel juist denk ik. Hij bedoelde hier denk ik mee: bereken het product m*g*h en dit getal geeft je de potentiële energie van het zwaartekrachtveld in joule.
Het product m*g*h is geen getal. Het is een energie. m*g*h gedeeld door Joule, dát is een getal.
Citaat:
Lijkt me ook niet volledig correct. Het is niet de kinetische energie van de hand die wordt overgedragen. Kinetische energie kan je overdragen van voorwerp naar voorwerp door een botsing. Wanneer je een balletje in je hand legt en je tilt het op, dan wordt er geen kinetische energie van de hand overgedragen naar de bal, want dan zou je ergens de massa van de hand in rekening moeten brengen.

Wat er wel gebeurt is: Je spieren verrichten arbeid bij het optillen. Die arbeid wordt omgezet in kinetische energie (nodig om met een bepaalde snelheid te tillen) van de hand (en de arm natuurlijk) en het balletje en potentiële energie (nodig om tegen de zwaartekracht in te werken) van hand en ballentje.
Ja, je kunt je beschrijving natuurlijk zo complex maken als je wilt.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 12:26
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-03-2005 @ 00:13 :
Het product m*g*h is geen getal. Het is een energie. m*g*h gedeeld door Joule, dát is een getal.
Al goed, even een herformulering: Op een hoogte h heeft een massa m een hoeveelheid zwaarte-energie die, uitgedrukt in Joule, gegeven wordt door de waarde m*g*h.
Oud 30-03-2005, 15:40
duivelaartje
duivelaartje is offline
Dank jullie wel! Ik heb nu die energieomzettingen wel door, dus de rest van de vragen daarover kon ik zo invullen.

Ja, de wrijving mag ik verwaarlozen, maar ik heb het er tussen haakjes toch even bijgezet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten