Smakelijk eten
‘Vandaag beloon ik mijn kinderen met een chupachup, vol met vitaminen!’, zegt Daphne Deckers in de fruitige en vooral gezonde commercial. En ze neemt er zelf ook één!
Zij kan het weten, zij profileert zich immers als dé deskundige moeder, alwetend over het opvoedingsproces. Zij zal als geen ander weten hoe lastig het is, kinderen gezond te laten eten. Want het wil geen vlees, het wil geen kip en het wil geen vis. Dús geven ze we ze Valess! Lekker geen vlees, lekker van zuivel. Sultana vult dit mooi aan met een laagje yoghurt over de vertrouwde koek. Je lichaam schreeuwt immers om zuivel.
Kinderen zijn gezonder dan ooit tevoren, als ik de reclame moet geloven. Want ook chocopasta zit boordevol hazelnoten, waardoor onze spijsvertering en hersenen optimaal hun werk doen. Helaas smaakt pasta lekkerder op een sneetje wit, wat de kleintjes al verkozen boven de gezonde bruine boterham. Hier heeft Blue Band wat op gevonden: je geeft ze wit, maar ze eten bruin. De truc is om de voedingsvezels die voorheen enkel in volkoren brood zaten, dusdanig te vermalen en erin te verwerken, dat de kleine niet meer merkt, dat ze bruin eten.
Ook Farm Frites kwam op een soortgelijk idee: Farm Frites Shrek aardappel doperwt letters. Dit zijn aardappels waar erwten doorheen verwerkt zijn, zodat ook die twee scheppen groenten per dag niet vergeten worden. Tevens ook verkrijgbaar in de wortel variant.
Heel educatief natuurlijk, die letters op je bord, maar is het ook echt lekker? Ik begrijp niet hoe kinderen hun ouders kunnen overhalen tot het kopen van die chemisch groene letters. Kinderen beginnen tegenwoordig spontaan te watertanden na het zien van een teletubbie, of iets in die trant, op een verpakking. Meestal is de inhoud net zo nep en buitenaards als het wezen dat op de verpakking staat.
We schijnen onze kinderen gewoon niet meer te kunnen dwingen hun brood fatsoenlijk op te eten. Dreigen werkt niet meer, het kind wil niet meer groeien en heeft besloten klein te blijven, als daar tegenover staat dat het zijn bord niet leeg hoeft te eten. Fabrikanten profiteren hier uitermate van, mixen erwten door de patat, vitamientjes erbij, wat vetloze smarties en het is gezond!
Maar het mooiste is, het kind eet…
De reclame van Fruittella, waarin een vrouw in plaats van Fruittella een netje gevuld met sinaasappelen mee naar huis neemt, zouden wij wellicht wat letterlijker moeten nemen. Naar mijn mening krijgen kinderen tegenwoordig teveel hun zin en moeten ze weer eens aangepakt worden. Mond open en eten! Tot de laatste kruimel. Dat zou pas fruitastic zijn.
|