Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2005, 13:51
Hydrogen
Hydrogen is offline
Blijdschap om bewegende druppel

Uitgegeven: 29 augustus 2005 13:12
GRONINGEN - Wetenschappers uit Groningen, Edinburgh en Bologna zijn er voor het eerst in geslaagd een druppel vloeistof te laten bewegen met kunstmatige moleculen. De met het blote oog waarneembare druppel werd met behulp van zogenoemde moleculaire motoren, die op licht reageren, verplaatst. Dat maakte de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) maandag bekend.

In het menselijk lichaam zijn volop moleculaire motoren in de weer om objecten te verplaatsen, zoals bij het samentrekken van spieren. Wetenschappers waren er tot op heden echter nog niet in geslaagd deze beweging na te doen. "Dit is uniek", aldus onderzoekster P. Rudolf van de RuG. "Ik was nog nooit zo blij met een bewegende druppel."

Bloedonderzoek

Het gevonden principe zal goed gebruikt kunnen worden om bij bloedonderzoek uiterst kleine hoeveelheden vloeistoffen te verpompen in 'laboratoria op een chip', voorspelt Rudolf. Uit de medische hoek bestaat daarvoor veel belangstelling.

Het principe van een minilaboratorium is al langer bekend, maar het sturen van zeer kleine hoeveelheden vloeistof was tot nog toe problematisch. "Daar hebben we nu een oplossing voor", aldus Rudolf. In de praktijk kan een laboratorium op een chip gebruikt worden om bloedonderzoek aanzienlijk te verkorten. "Dat zou dan direct aan het bed kunnen", verklaart de onderzoekster. "Nu moet het bloed vaak in laboratoria onderzocht worden, wat één tot twee dagen duurt."

Waterdruppel

Patiënten hoeven op korte termijn geen praktijktoepassingen te verwachten. De wetenschappers hebben al vier jaar nodig gehad om de druppel in beweging te krijgen. De volgende stap is het in beweging krijgen van een druppel water, meldde Rudolf. "Nu gebruikten we nog een druppel oplossingsmiddel, maar bloed bestaat vooral uit water en dat heeft weer andere eigenschappen." De resultaten van het onderzoek staan in het tijdschrift Nature Materials.

Bron: Nu.nl
---------------------------------------------------------------------------
Snel uitslag van een bloedtest. Vraag me ook af of je het voor andere doeleinden kunt gebruiken? Iemand een idee?
Oud 01-09-2005, 00:52
K-pax
K-pax is offline
waterdruppels op de voorruit van je auto verwijderen als het regent door er vanuit het midden van de kap een kleine lading op de ruit te sproeien en dan worden de druppels naar de zijkant geduwd, omdat de motoren zo "geprogrammeerd" zijn

of gewoon ruitenwissers
Oud 01-09-2005, 11:52
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Jammer dat de zon niet schijnt tijdens een regenbui he .

In de tekst stond dat ze reageren op de zon, in feite is het dus zonne energie die omgezet word in beweging. Over een poos zou het best kunnen dat zoiets op veel grotere schaal kan worden toegepast waardoor we veel meer kunnen met zonne energie.
Maar dat ligt er natuurlijk aan hoe efficient de zonne energie word gebruikt.

Daarnaast kan het denk ik ook wel invloed hebben op nano technologie. Ze kunnen nu dus een druppel oplosmiddel laten bewegen met een natuurlijke motor, op grotere schaal word dat steeds lastiger maar waarom zou je het niet juist op 'kleinere schaal' toepassen.
Oud 01-09-2005, 12:01
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 01-09-2005 @ 12:52 :
Ze kunnen nu dus een druppel oplosmiddel laten bewegen met een natuurlijke motor
oplosmiddel?
zelf bewegen?

ik zeg: laat de Dreft automatisch over de hele vaat kruipen!

Oud 01-09-2005, 13:38
Verwijderd
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 01-09-2005 @ 12:52 :
Daarnaast kan het denk ik ook wel invloed hebben op nano technologie. Ze kunnen nu dus een druppel oplosmiddel laten bewegen met een natuurlijke motor, op grotere schaal word dat steeds lastiger maar waarom zou je het niet juist op 'kleinere schaal' toepassen.
Dit *is* nanotechnologie.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 14:09
Verwijderd
Ik zou zo direct geen praktische toepassingen kunnen bedenken, maar dit kan wel van groot belang zijn bij ander onderzoek, bijv. in de vloeistoffysica.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2005, 16:06
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Snees schreef op 01-09-2005 @ 14:38 :
Dit *is* nanotechnologie.
Ik dacht dat het omdat het een met het oog zichtbare druppel ging niet tot nanotechnologie behoorde?
Wat is eigenlijk de definitie van nanotechnologie? (ja ja, offtopic enzo, maar dat is de antwoord op mijn vraag)
Oud 01-09-2005, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 01-09-2005 @ 17:06 :
Ik dacht dat het omdat het een met het oog zichtbare druppel ging niet tot nanotechnologie behoorde?
Wat is eigenlijk de definitie van nanotechnologie? (ja ja, offtopic enzo, maar dat is de antwoord op mijn vraag)
De druppel is niet belangrijk, de moleculen die we gemaakt hebben en op commando werk leveren zijn natuurlijk wel op nanoschaal. Ik heb ook geen hapklare definitie van nanotechnologie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten